Vett och etikett vid swishande

Typ alla jag känner är som jag - en av oss handlar åt den andra idag, nästa gång är det den som handlar åt mig. Är det mer pengar så swishar vi men inte så lite som 39 kronor.

Jo, insamlingarna på jobbet kan vara på en femtiolapp så det brukar jag swisha.

Ah, då är jag med.
Det kan gå ett år innan jag jobbar med samma kollega igen så det systemet fungerar inte så bra.
Med kompisar brukar vi göra som du beskrev :)
 
Ah, då är jag med.
Det kan gå ett år innan jag jobbar med samma kollega igen så det systemet fungerar inte så bra.
Med kompisar brukar vi göra som du beskrev :)
Haha ja då förstår jag, lite annorlunda mot mig som sitter på kontor med samma människor varenda dag :D.
 
Ibland rundar jag upp och ibland inte, jag är helt inkonsekvent. :p Tycker inte det är oartigt att göra på det ena eller andra sättet och tänker aldrig på vad andra gör. Kollar typ aldrig summorna jag får om det inte gäller något stort vilket det sällan gör.

Precis samma här. Antar att jag känner mig mer givmild vissa dagar eller något sånt :p
 
Jag swishar oftast exakt belopp, avrundar enbart uppåt om det ingår en tjänst - typ hämta mat eller så
 
Jag tror jag avrundar nästan jämt, både vid swisch eller när jag typ knappar in totalbeloppet på restaurang (har tyvärr inte råd att dricksa speciellt mycket). Lika så om jag typ köpt öl till någon så ber jag om 70:- istället för 73.
 
Jag varierar nog. Ofta rundar jag kanske upp, just för att det är skönt med jämna siffror och det ser bättre ut på något sätt.

Skulle dock aldrig få för mig att döma eller reagera på att någon skickar det exakta beloppet. Det är väl egentligen en väldigt smidig sak med swish, just att man inte behöver krångla utan kan skriva in exakt vad man vill betala. Så egentligen känns ju det exakta beloppet rimligt, om nu den man swishar inget gjort en tjänst till en - då är det artigt att dricksa men då kanske det inte heller handlar om en krona utan lite mer än så.
 
Jag byter ganska friskt mellan jämnt och runda av uppåt. Känns "töntigt" att runda av uppåt när man så enkelt knappar in det. Sen samtidigt så känner jag mig sniken om jag inte gör det när det gäller en krona. Så byter lite som sagt.
Lite skillnad mot när man gav två tjugor och skulle ha en krona tillbaka, då kändes det ganska självklart att runda av.
 
Varför inte?

Jag gör det jätteofta, inte just 39:- men andra småsummor. En kollega går till pressbyrån, jag ber den köpa med något till mig tex.

I sådana fall bjuder vi varandra. Det jämnar ut sig i längden. Hade aldrig swishat en kompis eller kollega 39 kr och aldrig förväntat mig att ngn skulle swisha det till mig heller
 
Swishar exakt belopp. Ser inte poängen med att runda av, varken uppåt eller neråt.

Ni som rundar av typ 39 kr till 40 kr. Rundar ni även av t ex 151 kr till 150 kr?

Läs anledningarna de flesta har till att runda upp. Då tror jag du har svaret på din fråga.
 
Tänkte att Bukelena Ribbing ska få ta sig an ett nytt fall och detta gäller swish.
Om nån betalar ex 39 kr för dig som du sedan ska swisha tillbaka, swishar du då precis 39 kr eller kör du på 40 kr för att det är jämnt och bra?

Jag tänker att avrundning är en kvarleva sen kontanterna. 39 kr innebar ju både sedel och 6 mynt minst, då finns det en reell anledning att ge 2 st tjugo för att underlätta för mottagaren. På swish finns inte det problemet.
 
Varför är det snålt att betala det man är skyldig, varken mer eller mindre?

Som sagt, symboliken. Du gjorde något snällt för mig så jag rundar uppåt.

Bland vänner rundar vi neråt också. Jämna tal är bra :up: Bland riktigt goda vänner bjuder vi igen istället. Jag har tyvärr några vänner som är riktiga snålrövar och aldrig bjuder igen. De får inte heller någon avrundning när jag swishar utan exakta belopp.
 
Som sagt, symboliken. Du gjorde något snällt för mig så jag rundar uppåt.

Bland vänner rundar vi neråt också. Jämna tal är bra :up: Bland riktigt goda vänner bjuder vi igen istället. Jag har tyvärr några vänner som är riktiga snålrövar och aldrig bjuder igen. De får inte heller någon avrundning när jag swishar utan exakta belopp.

Så, att göra rätt för sig men inte skänka pengar till en kompis, är snålt?
 
Så, att göra rätt för sig men inte skänka pengar till en kompis, är snålt?

Va? Nu läser du nog in saker jag inte sagt. Jag lägger ingen värdering i om andra "skänker pengar" eller ej. De jag kallar snålrövar är de som aldrig bjuder igen (dvs jag bjuder dem på exempelvis fika men de bjuder aldrig mig)
 
För att inte vara en snålröv ;)

Och som ett litet tack för att personen bjöd i första hand. Inget stort, bara symboliskt.

Fast om du betalar tillbaka har ju inte personen bjudit? Bara lagt ut till dig. Ibland så betalar min kompis bådas mat och så swishar jag samtidigt.

Jag förstår inte alls varför man ska swisha mer än man är skyldig någon. Det är inte jobbigare att skriva 39 än att skriva 40. Om jag betalade tillbaka kontant hade jag gett 40 kr (d.v.s. två 20-lappar) för att det är enklare. Men när det gäller swish är det ju oväsentligt. Blir lite fånigt tycker jag att avrunda uppåt vid swish.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 000
Senast: _Elly_
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 162
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 575
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 552
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp