Veterinärutbildning

L

Lindi

Ska söka nu i höst. Var är det lättast att komma in (alltså utomlands)?
Kommer antagligen inte att komma in på första försöket, kan man räkna tillgodo (lägga på på högskoleprovspoängen) arbetslivserfarenhet? hur lång måste den då vara + hur mycket läggs till? Hur får man tag i en sådan praktikplats + vad är det som gäller för dom?
 
Re: *putt*

har mailat både Köpenhamn och Ulltuna, men inga svar :mad:
 
ja, jag har oxå hört det. Fast det kan ju bli liiite jobbigt att ta med sig pållen dit och tävla honom i trav?
:smirk:
 
Av de nordiska länderna anses det som lättast att komma in i Köpenhamn. Jag blev antagen dit när jag sökte, och om jag inte minns fel har de lite andra antagningskriterier än strikt på betyg som Uppsala och Oslo (de väger även in arbetslivserfarenhet, personligt brev etc.) Det är inte helt ovanligt att studera till veterinär (eller läkare) i Ungern heller. Det är en lite annan ansökningsprocess dit, men lättare att komma in och väl värt en koll.

Vad gäller högskoleprov med arbetslivserfarenhet så måste du ha minst 5 års arbetslivserfarenhet (tror det ska vara minst halvtid, men är osäker på det) och då får du lägga till 0,5 poäng till ditt högskoleprovsresultat. Söker man på högskoleprov + arbetslivserfarenher så söker man i en speciell urvalsgrupp där maxpoängen är 2,5 (alltså 0,5 högre än i den vanliga HP-urvalsgruppen).
 
Tack så mycket!
ja, det verkar klart lättast att komma in i Köpenhamn. Ungern går tyvärr inte, då jag har häst och inte vill flytta honom så långt :smirk:
Har precis fått papper från Köpenhamn, om jag fattade dom rätt så kom alla utom typ 40 st in på betygen förra året? (krävs minst 14,4 för att "få" söka) Fast det var betydligt fler som sökte på poäng (typ ha jobbat med djur osv.)
0,5 är det man får för minst 5 års halvtid i Sverige ja, det var oxå den enda intagningen som inte låg på max, den låg på 2,4 från i höstas... :crazy:
 
Nu när de har slutat med antagning på prov och intervjuer (Uppsala) och dessutom utökat antalet platser (82 ist för 72 i år, målet är 100 platser, hur det nu ska gå till...) så finns det en chans att betygsantagningen sjunker någon tiondel. Innan de började med intervjuerna var den nere på 19,89 om jag inte minns fel. Klen tröst kanske, men du slipper i alla fall bli bortlottad om du lyckas få maxbetyg... :smirk:

Lycka till och kämpa på, det är väl värt det! :)
 
Lagt ner vad? :confused: Det enda som är nerlagt är prov- och intervjuantagningen samt att hästakuten var stängd ett tag. Den är öppnad igen, om än inte i samma omfattning... :smirk:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 500
Senast: ako
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 983
Senast: mars
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 648
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 648
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp