Vett och etikett: Långklänning med urringning?

måste ändå säga att detta med klädkoder är lite av ett gissel. Påhittade klädkoder som gör att man i slutändan mest blir osäker på vad som gäller :crazy:
 
Då hade jag verkligen inte hetsat upp mig över klädkoden. Hitta något du känner dig fin i och som går över knäna så kommer det gå galant. Täckta axlar kan du skita i helt. Jag var på ett antal tillställningar med högtidsdräckt som student och det var en liten minoritet som tog klädkoden fullt ut.

Jisses. Det är så fritt alltså? :D
Har varit på några event tidigare där det varit klädkod kavaj, och där har folk sett ut lite hursomhelst, milt uttryckt...:angel: Trodde dock att det var mycket strängare så fort klädkoden blev kostym? Men om icke, så hittar jag en fin minst knälång klänning :up:
 
Har man kläder som passar ens kropp och i rätt storlek så fyller även vi mer småbystade ut en urringning snyggt :)
Jag har liten byst och fyller inte ut om det är för djup urringning utan dåblir det mest platt i mitten vilket jag tycker personligen skulle vara snyggare om det var mindre avstånd mellan brösten. Vilket det naturligt blir om de är större. Men det är inget problem vid vanlig urringning utan när det blir mer extrem urringning vilket jag har en klänning om är. Nån gång har jag råkat visa brösten då det vart för urringat vilket kanske inte är helt optimalt men men
 
Jisses. Det är så fritt alltså? :D
Har varit på några event tidigare där det varit klädkod kavaj, och där har folk sett ut lite hursomhelst, milt uttryckt...:angel: Trodde dock att det var mycket strängare så fort klädkoden blev kostym? Men om icke, så hittar jag en fin minst knälång klänning :up:

Det beror säkert lite på stad (och ev även på fakultet/nation) men jag har aldrig upplevt någon form av "stränghet" i studentsammanghang öht. Det är skådespel, maskerad och hopp och lek - oavsett om klädkoden är frack eller pappkartong. Folk klär upp sig till tänderna för att det är roligt. Man anammar de traditioner man själv gillar och släpper resten.

Och när de i ditt fall inte ens har kunnat googla fram rätt klädkod så hade jag klätt mig i det som känts fint och festligt utan närmare tanke. Jag har gått på (visserligen mindre) fracksittning i bomullsklänning från HM. Den var visserligen fotvid men det var också det enda som stämde. Med tillfixad frisyr och makeup så var det ingen som reagerade.

/Ex-lundensare
 
Jag ska på en lite finare fest om ett par veckor, där klädkoden är kostym/långklänning.
Att bara hitta en (någorlunda) "långklänning" till undertecknad, som är 162 cm kort, är i sig illa nog. Utbudet av "långklänningar" i storlek 38 med en totallängd på typ 135 cm är rätt begränsat, för att uttrycka det milt. :grin:
Fick lite mer resultat när jag sökte på knälånga klänningar, men det var inget jätteutbud där heller.
Hursom. Jag har faktiskt hittat några som fallit mig i smaken trots allt. Det finns dock ett "problem" med samtliga; De är U-ringade eller V-ringade. Absolut inget vulgärt med jättedjup ringning, men ändå en U/V-ringning som slutar en rätt bra bit under nyckelbenet. För mig som har 65G i BH-storlek skulle det bli en rätt rejäl och synbar klyfta. :meh:
Är det verkligen acceptabelt att gå runt så på en finare fest, när man är lite mer "storbystad"? Rent spontant känns det tveksamt, i mitt huvud iaf.
Kan tillägga att jag ändå, vilken klänning jag än väljer, inte kommer ha några bara axlar eller så iaf, utan en uppknäppt bolero över. Inte heller har någon av klänningarna hög slits. Men det är just det här med urringningarna. Vad tycker ni egentligen är acceptabelt på en mer storbystad person, på en finare fest?

Några exempel på klänningar med "tveksamma" (??) urringningar (och nej, de skulle som sagt vara hellånga på mig!)

17174236-FSqTXwVx.jpg


17248152-AfjITOHc.jpg

(Källa: Bonprix)

Några exempel på mer "acceptabla" skärningar (men dock för långa klänningar!)

AN621C0V9-K12@8.jpg


M3221C0QO-K11@7.jpg

(Källa: Zalando)
Kläd dig i något du känner dig bekväm med. Men min erfarenhet är att det brukar vara rätt kallt i de lokaler som studentaktiviter är i, gamla dragiga hus. Så ta med något som är varmt att svepa om dig vid behov, typ en tjusig men varm sjal.
 
Du vet ingen på skolan som gått på nån sån tillställningar innan och som kan svara på hur hårt man följer klädkoden?

Generellt tycker jag att alla är fina oavsett när man ser att personen "snofsat upp sig" lite extra 😊 Ta något du känner dig bekväm i, en fin klänning som går nedanför knät kommer du långt med.
 
Tror det verkligen beror på vilken högskola/universitet och tillställning. De jag går på kan du bli nekad inträde om du inte följer klädkoden.

Oj det var strängt. Som jag skrev till Ts precis så var det betydligt lösare i mina kretsar. Visst, vid de största balerna så hade nog de flesta långklänning i finare material. Men täckta axlar var de få som följde, flera hade handskar även om det inte hör till och flertalet av killarna hade mörk kostym istället för frack.

Det skiljer sig säkert åt både mellan städer och kårer/nationer. Jag var i Lund och höll mig för det mesta till min egen kår.
 
Att neka tillträde av det skälet är ett väldigt mycket värre etikettsbrott än att vara klädd under klädkodens nivå. Fruktansvärt osympatiskt beteende.
Tycker jag absolut inte. Har man en viss tillställning tycker jag snarare att det är osympatiskt och dålig stil att inte ens klä sig helt och rent (ex dyka upp på en gasque med kavaj-kod iklädd hoodie, trasiga jeans och bakvänd keps, här hade vi accepterat hela mörka jeans och en skjorta för då hade personen i alla fall visat att han försökt).

Högskolefrack (akademisk frack) är svart väst och svart aftonklänning för damerna.
Ah, för mig är det ”akademisk högtidsdräkt”.

Oj det var strängt. Som jag skrev till Ts precis så var det betydligt lösare i mina kretsar. Visst, vid de största balerna så hade nog de flesta långklänning i finare material. Men täckta axlar var de få som följde, flera hade handskar även om det inte hör till och flertalet av killarna hade mörk kostym istället för frack.

Det skiljer sig säkert åt både mellan städer och kårer/nationer. Jag var i Lund och höll mig för det mesta till min egen kår.
Som sagt, för mig skiljer det sig otroligt beroende på vilken tillställning/plats och arrangör. Brukar alltid själv fråga exakt hur strikta de är på det stället jag ska till. Har varit på ställen där kavaj inneburit allt ifrån klänning precis nedanför rumpan och urringning ”ned till naveln” medan denne hade knappt blivit insläppt på en annan med samma klädkod.
 
Tycker jag absolut inte. Har man en viss tillställning tycker jag snarare att det är osympatiskt och dålig stil att inte ens klä sig helt och rent (ex dyka upp på en gasque med kavaj-kod iklädd hoodie, trasiga jeans och bakvänd keps, här hade vi accepterat hela mörka jeans och en skjorta för då hade personen i alla fall visat att han försökt).
Fast det är ju en jäkla skillnad på att klä sig under klädkodens nivå och att inte komma hel och ren? Att komma hel och ren borde väl vara givet oavsett tillställning, det är ju inte riktigt jämställt med att komma med en klänning som slutar precis ovanför knäna istället för precis nedanför.

Klädkoder ska väl främst vara för gästernas bekvämlighet, oavsett, dock är det väl rimligt att hålla sig i gränslandet - under förutsättning att man själv är bekväm i klädseln.
 
Det beror säkert lite på stad (och ev även på fakultet/nation) men jag har aldrig upplevt någon form av "stränghet" i studentsammanghang öht. Det är skådespel, maskerad och hopp och lek - oavsett om klädkoden är frack eller pappkartong. Folk klär upp sig till tänderna för att det är roligt. Man anammar de traditioner man själv gillar och släpper resten.

Och när de i ditt fall inte ens har kunnat googla fram rätt klädkod så hade jag klätt mig i det som känts fint och festligt utan närmare tanke. Jag har gått på (visserligen mindre) fracksittning i bomullsklänning från HM. Den var visserligen fotvid men det var också det enda som stämde. Med tillfixad frisyr och makeup så var det ingen som reagerade.

/Ex-lundensare

Det låter lovande när det t.om. var så på ett så stort och anrikt ställe som Lund! :)
(Jag studerar ju som sagt vid en viss mindre högskola i södra Stockholm...). Så det borde vara lugnt här också tycker man ju! :D
Kom förövrigt att tänka på att en av de (generellt) fest/sittningsansvariga anser att det är snudd på människoplågeri att ens klä sig i kavaj och mörka jeans.....:angel: Han går alltid väldigt laidback-klädd.
Satt förövrigt och googlade lite mer nu på lunchen och hittade en jättefin mörkblå satinklänning utan djupare urringning i min storlek som nog på mig skulle gå typ till där "vaden smalnar av" ner mot smalbenet typ. Funderar på att köpa den isf, och hoppas på att inte bli totalgrillad. :up:
 
Fast det är ju en jäkla skillnad på att klä sig under klädkodens nivå och att inte komma hel och ren? Att komma hel och ren borde väl vara givet oavsett tillställning, det är ju inte riktigt jämställt med att komma med en klänning som slutar precis ovanför knäna istället för precis nedanför.

Klädkoder ska väl främst vara för gästernas bekvämlighet, oavsett, dock är det väl rimligt att hålla sig i gränslandet - under förutsättning att man själv är bekväm i klädseln.
Absolut, kan hålla med om att jag kanske var något extrem i mitt ordval. Däremot är exemplet med hoodie och trasiga jeans ett äkta exempel på en student som deltog på en "kavaj"-tillställning. Han blev inte utkastad eller nekad, men det kändes ganska tråkigt för alla andra som faktiskt ansträngt sig att hålla sig hyfsat inom ramen för klädkoden.

Själv tycker jag att så länge man gör ett hyfsat försök och som jag skrev tidigare håller en "balans" i det hela så är det okej. Har du som kille inte råd med en kavaj-outfit, försök i alla fall med mörka (hela) jeans och skjorta som sitter bra. Hittar du en klänning som kanske är lite för kort balanseras det ut med att den inte är för djup urringning eller öppen rygg. :)
Så länge man är bekväm kan man bära upp det mesta!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp