Veterinärer ville avliva häst i onödan

Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Jo men det jag menade var själva överrumplandet. De förvänta sig inte alls att det skulle ligga något där. Du som lantbrukarson blev väl säkert förvarnad när det låg något dött djur där du skulle vara?
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Bar de inte ens om ursäkt menar du? Är du verkligen helt säker på det? Du var väl inte med själv vid receptionen, om din pappa och farfar var chockade och upprörda så upfattade de kanske situationen ganska olika.

Min pappa var inte speciellt chockad. Han har varit hästägare ett bra tag och varit med om det mesta. Men farfar blev chockad däremot som bara följde med som sällskap. Han har aldrig haft kontakt med hästar förutom när han varit och hälsat på oss.
I receptionen ryckte de i princip bara på axlarna när de berättade att det låg en död häst i gången.
Men när pappa ringde till chefen när de kommit hem och skällde så bad han om ursäkt och så att så får det inte gå till. Sen om han menade de eller om han bara sa det för att bli av med pappa är det ingen som vet. :D
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

"Jag kanske borde gå till en psykolog och se vilka skador jag fick som barn. Kanske är alla barn till lantbrukare med djur skadade."
Vilka skador har inte dom som bor i stan? Gängvåld mm.

"Jag tror inte att barn nödvändigtvis måste skyddas från döden. Men visst jag förstår att ni var chockade men sånt är ändå något som man som djurägare måste kunna tåla."
Kan man inte ta det ansvaret så ska man inte ha ett djur. En lag på att ägaren själv avlivar, då skulle vi slippa rätt mycket katter :)
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Smärtan i sig är inget skäl för avlivning dock. Om en häst kommer att bli återställd så kan jag tänka mig att låta den genomlida en del smärta. Om hästen troligen inte blir återställd så är det avlivning.


Nej det håller jag med om, men när det gäller kolikare så har dom så ont, så brukar de oftast självdö utan op, det är sällan dom klarar sig igenom det utan op. Men som du säger, enbart smärta är inte skäl nog för avl.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Nej det håller jag med om, men när det gäller kolikare så har dom så ont, så brukar de oftast självdö utan op, det är sällan dom klarar sig igenom det utan op. Men som du säger, enbart smärta är inte skäl nog för avl.

Kolik i sig kräver ju inte operation. Vi har haft mer än en kolikhäst som fått veterinärbehandling på plats hemma och sedan ganska snabbt blivit bra.

Är det tarmvred däremot så är det ju operation som gäller.

Men vi väger kanske in lite olika saker i ordet kolik?
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Smärta är en av dom viktigaste signaler som finns. Den är till för överlevnad inte för avlivning.
Men felet är att folk dömmer efter sig själv som vanligt. Den som inte kan dra ut en tand utan bedövning utgår från att alla andra har lika låg smärt tröskel och stiftar regel efter det.
Hästar har en oerhörd smärt tålighet.
För folk så skulle reklam för smärtstillande vara förbjudet. Helt vansinnigt att bedöva den signalen som säger att något är fel. Åtgärda det felande, dölj inte.
I princip kan en häst gå och beta medans det svalda rinner ur en uppsprättad buk.
Men om det inte finns något återvändo, då ska hästen avlivas direkt.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Nej kolik kräver inte op, för det är ingen diagnos det är ett symptom.

Sen är det för mig självklart att man inte operar en förstoppning, det trodde jag var uppenbart?

Det är inte bara tarmvred som operars när hästen visar koliksymptom.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Smärttröskeln för en häst är precis som för människor, den varierar grymt mycket. Vissa hästar ser knappt berörda ut när dom har tarmvred, medans vissa hästar har puls på 100 och svettas floder när dom har en lite förstoppning.

Smärtan är för mig ett tecken att se efter när det gäller avlining. Visar hästen extremt mkt smärta vid tex kolik så skulle jag utan att tveka avliva den, då de nästan alla hästar med den smärtan självdör utan op.

Jag vet inte om du har sett en kolikhäst självdö, det har jag och den döden önskar jag ingen häst i världen.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Jo jag har sett det. Så efter det så är mindre smärt yttringar just bara mindre.
 
Sv: Veterinärer ville avliva häst i onödan

Har hört det flera gånger om Strömsholm. Hmm.. :smirk:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Besiktningen av hästen var bristfälligt gjord. Nu får den aktuelle veterinären en erinran av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.
Svar
0
· Visningar
298
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 053
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Veterinären som undersökte den blockhalta hästen borde ha utrett om det handlade om en fraktur. Nu får hen en erinran av Ansvarsnämnden...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp