Veterinärstudenter

Trivs ni bra? :) Har ni mycket praktiska moment redan från början? :)

Jag läser en s.k. Post Bachelor i Kosice, Slovakien. Det innebär att jag får tillgodoräkna mig min tidigare kandidatexamen och läser "bara" 4 år här nere. :)
 
Jag trivs bra! :)
Det är ytterst lite praktik under de första tre åren, nästan allt sådant kommer först i fyran (termin 8).

Enkelt kan man säga att vi läser om hur djuren fungerar första året, sjukdomar andra året och farmakologi och lite mer klinikorienterad anatomi tredje året. Sedan tillkommer förstås livsmedelssäkerhet och annat under de första åren men det är den översiktliga strukturen i alla fall. År fyra och fem är mer kliniskt inriktade och sedan skrivs examensarbete.

Spännande med Slovakien! Hur är utbildningen uppbyggd? Hur lång är den "fulla utbildningen" sas om man inte kan tillgodoräkna sig tidigare studier? :)
 
Vi har en del praktiskt redan från början. :) Sen läser vi i Post Bachelor t.ex. inte biokemi etc (de flesta av oss har läst det tidigare). Den "vanliga" utbildningen (General Veterinary Medicine - GVM) är 6 år.
 
Nyfiken fråga. Om man läser till veterinär utomlands...kan det ge problem att få arbete här i Sverige? Tänker på sjuksköterska (om jag minns rätt från tidigare buketråd) som måste komplettera ngt i Sverige innan de kan gå ut i verksamhet. Eller påverkas ens möjlighet att få arbete åt det mer positiva hållet för att en har läst utomlands?
 
@Squie

Det beror på vilket land man läst i. Jordbruksverket har en lista över EU-godkända utbildningar (den i Slovakien finns t.ex. med där) och har man läst någon av dessa ska det vara enkelt att få legitimation i Sverige. Sen om det påverkar ens chanser ute i arbetslivet har jag inte så bra koll på, det kan säkert någon färdig veterinär svara bättre på. Men jag gissar på att det inte påverkar alltför mycket i alla fall.

Har man läst utanför EU kan man i vissa fall behöva läsa tilläggsutbildning för utländska veterinärer för att kunna få svensk veterinärlegitimation. Vi har samläst med de som läser tilläggsutbildningen vissa kurser och det är jätteintressant att få höra hur utbildningen och yrket ser ut utanför EU. Någon hade t.ex. läst nästan uteslutande livsmedelssäkerhet och jobbat med detta. Klinikveterinärer fanns i princip inte alls i dennes hemland (tror det var Venezuela) :)
 
Senast ändrad:
Inte veterinär, men däremot är jag en av dom som kommer bråka med er på klinikrundorna framöver (ni som pluggar i Sverige :devil: ).

Som jag upplevt har inte veterinärer som pluggat utomlands haft svårare att få jobb än de som pluggat i Sverige.
 
Inte veterinär, men däremot är jag en av dom som kommer bråka med er på klinikrundorna framöver (ni som pluggar i Sverige :devil: ).

Som jag upplevt har inte veterinärer som pluggat utomlands haft svårare att få jobb än de som pluggat i Sverige.
Jag hade verkligen inte problem med jobb till sommaren, tvärt om blir jag uppmanad att värva fler :eek:
Verkar som att DV har lite dåligt med vikarier...
 

Liknande trådar

Hemmet Är någon av dessa plugg till betong?
Svar
1
· Visningar
276
Senast: Wingates
·
Fordon En noob fråga.🙈 Är det fri parkering här övrig tid än vad som står? (Fotografiet) När jag pluggade till körkort sa de att 2...
2
Svar
36
· Visningar
1 667
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Halloj! Jag ska börja plugga på universitet! Det är något jag verkligen, verkligen kämpat för och jag så peppad på utbildningen...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 102
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Ugh, jag är inne på dag 8 med feber. Så trött, illamående och ont i kroppen nu att jag unnade mig en stilla, filmisk gråtstund idag...
Svar
2
· Visningar
427
Senast: Energi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp