Veterinären om att omplacera äldre hästar: "Någonstans finns det en gräns"

Annonsering om äldre hästar väcker debatt. Åsikten om en flytt på ålderns kant eller avlivning är det bästa för hästen är ofta tudelad.
– Det handlar väldigt mycket om omständigheterna, säger veterinär Hanna Friedrichsen Borg.
 
Jag flyttade min ponny 17 mil när han var 22 år. Han tyckte det var toppen och trivs bättre än på många år. En flytt måste inte vara negativ.
Och jag sålde en 22-åring som var helt fräsch och fullt igång. Han blev läromästare åt en då 8-årig flicka och fick ett "lättare" liv än som ridhäst till mig. Alternativet hade varit att pensionera honom och låta honom bli lekfarbror i en unghästflock, men jag kände att han var för fräsch för det och hade mycket kvar att ge - dessutom har han alltid gillat att ha en "egen" människa, vilket han verkligen fick. Hästen är nu 27 och flickan 13, de har hängt ihop i fem år nu och är verkligen "a match made in heaven". Min gamle hästfarbror hade verkligen inte kunnat få det bättre!
 
Exemplen i artikeln är ju dock 30-35 år snarare än 22 :)

Tycker ni att det finns någon gräns? Jag har för mig att jag sett tidigare inlägg som klagat på annonser för 30-åriga hästar som säljes. Var drar man gränsen för att hästen kan flytta, och att hästen är för gammal? Är det bara skicket på hästen, eller finns det någon ålder?
 
Exemplen i artikeln är ju dock 30-35 år snarare än 22 :)

Tycker ni att det finns någon gräns? Jag har för mig att jag sett tidigare inlägg som klagat på annonser för 30-åriga hästar som säljes. Var drar man gränsen för att hästen kan flytta, och att hästen är för gammal? Är det bara skicket på hästen, eller finns det någon ålder?
Jag tycker det är skicket på hästen. Om man säljer eller skänker bort istället för att avliva när avlivning är ett vettigt alternativ ur hästens perspektiv, då har man definitivt gått över gränsen. Ålder tycker jag inte är en bra måttstock egentligen, det måste vara hästens hälsa och möjlighet till ett fortsatt bra liv som är avgörande.
 
Jag tycker att det är viktigt att kolla på hästens allmäntillstånd och speciellt tandhälsan är mycket avgörande, som de skriver, men generellt tycker jag inte om att se annonser på hästar till salu som är 30+. Varför kan hästen inte få somna in eller leva ut, om den mår bra, den sista tid den har där den har sitt hem och kanske bott länge? Jag ser ingen poäng med att sälja ett så pass gammalt djur och misstänker snarare att man kanske isåfall inte vill dras med dess omvårdnad längre eller hantering av kroppen när det börjar bli dags att säga adjö.
 
Mitt val är att hästar som fyllt 20 år, som, bor hos mig, har sitt sista hem hos mig. Skulle det uppstå ett skäl till att jag inte kan ha kvar dem, så är hästens evigt gröna land ett utmärkt ställe att flytta till. (det har hittills inte behövts, av annan orsak än sviktande hälsa)
 
Mitt val är att hästar som fyllt 20 år, som, bor hos mig, har sitt sista hem hos mig. Skulle det uppstå ett skäl till att jag inte kan ha kvar dem, så är hästens evigt gröna land ett utmärkt ställe att flytta till. (det har hittills inte behövts, av annan orsak än sviktande hälsa)
I sak håller jag med. Men som min ponny, han är fortfarande i min ägo men fick flytta långt tillsammans med mig. Spelar det någon roll vem som äger? Jag är i stallet kanske två gånger i veckan (helinackorderad lösdrift).
 
I sak håller jag med. Men som min ponny, han är fortfarande i min ägo men fick flytta långt tillsammans med mig. Spelar det någon roll vem som äger? Jag är i stallet kanske två gånger i veckan (helinackorderad lösdrift).
Jag skulle nog tycka det spelade roll. Dels kände du ju hästen sen länge, och därmed lättare upptäcker avvikelser, sen försökte du inte bara dumpa en gammal häst på någon annan.

Delvis kl. Jag tog över en 20-årig häst. Ansåg inte den som gammal, men fick ändå ta bort henne efter kort tid pga förslitningsskador.
 
Jag skulle nog tycka det spelade roll. Dels kände du ju hästen sen länge, och därmed lättare upptäcker avvikelser, sen försökte du inte bara dumpa en gammal häst på någon annan.
Jag tänker att på sätt och vis har jag ju dumpat över honom på någon annan. Det är stallägaren som har den dagliga tillsynen, jag är bara där och ger godis någon gång ibland. Jag litar helt på att stallägaren skulle upptäcka om något är fel. Insåg att jag räknade fel på flytt-åldern, han var 24 när vi flyttade hit.

Det är svårt det där med gamla djur.. Det kan gå fort om man har otur.
 
Jag tänker att på sätt och vis har jag ju dumpat över honom på någon annan. Det är stallägaren som har den dagliga tillsynen, jag är bara där och ger godis någon gång ibland. Jag litar helt på att stallägaren skulle upptäcka om något är fel. Insåg att jag räknade fel på flytt-åldern, han var 24 när vi flyttade hit.

Det är svårt det där med gamla djur.. Det kan gå fort om man har otur.
Daglig tillsyn, men inte ekonomiska och känslomässiga ansvaret. Generellt är det nog svårare att hitta seriösa som vill ta över gamla djur? Om jag får spekulera fritt.

Ja, det är ju så..
 
Daglig tillsyn, men inte ekonomiska och känslomässiga ansvaret. Generellt är det nog svårare att hitta seriösa som vill ta över gamla djur? Om jag får spekulera fritt.

Ja, det är ju så..
Ja det tror jag med, svårt med seriösa som vill ta över. Det är sant jag har fullt ansvar.
Jag tänkte mer på artikeln, att det är fel att gamla djur flyttar. Är det just själva flytten som är problematisk eller ägarbyten?
 
Ja det tror jag med, svårt med seriösa som vill ta över. Det är sant jag har fullt ansvar.
Jag tänkte mer på artikeln, att det är fel att gamla djur flyttar. Är det just själva flytten som är problematisk eller ägarbyten?
I min värld är problemet att man lämpar över ansvaret för den gamla hästen på en ny ägare. Och jag tolkar det som att man slipper vara den som fattar beslutet om avlivning, alternativt att man slipper vara den som betalar för det.
 
I min värld är problemet att man lämpar över ansvaret för den gamla hästen på en ny ägare. Och jag tolkar det som att man slipper vara den som fattar beslutet om avlivning, alternativt att man slipper vara den som betalar för det.
Ja, jag tänker samma. Men just flytt som det pratas om i artikeln ser jag faktiskt inga större problem med.
Visst är det bästa för hästen att ha en stabil flock och tillvaro, oavsett ålder.
 
Exemplen i artikeln är ju dock 30-35 år snarare än 22 :)

Tycker ni att det finns någon gräns? Jag har för mig att jag sett tidigare inlägg som klagat på annonser för 30-åriga hästar som säljes. Var drar man gränsen för att hästen kan flytta, och att hästen är för gammal? Är det bara skicket på hästen, eller finns det någon ålder?
För mig går gränsen vad 25 år.
En häst som fyllt 25 år tycker jag är gammal oavsett hur fräsch den är i övrigt och då tycker jag inte den ska behöva byta hem mer.
 
Jag håller med ovanstående. Efter 25 känns de för gamla att både byta hem och ägare. Att flytta en häst när den är 35 tycker jag ärligt talat inte är försvarbart. Hur fräsch och vilken ras den än är så är 35 en hög ålder för en häst.
 
Ja, jag tänker samma. Men just flytt som det pratas om i artikeln ser jag faktiskt inga större problem med.
Visst är det bästa för hästen att ha en stabil flock och tillvaro, oavsett ålder.

Det beror nog på individen tror jag. En individ som har svårt för flyttar och blir väldigt stressad av det tycker jag ska slippa det på ålderns höst. Men en som tar en flytt med en klackspark kan väl flytta även som äldre. Men att sälja sin gamla häst för att man inte längre vill ha ansvaret (ekonomiskt eller känslomässigt) för den gamla hästen tycker jag är fel.

Jag kan tycka att man har en skyldighet mot sin kompis som gett en så mycket glädje. Iaf att se till att den slipper bli en vandringspokal. Folk som köper häst lyssnar inte alltid på säljaren. Jag vet en äldre häst som såldes. Säljaren sa att den klarar av att tävla upp till en viss klass. Men inte mer, trots att den tävlats i högre klasser som yngre. Köparen försökte tävla den högre än så (trodde väl att hen visste bättre än förra ägaren) och när det inte gick (precis som förra ägaren sa) såldes den igen inom ett år från köp. Sånt hade jag inte velat skulle hända min häst.
 
Att byta hem ser jag inte som ett jättestort problem om hästen har samma omsorgsperson och även hästkompisar från tidigare ställe.

När mitt gamla sto var 27 år blev hela stallet uppsagt, och jag var beredd på att jag skulle behöva låta henne vandra vidare, trots att hon var helt okej. Vi lyckades ordna ett nytt stall dit hela flocken kunde flytta, så hon fick samma omsorgspersoner och samma kompisar som tidigare. Jag upplevde henne inte som jättepåverkad av det.
 
Mitt val är att hästar som fyllt 20 år, som, bor hos mig, har sitt sista hem hos mig. Skulle det uppstå ett skäl till att jag inte kan ha kvar dem, så är hästens evigt gröna land ett utmärkt ställe att flytta till. (det har hittills inte behövts, av annan orsak än sviktande hälsa)
Respekterar såklart ditt beslut gällande dina hästar, men jag tycker det är svårt att sätta en fast ålder. Anledningen till att jag sålde min 22-åring och inte bara pensionerade honom var ju faktiskt att jag tyckte att han var "för fräsch" för att bara gå i en hage och skrota och tyckte att det var bäst för honom att få fortsätta jobba men på en nivå anpassad för hans kapacitet. Och det föll nog faktiskt bättre ut än om jag hade behållit honom. Så tycker nog att ett individuellt beslut är det bästa!
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 594
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 730
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp