Vettig 7-sitsig bil

vinkelina

Trådstartare
Med två barn som sitter i bakåtvända bilstolar är det rätt fullt i bilen. Och det händer att vi även skulle behöva ha plats för fler passagerare (nu ryms ingen att åka med oss)

Så börjar fundera på en bil med 7 (eller fler) säten. Permanenta säten verkar smartast? Men jag har ju lite krav också. Alla platser skall vara tillåtna att lägga en bilbarnstol i (undantag framsätet då) Samt ett vettigt bagageutrymme så att man i alla fall får in barnvagnen i bilen, idag har vi en syskonvagn så det tar ju lite utrymme det också, i framtiden kanske man vill åka på någon semester i stället.

Finns det alls en sådan bil. När jag kollat på nätet så tycker jag att alla de bilar helt saknar bagageutrymme, stämmer det
 
Med två barn som sitter i bakåtvända bilstolar är det rätt fullt i bilen. Och det händer att vi även skulle behöva ha plats för fler passagerare (nu ryms ingen att åka med oss)

Så börjar fundera på en bil med 7 (eller fler) säten. Permanenta säten verkar smartast? Men jag har ju lite krav också. Alla platser skall vara tillåtna att lägga en bilbarnstol i (undantag framsätet då) Samt ett vettigt bagageutrymme så att man i alla fall får in barnvagnen i bilen, idag har vi en syskonvagn så det tar ju lite utrymme det också, i framtiden kanske man vill åka på någon semester i stället.

Finns det alls en sådan bil. När jag kollat på nätet så tycker jag att alla de bilar helt saknar bagageutrymme, stämmer det

Säljer precis en VW caravelle extra lång som tjänat oss väl utan problem i 8 år. 9 riktiga platser plus plats för både barnvagn och tvättmaskin för 0.7 liter diesel per mil. Rekommenderas varmt som modell.
 
Har en förlängd Vw Multivan. Den är :bow: :bow: :bow:

Vill ni inte ha fullt så stort så kika på Vw Sharan, som har tre individuella säten i baksätet, dock uppfällbara stolar längst bak men är nog bland de bättre i segmentet iallafall och åtminstone lite packutrymme bakom.

Men vill man ha 7 vettiga platser och bra bagageutrymme så är det i regel buss som gäller.
 
Min bror har en Seat Tarraco, 7-sitsig. De har tre barn, alla åker bak. Nu sitter två framåt men förut åkte två bakåt och en framåt, inga problem. Han är jättenöjd.
 
Caddy life finns väl som 7-sitsig eller tänker jag helt fel? Har iaf kört Caddy och det var förvånansvärt trevligt trots att jag annars vill ha små, smidiga bilar.
 
Vill du ha en bil med fasta säten och bagageutrymme så är det buss som gäller, Multivan, Opel har också en trevlig minibuss.

Kan du tänka dig uppfällbara säten som ger gott utrymme när de säten är nerfällda finns det mer att välja på.
Sharan, touran, Mazda 5, Caddy Maxi life, Ford S-max.
 
Vill minnas att syrran valde Toyota Verso nu när det var byte (fem barn, två vuxna). Den var dock inte optimal med dubbelvagn (för litet bagage), men det fanns inte utrymme för större bil.
 
Caddy life finns väl som 7-sitsig eller tänker jag helt fel? Har iaf kört Caddy och det var förvånansvärt trevligt trots att jag annars vill ha små, smidiga bilar.
Jag tycker Caddy har dålig komfort, är omoderna, har dåliga stolar och är dåligt utrustade, men jag har bara kört vanliga Caddys. Det kanske är stor skillnad på Life och vanliga Caddyn?
 
En tanke bara... någon kanske känner att Caravelle eller MultiVan är alldeles för "stora" bilar. Då kan det vara bra att veta att den är en halv decimeter kortare(!) än en V70. Och förvisso femton millimeter bredare, men mer än så skiljer det alltså inte mot en vanlig familjekombi.
 
En tanke bara... någon kanske känner att Caravelle eller MultiVan är alldeles för "stora" bilar. Då kan det vara bra att veta att den är en halv decimeter kortare(!) än en V70. Och förvisso femton millimeter bredare, men mer än så skiljer det alltså inte mot en vanlig familjekombi.

Jag har en som är extra lång och den mäter 5,29 m på längden. Vilket är en halvmeter mer än en V70 på 4,72m.
Och dessutom är den 2,0m hög (istället för V70 på 1,44m) vilket innebär att många parkeringshus inte går att använda. Måste kolla upp att det är minst 2,1m - och parkeringsbolagen är ganska kassa på att uppge det i appar och info på webben.

Så stor är den. Men för mig är det också det som gör grejen. 9 personer + barnvagn utan att ens behöva fälla ihop den och tvättmaskinen till återvinning utan problem är bra.

Dessutom kan jag slå ett slag för varianten med baklucka. Funkar perfekt som picknickplats eller skötplats när det hällregnar, det blir ett rejält tak för flera personer. Dörrar funkar inte på samma sätt...
 
Jag har en som är extra lång och den mäter 5,29 m på längden. Vilket är en halvmeter mer än en V70 på 4,72m.
Och dessutom är den 2,0m hög (istället för V70 på 1,44m) vilket innebär att många parkeringshus inte går att använda. Måste kolla upp att det är minst 2,1m - och parkeringsbolagen är ganska kassa på att uppge det i appar och info på webben.

Så stor är den. Men för mig är det också det som gör grejen. 9 personer + barnvagn utan att ens behöva fälla ihop den och tvättmaskinen till återvinning utan problem är bra.

Dessutom kan jag slå ett slag för varianten med baklucka. Funkar perfekt som picknickplats eller skötplats när det hällregnar, det blir ett rejält tak för flera personer. Dörrar funkar inte på samma sätt...
De V70 jag har jämfört med är 4,95 och en hyfsat modern Caravelle av standardlängd är 4,90.
Men visst, höjden kan förstås vara kritisk.
 
Ja, jag har också en förlängd, Multivan -19 och den är 5,30 lång, strax under 2 meter hög. Parkeringsaspekten finns helt klart, det är på centimetern att den går in i garaget hemma och trånga parkeringar/parkeringshus är ingen favorit. Men det är ju en stor bil så det är ju rätt självklart att den också känna stor i vissa sammanhang.
 
Vi har en VW sharan, alla tre platser bak har isofixfästen. Och man kan sitta bra mellan barnstolarna bak eller sidan om för den delen då det är tre individuella säten. Det ena sätet har en integrerad framåtvända stol (man höjer upp en sittdyna och sänker bältet.)
Bakre raden är uppfällbar, men det är dock riktiga säten och två vuxna långa män sitter bra även där. Bagage blir det trots alla säten uppfällda så att man kan handla en normal ”handling” En resebarnvagn går med lätthet in bakom sätena. Med dom bakre sätena uppfällda har du ett enormt lastutrymme!
Vår är en 2018, diesel, automat, 4motion.
Älskar vår bil!!
 
Vi har en VW sharan, alla tre platser bak har isofixfästen. Och man kan sitta bra mellan barnstolarna bak eller sidan om för den delen då det är tre individuella säten. Det ena sätet har en integrerad framåtvända stol (man höjer upp en sittdyna och sänker bältet.)
Bakre raden är uppfällbar, men det är dock riktiga säten och två vuxna långa män sitter bra även där. Bagage blir det trots alla säten uppfällda så att man kan handla en normal ”handling” En resebarnvagn går med lätthet in bakom sätena. Med dom bakre sätena uppfällda har du ett enormt lastutrymme!
Vår är en 2018, diesel, automat, 4motion.
Älskar vår bil!!
Skriver under på det! Vi har oxå Sharan sedan fem år och är jättenöjda
 
Skriver under på det! Vi har oxå Sharan sedan fem år och är jättenöjda
Visst är det den optimala familjebilen! Helt otroligt bra bil, enda nackdelen vi tycker den har är att backspeglarna är något för små och backljuset under all kritik, trots backkamera så är den dum att backa med i mörker. Men annars har den bara fördelar, kanonbra som dragbil (vi drog husvagn ca 350mil förra året och den tuffade på som inget trots 2200kg på kroken. Inte överdrivet törstig trots automatlåda och tungt ekipage.
 
  • Gilla
Reactions: ako

Liknande trådar

Övr. Barn Blev inspirerad av Nevins tråd då vi oxå funderar på att byta den ena bilen, det börjar bli dags om vi ska få något betalt för den...
Svar
7
· Visningar
1 193
Senast: Chima
·
N
  • Låst
Övr. Barn Jag tänker mig en 6 eller 7-sitsig med plats för barnvagn i bagaget. Är det några här som antingen har en sådan och kan ge tips...
2
Svar
27
· Visningar
3 341
Senast: lippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp