Vett och etikett: Långklänning med urringning?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag ska på en lite finare fest om ett par veckor, där klädkoden är kostym/långklänning.
Att bara hitta en (någorlunda) "långklänning" till undertecknad, som är 162 cm kort, är i sig illa nog. Utbudet av "långklänningar" i storlek 38 med en totallängd på typ 135 cm är rätt begränsat, för att uttrycka det milt. :grin:
Fick lite mer resultat när jag sökte på knälånga klänningar, men det var inget jätteutbud där heller.
Hursom. Jag har faktiskt hittat några som fallit mig i smaken trots allt. Det finns dock ett "problem" med samtliga; De är U-ringade eller V-ringade. Absolut inget vulgärt med jättedjup ringning, men ändå en U/V-ringning som slutar en rätt bra bit under nyckelbenet. För mig som har 65G i BH-storlek skulle det bli en rätt rejäl och synbar klyfta. :meh:
Är det verkligen acceptabelt att gå runt så på en finare fest, när man är lite mer "storbystad"? Rent spontant känns det tveksamt, i mitt huvud iaf.
Kan tillägga att jag ändå, vilken klänning jag än väljer, inte kommer ha några bara axlar eller så iaf, utan en uppknäppt bolero över. Inte heller har någon av klänningarna hög slits. Men det är just det här med urringningarna. Vad tycker ni egentligen är acceptabelt på en mer storbystad person, på en finare fest?

Några exempel på klänningar med "tveksamma" (??) urringningar (och nej, de skulle som sagt vara hellånga på mig!)

17174236-FSqTXwVx.jpg


17248152-AfjITOHc.jpg

(Källa: Bonprix)

Några exempel på mer "acceptabla" skärningar (men dock för långa klänningar!)

AN621C0V9-K12@8.jpg


M3221C0QO-K11@7.jpg

(Källa: Zalando)
 
Jag skulle inte fundera över vad andra tycker är acceptabelt, utan mer på vad jag själv känner mig bekväm med. Du låter tveksam redan nu, så lyssna på din känsla. För mig skulle det kännas som tortyr att gå runt en hel kväll och fundera över hur andra uppfattade mina bröst.
 
Möjligen lite utanför ämnet men är inte klädkoden konstig? Kostym innebär väl inte långklänning? I mitt huvud är kostym knälångt. För långklänning ska det väl vara högtidsdräckt/frack som klädkod?

Utöver det så hade jag fokuserat på det som jag känner mig bekväm i och lite funderat kring vem det är som arrangerar. Är det bröllop i kyrka så hade jag varit noggrannare med tex axlar än vad jag har varit vid studenttillställningar etc.
 
Jag håller med @Araminta om att klädkoden känns hitte-på. Den enda etablerade (eller hur jag ska uttrycka det) klädkod där lång klänning vanligen ingår är högtidsdräkt, vilket innebär frack för män. Och inte ens där behöver klänningen egentligen nå golvet.

Beträffande klänningarna på bilderna skulle jag utan att tveka haft den andra (avsett urringningen) till vardags med kavaj över. Jag hade 90F senast jag köpte bh. Men som tidigare sagts är det mycket en fråga vad du själv trivs i, TS.
 
Jag är 161 cm och drar förvisso en storlek mindre, men speciellt svårt är det inte att hitta vare sig knä/ankellånga eller långa klänningar som passar utan att släpa i backen och de som gör det får man helt enkelt sy upp till lämplig längd.

Personligen tycker jag klänning #2 ser fin ut, men skippa bolero.
 
Vissa affärer har även petit-storlekar för oss som är kortare. Nu fick jag lägga upp klänningen jag köpte ändå, men bara 5cm istället för 15. Betydligt enklare och snyggare.
 
Möjligen lite utanför ämnet men är inte klädkoden konstig? Kostym innebär väl inte långklänning? I mitt huvud är kostym knälångt. För långklänning ska det väl vara högtidsdräckt/frack som klädkod?

Utöver det så hade jag fokuserat på det som jag känner mig bekväm i och lite funderat kring vem det är som arrangerar. Är det bröllop i kyrka så hade jag varit noggrannare med tex axlar än vad jag har varit vid studenttillställningar etc.

Det är en finare studenttillställning. :)
 
Vissa affärer har även petit-storlekar för oss som är kortare. Nu fick jag lägga upp klänningen jag köpte ändå, men bara 5cm istället för 15. Betydligt enklare och snyggare.

Tittade efter det, men de petite-klänningar jag sett var bara i mindre storlekar. Kanske bara tittade på fel ställe... :/
 
Jag är kortare än dig och har inga problem att hitta lagom långa långklänningar. Om de mot förmodan är för långa är det ju bara att fålla upp dom.

Jag har aldrig klackskor, och de långklänningar jag hittar i stl. 38 är ofta 145-155 cm långa totalt sett, jag skulle behöva en som är 130-135 cm. Ok om de är 5-10 cm för långa, då skulle jag väl kunna lägga tid på att fixa något, men om den är 20-25 cm för lång känns det som att man förstör designen tycker jag :/
 
Jag har aldrig klackskor, och de långklänningar jag hittar i stl. 38 är ofta 145-155 cm långa totalt sett, jag skulle behöva en som är 130-135 cm. Ok om de är 5-10 cm för långa, då skulle jag väl kunna lägga tid på att fixa något, men om den är 20-25 cm för lång känns det som att man förstör designen tycker jag :/


Jag har aldrig klackar heller. Stirra dig inte blind på cm olika klänningar faller olika. På pappret kanske den är för lång men faller lagom på dig ändå..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp