Veterinären eller Equiterapeuten?

_Peplis_

Trådstartare
Vilken ska man kontakta först?

För 2 dagar sen, märkte jag att min häst började ömma i ryggen, ungefär från där ryggen slutar o i bakkant där bossorna på sadeln sitter o över länden o bakåt. när man drar m handen så känns det liksom som en hård muskel som går från ena flanken till den andra (fast lite längre fram o högre upp i höjd m länden) Dagen därpå var hon öm i hela ryggen och väldigt stapplig i sin gång. främst i bakkärran ser hon stel ut, hon tar inte ut stegen o rör sig inte med hela ryggen o går liksom på tå. När jag flyttade henne åt sidan på stallgången ville hon inte sätta ner ena bakbenet utan hoppade liksom åt sidan o satte bara i tån.
Hon hade även lite puls i ett av bakbenen (hovböld?) o en hovslagaren var därså han kännde lite o hon reagerade lite när han klämde vid ballarna men annars var det inget. så han kunde inte säga att det var en hovböld med heller inte säga att det inte var det..så vi gjorde jodopaxbandage på båda bak för ev hovböld..

men det känns inte som om att det är en hovböld, tror snarare att hon har sträckt sig el ngt. Precis fått ny hagkompis o det är ju rätt lerigt ute.

Hon har också rel ny sadel, men jag har ridit med den i snart 2 månader o kollat ryggen noga, så jag tkr hon borde ha visat något tidigare om hon får ont av sadeln? o har hon dessutom ont av den så borde hon väll inte bli halt o stel utan bara öm o svullen i ryggmuskulaturen?

o sen blev hon skodd för en vecka sen, hon vrider om bakbenen när hon går så vi brukar alltid lägga ut skon i yttrebakkant. men denna gången tycker jag inte att han la ut skon lika mkt som tidigare..

Så, vad tror ni att det är för fel? och ska man ringa kliniken eller Equiteraputen? hon är ju inte halt så, utan mer jävligt stel o tar inte ut steget som hon brukar..

Tyvärr har ju ingen telefontid nu annars skulle jag ha ringt direkt! så för att stilla min oro lite tänkte jag nån kunde hjälpa mig här :)
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinären eller Equiterapeuten?

Tycker att du ska ta kontakt med veterinär först. Ring till klinik och få en tid, det låter som en akut skada alltså ngt som precis hänt och inte ngt som pågått under en längre tid. Alltid bäst att låta vet. titta först om inte annat så ur försäkringsynpunkt. Lycka till och hoppas att det inte är ngt allvarligt!
 
Sv: Veterinären eller Equiterapeuten?

Skulle kontakta vet.
när det kommit så snabbt som föregående sa.

Kanske en "försmak" på korsförlamning...
Då kan dom väl bli hård däröver baken och stel och öm...
 
Sv: Veterinären eller Equiterapeuten?

Jag hade också ringt till vet först. Får också känslan av att det är en föraning till korsförlamning. Håll hästen väldigt varm så länge och jag hade nog plockat bort ev kraftfoder.
 
Sv: Veterinären eller Equiterapeuten?

hon var mindre stel idag iaf, men fortfarande ont i rygg,
jo korsförlamning har jag också funderat på... men hon har gått alla dagar senaste veckan, 1 vilodag, men då skrittades hon i 30min m ryttare.. för 4 dagar sen fick de iofs stå inne pga storm, men jag red ju ordentligt på kvällen..
o varma täcken har hon hela tiden, så jag förstår inte riktigt.. men det kan ju vara en föraning till korsförlamning.
jag ringer kliniken så fort de öppnar imorgon.

tack för era svar :bow:
 
Sv: Veterinären eller Equiterapeuten?

Jag skulle med ringt veterinären så det gör du nog bra i :) Hoppas hon blir frisk och att det inte är något allvarligt!
Så tråkigt med skadade hästar, min är hur halt som helst :(
 
Sv: Veterinären eller Equiterapeuten?

Veterinär först och ET sen!
En ET behandlar huvudsakligen friska veterinärundersökta hästar med störningar från rörelseapparaten, dvs tar du ut en ET och hästen visar sig vara halt så bör den inte behandlas utan föregående veterinärundersökning.
 
Sv: Veterinären eller Equiterapeuten?

Det optimala är förstås att kontakta en veterinär som även är kiropraktor. Det finns en på Åby och fler lär vara på gång. I brist på det - veterinär absolut. Och vänta inte för länge.

Lycka till med din häst!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 771
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 560
Senast: Honey07
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 084
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 998
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp