Vetrinärbesiktiga 4-åring

planet

Trådstartare
Har hittat en 4-årig halvblodsvalack som jag ska köpa om allting går vägen men sitter och funderar på hur ingående vet. besiktning jag ska göra. Givetvis blir det klinik, men funderar dels på om man ska exportröntga och sen om man även ska göra ridprov utöver de vanliga böjproven och longering.

Hur har ni gjort när ni har köpt inridna unghästar? Kan tillägga att han i dagsläget inte är utbildad men tanken är att han ska gå upp till reg. hoppning och dressyr. Har bra stam med goda gångarter.
 
Sv: Vetrinärbesiktiga 4-åring

Jag hade röntgat. Det kostar inte så mycket, men det sparar otroligt mycket pengar i längden ifall man slipper köpa någonting som inte är helt bra.
 
Sv: Vetrinärbesiktiga 4-åring

För mig beror det helt på hur mycket pengar hästen kostar. Handlar det om 50.000 röntgar jag inte, är det runt 100K vill jag ha plåtar. Personligen tycker jag det har blivit helt hysteriskt runt röntgen, folk får inte ut hälften av vad deras fina hästar är värda för man har hittat ett röntgenfynd utan betydelse. Ryggen däremot skulle jag kunna tänka mig att röntga, men det är också så att om man letar fel, så kommer man att hitta dem.
 
Sv: Vetrinärbesiktiga 4-åring

Håller med Arwyn, dvs att frågan om röntgen är kopplad till priset.
Som köpare vill man givetvis kolla hästen så mkt som möjligt och har att väga kostnaden för hästen mot vad det kostar att röntga den. Jag har sålt och köpt ett flertal unga hästar i prisklassen 20-60 000 utan att röntga och aldrig haft några problem. Den enda häst jag röntgade kostade 130 000 och köptes från Tyskland ...

Om hästen har ngn avvikelse vid besiktningen, konstig galla, reaktion på böjprov eller tidigare har ngn skada eller har varit oförklarigt halt eller ngt liknande ska man dock givetvis inte köpa utan röntgen.

Det du absolut ska göra är att begära att få tala med det försäkringsbolag där hästen är eller har varit försäkrad. Du kan då kolla om hästen varit skadad så att försäkringen har använts och för vad i så fall. Vägrar ägarna detta så är det ngt skumt ....

Det är heller inte givet att ägaren går med på en röntgen. Personligen hade jag inte medgivit röntgen av en "billig" häst eftersom jag då som säljare riskerar att stå med en i princip osäljbar häst om röngen visar ngt som vet inte kan säga om det har betydelse eller ej ... Min kompis röntgade t ex en 19 år gammal häst för kontroll av hovben efter fång och vet såg då en lös benbit i kotan som han aldrig har haft ngt problem av ....Hade han röntgats när hon köpte honom som 12-åring för 20 000 hade det inte blivit ngt köp ... Ägaren hade stått med en ohalt, osäljbar häst och min kompis hade missat en superbra allroundhäst som hon haft i 7 år utan minsta problem (förutom fången förstås).
 
Sv: Vetrinärbesiktiga 4-åring

Jag skriver under på allt i ovanstående inlägg, precis så resonerar jag också!

Men tillägger att det är upp till varje hästköpare vad man anser vara rimlig undersökning. Är man förstagångshästägare så kan jag förstå att man vill ha både hängslen och livrem, röntga hela hästen och göra varenda undersökning som finns. Går inte ägaren med på det och magkänslan säger "avstå" - gå vidare. Annars finns risken att man genom hela hästens livstid kommer att grubbla sig blå på vad man kunde eller borde gjort.

Det viktiga tycker jag är att ha förståelse för alla inblandade parter, vara öppen med vad man har för avsikter (är man intresserad av hästen tycker jag att man direkt ska meddela att man t ex vill klinikbesiktiga med röntgen och få öppna journaler för att köp ska vara aktuellt). Att lägga tid och energi (både köpare och säljare) på en affär som går i stöpet på dylika grunder känns onödigt.
 
Sv: Vetrinärbesiktiga 4-åring

Håller med ovanstående inlägg helt!

Öppan kort från början från både köpare och säljare spar en massa trassel! Är det viktigt för dig att röntga så säg det från början och kom överens med säljaren om vem som ska betala vare sig hästen går igenom eller ej.

Man måste alltid väga pengar mot risk och även inse att man kan undersöka en häst på korsan och tvärsan, köpa den genomundersökt och helt frisk och samma dag man tar hem den och släpper den hagen kan den bli allvarligt skadad ....

Sen måste jag lägga till :devil:.... en anledning till att jag är lite tveksam till det där med röntgen är att om ngn röntgade igenom mig - en pigg och kry tant i mina bästa år (!) - så skulle man säker hitta både det ena och det andra som jag inte lider det mista av - och jag vill varken bli opererad, kasserad eller utdömd ....:eek:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 806
Hästvård Hej, för en månad sedan var vi på kliniken med min 16 åriga ponny då vi misstänkte bakbenshälta. Efter en 5 timmar lång undersökning...
Svar
5
· Visningar
1 812
Senast: findme
·
Dressyr Har en 4 åring som jag skulle vilja visa och försöka kvala till breeders och nu sitter jag och funderar fram och tillbaka på hurvida jag...
Svar
9
· Visningar
1 765
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp