Hög veterinärräkning, hur gör man praktiskt eg?

finapina

Trådstartare
Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste buköppnas på klinik och bli kvar där ett tag. Kostnaden kan ju bli enorm..
Måste man själv betala hela först, innan man kan söka tillbaka? Eller går försäkringsbolaget in på ngt vis och betalar? Man har ju oftast en buffert till sin häst, men kanske inte såna stora belopp som buköppning etc kräver....Hur har ni löst det vid mkt höga summor?
 
Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste buköppnas på klinik och bli kvar där ett tag. Kostnaden kan ju bli enorm..
Måste man själv betala hela först, innan man kan söka tillbaka? Eller går försäkringsbolaget in på ngt vis och betalar? Man har ju oftast en buffert till sin häst, men kanske inte såna stora belopp som buköppning etc kräver....Hur har ni löst det vid mkt höga summor?
Ofta kan man få hjälp att direktreglera, dvs att man betalar sin självrisk och försäkringsbolaget betalar sin del.
En vän som hade sin häst på klinik i flera veckor/månader fick en fast summa för kostnaden från kliniken i förväg.
 
Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste buköppnas på klinik och bli kvar där ett tag. Kostnaden kan ju bli enorm..
Måste man själv betala hela först, innan man kan söka tillbaka? Eller går försäkringsbolaget in på ngt vis och betalar? Man har ju oftast en buffert till sin häst, men kanske inte såna stora belopp som buköppning etc kräver....Hur har ni löst det vid mkt höga summor?
Jag hade inte buköppning men hästen opererades under narkos och stod kvar en vecka med antibiotika och koller så gick på en del. Fick dock nästan veta på kronan vad summan skulle bli om inga komplikationer tillstod redan när vi kom in akut. Gjorde en direktreglering, dvs räkningen gick först till f-bolaget som betalade sin del vilket också gav mig 1,5 månads respit innan återstoden kom på faktura. Jag tror kliniker har möjlighet till avbetalningsplan/kredit men jag vet inte.När jag varit in med hund så har de krävt betalning innan man lämnar kliniken, men där hade de avbetalningsmöjlighet med via tex Klarna eller Wasa kredit.
 
Jag hade inte buköppning men hästen opererades under narkos och stod kvar en vecka med antibiotika och koller så gick på en del. Fick dock nästan veta på kronan vad summan skulle bli om inga komplikationer tillstod redan när vi kom in akut. Gjorde en direktreglering, dvs räkningen gick först till f-bolaget som betalade sin del vilket också gav mig 1,5 månads respit innan återstoden kom på faktura. Jag tror kliniker har möjlighet till avbetalningsplan/kredit men jag vet inte.När jag varit in med hund så har de krävt betalning innan man lämnar kliniken, men där hade de avbetalningsmöjlighet med via tex Klarna eller Wasa kredit.
Stallkompisen har haft avbetalning när hon var inne på klinik och opererade en tandfraktur.
 
Jag direktreglerar generellt men tyvärr kan man hamna i den sitsen att försäkringen inte täcker så det räcker utan du kan bli tvungen att lägga ut många tusen själv. Har du ingen buffert eller inte kan ta lån så kan du bli tvungen att avliva om pengarna inte räcker till. :(
 
Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste buköppnas på klinik och bli kvar där ett tag. Kostnaden kan ju bli enorm..
Måste man själv betala hela först, innan man kan söka tillbaka? Eller går försäkringsbolaget in på ngt vis och betalar? Man har ju oftast en buffert till sin häst, men kanske inte såna stora belopp som buköppning etc kräver....Hur har ni löst det vid mkt höga summor?
Direktreglerar när försäkringsbolaget har öppet och utanför kontorstid betalar med Klarna eller kreditkort.
Har kreditkort (gratis) just av den anledningen dvs kunna betala större räkningar snabbt utan att behöva ligga ute med pengar/ha på kontot även om jag självklart även har en buffert.
 
Jag direktreglerar generellt men tyvärr kan man hamna i den sitsen att försäkringen inte täcker så det räcker utan du kan bli tvungen att lägga ut många tusen själv. Har du ingen buffert eller inte kan ta lån så kan du bli tvungen att avliva om pengarna inte räcker till. :(
Och det kan bli dyrt om man måste avliva häst akut på klinik. Var med om det för många år sedan och försäkringen täckte inte de kostnaderna.
 
Vid t ex en bukoperation blir det ofta stora summor att betala själv även om man har försäkring och direktreglerar. Ska man ha häst behöver man en rejäl buffert.
 
Har ett kreditkort med hög kridit för större oförberedda utgifter. Hög ränta efter 45 dagar men hoppa kunnat ta billigare lån innan 45 dagar.

Bara hoppas jag har med mig kortet om något händer, är ju inte så att jag bär med mig det överallt utan förvaras på säkert plats.
 
Just för sånt bör en ha ett fint sparkapital. Det har inte jag, jag har kreditkort. Som mest har jag löst ut hund för 15.000:-. Det brukar som ordna sig.

Fiorano-konstant levandes på ruinens brant men det löser sig😅
 
Men alltså hur funkar det rent praktiskt om de buköppnar, och du inte är solvent för det? En avlivning löser väl inte den kostnaden?
Jag tänker som @Cherarriduracell att man är medveten om det och avstår.

(Har för övrigt hört talas om folk som belånat upp hus och grejer).
nä då lär man ju bli skuldsatt. Man har ju ett visst eget ansvar att inte godkänna buköppning om man inte har råd med buköppning.
 
När jag hade sto med föl på Ultuna på IVA så förhörde de sig varje dag om jag hade råd, att försäkringen täckte. Nu gick det ju tyvärr väldigt dåligt och jag blev stående med ett moderlöst föl men tur i oturen, eller vad man ska kalla det, så var det iaf inte pga försäkringen som hon avlivades utan för att det helt enkelt snabbt vände till det värre precis när vi trodde krisen var över. :cry:
 
Fast det tycker jag är en ansvarslös inställning. Jag förstår att det KAN bli så p g a olika omständigheter, men jag tycker inte att man skaffar ett djur som man inte har råd med vård till. Absolut inte.
För mig är det stor skillnad på "jag har inte råd/vill inte buköppna" (som är oerhört mycket mer komplicerat än att djuret bara ska överleva det akut ingreppet) och "jag har inte råd med vård" men du har såklart rätt till din åsikt.
Då borde för övrigt alla som inte bor inom rimligt köravstånd till större dygnet runt-öppna djursjukhus med möjlighet till ambulanstransport diskvalificeras från att ha djur.

Djurskyddslagen kräver dock inget annat än avlivning i nödfall.
 
Fast det tycker jag är en ansvarslös inställning. Jag förstår att det KAN bli så p g a olika omständigheter, men jag tycker inte att man skaffar ett djur som man inte har råd med vård till. Absolut inte.
Det är väl snarare en gränsdragning. Alla har inte råd med alla typer av vård, eller snarare har de flesta en gräns både vad det gäller ekonomi och vad de anser att det är rimligt att utsätta djuret för, troligen du också.

Det är också relativt nya påfund med många typer av behandlingar som helt enkelt inte fanns för 50 år sedan. Det är ju inte så att vi är mindre ansvarslösa nu. Och så har vi geografin, i stora delar av Sverige (och världen) finns det inte tillgång till avancerad dygnet runt vård. Är folk mer ansvarslösa för att de bor knepigt till?
 
Det är väl snarare en gränsdragning. Alla har inte råd med alla typer av vård, eller snarare har de flesta en gräns både vad det gäller ekonomi och vad de anser att det är rimligt att utsätta djuret för, troligen du också.

Det är också relativt nya påfund med många typer av behandlingar som helt enkelt inte fanns för 50 år sedan. Det är ju inte så att vi är mindre ansvarslösa nu. Och så har vi geografin, i stora delar av Sverige (och världen) finns det inte tillgång till avancerad dygnet runt vård. Är folk mer ansvarslösa för att de bor knepigt till?
Absolut, men att ha inställningen att man inte behöver ha någon buffert för att man ändå kan avliva, det står jag fast vid att jag tycker är ansvarslöst. Det är ingen allmän rättighet att ha häst och har man inte råd med normal vård ska man inte ha djur. Sedan, precis som jag också skrev, så finns det absolut fall där det kan bli så ändå, men man måste ändå ha grundförutsättningar och en buffert från början. Så tycker jag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 730
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 291
Senast: Nethril
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Senast: Mirre
·
A
Ekonomi & Juridik Tja! Detta e väl inget nytt med alla förba.... problem med foderhästar. :crazy: Har själv hamnat i problem med ägaren till min...
Svar
9
· Visningar
1 539
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp