Veterinärvårdsförsäkring

Bukefalos 30 år!

Jag har 80tkr veterinärvård på båda mina och 35tkr resp 20tkr i livvärde. Russ och shettis varav en unghäst.
Betalar ändå mindre för båda hästarna tillsammans än jag gör för enda hunden i försäkringskostnad 🤨

Tog över tidigare försäkring och de båda är obrutet försäkrade från föl så ändrade inget (och är fast med Agria 😒) Kommer kanske korrigera nivåerna vid senare tidspunkt då jag bor där det inte finns tillgång till stationärvård eller buköppning inom rimligt avstånd.

Min ena häst har just spenderat några dagar på UDS och opererades akut på lördagen. Hoppade på tre ben fredagkväll, körde ner direkt, testade högt på ledvätskan så genom ett nygjort pyttesår hade det krypit in bakterier I leden. Nu kom vi in så fort att leden klarat sig bra och han gick komma hem idag tisdag. Detta slutade på 66.000:- och min del att betala blev ca 16.500:-.

Eftersom detta är min skräck har jag alltid haft hög veterinärvård på min försäkring. Men upplever att det inte är jättevanligt? Ni som inte har det, hade ni tagit bort er häst för ett sånt här pyttesår om det krävt op?Visa bifogad fil 170682
Jag hade inte tagit bort min häst för ett sår och det är anledningen tycker jag till att veterinärvårdsförsäkringar är så viktigt att ha. Priserna har uppenbarligen gått upp väldigt på 10 år för min häst stod 2 veckor på klinik och opererades för samma sak som din och den räkningen slutade på 48000kr.

Det som höjde kostnaden för min försäkring var nog livförsäkringen så den hade jag nog skippat idag tror jag, hellre högre veterinärvård än en lägre sådan med livförsäkring för den är löjligt dyr.

Varför? Får jag välja bolag fritt vid hästköp så väljer jag alltid dem. Aldrig någonsin haft bekymmer med dem, och det var tom tack vare en av deras försäkringsnissars förtjänst att jag fick ut livvärdet (över 50') på en häst som jag inte ens hade trott jag skulle kunna få.
De vägrade utbetalning när jag hade en häst som gick genom ett staket för att jag varit "oaktsam som hästägare". Hästarna hade antagligen blivit skrämda på betet men det var tydligen mitt fel.

De vägrade utbetalning när jag hade en häst som gick genom ett staket för att jag varit "oaktsam som hästägare". Hästarna hade antagligen blivit skrämda på betet men det var tydligen mitt fel.
Jag bytte från Agria till Sveland nu för Platina o Hedwig. De höjde premien med 4000:- plus att självrisken är 3600+25% i jämförelse med Sveland som har 2900:- +20%
Agrias ombud ringde upp mig när jag skulle försäkra Hedda förra året. Hon sa att att första året skulle vara ”gratis” eftersom jag hade haft en fosterförsäkring.
Efter lite mer info skulle den kosta 4300. De skulle dra av kostnaden för fosterförsäkringen på 2000:-. När jag sen fick fakturan kostade den 8000:-.
Jag försäkrade in henne i Sveland istället för 4600:- o med samma villkor.🤷‍♀️

Jag bytte från Agria till Sveland nu för Platina o Hedwig. De höjde premien med 4000:- plus att självrisken är 3600+25% i jämförelse med Sveland som har 2900:- +20%
Agrias ombud ringde upp mig när jag skulle försäkra Hedda förra året. Hon sa att att första året skulle vara ”gratis” eftersom jag hade haft en fosterförsäkring.
Efter lite mer info skulle den kosta 4300. De skulle dra av kostnaden för fosterförsäkringen på 2000:-. När jag sen fick fakturan kostade den 8000:-.
Jag försäkrade in henne i Sveland istället för 4600:- o med samma villkor.🤷‍♀️
Har Agria på ponnyn. Hon var försäkrad i Agria sedan foster och vi köpte direkt från uppfödaren som treåring. Jämförde priser då och Agria var ungefär dubbelt så dyr jämfört med flera andra bolag. Bestämde att jag skulle byta bolag efter ett år om inte problem uppstod. Men så vrickade hon sig i hagen och vi var tvungen använda försäkringen. När jag kollade upp hur det skulle bli om jag bytte bolag skulle hon få reservation för hältor så därför är hon kvar i Agria.
Agria har alltid varit mycket dyrare när jag jämfört försäkringar så därför väljer jag aldrig dom om jag kan undvika det.

När min häst fick en skada som påminner om ts hade hon mellannivå på försäkringen. Har fött upp hästen själv och tecknade försäkringen innan hon var en vecka gammal. Sen tänkte jag höja veterinärvården men kom mig liksom inte för. När hästen blev sparkad av en annan häst i hagen och senskadad hade jag inte utnyttjat försäkringen på åtta år så jag tänkte inte så mycket på den.

Sparken ledde till två operationer och nästan två veckors vistelse på klinik. Utöver försäkringen fick jag betala cirka 70 000 för skadan. Hästen är idag helt återställd från skadan förutom en ful has. Att ta bort henne för en skada som hon skulle bli helt återställd från fanns inte på kartan. Jag är tacksam över att jag själv och anhöriga kunde betala den vård som försäkringen inte räckte till.

Hästens mamma tog jag bort försäkringen på när hon var 22 år. Då hade yngsta fölet blivit avvant och klarade sig utan sin mamma. Mamman avskydde att lastas, stå i sjukhage eller ha boxvila. Jag hade lovat henne att hon inte skulle behöva det något mer, och under återstoden av sitt liv drabbades hon bara av akut kolik en gång som 27-åring, och den fakturan betalade jag rakt av. Har för mig att jag räknade ut att jag skulle fått tillbaka cirka 2000 om hon varit försäkrad, och att jag hade sparat den summan många gånger om på att ta bort försäkringen. Hon levde i 1,5 år efter och togs bort på grund av ålderdom.

Jag skulle heller aldrig välja Agria, inte ens om jag fick premien gratis.

Jag tillhör också de som undviker Agria. När jag köpte mitt gamla sto övertog jag försäkringen hon hade hos Agria, vågade inte riskera något med att byta bolag. När hon blev skadad blev jag lovad ersättning av Agria när jag ringt och frågat innan klinikbesök, efteråt stämde det löftet inte alls, blev bara hänvisad till att den jag pratat med sagt fel.

Ingen av mina uppfödningar har försäkrats i Agria utan jag har valt andra bolag.

Har Agria pga tidigare ägare, förutom Zarre vet inte vilket hjärnsläpp jag hade när vi tecknade hans försäkring för jag var redan då väldigt anti Agria. Skulle aldrig frivilligt välja dem nu men vågar inte byta pga reservationer.

Alla mina är försäkrade upp till 80, även om jag funderat på och höja till 120 och hade nog gjort det om jag haft annat bolag.
Mirax har dock reservation för fång över 40 eftersom ridskolan bara hade honom försäkrad till 40.
Låga (20-5k) eller ingen livförsäkring på hästarna. Har funderat på att ta bort helt på dem som har.

Hittills är dock de enda av mina djur som kommit upp i mer än 20-40k vetvård/år min ena katt som spenderade nästan 80 i vetvård, jag fick betala ca 20 ur egen ficka efter ha maxat ut försäkringen på 60.

Har vuxit upp med katt/hund hela mitt liv men kan inte minnas att mamma någonsin haft några större utgifter i vetvård som ens varit i närheten av de jag regelbundet lägger på hästarna så jag tänkte 60 räcker gott o väl. Tji fick jag 😅

Sen har jag väl tappat räkningen vid det här laget på antal personer som idiot förklarat mig över ha spenderat så mkt på en "gratis bonnkatt". (Bör jag väl nämna dock att även jag skulle ha blivit tvungen att ge upp och avlivat om han inte varit försäkrad om jag behövt betala hela 80 själv, men ca 20 för i rädda livet på min katt, tja som hästägare känns ju knappt 20 som orimligt mycket längre. 🙈)

När min häst fick en skada som påminner om ts hade hon mellannivå på försäkringen. Har fött upp hästen själv och tecknade försäkringen innan hon var en vecka gammal. Sen tänkte jag höja veterinärvården men kom mig liksom inte för. När hästen blev sparkad av en annan häst i hagen och senskadad hade jag inte utnyttjat försäkringen på åtta år så jag tänkte inte så mycket på den.

Sparken ledde till två operationer och nästan två veckors vistelse på klinik. Utöver försäkringen fick jag betala cirka 70 000 för skadan. Hästen är idag helt återställd från skadan förutom en ful has. Att ta bort henne för en skada som hon skulle bli helt återställd från fanns inte på kartan. Jag är tacksam över att jag själv och anhöriga kunde betala den vård som försäkringen inte räckte till.

Hästens mamma tog jag bort försäkringen på när hon var 22 år. Då hade yngsta fölet blivit avvant och klarade sig utan sin mamma. Mamman avskydde att lastas, stå i sjukhage eller ha boxvila. Jag hade lovat henne att hon inte skulle behöva det något mer, och under återstoden av sitt liv drabbades hon bara av akut kolik en gång som 27-åring, och den fakturan betalade jag rakt av. Har för mig att jag räknade ut att jag skulle fått tillbaka cirka 2000 om hon varit försäkrad, och att jag hade sparat den summan många gånger om på att ta bort försäkringen. Hon levde i 1,5 år efter och togs bort på grund av ålderdom.
Just att blivit lovad ersättning från Agria och att de sen sa nej hände en vän till mig. Hon hade köpt en exportröntgad unghäst som det efter ca 1.5 år kom fram att strålbenen var missbildade. Det ville dom inte ersätta. Men hon lyckades överklaga med hjälp av sitt försäkringsombud för Agria som själv var mycket upprörd.

Jag har tvärtom väldigt goda erfarenheter av Agria. Finns nog folk som har både bra och dåliga erfarenheter av de flesta bolag😊

Jag har Agria till hästarna (inte hundarna, där har jag ett billigare bolag), och har inte haft problem med dem själv. Däremot så var det problem när jag skulle hjälpa till att sälja en av hästarna från lokala ridskolan. Hästen skulle pensioneras, och hade nyligen fått PPID - och när den tilltänkta nya ägaren pratade med Agria sa de till henne att hästen skulle få en reservation för PPID, även om hon övertog försäkringen och inget ändrades. Vilket inte är så det ska fungera, så länge försäkringen är obruten. Jag pratade med någon annan där, via mail, och fick skriftligt på att det inte skulle vara några problem med reservationer om inget i försäkringen ändrades. Och i slutändan köpte hon ponnyn, och det var inga problem med försäkringen. Dvs beroende på vem man pratade med verkade det som om man fick olika svar på samma fråga.

Jag vill inte ha Agria för jag har jobbat där… Men nuvarande fjordhäst är obrutet försäkrad från födsel, så han får vara kvar där några år. Hutlöst dyrt har det blivit också, nu kostar en fjordhäst lika mycket att försäkra som två kostade för några år sen.

Welshen har jag i Folksam, oklart om de är bättre då hon hittills alltid varit frisk (9 år) men de var iaf hälften så dyra som Agria.

Fast det gäller ju alla bolag, jag vet inte något bolag som inte har folk som klagat.
Jo så kan det vara. Men det känns som jag vet och hör fler som är missnöjda med agria än de andra större traditionella bolagen. Men det kanske bara är min egen uppfattning eftersom jag själv aldrig skulle välja Agria igen till något djur.

Är de benbiten de inte vill betala? Varför?
Jag vet inte om de vill betala eller ej, men skulle de säga nej så är jag redo att överklaga.
Det är väldigt noga med vad som skrivs i journalen, en veterinär sa att är hästen inte mycket halt brukar Agria säga nej om de inte ändrat ”sig” på sistone.
Men jag ska skicka in pappren så får vi se.

Jo så kan det vara. Men det känns som jag vet och hör fler som är missnöjda med agria än de andra större traditionella bolagen. Men det kanske bara är min egen uppfattning eftersom jag själv aldrig skulle välja Agria igen till något djur.
Agria har varit fantastiska för mig och mina djur, aldrig något problem eller krångel. Inget bolag är perfekt som sagt. Enda med Agria som gör att jag valde bort är priset och inget annat, dom är väldigt dyra. Men man får också iofs det mesta av dom utan problem också.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka