Veterinärer som säljare

Vi åker inte med nya saker till evidensia eller anicura (utan att åka till åland) - men jag vill gärna att samma veterinär följer när det är kroniskt. Fast jag ska nog tänka om där också.

Jag tror att du jobbar för en av kedjorna och jag upplever att du anser att den som inte är nöjd ska gå någonstans utan att klaga. För klagar de har de fel. Tack för att du hjälpt mig att fatta beslutet.
Jag jobbar inte för någon av kedjorna utan på ett personalägt djursjukhus som inte har någon försäljning av foder, tillskott etc överhuvudtaget och din uppfattning är helt felaktig och gör mig genuint ledsen. Sluta tolka in saker som absolut inte stämmer.
 
Det skrivs om att det bara är kedjorna som har butik och att de privata inte skulle ha det. Kliniken jag går till var under många år privat, men de sålde ändå veterinärfoder och lite annat smått och gott. De blev sedan del av en av de två stora kedjorna, men jag märker faktiskt ingen större skillnad mot för förr.
Jag är så gammalmodig att jag inte vill handla online, utan jag vill köpa det jag behöver i en fysisk butik.
 
Det skrivs om att det bara är kedjorna som har butik och att de privata inte skulle ha det. Kliniken jag går till var under många år privat, men de sålde ändå veterinärfoder och lite annat smått och gott. De blev sedan del av en av de två stora kedjorna, men jag märker faktiskt ingen större skillnad mot för förr.
Jag är så gammalmodig att jag inte vill handla online, utan jag vill köpa det jag behöver i en fysisk butik.
Det var jag som skrev att man kunde kontakta en privatpraktiserande veterinär om man inte vill stött kedjorna eller gå till någon som har försäljning. Självklart finns det privata kliniker som har butik, det är nog snarare mer vanligt än ovanligt. Det jag syftade på var privata veterinärer som har en liten mottagning eller åker hem till folk, dessa säljer sällan foder och tillskott. Men finns även större kliniker/djursjukhus utan försäljning även om det är ovanligt. Det finns både för- och nackdelar med att ha en butik och försäljning på plats.
 
Jag har nog aldrig känt mig tvingad. Jag får rekommendationer, men det är inga sura miner när jag (oftast) väljer att köpa på billigare ställe.
Ingen skillnad på riskkapitalägd kedja (det är väl bara Evidensia kvar som är riskkapitalbolagsägd?) eller privat. Och jag går alltid hos kliniker/djursjukhus som säljer saker. Inte för att de säljer förstås, utan för att de har de veterinärerna jag vill gå till.
 
Jag jobbar inte för någon av kedjorna utan på ett personalägt djursjukhus som inte har någon försäljning av foder, tillskott etc överhuvudtaget och din uppfattning är helt felaktig och gör mig genuint ledsen. Sluta tolka in saker som absolut inte stämmer.
Kort - tråden handlar om att någon känt sig "tvingad" att köpa produkter i samband med ett veterinärbesök. Vilken en nästan samstämmig kör påpekar att de minsann aldrig råkat ut för, för så jobbar inte veterinärer.

Jag skriver då att jag råkat ut för samma sak (och påstår att jag kanske ska åka till Åland istället, ett skämt eftersom man måste gå till en veterinär för avmaskning för att resa till Finland)

Varpå jag får ett spydigt svar om hur dum jag är som vill åka till Åland. Plötsligt handlar tråden inte om huruvida folk känner sig pressade att handla eller inte, utan hur dum jag är som inte fattar att jag ändå kommer att hamna hos de svenska veterinärerna.

Varför är det så viktigt att förminska alla som säger sig ha en negativ erfarenhet av veterinärbesök. Både jag och TS har känt oss pressade att köpa produkter = det finns kunder som känner så, vilket för en insider borde vara food for thought. Istället raljerar man eftersom man inte delar erfarenheten
 
@BornAgain Jag uppfattar inte @Malibu_Stacy svar som spydigt. Jag uppfattar inte heller att andra raljerar över era känslor. Det är inte bra om kunden uppfattar att man pressar den att köpa, men tror att många uppskattar informationen. Man rekommenderar ju foder och produkter för att man tror att det är bra för patienten, inte för att tjäna pengar på försäljningen i första hand.


Sen har nog många inom djursjukvårdbranschen taggarna utåt pga de många påhopp som man får utstå när man jobbar inom den branschen. Man hamnar lätt i försvarsställning då man får ta styryk för några få rötägg bara för att man jobbar med djursjukvård. Det är faktiskt så att de flesta som arbetar med djursjukvård gör det för att man brinner för djuren och i om det deras ägare och vill deras bästa.
 
Kort - tråden handlar om att någon känt sig "tvingad" att köpa produkter i samband med ett veterinärbesök. Vilken en nästan samstämmig kör påpekar att de minsann aldrig råkat ut för, för så jobbar inte veterinärer.

Jag skriver då att jag råkat ut för samma sak (och påstår att jag kanske ska åka till Åland istället, ett skämt eftersom man måste gå till en veterinär för avmaskning för att resa till Finland)

Varpå jag får ett spydigt svar om hur dum jag är som vill åka till Åland. Plötsligt handlar tråden inte om huruvida folk känner sig pressade att handla eller inte, utan hur dum jag är som inte fattar att jag ändå kommer att hamna hos de svenska veterinärerna.

Varför är det så viktigt att förminska alla som säger sig ha en negativ erfarenhet av veterinärbesök. Både jag och TS har känt oss pressade att köpa produkter = det finns kunder som känner så, vilket för en insider borde vara food for thought. Istället raljerar man eftersom man inte delar erfarenheten
Men svaret du fick var väl långt ifrån spydigt? Det gav ju tips istället. Tycker jag.

Det finns ju faktiskt inte ett tvång att gå till en viss veterinär. Det är valfritt vilken mottagning man väljer.
 
Kort - tråden handlar om att någon känt sig "tvingad" att köpa produkter i samband med ett veterinärbesök. Vilken en nästan samstämmig kör påpekar att de minsann aldrig råkat ut för, för så jobbar inte veterinärer.

Jag skriver då att jag råkat ut för samma sak (och påstår att jag kanske ska åka till Åland istället, ett skämt eftersom man måste gå till en veterinär för avmaskning för att resa till Finland)

Varpå jag får ett spydigt svar om hur dum jag är som vill åka till Åland. Plötsligt handlar tråden inte om huruvida folk känner sig pressade att handla eller inte, utan hur dum jag är som inte fattar att jag ändå kommer att hamna hos de svenska veterinärerna.

Varför är det så viktigt att förminska alla som säger sig ha en negativ erfarenhet av veterinärbesök. Både jag och TS har känt oss pressade att köpa produkter = det finns kunder som känner så, vilket för en insider borde vara food for thought. Istället raljerar man eftersom man inte delar erfarenheten
Mitt svar var inte alls spydigt och hade absolut inget med förminskning att göra. Du tolkar in något som inte alls stämmer. Jag gav dig enbart tips (om var du kan vända dig istället) och information om att det inte finns ett djursjukhus på Åland. Jag förstår ärligt talat inte var du läser att jag raljerar?
Jag har överhuvudtaget inte ens yttrat mig i tråden om TS problem mer än att jag tipsat om att det faktiskt finns ställen som inte jobbar med försäljning av varor.
Jag känner mig otroligt påhoppad av dig, och att du lägger ord och åsikter i min mun och på mig som inte alls stämmer.
 
Går hos två olika veterinärer (som dessutom känner varandra även om de jobbar på olika kliniker). "Vanliga vetten" och allergivetten.
Ena jobbar på Evidensia och andra på liten klinik.

Upplever absolut inget tvång att köpa grejer, däremot brukar JAG be om rekommendationer och fråga om klinikerna säljer dessa produkter.

Hör och häpna, ibland VET veterinärerna inte ens, utan blir tvungna att fråga receptionen/butiken om sortimentet. (Gäller även Evidensia).
Så "prånglandet" är verkligen välutvecklat när veterinären inte ens kan sortimentet hen ska prångla ;)

Fy farao för att behöva åka omkring över halva stan med en krasslig hund i bilen för att spara nån krona (för bensin och parkering är ju gratis...). Nej hellre köper jag allt på samma gång så jag kan lasta in konvalescent i bilen och inleda tillfrisknandet så fort som möjligt.

Min uppfattning är att de flesta veterinärer pch andra som utbildat sig i sisådär 1000 år har en så pass stark yrkesetik att de inte riktigt bryr sig om påbud om merförsäljning av ditten o datten, må sen de officiella riktlinjerna säga vad som helst.
 
Går hos två olika veterinärer (som dessutom känner varandra även om de jobbar på olika kliniker). "Vanliga vetten" och allergivetten.
Ena jobbar på Evidensia och andra på liten klinik.

Upplever absolut inget tvång att köpa grejer, däremot brukar JAG be om rekommendationer och fråga om klinikerna säljer dessa produkter.

Hör och häpna, ibland VET veterinärerna inte ens, utan blir tvungna att fråga receptionen/butiken om sortimentet. (Gäller även Evidensia).
Så "prånglandet" är verkligen välutvecklat när veterinären inte ens kan sortimentet hen ska prångla ;)

Fy farao för att behöva åka omkring över halva stan med en krasslig hund i bilen för att spara nån krona (för bensin och parkering är ju gratis...). Nej hellre köper jag allt på samma gång så jag kan lasta in konvalescent i bilen och inleda tillfrisknandet så fort som möjligt.

Min uppfattning är att de flesta veterinärer pch andra som utbildat sig i sisådär 1000 år har en så pass stark yrkesetik att de inte riktigt bryr sig om påbud om merförsäljning av ditten o datten, må sen de officiella riktlinjerna säga vad som helst.
Jag har fått köra över halva länet för att hitta ett apotek som hade medicinen hunden skulle ha, om jag inte ville vänta några dagar med att ge henne den :cautious:Under besöket hjälpte veterinären till att kolla var medicinen fanns, vilket var på ett ställe i denna delen av länet...

Utöver förbutikerna med hundgodis hade jag gärna sett att det fanns ett apotek kopplat till stor klinik också, det hade ju varit smidigt att kunna gå in där och köpa direkt :D (jag får dock visserligen majoriteten av hundens cancermediciner direkt från veterinären nu, exakt så många piller som behövs)
 
Jag har fått köra över halva länet för att hitta ett apotek som hade medicinen hunden skulle ha, om jag inte ville vänta några dagar med att ge henne den :cautious:Under besöket hjälpte veterinären till att kolla var medicinen fanns, vilket var på ett ställe i denna delen av länet...

Utöver förbutikerna med hundgodis hade jag gärna sett att det fanns ett apotek kopplat till stor klinik också, det hade ju varit smidigt att kunna gå in där och köpa direkt :D (jag får dock visserligen majoriteten av hundens cancermediciner direkt från veterinären nu, exakt så många piller som behövs)
Det var stor sorg när apoteket i närheten av Ultuna stängde för några år sedan, de hade allt man kunde tänka sig att behöva. Nu går det knappt att få tag på en del saker utan det måste beställas hem vilket tar tid. 😔
 
Jag ser helst att det som kan behövas finns att köpa på kliniken. Vem har lust att kuska runt för att inhandla nödvdigheter med sjukt djur i onödan, räcker med det som måste köpas på apoteket för att det är på recept.

Håller med.
När Kantarell var sjuk och skulle ha en hög med olika grejer var jag väldigt tacksam att allt fanns att köpa på djursjukhuset.
 
Jag har fått köra över halva länet för att hitta ett apotek som hade medicinen hunden skulle ha, om jag inte ville vänta några dagar med att ge henne den :cautious:Under besöket hjälpte veterinären till att kolla var medicinen fanns, vilket var på ett ställe i denna delen av länet...

Utöver förbutikerna med hundgodis hade jag gärna sett att det fanns ett apotek kopplat till stor klinik också, det hade ju varit smidigt att kunna gå in där och köpa direkt :D (jag får dock visserligen majoriteten av hundens cancermediciner direkt från veterinären nu, exakt så många piller som behövs)
Just det där är anledningen till att jag önskar att åtminstone djursjukhusen kunde ha egna små apotek med just djurmedicin. Trots att det finns många(!) apotek nära mig (jag hade en period 3st inom gångavstånd) så är det för det mesta ett helvete att försöka få tag på något mer avancerat än rimadyl/onsior/metacam. Pga det har jag bett veterinärer att kolla så att medicinen faktiskt finns någonstans öht innan de skriver ut något, just när det varit viktigt att det ges utan avbrott och vid några tillfällen har det hänt att hundarna inte kunnat få sin medicin i tid och påverkats negativt av det.
 
Just det där är anledningen till att jag önskar att åtminstone djursjukhusen kunde ha egna små apotek med just djurmedicin. Trots att det finns många(!) apotek nära mig (jag hade en period 3st inom gångavstånd) så är det för det mesta ett helvete att försöka få tag på något mer avancerat än rimadyl/onsior/metacam. Pga det har jag bett veterinärer att kolla så att medicinen faktiskt finns någonstans öht innan de skriver ut något, just när det varit viktigt att det ges utan avbrott och vid några tillfällen har det hänt att hundarna inte kunnat få sin medicin i tid och påverkats negativt av det.
Tyvärr är ju lagstiftningen sådan att kliniker eller veterinärer inte får lov att sälja läkemedel i Sverige (undantaget jourdoser). I många andra länder får de det. Jag ser både för- och nackdelar, tanken bakom den svenska modellen är väl till stor del att man inte ska tjäna pengar på att skriva ut antibiotika tex.
 
Just det där är anledningen till att jag önskar att åtminstone djursjukhusen kunde ha egna små apotek med just djurmedicin. Trots att det finns många(!) apotek nära mig (jag hade en period 3st inom gångavstånd) så är det för det mesta ett helvete att försöka få tag på något mer avancerat än rimadyl/onsior/metacam. Pga det har jag bett veterinärer att kolla så att medicinen faktiskt finns någonstans öht innan de skriver ut något, just när det varit viktigt att det ges utan avbrott och vid några tillfällen har det hänt att hundarna inte kunnat få sin medicin i tid och påverkats negativt av det.

Veterinärer får inte driva apotek, bara lämna ut s.k. jourdoser. Å andra sidan finns väl inget som hindrar en annan aktör att driva ett apotek i anslutning till en klinik, om det är så att det skulle vara tillräckligt lönsamt :)

Edit: tvåa på bollen!
 
Senast ändrad:
Tyvärr är ju lagstiftningen sådan att kliniker eller veterinärer inte får lov att sälja läkemedel i Sverige (undantaget jourdoser). I många andra länder får de det. Jag ser både för- och nackdelar, tanken bakom den svenska modellen är väl till stor del att man inte ska tjäna pengar på att skriva ut antibiotika tex.
Kanske man kan tänka att någon apotekskedja skulle kunna inleda ett samarbete med någon veterinärkedja och ha små butiker tillsammans med kliniken, på samma sätt som t ex att Apoteket Hjärtat hör ihop med ICA.
 

Liknande trådar

J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 195
Senast: Turelur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp