Veterinärvårdsförsäkring

Bukefalos 30 år!

Just att blivit lovad ersättning från Agria och att de sen sa nej hände en vän till mig. Hon hade köpt en exportröntgad unghäst som det efter ca 1.5 år kom fram att strålbenen var missbildade. Det ville dom inte ersätta. Men hon lyckades överklaga med hjälp av sitt försäkringsombud för Agria som själv var mycket upprörd.
Jag lärde mig att ta allt skriftligt så att jag har något att hänvisa till.

Jag vet inte om de vill betala eller ej, men skulle de säga nej så är jag redo att överklaga.
Det är väldigt noga med vad som skrivs i journalen, en veterinär sa att är hästen inte mycket halt brukar Agria säga nej om de inte ändrat ”sig” på sistone.
Men jag ska skicka in pappren så får vi se.
Jo det räknas nog som förebyggande behandling om de inte är halta eller har några synliga bekymmer.
Jag var rädd att mitt bolag inte skulle ta operationen av båda haserna på min ettåring, men eftersom hon är gallig i lederna så var det inga problem. Inte Agria, Folksam.
Min veterinär sa också direkt när jag sa att jag inte var så säker på att försäkringen skulle ta det, att journalen kan påverka. Jag hade ju dessutom bytt från Agria till Folksam ett halvår tidigare 🤣 men det var inga problem, de tog över doldafel-försäkringen från Agria och jag hade dubbelkollat detta innan. Men vad vet man när man väl står där..
Men jag tror faktiskt inte att de ens kikat på journalen? Min veterinär skickade en förfrågan(?) om operation till Folksam men hon kanske skickade journalen redan då som underlag.

Jag har 80tkr veterinärvård på båda mina och 35tkr resp 20tkr i livvärde. Russ och shettis varav en unghäst.
Betalar ändå mindre för båda hästarna tillsammans än jag gör för enda hunden i försäkringskostnad 🤨

Tog över tidigare försäkring och de båda är obrutet försäkrade från föl så ändrade inget (och är fast med Agria 😒) Kommer kanske korrigera nivåerna vid senare tidspunkt då jag bor där det inte finns tillgång till stationärvård eller buköppning inom rimligt avstånd.

Jag bytte från Agria till Svedea när Megara var sex år och sedan från Svedea till Folksam när hon var sju. Så för katter iaf är det inga problem. Hon har inte reservationer på någonting och jag kollade med Folksam och Svedea och de har en karens på sex månader, dvs det katten behandlats för måste vara sex månader eller mer bakåt i tiden. Hon behövde behandlas flera gånger för problem med luftgångarna och magen för några år sedan, men det var helt ok för båda försäkringsbolagen.

Så det är absolut värt att försöka.

Jo det räknas nog som förebyggande behandling om de inte är halta eller har några synliga bekymmer.
Jag var rädd att mitt bolag inte skulle ta operationen av båda haserna på min ettåring, men eftersom hon är gallig i lederna så var det inga problem. Inte Agria, Folksam.
Min veterinär sa också direkt när jag sa att jag inte var så säker på att försäkringen skulle ta det, att journalen kan påverka. Jag hade ju dessutom bytt från Agria till Folksam ett halvår tidigare 🤣 men det var inga problem, de tog över doldafel-försäkringen från Agria och jag hade dubbelkollat detta innan. Men vad vet man när man väl står där..
Men jag tror faktiskt inte att de ens kikat på journalen? Min veterinär skickade en förfrågan(?) om operation till Folksam men hon kanske skickade journalen redan då som underlag.
Han har ju bekymmer men är inte just nu uppenbarligen halt. Men veterinär och kirurg har ju avgjort att operation måste ske pga hur han ser ut.
Men Agria kommer säkert säga nej. De ville ju att han nästan dog när han var föl. Men jag vann överklagandet.

Jag bytte från Agria till Svedea när Megara var sex år och sedan från Svedea till Folksam när hon var sju. Så för katter iaf är det inga problem. Hon har inte reservationer på någonting och jag kollade med Folksam och Svedea och de har en karens på sex månader, dvs det katten behandlats för måste vara sex månader eller mer bakåt i tiden. Hon behövde behandlas flera gånger för problem med luftgångarna och magen för några år sedan, men det var helt ok för båda försäkringsbolagen.

Så det är absolut värt att försöka.
Jag har också bytt häst från Agria till annat bolag. Inga problem att ta över doldafel eftersom hästen varit obruten försäkrad sen den var föl.

Jag gillar inte heller Agria sen typ 25 år tillbaka (det pinsamma är att jag inte minns varför :o ) men jag tröstar mig med att Freddie är en av deras största förlustaffärer ever för han har kostat dem mer varje år (6) än vad jag betalat in i premier. :D

F ö vetvård 120000 och 30 liv numera för livförsäkringen blir man ju ruinerad av.

Han har ju bekymmer men är inte just nu uppenbarligen halt. Men veterinär och kirurg har ju avgjort att operation måste ske pga hur han ser ut.
Men Agria kommer säkert säga nej. De ville ju att han nästan dog när han var föl. Men jag vann överklagandet.
Hoppas du får rätt nu med❤️ eller ännu hellre att de inte ifrågasätter.

Jo så kan det vara. Men det känns som jag vet och hör fler som är missnöjda med agria än de andra större traditionella bolagen. Men det kanske bara är min egen uppfattning eftersom jag själv aldrig skulle välja Agria igen till något djur.
Man tenderar ju att lägga sånt på minnet som överensstämmer med ens egen uppfattning. Jag tycker nog det klagas på de flesta bolag, och vet väldigt många som är nöjda med Agria.

Tycker det här med försäkringar för häst är svårt men när jag köpte min övertog jag försäkring via Folksam. Det är ridhästförsäkring bas med A1 veterinärvård 80’ med självrisk på 3500 kr + 25 % och liv 25’ utan självrisk.
Det som inte ingår är buköppning samt avlivning (nödslakt) exempelvis och vill det sig illa kan det bli dyrt om det råkar bli på en röd dag. Jag ska se om jag kan utöka försäkringen till Stor veterinärvård men vet inte riktigt vad som krävs för att uppgradera försäkringen. Ska ringa och kolla.

Man tenderar ju att lägga sånt på minnet som överensstämmer med ens egen uppfattning. Jag tycker nog det klagas på de flesta bolag, och vet väldigt många som är nöjda med Agria.
Även om det är så kan jag faktiskt inte komma på en enda gång något annat bolag nekat uppenbara grejer. Har själv haft hästar i flera olika bolag (Dina, Folksam, Sveland, Agria) och det enda bolag som nånsin nekat ersättning är just Agria.

Även om det är så kan jag faktiskt inte komma på en enda gång något annat bolag nekat uppenbara grejer. Har själv haft hästar i flera olika bolag (Dina, Folksam, Sveland, Agria) och det enda bolag som nånsin nekat ersättning är just Agria.
Ja och alltid när någon frågar på Facebook är det så många missnöjda med Agria. De andra bolagen också såklart. Men alltid mycket negativt om Agria.
Men som sagt, de har många kunder också. Och garanterat många nöjda med.

Även jag har bytt bolag utan problem. Jag bytte häst från Agria till Folksam. Ej försäkrad sen föl. Folksam tog över Agrias risk. Dvs skulle något visa sig efter bytet men som kunde tidsbestämmas till tiden i Agria skulle Folksam ersätta utifrån Agrias villkor/hur den var försäkrad i Agria om det var sämre skydd.

Hästen dömdes ut och avlivades 8 månader efter köp, för en skada som var svår att tidsbestämma exakt. Folksam bad om fullmakt hos Agria och sen ersatte de. Jag utgår från att de ville kolla med Agria att det inte fanns reservation och att hästen inte haft problem med samma sak/kroppsdel innan. (Den hade en avsprängningsfraktur i kotleden, som inte var ny och inte känd sen tidigare men som aktiverades efter en fastrullning).

Ja och alltid när någon frågar på Facebook är det så många missnöjda med Agria. De andra bolagen också såklart. Men alltid mycket negativt om Agria.
Men som sagt, de har många kunder också. Och garanterat många nöjda med.

Jag har genom åren haft Sveland, Agria, If och Folksam. Varit nöjd med samtliga. Behövt begära omprövning när det gällt Agria och Sveland. Men det är många år sen.

Däremot upplever jag att försäkringsbolagen generellt blivit mer restriktiva, och Agria kanske lite mer än andra. Som motvikt så min klinikveterinär tycker Agria är bland de lättaste att ha att göra med för där kan behandlande veterinär enkelt få tag i försäkringsbolagets veterinär och helt enkelt diskutera.

Och apropå försäkring så försäkrar jag alltid upp över öronen i veterinärvård. Liv är inte lika viktigt (och det är ofta liv som blir dyrt)

Men alltid maxad veterinärvård med så högt belopp som går. Alla tillägg (resor, medicin, rehab, buköppning osv) som går.

Sen är det ju lite beroende på vad som är viktigast vad man väljer. Rehab tex så där är det enorma skillnader i de olika försäkringarna hos de olika bolagen

Jag har senaste åren haft Folksam då jag tycker de har en relativt heltäckande försäkring till bra pris och är enkla att ha att göra med. Dock ersätter de i princip inte avlivning och destruktion men det är ändå något jag kan leva med och en kostnad som är hyfsat förutsägbar hur stor den blir mellan x och y

Nekat för saker som borde ingå enligt villkoren?
Oavsett så blir det ju väldigt anekdotiskt. Jag tror inte Agria har större andel missnöjda kunder än de andra.

Nekat för saker som borde ingå enligt villkoren?
Oavsett så blir det ju väldigt anekdotiskt. Jag tror inte Agria har större andel missnöjda kunder än de andra.
Hade faktiskt varit intressant att se en riktig marknadsundersökning. All egen erfarenhet är naturligtvis enbart anekdotisk hur en än gör. Men i de två fall jag nämnt skulle Agria ersatt enligt villkoren. I mitt fall tryckte de på min oansvarighet för att hästen rymt från hagen och i andra fallet hänvisade de tull att ägaren inte undersökt hästen tillräckligt noggrant vid köp.

Hade faktiskt varit intressant att se en riktig marknadsundersökning. All egen erfarenhet är naturligtvis enbart anekdotisk hur en än gör. Men i de två fall jag nämnt skulle Agria ersatt enligt villkoren. I mitt fall tryckte de på min oansvarighet för att hästen rymt från hagen och i andra fallet hänvisade de tull att ägaren inte undersökt hästen tillräckligt noggrant vid köp.
Jag svarade nyss på en kundundersökning från Sveland. Det var bra att få berätta för dem vad jag tycker (mest bra men listan om vad de ersätter i hoven var jättekonstig).

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka