vettig hovslagare?

Sv: vettig hovslagare?

Hej!

Fast jag kan tycka att hovis borde kunna se det själv? Ffa när jag (som verkligen inte är bra på hovar) kan se att det ser hemskt ut.

När vi var på kliniken senast kom jag hem med strikta förhållningsorder om hur skoning skulle vara och ändå tog det 8 veckor (2 skoningar) innan jag fått det som kliniken ville. Nu känner jag mig lite trött på att behöva kämpa för något jag inte alls är proffs på. Varför betala massor med pengar när jag ändå måste hålla koll på att arbetet utförs på rätt sätt, liksom? Jag önskar verkligen att jag kunde sko själv ibland.

/Lavinia, trött på att folk inte bara kan sköta sina jobb som de borde.
 
Sv: vettig hovslagare?

Varför ber du inte din hovslagare prata med klinikhovslagaren ? Det brukar vara det vanligaste , så de två kan kommunicera , istället för att det ska gå via dig .
 
Sv: vettig hovslagare?

Vad är det som behöver åtgärdas när du menar att det tog 2 skoningar?

Vissa saker kan man inte fixa under en skoning utan det kan ta längre tid att korrigera.
 
Sv: vettig hovslagare?

Men det är väl inte speciella problem på hästen, att tån skjuter före trakten, tycker nog att det är det är väldigt vanligt på hästar. Och visst finns det hovslagare som inte kan fixa det (verka tån lagom lång), men jag tycker nog att det är svårare att hitta dom är viseversa. Alltså verka hoven korrekt trots att det bara är tån som växer.
Varför TER sig tån växa mer? Du har hovbenet som inte kan ge efter. däremot kan tåväggen böja sig om den släpper från lamellerna.

trakten trycks ihop när tån är för hög/ lång - är sammanpressad. avlastar hästen trakten av ngn anledning blir DEN hög. Det betyder inte att tån växer mer utan allt handlar om balansen.

Jag tittar mkt på hästars fötter o förr hade hovisar ett visst signum.
Idag skor de flesta lika.
Har aldrig förr sett så många hästar med specialbeslag som knappt rids .

Har sett hovar som man blir glad över o fått veta att det är erkänt duktiga som skott.
I Mackans område finns det skitbra hovisar o då färre problem. Samma i Uppsala län. Sidokappor framför allt bak fanns förr mest i Skåne.
 
Sv: vettig hovslagare?

Jag ser sällan hästar med specialbeslag, däremot med dubbla tåkappor. Det måste finnas många skröpliga hästar runt i kring, och det är ju tråkigt.
 
Sv: vettig hovslagare?

double tåkapper kan klassas som special beslag, annars varför ska man har dom?

Aha, har du ändrat dig nu? Förut tyckte du ju att en sådan sko var som vilken annan sko som helst, men i övrigt håller jag med.

Men vet också att skon används mycket på rutin, även på häst utan speciella problem. Förr åkte man från klinik till vårat stall och skodde hästar, dessa tre hästar hade alltid dubbla kappor. Varför, ja det vet jag inte mer än att det skulle vara så bra enligt teamet av hovisar.;)
 
Sv: vettig hovslagare?

Aha, har du ändrat dig nu? Förut tyckte du ju att en sådan sko var som vilken annan sko som helst, men i övrigt håller jag med.

Men vet också att skon används mycket på rutin, även på häst utan speciella problem. Förr åkte man från klinik till vårat stall och skodde hästar, dessa tre hästar hade alltid dubbla kappor. Varför, ja det vet jag inte mer än att det skulle vara så bra enligt teamet av hovisar.;)

Svar gick inte igenom, try again.

Jag sa att double tå kapp kan vara bra för hästar med hovar som är spö, trasig och av sämmre kvalitet.
 
Sv: vettig hovslagare?

Hej!

Fast jag kan tycka att hovis borde kunna se det själv? Ffa när jag (som verkligen inte är bra på hovar) kan se att det ser hemskt ut.

När vi var på kliniken senast kom jag hem med strikta förhållningsorder om hur skoning skulle vara och ändå tog det 8 veckor (2 skoningar) innan jag fått det som kliniken ville. Nu känner jag mig lite trött på att behöva kämpa för något jag inte alls är proffs på. Varför betala massor med pengar när jag ändå måste hålla koll på att arbetet utförs på rätt sätt, liksom? Jag önskar verkligen att jag kunde sko själv ibland.

/Lavinia, trött på att folk inte bara kan sköta sina jobb som de borde.

Jag undrar fortfarande var du bor för i sthlm finns det bara en kvinnlig klinikhovslagare och jag har väldigt svår att se att det är den kollegan som du talar så varmt om.

Jag vet flera skickliga kollegor i landet och kan gärna bistå med goda rekommendationer och motsatsen bara man vet vilken del av landet man ska börja.
 
Sv: vettig hovslagare?

Appropå helt ingen ting eller jo just precis allt. Sitter just men en ganska ny bok i min hand som heter Hästen i rörelse och är utgiven av förlaget Natur och Kultur. Finns numera på svenska och kan varmt rekommenderas till både kunder, hästägare, kollegor och alla som vill få en inblick i helheten i allt vad som har med hästvård att göra.

Det framgår även i både bild och text det sam axel vägrar att erkänna.

http://www.bokus.com/bok/9789127121201/hasten-i-rorelse-guide-till-okad-prestationsformaga/
 
Sv: vettig hovslagare?

Varför TER sig tån växa mer? Du har hovbenet som inte kan ge efter. däremot kan tåväggen böja sig om den släpper från lamellerna.

trakten trycks ihop när tån är för hög/ lång - är sammanpressad. avlastar hästen trakten av ngn anledning blir DEN hög. Det betyder inte att tån växer mer utan allt handlar om balansen.

Jag tittar mkt på hästars fötter o förr hade hovisar ett visst signum.
Idag skor de flesta lika.
Har aldrig förr sett så många hästar med specialbeslag som knappt rids .

Har sett hovar som man blir glad över o fått veta att det är erkänt duktiga som skott.
I Mackans område finns det skitbra hovisar o då färre problem. Samma i Uppsala län. Sidokappor framför allt bak fanns förr mest i Skåne.

Var är "Mackans område"?
 
Sv: vettig hovslagare?

Varför TER sig tån växa mer? Du har hovbenet som inte kan ge efter.

Hur menar du här,, kan du förtydliga??

Jag saknar även svar på min tidigare ställda fråga ang om du anser att trakten enbart består av mjukdelar.
 
Sv: vettig hovslagare?

Jag bor i Östergötland men att just våra hovslagare skulle vara extra mycket mer kompetenta ställer jag mig frågande till jmf med Stockholms ? Det vet jag inget om .
 
Sv: vettig hovslagare?

Om du har många hovslagare att rekommendera i det området mackan så får du jätte gärna tipsa mig om dem! Jag har avverkat ett par, förra åkte väldigt långt för att komma till mig, med henne var jag nöjd med skoningen, även om humöret på hovisen och därmed hanteringen av hästarna var väldigt ojämn. Nu har jag en jag tror är bra, han åker oxå väldigt långt, får jag tappsko så kan det nog bli problem att få den påslagen gissar jag...

Så har du bra tips så skicka gärna ett PM! :)
 
Sv: vettig hovslagare?

Jag bor i grannstaden då jag om jag inte minns fel att du är i link trakten ? Jag tror inga av de jag har här i stan som åker så långt tyvärr , de har upp över öronen med kunder utan att behöva pendla så långt . Men jag kan skicka pm ändå om du vill ?
 
Sv: vettig hovslagare?

Ah vad synd! Jo jag bor utanför linköping, eller snarare Vikingstad.
Åker de ändå inte hit så finns ju ingen anledning att tipsa om dem ;)

En jag tog ut en gång gjorde 3 av 4 hästar halta på båda fram :( Jag är smått uppgiven när det gäller hovslagare.
 
Sv: vettig hovslagare?

Ja då var det som jag erinrade mig tyvärr ... De har fullt i närområdet och kommer inte åka så långt det vet jag . Synd för annars är det 4-5 stycken och alla är etablerat otroligt duktiga och kompetenta minst sagt .

I dina trakter finns det en hel del " extraknäckare" väljer jag att benämna det . Ffa väldigt mycket "travgubbar" som skor enligt devisen att de har skott i 30 år och "en häst är en häst " ....
 
Sv: vettig hovslagare?

Är det en så speciell skoning din häst behöver kanske det bästa alternativet är att åka till en klinik? Och får jag fråga vad det är för speciell skoning han behöver? :) (mest intresserad)

Förstår om du blir frustrerad över att det aldrig blir bra, men du måste haft en väldigt otur som BARA hittar dåliga hovslagare!
 
Sv: vettig hovslagare?

Uppdaterar lite.

Efter att ha tröttnat på att hovis inte lyssnar åkte jag in till kliniken och skodde där. Klinikhovis och vet. tittade på häst, som var initialt halt på volt i ena varvet. (det varv hon har hovproblemet på).

Klinikhovis skodde sen fröken häst kommentaren var ("ja, jag kan förstå om hon är halt" och "det var bra att du inte ridit på denna skoning"), men mer utlägg på sidorna och andra skor (de jag tiggt och bett om, men hemmahovis ansåg inte behövdes). Hör och häpna när hästen efter skoning var helt ren och rörde sig mycket trevligare, både rakt fram och på böjt spår.

Klinikhovis var helt inne på det jag försökt övertyga hemmahovis om(både hur hästen ska skos och med vilka skor).

Så nu har jag bytt hovslagare och denna hovis lyssnar på mig och har en dialog med klinikhovis så det ska bli rätt. Känns superskönt. Nu hoppas jag bara att det håller i sig.

/Lavinia
 
Sv: vettig hovslagare?

Bra, fast för att vara krass så tror jag lite du hamnar i veterinär/skadefällan.
Din häst har så mkt skador och problem i hovarna sen många år, att oavsett vem du anlitar kommer du givetvis få olika åsikter och bedömningar och råd osv. så är det i både läkarvård och veterinärvård rent krasst.


jag tror tyvärr inte det finns ngn mirakevård i sig som löser alla din hästs skador och problem, utan du får helt enkelt hitta ngn du litar på och kan anlita regelbundet. det brukar vara det bästa i såna situationer och det gäller både männsika och djur.

det jag vill säga är att eftersom din häst har så mkt skador/problematik i alla år så går det nog inte att härleda själva det faktumet till enskilda veterinärer/hovslagare i sig. Det viktiga är som sagt att du hittar ngn du känner förtroende för i slutänden. att anlita klinik/alternativt en veterinär som har en dialog med den hovslagare du väljer, har ju varit rådet allmänt från första början? utan det går det inte, med såna problem som du har haft/har med hästen frågar du mig.....

jag förstår att det blir fel när ingen veterinär engagerar sig utifrån problemen i dialog med hovslagaren, och du själv blir lämnad att anlita hovslagare.
Jag ser inget större fel på själva hovslagaren i sig utifrån det, när ngn hästägare står och talar om hur hästen ska skos, men hovslagaren i sig inte har en dialog med veterinären osv..... väldigt lätt att det blir fel då. .....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 507
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 992
Senast: exotic
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 282
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp