Veterinärutbildning

T

tirnanog

Är det någon här som går eller har gått den på Ultuna?

Hur är det att gå veterinärprogrammet?

Något annat intressant?
 
Vad bra!

Jag undrar hur det är med tiden. Eftersom jag bor 60 mil från uppsala, kan och hinner jag antagligen inte ta hand om mina åtta hästar. Det går helt enkelt inte ihop, och flytta hela gänget är en omöjlighet och även om det hade gått hade jag inte haft tid

Men om det är så att man skulle komma in på vet. programmet, tror du att man skulle hinna med att träna för en tränare där uppe på ngn av deras hästar eller annans, ca 2-3 ggr i veckan?

Då slipper man ju att sköta, mocka, fodra o.s.v. som man måste göra med egna hästar men kan ändå hålla igång ridningen litegrann. Jag förstår att i vissa perioder är det mycket studier och då hinner man antagligen inte med något annat utöver det! Men jag menar inte de s.k. studietopparna, utan annars.

Vet du hur jag kan få mer information om en likadan utbildning i danmark?? Antar att det finns en sådan där vilket isåfall hade varit närmare för mig.

Hur långt har du kvar att gå?
Vilket av åren tyckte du bäst om? Har det kännts långsamt och segt ibland?
Hur har det varit rent allmänt?

Kan tänka mig att det är både kul och jobbigt, mycket koncentration och djupa studier, men även ett drömyrke!!!

Hur var det vid antagningen? Jag har kollat på antagningsstatistiken på slu.se, men det framgår inte riktigt hur det är.

På vissa program kommer de flesta in som har sökt, men hur är det mer exakt på vet. programmet? Det varierar kanske mycket från år till år, eller är det alltid en lika stor skara som söker?

Är det enbart dom som har 20.0 i snitt på betygen + runt maxpoäng på HP som kommer in? Förstår att dom väljer dom först, men är det enbart sådana "topp-elever" som söker in känns det lite svårt.

Går dom mycket på helheten? Alltså intervju, HP/HA och BP/BL/BF?

Man kanske får lägga ner några år bara på att få komma in....

Det är ju verkligen inte säkert att man gör det även fast man har bra betyg och resultat på HP. Finns ju så många fler som har det.... och bara 82 platser att fightas om ;)

Skriv gärna och berätta!!!!!

Jag är MYCKET intresserad!!!

Mvh Tirnanog
 
Vad bra!

Jag undrar hur det är med tiden. Eftersom jag bor 60 mil från uppsala, kan och hinner jag antagligen inte ta hand om mina åtta hästar. Det går helt enkelt inte ihop, och flytta hela gänget är en omöjlighet och även om det hade gått hade jag inte haft tid

Men om det är så att man skulle komma in på vet. programmet, tror du att man skulle hinna med att träna för en tränare där uppe på ngn av deras hästar eller annans, ca 2-3 ggr i veckan?

Då slipper man ju att sköta, mocka, fodra o.s.v. som man måste göra med egna hästar men kan ändå hålla igång ridningen litegrann. Jag förstår att i vissa perioder är det mycket studier och då hinner man antagligen inte med något annat utöver det! Men jag menar inte de s.k. studietopparna, utan annars.

Vet du hur jag kan få mer information om en likadan utbildning i danmark?? Antar att det finns en sådan där vilket isåfall hade varit närmare för mig.

Hur långt har du kvar att gå?
Vilket av åren tyckte du bäst om? Har det kännts långsamt och segt ibland?
Hur har det varit rent allmänt?

Kan tänka mig att det är både kul och jobbigt, mycket koncentration och djupa studier, men även ett drömyrke!!!

Hur var det vid antagningen? Jag har kollat på antagningsstatistiken på slu.se, men det framgår inte riktigt hur det är.

På vissa program kommer de flesta in som har sökt, men hur är det mer exakt på vet. programmet? Det varierar kanske mycket från år till år, eller är det alltid en lika stor skara som söker?

Är det enbart dom som har 20.0 i snitt på betygen + runt maxpoäng på HP som kommer in? Förstår att dom väljer dom först, men är det enbart sådana "topp-elever" som söker in känns det lite svårt.

Går dom mycket på helheten? Alltså intervju, HP/HA och BP/BL/BF?

Man kanske får lägga ner några år bara på att få komma in....

Det är ju verkligen inte säkert att man gör det även fast man har bra betyg och resultat på HP. Finns ju så många fler som har det.... och bara 82 platser att fightas om ;)

Skriv gärna och berätta!!!!!

Jag är MYCKET intresserad!!!

Mvh Tirnanog
 
Jag har haft hæst under hela utbildningen, førsta åren hade jag två. Jag tar examen om två månader, så visst hinner man med hæst, men kanske inte åtta, men en kan du nog gott ta med dig, det finns mycket stall runt Uppsala.

Generellt har jag trivts bra på utbildningen, men jag har varit på væg att hopa av några gånger. Jag tyckte nog tvåan var tråkigast och femman jobbigast, men det varierar.

Antalet søkande brukar ligga på runt 14-1500 tror jag men jag har dålig koll på hur det varit sista åren. Man kan få lægga lite tid på att komma in, jag hade tur och halkade in på høgskoleprov+arbetslivserfarenhet. Intervjuintaget var på førsøk och ær avslutat tror jag. Man får rækna med att ha toppbetyg før att ha en chans att komma in på betyg, annars ær det høgskoleprov och att ha jobbat som gæller.

Det ær inte svårt att læsa till veterinær men det ær mycket att læsa och att læra sig så det kræver en hel del, men jag tror det ær viktigt att ha något vid sidan av studierna (t.ex. hæst) ananrs går man in i væggen.
 
WOW!!!! Det låter ju bara för bra för att vara sant!!!!

Utan häst i 5.5 år går inte!

Hur många års arbetslivserfarenhet krävdes?

Om jag får fråga, kom du in genom 25:4 regeln? Om man ska kunna komma in på högskoleprovet och fyra års arbetslivserfarenhet gäller väl det enbart för dom som inte har en gymnasieutbildning?

Har man gymnasieutbildning kan man väl bara jobba på att höja snittet och göra bra ifrån sig på högskoleprovet?

Då får man väl inte gå enl. 25:4 regeln?

tack för all info iaf =)
 
Jag har ingen aning eftersom jag inte har fullstændig gymnasieutbildning, jag læste bara det jag måste, så var det bara den kvoten som gællde. Men uppfyller man kraven så kan man væl søka, jag hade jobbat i 8 år men det ær ju bara fyra som man får poæng før (0,5). Men det dær vet høgskoleverket bættre æn jag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni som berörs av heltidsresan/11-timmars dygnsvila, hur går det för er såhär en bit in? Jag hörde att någon kommun fått dispens från...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 040
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag har inackorderingar och med jämna mellanrum behöver jag påminna några av dem om att hålla ordning. När det har varit något som...
Svar
16
· Visningar
1 901
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 194
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp