Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror mitt bolag har 40', 80' och 120'Min har 100.000 i vet.vård och 40.000 i liv.
Hur lågt kan man ha i vet.vård?![]()
Ungefär 12 000 kr per år inkl 40 000 kr A1 livförsäkring.Hur ser din premie ut? När du inte har rörlig självrisk upp till 50.000.
Undra varför det är ovanligt. Jag hade aldrig tagit bort veterinärvårdsdelen bara för hästen blivit gammal. En sårskada på jourtid som behöver sys ihop hemma behöver ju inte betyda att en 29 årig häst måste avlivas. Men ett besök från distriktsveterinären är inte gratis.Jag har hög vetvård på min. Han är ju 19 år nu, så ingen livförsäkring så klart.
Hade min gamle ponny i hög vetvård med. Han var modell köpt för slaktpris. Minns att veterinären blev så förvånad över att han var försäkrad ens när han fick anaplasma då han var 29 år. Tydligen var det ovanligt enligt henne(distriktare). Ändå var det ju extremt mkt lägre premie på luddgubben än halvblodet.
Jag blev förvånad av uttalandet.Undra varför det är ovanligt. Jag hade aldrig tagit bort veterinärvårdsdelen bara för hästen blivit gammal. En sårskada på jourtid som behöver sys ihop hemma behöver ju inte betyda att en 29 årig häst måste avlivas. Men ett besök från distriktsveterinären är inte gratis.
Har också Sveland och ska kolla upp vad premien skulle vara för oss med de villkoren. Missade det helt när jag tecknade Dios försäkring.Ungefär 12 000 kr per år inkl 40 000 kr A1 livförsäkring.
Jag tror inte att man kan teckna den försäkringen längre, men kolla för säkerhets skull. Den heter Häst Maximal. Jag tecknade den i början av 2023.Har också Sveland och ska kolla upp vad premien skulle vara för oss med de villkoren. Missade det helt när jag tecknade Dios försäkring.
Hade denna försäkring på tidigare häst men de har nu tagit bort det alternativet tyvärr.Hur ser din premie ut? När du inte har rörlig självrisk upp till 50.000.
Samma här!Jag har hög veterinärvård och låg liv.
Det var ju typiskt. Försäkrade Dio sent 2020, då fanns den säkert men jag missade.Jag tror inte att man kan teckna den försäkringen längre, men kolla för säkerhets skull. Den heter Häst Maximal. Jag tecknade den i början av 2023.
Även Agria erbjuder 160 tkr nu.Vilket bolag har så hög vetvård?
Vägrar Agria på princip.Även Agria erbjuder 160 tkr nu.
Jag hade antagligen kört in till lokala kliniken för att se vad de kunde göra åt saken och sen tagit ställning utifrån trolig kostnad.Ni som inte har det, hade ni tagit bort er häst för ett sånt här pyttesår om det krävt op?
När det händer en fredagkväll och hästen står på tre ben är lokala kliniken inte heller ett alternativ. Om det hänt för vpr del på torsdagkväll hade jag väntat till morgonen och åkt till kliniken här. Men en fredagkväll är en lite mer utlämnad. Sen har en häst av olika anledningar. Med Dio är målet att han ska gå svår klass framöver och att ta bort honom hade gjort att nästan fem års jobb gått om intet.Jag har sedan många år tillbaka haft inställningen att det som inte går att vårda hemma eller möjligen dagvård på lokala hästkliniken kommer jag inte göra med mina hästar. Har haft helt oförsäkrat i minst 15 år, men numera när jag bor ensam har jag lagt till begränsad veterinärvård med lägsta ersättningsnivån. Rent krasst är det så att jag är beredd att ta bort mina hästar om de får en skada som riskerar att kosta större summor.
Så, svaret på din fråga
Jag hade antagligen kört in till lokala kliniken för att se vad de kunde göra åt saken och sen tagit ställning utifrån trolig kostnad.
Hur mycket jag än älskar mina hästar, så är jag inte beredd att pantsätta allt jag äger och har för att laga eventuella skador.
Ja alltså, du behöver inte försvara ditt val för mig.När det händer en fredagkväll och hästen står på tre ben är lokala kliniken inte heller ett alternativ. Om det hänt för vpr del på torsdagkväll hade jag väntat till morgonen och åkt till kliniken här. Men en fredagkväll är en lite mer utlämnad. Sen har en häst av olika anledningar. Med Dio är målet att han ska gå svår klass framöver och att ta bort honom hade gjort att nästan fem års jobb gått om intet.
Jag HAR gjort den chansningen på ett fult, infekterat sår vid kotan (större än det @Fiorano s häst hade) där DV står med mig i stallet och säger "jag tror inte infektionen har gått in i led men det är en gissning".Ja alltså, du behöver inte försvara ditt val för mig.Jag bara berättade hur jag resonerar.
Hade det varit någon av mina hästar och fredag kväll, så hade distriktsveterinär fått titta på det och göra en rimlig bedömning och kanske börja behandla det. Men för mig hade det aldrig varit ett alternativ att transportera hästen till närmaste jouröppna djursjukhus för att operera och/eller behandla på annat sätt. Det är ett beslut jag fattade redan för många år sedan. Nog sjutton skulle det kännas surt att behöva avliva för ett litet sår. Fast det är ju inte heller sårets storlek utan vad som är skadat och hur det utvecklar sig som är det viktiga i sammanhanget.
Vägrar Agria på princip.
Resonerar exakt likadant. Det är jättemycket som går att göra både ute i fält och på den lokala distriktsstationen dessutom. Vi har haft inne ridskolehästar med ledinfektioner stående där, så det går alldeles utmärkt. Personligen känner jag som bor ca 7-8 h bort från närmaste stora djursjukhus att jag inte kommer köra tex en kolikhäst, eller en häst med misstänkt fraktur så långt bort av rent etiska djurskäl. Det är inte ens en kostnadsfråga eg.Ja alltså, du behöver inte försvara ditt val för mig.Jag bara berättade hur jag resonerar.
Hade det varit någon av mina hästar och fredag kväll, så hade distriktsveterinär fått titta på det och göra en rimlig bedömning och kanske börja behandla det. Men för mig hade det aldrig varit ett alternativ att transportera hästen till närmaste jouröppna djursjukhus för att operera och/eller behandla på annat sätt. Det är ett beslut jag fattade redan för många år sedan. Nog sjutton skulle det kännas surt att behöva avliva för ett litet sår. Fast det är ju inte heller sårets storlek utan vad som är skadat och hur det utvecklar sig som är det viktiga i sammanhanget.