Veterinärbesikta

Corax

Trådstartare
Jag ska åka och kolla på en två-årig Birmahona imorgon som sällskap och framtida avelskatt. Frågan är hur man ska göra med besiktning. Jag är mest insatt vad gäller hästar så det här är lite nytt.

Ägaren har satt ner priset rätt rejält (men ändå en del pengar för mig)och tänker inte stå för besiktningen (men däremot kunde hon tänka sig att ta katten till vet.).
Är det viktigt att besikta innan köp och hur är det med försäkringen? Måste man, som med häst, ha en besiktning ua för att byta försäkringsbolag utan reservationer?
Hur mycket brukar en besiktning kosta?

Och om jag lägger handpenning på katten men den sen inte går igenom en besiktning (vad som nu skulle kunna vara fel...) så behåller ägaren de pengarna väl? Ägaren nämnde nämligen en väldigt hög handpenning.

Det känns väldigt nervöst att köpa en vuxen katt måste jag säga men samtidigt spännande såklart. :)

Sv: Veterinärbesikta

Katten bör besiktas, särskilt som du ska ha henne till avel. Är priset lågt kan du be säljaren höja priset med vad besiktningen kostar. Det är bättre än att "köpa grisen i säcken" (ursäkta uttrycket) och sedan bli besviken om hon inte är lämplig att avla på när du nu har det intresset.

En besiktning kan kosta omkring 200-500 kr, det beror helt på vilken veterinär man har.

Det brukar inte behövas besiktning för att försäkra en så ung katt, men det kanske kan skilja från fall till fall.

En uppfödare brukar inte behålla handpenningen om det är något fel vid besiktningen, som gör att köparen vill backa ur, men här är det nog bäst att ni skriver något om det i tingningsavtalet. Om det kommer fram något oväntat vid besiktningen är det ju inte längre en katt i det skick man lagt handpenning på.

Ingen seriös uppfödare/ägare säljer en katt obesiktigad. Inte ens en vuxen. Är uppfödaren/ägaren medlem i SVERAK får katten inte säljas obesiktigad heller.

Så jag drar öronen åt mig på en gång. Besiktning är fullständigt självklart och inget en vettig person drar sig för att fixa.

Jag skulle råda dig att inte betala en spänn innan katten är besiktigad. Betala för besiktningen om du vill och låt ägaren ta katten till besiktning, men betala inte en spänn i handpenning innan katten besiktigats ua. Ägaren tänker säkert behålla handpenningen även om köpet inte går igenom. Gå inte med på det. Om du tänker betala handpenningen, skriv ett avtal där det klart och tydligt framgår att du får tillbaks handpenningen om katten inte går igenom besiktningen ua.

Byte av försäkringsbolag vågar jag inte säga någonting om, men när man bara överför en försäkring från en person till en annan brukar inget hälsointyg behövas.

En besiktning kan kosta 300-500 kr, beroende på veterinär.

Jag ska åka och kolla på en två-årig Birmahona imorgon som sällskap och framtida avelskatt.

Ägaren har satt ner priset rätt rejält (men ändå en del pengar för mig)och tänker inte stå för besiktningen (men däremot kunde hon tänka sig att ta katten till vet.).

Här blir jag fundersam. Det är en framtida avelskatt men ändå är priset rejält sänkt ?? För att passa i avel så bör katten vara riktigt fin både kroppsmässigt och pälsmässigt och då bör hon inte vara prissänkt ?

Besiktning SKA alltid göras av uppfödare oavsett ålder på katten.

Jag skulle ha hoppat den katten. Just pga att uppfödaren ger ett mycket oseriöst intryck. Är denne medlem i SVERAK måste besiktning göras av uppfödaren innan katten byter ägare.

Ska man börja med avel är det en enorm fördel att köpa från en uppfödare man själv klickar med. Att man har liknande värderingar gällande avel, en seriös uppfödare kan vara ett jättebra bollplank och en mentor när man startar upp.

Jag uttryckte mig lite plumpt här. Jag menar att hon kostar mindre än hälften av vad en kattunge kostar. Jag vet inte vad en vuxen Birma 'brukar' kosta...

Någon skrev om att det bör klicka mellan mig och ägaren och jag instämmer såklart. Men faller jag som en fura för katten så vet jag inte om jag kommer att kunna avstå henne för att jag inte kommer överens med ägaren.
Hon är ändå precis (på bild)en sån katt jag vill avla på utseendemässigt.

Personen som har katten har fött upp Birmor sen dackefejden och är mao SVERAK-medlem men ska avsluta sin verksamhet.
Kan faktiskt instämma att hon verkar lite, kanske inte oseriös men lite lätt avig.
Vi får se hur det går senare idag när vi hälsar på.

Du menar att en ägare även brukar stå för försäkringen?
Argumentet från hennes sida var att priset redan var så lågt på katten att en besiktning inte ingick.

Jag har en uppfödare i min direkta närhet som jag har god kontakt med annars hade jag nog känt precis som du skriver, att jag behövde denna kattens ägare som mentor. Jag är ändå relativt grön inom rasen om man bortser från min egen birmakille som snart är fem.

Kontraktet ni skriver kommer ha texten: Vid överlåtelse skall katt åtföljas av giltigt besiktningsintyg utfärdad av veterinär. Besiktningsintyget får inte vara äldre än sju dagar.

Tänker uppfödaren avsluta sin uppfödning är det väl tyvärr så att hon inte bryr sig om SVERAKs regler. Tänker hon inte fortsätta vara medlem hos dem kan de inte göra så mycket om hon anmäls till BN.

Du menar att en ägare även brukar stå för försäkringen?
Argumentet från hennes sida var att priset redan var så lågt på katten att en besiktning inte ingick.

Nu förvirrade du mig. Försäkring? Jag är kanske lite virrig. :p
Men som sagt, hon är skyldig att stå för besiktning för katten och gör hon inte det kan jag inte tycka att det är seriöst, faktiskt.

Men ja, det viktigaste är ju att det känns bra för dig. Att det känns som att det är rätt katt. :laugh:
Lycka till, hur du nu gör. Men, Besiktningen den ska uppfödaren stå för. :D

För det första så är det inte alls säkert att katten håller avelsmässigt bara för att den går igenom en vet.besiktning, där är det andra krav jmf att en bil inte är ett utställningsobjekt bara för den går igenom bilprovningen.

Få uppfödare säljer katter som de skriver under på att de säljs för avel och/eller utställning.Om du själv inte kan så mycket om kattavel så läs några böcker i ämnet (t.ex Ylva Stockelbergs Kattuppfödning). Sedan hade jag kollat med kattens uppfödare vad hon/han tror om avelsvärdet på kisse.

Ska du bara ha den som sällskap så duger ju vet.besiktningen. Naturligtvis ska den vara besiktad ua när du köper den. Har den ev fel så får man ju överväga om det är sådant som "ni kan leva med", en sällskapskatt kan ju få t.ex ha en svansknick, men inte en utställnings/avelskatt. Vad det gäller Birmor så säljs ju många som sällskap för att de inte har riktiga kilar eller rätt vitt på tassarna och sådana duger ju mycket väl som sällskap.
Nedsatt pris behöver absolut inte betyda att kisse är oduglig avelsmässigt eller utställningsmässigt, just nu har det varit svårt att sälja katter så det kan vara bara för att de måste bli av med den snabbt (t.ex allergi, skilsmässa eller kanske som här att hon inte ska föda upp längre mm)men man ska vara på sin vakt. Fråga varför!
Vill du ha till avel så ta god tid på dej att hitta rätt kisse, gärna en som blivt ställd som kattunge så den är lite van vid utställningen, eller en lovande kattunge som du själv åker och visar. liiite utställningsmeriter bör nog en avelskisse ha iaf.
Lycka till och det är så jättekul med kattungar så jag kan verkligen rekommendera att köpa en avelskatt.

Senast ändrad av en moderator:

Efter att ha varit och tittat på katten så känner jag nu att jag har lite mer 'kött på benen'. Jag vet varför katten ska säljas och jag tar det som en fullgod anledning (personlig).
Honan har tidigare fått en kull och jag har träffat en av dem. Enda nackdelen 'min' katt har är att hon är lite väl liten. Hon har perfekta kilar och sockor, Men en strimma vitt som löper rätt långt upp på ett ben. Därför är hon inte lämpad för utställning.
Jag hade dessutom med mig en birma-uppfödare för hjälp och råd när jag tittade på katten.

Lilla kissemiss adopterade pojkvännen på direkten och parkerade i hans knä. Hon visste minsann vem hon behövde charma. ;)

Haha. Hoppsan. Nä det är ju Jag som är totalt snurrig och virrig. :o :D "Besiktningen" ska det ju stå.
Nu gjorde vi så att vi höjde priset med 500 och så ingår besiktningen.

Jag glömde;
Självklart får jag tillbaka handpenningen om katten inte går igenom besiktning. Det har vi skrivit under på.

Det brukar inte ta lång tid att få tid för en beskt, ofta till och med samma dag.
Kan ni inte beställa tid och träfas hos vet.?
Då är båda parter med och hör vad vet. säger:idea:
Du har pengar med och är allt OK så tar du kisse med hem, annars tar hon.
Vem som ska betala kan ni ju ha gjort upp om innan, inget man står och disk. hos vet.

Lilla kissemiss adopterade pojkvännen på direkten och parkerade i hans knä. Hon visste minsann vem hon behövde charma. ;)

Sån är min birma-katt med, hon fullkomligt älskar min pojkvän. Uppfödaren berättade att när dom haft katten hemma över parning så var det bara uppfödarens sambo som gällde :D

Usch ,vad jag saknar Cecilia nu , men bara 1 månad kvar tills hon är beräknad att komma hem .

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 986
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 925
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 755
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31