Vetranquil och sedalin - skillnad i effekt?

Alexandra_W

Trådstartare
Trådbombar lite ;)

Jag vet att det är exakt samma verksamma beståndsdel (acepromazin) i både plegicil, vetranquil och sedalin.

Jag undrar dock om det finns något annat (upptag, tillgänglighet etc?) som kan göra att man får olika effekt av vetranquil och sedalin?

Hästen i fråga är i princip IMMUN mot vetranquil. 6 matskedar och hon är helt oberörd :crazy:

Hon svarar dock på plegicil injicerat i.m. Kräver hög dos, och det är ändå en väldigt lindrig sedering (dvs mans er att hon är dimmig på ögonen, och man tar udden av överskottsenergin, däremot är hon fullt med, fullt vaken osv. Och OM något yttre stimuli skulle blanda sig i leken, så är hon fullt vaken och stollig på en sekund *s*) men det ger iaf effekt och tillräcklig effekt för ändamålet.

Frågan är hur stor chans det är att hon svarar bättre på sedalin än vetranquil?

Sv: Vetranquil och sedalin - skillnad i effekt?

Dessa fullblod! :D Ibland undrar man vad som ingår i dieten på jägers och täby ;)

Vetranquil hjälper inte på min herre heller! Kanske om han skulle äta upp hela burken....

Domosedan däremot fungerar alldeles utmärkt! Dosen varierar dock med hur mkt han hinner ladda upp sig innan :crazy:

Om inte vetranquil funkar på din häst så borde väl troligtvis inte heller sedalin göra det? Fast jag har ingen aning :confused: har aldrig testat det preparatet

Nej man tycker jag ju inte det ena borde fungera när inte det andra gör det, men samtidigt fungerar ju pleginjektioner.. Så, därför jag undrade om någon hade haft dåplig effekt av vetranquil men bättre av sedalin, eller tvärtom?

Men det ena gav du ju genom munnen och det andra i muskeln. Bara små delar av många mediciner tas upp den orala vägen (om du inte kombinerar med ivermectiner förståss, apropå dina andra tråd, då kanske det tas upp mer!) Så fråga vetten hur högt du kan gå i po dos om du inte vill spruta. HH

Alltså, jag sprutar henne ju, just eftersom Vetranquil gav noll effekt. Och hon svarar ju på pleg i.m. men det krävs hög dos.

Men, mamma måste ta ut hästarna två mornar i nästa vecka, och hon sprutar INTE. Därför jag undrade om sedalin kunde fungera. Att det typ kanske kunde fungera bättre med sedalin iom att det är i gel (vetranquilet slammade jag upp och gav i spruta). Har för mig jag läst att vissa haft noll effekt av vetranquil men haft effekt av sedalin, vilket jag i mitt stilla sinne mest fnyst åt, för 'same shit, different name'. Men nu börjar jag hugga halmstrån i mina funderingar här ;P

Hon svarar btw ganska 'dåligt' (dvs kräver hög dos) på domesedan med (märkts när hon fått inför rtg och så, man får öka dosen en hel del, och har ändå inte direkt hundraprocentig sedering. Sist har jag för mig de toppade med lite torbugesic för att få önskad effekt). Så hon tycks rakt av tämligen motståndskraftigt mot 'droger'.

Och rent spontant känns det ju som (vilket var vad jag sa till vet nu sist när vi var inne också, och han undrade om jag provat sedalin) att 'eftersom hon inte svarade alls på skyhög dos vetranquil, så tror jag ju inte sedalin fungerar heller'. Men soms agt, ngt fåfängt halmstrå om att gelen som sedalin är i kanske administreras bättre eller liknande funderingar fick mig att börja fundera på om det skulle kunna vara ett sätt för stackars mor att lösa det hela?

Och rent spontant känns det ju som (vilket var vad jag sa till vet nu sist när vi var inne också, och han undrade om jag provat sedalin) att 'eftersom hon inte svarade alls på skyhög dos vetranquil, så tror jag ju inte sedalin fungerar heller'.
Lite trådkapning, i samma ämne. Var är skyhög Vetranquil dos, och vad är normaldos?
Min donna fick först 6 st men det var rätt lite effekt. Fick en påfyllning med 2 till och efter det så märkte man att hon var lite påverka. Funderar på om man skall slå till på 8a med en gång nästa gång. (Använder som stöttning vi "slutfixet" på lastträning.)

Enligt burken så stor häst och kraftig sedering (inför sövning är vad som står) 4 -6 dosmått. Som mer 'normal sedering' 2 - 3 dosmått.
1 dosmått = ½ matsked.

Min dam fick 6 matskedar, dvs TOLV dosmått (givetvis i samråd med veterinär!) utan effekt.

Min dam fick 6 matskedar, dvs TOLV dosmått (givetvis i samråd med veterinär!) utan effekt.
Min franska är inte riktigt så bra att den reder ut beskrivningen :-) just 4-6 och något som jag tolkat som föranestsi.
12 mått, tja de har vi en bra bit innan vi kommer till. Fast trodde faktiskt att det skulle vara mer påverkan. Det enda man märket var att hon kopplade av något fortare när hon std still, eller att hon faktiskt tyckte det var ok att så still. Något som hon annars mest ser som ett jobb. Annars såg hon lika pigg och vaken ut som vanligt.
Tackar för dosinformation...

När jag söker i vetfass hittar jag bara plegicil:( så kan inte läsa

Sedalin och Vetranquil är licenspreparat och finns inte med i fass.

Sedalin, i HÖG dos, fungerade faktiskt bättre än Vetranquil i monsterhög dos. Fast ändå sämre än plegicil injicerat intramuskulärt.

Men, lite effekt hade det, både på hästen och på mor :devil: Fast för framtida bruk känns det som ganska bortkastade pengar (dyrt skit ju, blir 125 kr/dos.. :eek: ) så när mamma måste ta ut här framöver är det bättre jag ger en dos pleg, effekten av det sitter ju kvar några h även om det avtar, men när det är dags för mor att släppa ut lär plegeffekten iaf vara bättre än om hon ger sedalin, så..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka