Bukefalos 28 år!

Vett och etikett när man bastar?

När jag var liten fanns det badtanter som såg till att det var ordning och reda och att alla tvättade sig ordentligt innan de gick i bassängen. Numera är det kameraövervakning, väktare och ibland även polis som gäller och det är inte för att kontrollera att folk tvättar sig.
Polis och väktare på span och badhus O_o
 
Jag går inte på badhus av den här anledningen, har alldeles för många dåliga erfarenheter av bastu och ibland undrar jag om vissa exhibitionister dras till just offentliga duschar och bastu.

På mitt förra gym fanns en bastu som sällan nyttjades av två personer i taget. Då kunde jag ligga ner, och givetvis se till att inte ha fiffi synlig för någon. Det fanns gott om plats så vi var ofta två personer som kunde ligga en bra bit ifrån varandra.

Men nej, offentliga simhallar har tyvärr blivit en no go zone för mig av flera skäl. Vilket är synd, för jag gillar att simma.
 
Jag har bara bastat på badhus under skidresorna i Österrike, där har det varit gemensam bastu och badkläder är inte tillåtna. Folk ligger ner om det finns plats, kommer det in fler personer i bastun så har de som legat ner rest sig. Man ska sitta/ligga på handduk och ha en handduk under fötterna. Där har funnits personal på båda ställena och de är snabba på att säga till ifall de märker någon som inte sköter sig.

Jag har inget problem med att folk ligger ner bredvid mig, men inga aktiviteter whatsoever. Har inte upplevt nåt konstigt eller obehagligt nån gång. I år var det en tjej som kom in och satte sig superbra mig, fastän resten av bastun var helt tom, det kändes lite knepigt förvisso, men hon tröttnade och gick ut igen ganska snabbt.
 
Var många år sedan jag bastade men sitter i allmänhet på handduken. Är det gemensam bastu har jag minst handduken om höfterna, ofta högre upp än så. Älskar att basta men mina piercingar kokar sönder huden så det är sällan jag orkar plocka ut alla bara för att sitta i bastun en halvtimme.

När jag var liten var det förbud mot badkläder i bastun pga att man menade på att de gav ifrån sig "giftiga ångor" i värmen. Är det helt förlegat numera eller är dagens badkläder bastuvänligare än de var på sent 90-/tidigt 00-tal?
 
När jag var liten var det förbud mot badkläder i bastun pga att man menade på att de gav ifrån sig "giftiga ångor" i värmen. Är det helt förlegat numera eller är dagens badkläder bastuvänligare än de var på sent 90-/tidigt 00-tal?

Det är nog mer en hygienfråga än 'giftiga ångor'. Och med det på tal så är det så idag på allmänna badhus att det numera badas i vanliga kläder, vilket jag finner otroligt snuskigt. Det handlar om människor som på grund av sin religion inte kan bada i vanliga badkläder som baddräkt, bikini. Dessa kläder används även i bastun.
Det jag pratar om är ett medleybadhus, och detta tillåts och jag tycker att det är så snuskigt att jag inte går dit längre.
 
Jag hamnade i en lustig situation när jag bastade förra veckan och tänkte fråga hur ni gör när ni bastar?
Sitter/ligger ni ner? Handduk som skyler hela kroppen eller sitter ni på den?
Vad är brukligt?

Jag själv kan ligga ner på handduken om det bara är jag och nån mer där inne, beroende på bastuns storlek. Är vi fler så sitter jag på handduken så alla får plats. Jag brukar alltid lägga mig så min ben kommer mot en vägg så behöver ingen ha mitt kön mitt framför sig om de kommer och sätter sig.
Jag blev lite häpen förra veckan då en kvinna kom in och la sig nästan bredvid mig med könet mot mig och sen började utföra yogarörelser med benen brett isär, upp och ner och ja, lite alla möjliga rörelser. Det kändes lite obekvämt att sitta där. Men det kanske är fullt normalt och jag som är överkänslig. Det kändes dock som hon borde befunnit sig på en ett yogapass och inte i bastun en meter från mig :p

Så, hur gör ni och har ni varit med om nån lustig händelse i ert tycke?


Jag sitter naken i bastun - ser ingen orsak att linda in mig i handduken som jag sitter på. Däremot lägger jag mig inte ned i offentlig bastu, och skrevar inte emot folk hur som helst.

Det du beskriver låter rätt skumt. Jag hade också reagerat på det. Nakna människor påverkar mig inte, men jag vill inte ha nåns vulva rätt i ansiktet och inte heller dela bastu med någon som tar upp halva utrymmet för att den ska ha nån form av eget träningspass där.
 
Jag är brydd av motsatt problem. De som inte vågar duscha nakna utan har badkläderna på i duschen. Framförallt är det unga kvinnor och flickor. Uppenbarligen vågar de inte visa sig nakna för andra kvinnor. Det är sorgligt.
Det sitter tydliga anslag som visar att tvätt av underliv och under armarna ska ske innan simning. Men de vågar inte.


Håller med. Väldigt mycket kroppshets även i enkönade miljöer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 937
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 324
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 613
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp