Vett och etikett: Långklänning med urringning?

Jag är ganska så aktiv i studentsvängen och tycker att, precis som många andra skriver, att klädkoden är konstig. Kavaj = knälång, högtidsdräkt = bal/långklänning.

Min kavajklänning är från HM och min högtidsklänning från Åhléns. Är tillställningen på kvällen skulle jag rekommendera en mörkare klänning, och när det gäller skurning så rekommenderar jag en balans. Mer urringning brukar balanseras upp av täckt rygg och lite längre kjol, är det hög slits, ha mindre urringning etc.
Sen rekommenderar jag precis som alla andra att faktiskt åka och prova klänningen. Är själv 160 och det är omöjligt att se på en bild hur klänningen faktiskt kommer att falla på just min kroppstyp.
 
Jag ska på en lite finare fest om ett par veckor, där klädkoden är kostym/långklänning.
Att bara hitta en (någorlunda) "långklänning" till undertecknad, som är 162 cm kort, är i sig illa nog. Utbudet av "långklänningar" i storlek 38 med en totallängd på typ 135 cm är rätt begränsat, för att uttrycka det milt. :grin:
Fick lite mer resultat när jag sökte på knälånga klänningar, men det var inget jätteutbud där heller.
Hursom. Jag har faktiskt hittat några som fallit mig i smaken trots allt. Det finns dock ett "problem" med samtliga; De är U-ringade eller V-ringade. Absolut inget vulgärt med jättedjup ringning, men ändå en U/V-ringning som slutar en rätt bra bit under nyckelbenet. För mig som har 65G i BH-storlek skulle det bli en rätt rejäl och synbar klyfta. :meh:
Är det verkligen acceptabelt att gå runt så på en finare fest, när man är lite mer "storbystad"? Rent spontant känns det tveksamt, i mitt huvud iaf.
Kan tillägga att jag ändå, vilken klänning jag än väljer, inte kommer ha några bara axlar eller så iaf, utan en uppknäppt bolero över. Inte heller har någon av klänningarna hög slits. Men det är just det här med urringningarna. Vad tycker ni egentligen är acceptabelt på en mer storbystad person, på en finare fest?

Några exempel på klänningar med "tveksamma" (??) urringningar (och nej, de skulle som sagt vara hellånga på mig!)

17174236-FSqTXwVx.jpg


17248152-AfjITOHc.jpg

(Källa: Bonprix)

Några exempel på mer "acceptabla" skärningar (men dock för långa klänningar!)

AN621C0V9-K12@8.jpg


M3221C0QO-K11@7.jpg

(Källa: Zalando)
TYcker absolut att du ska ha urringning om du vill det :). Ser inte det som vulgärt på en fest. De med större byst är väl de som passar bäst i urringning dessutom?
 
Det är en finare studenttillställning. :)

Då hade jag verkligen inte hetsat upp mig över klädkoden. Hitta något du känner dig fin i och som går över knäna så kommer det gå galant. Täckta axlar kan du skita i helt. Jag var på ett antal tillställningar med högtidsdräckt som student och det var en liten minoritet som tog klädkoden fullt ut.
 
Då hade jag verkligen inte hetsat upp mig över klädkoden. Hitta något du känner dig fin i och som går över knäna så kommer det gå galant. Täckta axlar kan du skita i helt. Jag var på ett antal tillställningar med högtidsdräckt som student och det var en liten minoritet som tog klädkoden fullt ut.
Tror det verkligen beror på vilken högskola/universitet och tillställning. De jag går på kan du bli nekad inträde om du inte följer klädkoden.
 
Till och med när klädkoden är högtidsdräkt, dvs frack/långklänning, så brukar man i universitetssammanhang tänka "högskolefrack". Vilket betyder typ "finklädd". Inte ens på promoveringar brukar alla faktiskt ha frack/långklänning.

Med den där fåniga klädkoden hade jag klätt mig så jag kände mig fin, bara.
 
Fast då utgår jag ifrån att det är en vedertagen klädkod och inte hittepå? I U-a såg jag aldrig någon påhittad klädkod. Sedan fanns det ju gasquer med tema men det är ju en annan sak.
Mitt svar baserades nog inte så mycket på TS första inlägg utan mer ”det var en minoritet son följde klädkoden fullt ut”.
Med klädkoden i ursprungsinlägget finns det ju typ inga sätt alls att vara klädd på fel sätt eftersom den inte existerar.
 
Till och med när klädkoden är högtidsdräkt, dvs frack/långklänning, så brukar man i universitetssammanhang tänka "högskolefrack". Vilket betyder typ "finklädd". Inte ens på promoveringar brukar alla faktiskt ha frack/långklänning.

Med den där fåniga klädkoden hade jag klätt mig så jag kände mig fin, bara.
Vad är högskolefrack och hur skiljer sig den från frack? Eller menar du det som benämning på en klädkod? :)
 
Det är en finare studenttillställning. :)

Folk missar ju klädkoden med flera mil på studenttillställningar, och ingen bryr sig. Dessutom vet ju alla att alla har en ansträngd budget, så det måste ju verkligen inte vara fina grejer. Bara att klädkoden är kostym och långklänning är ju typiskt studenter som inte har koll :angel:
Jag hade dubbelkolla så att det inte är tänkt att de menar balkläder, från studentbalen på gymnasiet. Då brukar ju killar ha kostym och tjejer balklänning.
Annars hade jag kört kostym eller klänning som går nedanför knäna och täcker axlarna hyfsat (inte nr 1).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp