Veterinärer som säljare

Vill minnas att det hänt någon enstaka gång när jag haft med mina föräldrars hund, men jag vet iofs inte om de kommit överens om det i förväg.

Överlag brukar jag bara ta med katter, mina eller andras, och antar att jag kanske utstrålar ”kan själv” för jag har aldrig fått frågan/antagits vilja trots besök på flera veterinärstationer (även samma som ovan) med försäljning.
 
Vad bra. Jag fick färdig kasse med de tyckte att jag skulle ha.

Sedan är det kanske olika, har varit på samma kedja på annat ställe och inte upplevt det och en gång megaakut på samma och blivit jättebra bemött.

Finns ibland ett önskemål om att förbereda , det inskrivna patienter behöver hemma, i en påse eftersom det ibland kan vara många som ska hem samtidigt och bli kö i receptionen. Är aldrig något krav att man ska köpa allt utan för att personen i receptionen inte ska behöva gå runt i butiken och plocka ihop det djurägaren behöver.

Sen så finns såklart ett önskemål uppifrån på flera djurkliniker (alla jag jobbat på iaf, både ’uppköpta’ och andra) om merförsäljning men är inget veterinärerna på golvet brukar lägga så mycket vikt på enligt min erfarenhet 😅
 
Finns ibland ett önskemål om att förbereda , det inskrivna patienter behöver hemma, i en påse eftersom det ibland kan vara många som ska hem samtidigt och bli kö i receptionen. Är aldrig något krav att man ska köpa allt utan för att personen i receptionen inte ska behöva gå runt i butiken och plocka ihop det djurägaren behöver.

Sen så finns såklart ett önskemål uppifrån på flera djurkliniker (alla jag jobbat på iaf, både ’uppköpta’ och andra) om merförsäljning men är inget veterinärerna på golvet brukar lägga så mycket vikt på enligt min erfarenhet 😅
Blev kanske bara lite mycket när jag behövde förklara 3 ggr ..
Men det var ju lugnt så de hade ju tid.
Sedan att det var allergifoder som jag inte gillar sådär direkt var väl provocerande
 
Inte av veterinärer men av envisa djurskötare som har jobbat så länge att de egentligen borde vara veterinärer, enligt dem själva då.
De flesta jag träffar är toppenbra och då har jag i perioder varit väldigt mycket hos veterinärer.

Sen har jag varit med om det här med att jag borde byta foder och inte fodra med rått.
Eller en djursjukskötare som tyckte blötmat till katten bara var vatten och det var torrfoder som gällde.
Då blev jag rätt trött på hennes attityd. Jag gör ju det bästa för katten som jag kan och tråkigt attityd gör att jag bara känner mig dum och byter hellre klinik till nästa gång.
 
Jag går till en privatpraktik som säljer produkter men jag har aldrig blivit påtvingad någon produkt.
Men om jag snabbt (samma dag) skulle behöva något tycker jag det är bra att veta var de finns.
 
Jag har aldrig haft problem med detta. I de fall jag köpt foder hos veterinären så har det varit för att det varit nödvändigt (en tik med upprepade UVI blev rekommenderad ett urinfoder och jag provade det och tiken fick inga fler UVI. En annan tik fick diabetes så jag köpte diabetesfoder hos veterinären). Jag har aldrig upplevt att det tjatas, utan mer att de tipsar om vad jag bör behandla med och att det finns att köpa hos dem om jag vill (bra service!).
 
Finns ett uppenbart intresse för merförsäljning inom detta område.
Man får jämföra olika veterinärer innan man beställer en tjänst.
Dom lägger på en mängd undersökningar som kanske inte behövs.
Tandsanering på katt tex. jag vill inte sedera min katt 2 ggr. Först en undersökning med röntgen för att sedan åka dit en annan dag och utföra sanering. Kostar ett par tusen mer samt inte behöva utsätta katten för 2 vetbesök med sövning.

Ibland kan man själv sända till lab utan att mellanlanda hos vet. Det sparar man 1000 kr på.
 
Tja, jag har väl inte varit med om att de TVINGAT på en produkter - däremot har det väldigt ofta hänt att de skrivit in foder i hemgångsråden som inte direkt gått att köpa överallt. Sedan har de varit väldigt dåliga på att förklara varför just detta foder är det mest lämpade, vilket gör det väldigt, väldigt svårt att som djurägare välja ett alternativ.

Sist fick jag ett preparat utskrivet av ett djursjukhus i Stockholm som tillhör en av kedjorna. Det preparatet går inte att få tag i. Rådet jag får är att jag istället köper ett kosttillskott på kedjans webbshop till det facila priset 1400-1500 kr per burk - jag har googlat runt men hittar det inte någon annanstans. Ja, jag är ju fortfarande inte TVINGAD att köpa :up:

Liknande saker händer både på kedjan som börjar på A och den på E - så att gå någon annanstans är svårt. Ibland funderar jag på om jag ska åka till Åland för veterinärvård (lite jobbigt med avmaskningen och eftervården)
 
Finns ett uppenbart intresse för merförsäljning inom detta område.
Man får jämföra olika veterinärer innan man beställer en tjänst.
Dom lägger på en mängd undersökningar som kanske inte behövs.
Tandsanering på katt tex. jag vill inte sedera min katt 2 ggr. Först en undersökning med röntgen för att sedan åka dit en annan dag och utföra sanering. Kostar ett par tusen mer samt inte behöva utsätta katten för 2 vetbesök med sövning.

Ibland kan man själv sända till lab utan att mellanlanda hos vet. Det sparar man 1000 kr på.

Jag har funderat en del på detta med onödiga undersökningar och vad det är som gör att man får den uppfattningen. På sociala medier ser man ofta den kommentaren från djurägare, och när sammanhanget framgår blir det tydligt att det ofta handlar om medicinska motiv som djurägare utan utbildning inom området inte förstått. Den förståelsen kan man såklart inte kräva att djurägaren har med sig så det blir ju en fråga om kommunikation och att föra en dialog om vad man får ut av olika prover/åtgärder (gäller även åt andra hållet när djurägaren inte fått med sig varför veterinären inte vill ta ett visst prov). Kommunikationen kan nog i många fall kan förbättras (men är också tidsberoende tyvärr). Däremot har i alla fall jag aldrig varit med om att veterinärer erbjuder behandlingar enbart för merförsäljning, men det är möjligt att det förekommer.

Vad gäller tandingrepp och två besök finns det flera faktorer som spelar in i det. Dels är det ofta bättre att dela upp narkosen i två delar om den annars riskerar att bli lång. Det första besöket med tandstenstagning, undersökning och röntgen utförs ibland av djursjukskötare, vilket effektiviserar för veterinären som gör åtgärderna och gör att de kan ta fler patienter per dag när grunden redan är gjord (viktigt just nu iom veterinärbristen, åtminstone där jag bor är det ett antal månaders väntetid för tandingrepp).
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig varit med om att de försökt sälja in sina egna saker, snarare tvärtom. Nu senaste besöket med cancerhunden rekommenderade veterinären ett tillskott för urinvägarna (hon hade fått lite problem med inflammation där), och det var först efter jag satt in hunden i bilen och tänkte köra hemåt som jag kom på att de kanske sålde sådant tillskott själva så att jag kunde slippa behöva leta upp det i en annan butik. Så jag gick in igen och frågade, och de hade ett tillskott som kunde passa.

Däremot har jag köpt en del småsaker i förbutiken ibland - en påse med hundgodis när jag glömt ta med mig och hade en taggad (och ouppfostrad :p) valp med mig utöver hunden som skulle undersökas, eller en liten tuggodis när vi var klara med besöket som "belöning" (för det räcker självklart inte med godiset hon tigger till sig från veterinärer och djursjukvårdare :p )
 
Nej det skriver bara på en lapp vad djuret behöver eller vad det rekommenderar 😅 Sen är det valfritt att köpa det vart som. Gäller alla våra djur stora som små. Har iför sig en veterinär som driver egen liten klinik.
 
Tja, jag har väl inte varit med om att de TVINGAT på en produkter - däremot har det väldigt ofta hänt att de skrivit in foder i hemgångsråden som inte direkt gått att köpa överallt. Sedan har de varit väldigt dåliga på att förklara varför just detta foder är det mest lämpade, vilket gör det väldigt, väldigt svårt att som djurägare välja ett alternativ.

Sist fick jag ett preparat utskrivet av ett djursjukhus i Stockholm som tillhör en av kedjorna. Det preparatet går inte att få tag i. Rådet jag får är att jag istället köper ett kosttillskott på kedjans webbshop till det facila priset 1400-1500 kr per burk - jag har googlat runt men hittar det inte någon annanstans. Ja, jag är ju fortfarande inte TVINGAD att köpa :up:

Liknande saker händer både på kedjan som börjar på A och den på E - så att gå någon annanstans är svårt. Ibland funderar jag på om jag ska åka till Åland för veterinärvård (lite jobbigt med avmaskningen och eftervården)
Finns flera privata kliniker och djursjukhus i Stockholmsområdet och sen har du ju SLU i Uppsala innan du behöver dra till Åland 😄 För övrigt finns inte mycket möjligheter till mer avancerad veterinärvård där, om det är illa remitterar dom till Sverige eller finska fastlandet eftersom det inte finns något stort djursjukhus på Åland.
 
Finns flera privata kliniker och djursjukhus i Stockholmsområdet och sen har du ju SLU i Uppsala innan du behöver dra till Åland 😄 För övrigt finns inte mycket möjligheter till mer avancerad veterinärvård där, om det är illa remitterar dom till Sverige eller finska fastlandet eftersom det inte finns något stort djursjukhus på Åland.
Vi åker inte med nya saker till evidensia eller anicura (utan att åka till åland) - men jag vill gärna att samma veterinär följer när det är kroniskt. Fast jag ska nog tänka om där också.

Jag tror att du jobbar för en av kedjorna och jag upplever att du anser att den som inte är nöjd ska gå någonstans utan att klaga. För klagar de har de fel. Tack för att du hjälpt mig att fatta beslutet.
 
Vi åker inte med nya saker till evidensia eller anicura (utan att åka till åland) - men jag vill gärna att samma veterinär följer när det är kroniskt. Fast jag ska nog tänka om där också.

Jag tror att du jobbar för en av kedjorna och jag upplever att du anser att den som inte är nöjd ska gå någonstans utan att klaga. För klagar de har de fel. Tack för att du hjälpt mig att fatta beslutet.
Jävlar vad otrevligt svar. @Malibu_Stacy svarade ju bara på påståendet om att åka till Åland för att slippa Anicura/Evidensia. Hon sa inte åt dig att gå till henne 🤷‍♀️

Jag känner ju spontant att jag inte skulle velat ha dig som kund om jag var veterinär - men som tur är brukar den yrkeskåren vara så måna om djuren att de behandlar folks djur oavsett hur otrevliga ägarna är.
 

Liknande trådar

J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 195
Senast: Turelur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp