Veternär besök, hur ofta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Frajda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 594
F

Frajda

Ja hur ofta åker ni med pållen till farbror doktorn? Är det enbart vid skada/sjukdom eller gör ni regelbundna kollar på hästen? Satt och funderade på det häromdagen. När jag var yngre (på den tiden som mamma bestämde) så åkte hästen bara till vet. vid behov, dvs hälta, skad eller sjukdom för så fick mamma lära sig på sin tid.

Numera när jag bestämmer sjäv så kollar jag hästen regelbundet, det började med en hälta som visade sig vara kotledinflammation (hade haft hästen 6 månader då) och efter den behandlingen så började jag åka till klinik en gång i halvåret för att hålla koll. Några gånger har hon varit halt och några gånger ohalt. Nu har hon varit frisk i ett år men jag kollar henne ändå ca en gång i halvåret. Nu sist hade hon ont i ryggen istället :crazy: Men jag känner att det är tryggt att kolla ofta även om en gång om året egentligen varit mer lagom om hästen varit frisk för det mesta. Köper jag en ny häst så kommer jag att göra regelbundna kollar av hela hästen inklusive tänder regelbundet även om hästen är kärnfrisk. Hellre förkomma än förekommas.

Hur gör ni, tycker att det bara är löjligt att kolla en till synes frisk häst eller kollar ni regelbundet?

Sv: Veternär besök, hur ofta?

Jag kollar inte regelbundet men har faktiskt tänk börja, tycker det verkar bättre att förebygga än att kanske skador förvärras för att jag missat något. Verkar vetrinären ha fler som gör hälsokontroller?

Jag har full koll på min häst själv så jag kollar bara upp vid förändringar som jag inte själv anser att jag kan ordna.

Ja hur ofta åker ni med pållen till farbror doktorn? Är det enbart vid skada/sjukdom eller gör ni regelbundna kollar på hästen? Satt och funderade på det häromdagen. När jag var yngre (på den tiden som mamma bestämde) så åkte hästen bara till vet. vid behov, dvs hälta, skad eller sjukdom för så fick mamma lära sig på sin tid.

Numera när jag bestämmer sjäv så kollar jag hästen regelbundet, det började med en hälta som visade sig vara kotledinflammation (hade haft hästen 6 månader då) och efter den behandlingen så började jag åka till klinik en gång i halvåret för att hålla koll. Några gånger har hon varit halt och några gånger ohalt. Nu har hon varit frisk i ett år men jag kollar henne ändå ca en gång i halvåret. Nu sist hade hon ont i ryggen istället :crazy: Men jag känner att det är tryggt att kolla ofta även om en gång om året egentligen varit mer lagom om hästen varit frisk för det mesta. Köper jag en ny häst så kommer jag att göra regelbundna kollar av hela hästen inklusive tänder regelbundet även om hästen är kärnfrisk. Hellre förkomma än förekommas.

Hur gör ni, tycker att det bara är löjligt att kolla en till synes frisk häst eller kollar ni regelbundet?

Vi tar enbart ut vet, vid sjukdom och olycka. och vi tar helldre ut vet en gång för mkt en en gång för lite.
Tyvärr har vi inte råd att åka till vet en gång i halvåret. låter mysko men jag menar klart vi alltid har så vi kan ta ut vet om det behövs men vi har inte råd att åka med alla hästar om de verkar helt friska.
Jag hade gärna gjort som du och åkt för en hälso koll då och då.
Tycker det är jätte bra så att man kan vara säker på att sina älsklignar mår bra:)

Jag kollar mina hästar rutinmässigt minst 2ggr per år på klinik, dvs dom som tävlas mkt, unghästar 3-4 år kollas inte rutinmässigt, känns dom inte ok då kollas dom eller så planeras en längra tids vila in kanske med lite antiinflammatoriskt medel en v -10 dgr.

Jag tar bara ut veterinär eller åker till klinik om det behövs, det är dyrt o ha häst ändå, varför sponsra en veterinär om det inte är nått

För mig blir det oekonomiskt att ha en bra häst konvalescent längre än nödvändigt...Bättre att mota Olle i grind och hitta ev skador tidigt och behandla och få igång hästen tidigt.

Jag åkte alltid in med min förra häst till klinik minst en gång i halvåret för en ordentlig koll men det grundade mest i att han hade mycket hälta genom åren och jag ville vara på säkra sidan. Med min nuvarande åker jag in om jag misstänker hälta eller ryggont eller liknande, vilket tack och lov inte är så oftav:crazy: . Vid sårskador så tar jag ut veterinären till stallet.

Jag får min häst kollad gratis en gång om året. Annars skulle jag inte göra det, men jag tycker absolut inte att det är fel att folk regelbundet kollar sina hästar. Jag personligen lägger hellre de pengarna på träning, eftersom veterinärerna ofta har svårt nog att hitta problemen när hästen har symptom och ännu svårare när hästen är symptomfri, men har man råd är det ju bara skönt att få hästen kontrollerad.

Min pappa har en 27 åring hemma och han kollas en gång om året pga sin ålder, hos honom vill man ju verkligen upptäcka ett problem i tid, eftersom han inte läker lika bra som en yngre häst och skulle man bli tvungen att ställa av honom kommer han nog aldrig igång igen.

I samband med vaccination görs en hälso- och tandkontroll. Känner hästarna rätt bra så min magkänsla säger mig när det är nåt på G. Kan då anlita vet igen.

Samma lika här.

Jag åker till klinik när hästen känns ofräsch i jobb, vid misstänkta senskador mm. Summan av kardemumman = jag åker till klinik när det är "nåt" jag inte kan ta hand om hemma.

Vi har planerar att åka in 3-4 gånger per år för att kolla upp ponnyn, men det blir ganska ofta 1-2 gånger.

Klinik en gång om året. Tänder, vaccination, lättare genomgång om jag inte känt något jag vill att de ska titta närmare på.

Intressant att läsa. Som ngn skrev så ska man ju alltid ha koll på sin häst och känner man sin häst väl så märker man oftast att ngt är fel. Men det jag har märkt är att hästar är väldigt snälla djur som ställer upp väldigt länge innan dom protesterar. Säg att hästen har en liten, liten känning i ett ben. Det märks inget än och hästen kämpar på och ryttaren rider som vanligt. Efter några månader kanske hästen börjar protstera. Innan dess har det inte varit ngt problem men skadan började långt innan hästen börjar protestera. Det känner man inte alltid som ryttare förrän det börjar uppstå bekymmer. Väntar man då ännu längre tills hästen visar hälta så har det gått ännu längre tid och hästen får lida rätt länge. Det är en onödigt lång tid att ha ont för hästen och konvalescensen blir onödigt lång. Jag känner visserligen min häst väl numera men vill inte att hon ska gå och ha ont i onödan utan kollar hellre en gång för mkt än en gång för lite. Åker till klinik och alltid samma veterinär som känner min häst numera. Till kliniken kommer även en sjukgymnast då och då och numera kikar även han på min häst. Nu tävlar jag rätt mkt, kanske är det skillnad om man mest rider i skogen? Vad vet jag...? Men jag tycker att ska man kräva av sin häst att prestera så ska man kräva av sig själv att man minimerar risken för onödiga skador och hältor.

Jag kollar inte regelbundet men har faktiskt tänk börja, tycker det verkar bättre att förebygga än att kanske skador förvärras för att jag missat något. Verkar vetrinären ha fler som gör hälsokontroller?
Jag åker till klinik och där är det rätt många som bara åker dit för att kolla upp hästarna. Mkt tävlingsfolk, en hel del travare och galoppörer men även "Skogsmullar". Jag tror det blir vanligare och vanligare. Det är så dyrt att båda köpa och hålla häst att många säkert tycker att det är dyrare att hålla en skada häst som inte går att använda än att bekosta en undersökning då och då.

Klinik en gång om året. Tänder, vaccination, lättare genomgång om jag inte känt något jag vill att de ska titta närmare på.

så gör vi med. gamlingen kan få åka 2 ggr/år och samma med en av dom andra som behöver tandvård lite oftare :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 451
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har Agria och är generellt sett nöjd ända tills nu. Min hund skadade sig våren-21. En höftledsfluxation inget direkt konstigt med en... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 686
Senast: Pilot
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 204
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka