Bukefalos 28 år!

Vi äter för mycket salt

Det ursprungliga? Vilket skulle det vara? Sedan när? I vilka sammanhang, vilka samhällsgrupper, vilka länder, osv?

Smör. Ca 4000 år påvisat. Använts i alla kulturer där man håller husdjur eller tamdjur.

Margarin är framtaget från råvara taget igenom många obskyra processer för att så långt som möjligt likna smör, utseendemässigt, smakmässigt och konsistensmässigt.

Har du läst om hur margarin tillverkas? Det är verkligen en obskyr process, det är få produkter som är i närheten.
 
Smör. Ca 4000 år påvisat. Använts i alla kulturer där man håller husdjur eller tamdjur.

Men vem, och i hur stora mängder har man ätit smör?

Nu har inte min familj, tex, recept sparade sedan 4000 år tillbaka, men ser jag till min farmors (född 1896) efterlämnade recept, så lyser smöret med sin frånvaro. De var rätt fattiga bönder, och sålde de produkter som gav någon vinst alls att sälja. Själva fick de klara sig på resten. Lantlig fattigdom, helt enkelt, av svensk typ.

Ser jag till min mormor (född 1906), så är recepten först och främst formade av ransonering, eftersom de levde i det av två världskrig drabbade Europa. Hon använde fram till sin död smör mycket sparsamt och som en lyxprodukt, trots att familjen var akademisk övre medelklass.

Dessa äldre damer använde margarin, inte smör, i matlagning och bakning. Jag bakar i stort sett inte, och använder hellre olivolja än margarin i matlagning, men det är väl mest en generationsfråga.
 
Förstår inte frågan?
Smörgåsmargarin försöker se ut som smör - eller hur?

Det finns säkert andra ersättningsprodukter man kan diskutera men detta handlade väl om just smörgås"fett"

Jag vet inte. Det är väl sällan man får smör som smörgåsfett? Det funkar ju inte heller. Antingen är det kylskåpskallt och stenhårt, eller rumsvarmt och hanterligt, men då tycker jag att det blir rätt motbjudande i smaken. Jag har nog snarare tänkt mig att bordsmargarin är en lite "snyggare" variant av stekmargarin, som det ju också liknar.

Plus som sagt att min familjehistoria inte tyder på att smör dominerat matlagningen hos vare sig fattig bonde eller akademisk, urban medelklass under 1900-talet. (Givetvis har jag inte genomfört någon statistiskt tillförlitlig studie i frågan.)
 
Men vem, och i hur stora mängder har man ätit smör?

Nu har inte min familj, tex, recept sparade sedan 4000 år tillbaka, men ser jag till min farmors (född 1896) efterlämnade recept, så lyser smöret med sin frånvaro. De var rätt fattiga bönder, och sålde de produkter som gav någon vinst alls att sälja. Själva fick de klara sig på resten. Lantlig fattigdom, helt enkelt, av svensk typ.

Ser jag till min mormor (född 1906), så är recepten först och främst formade av ransonering, eftersom de levde i det av två världskrig drabbade Europa. Hon använde fram till sin död smör mycket sparsamt och som en lyxprodukt, trots att familjen var akademisk övre medelklass.

Dessa äldre damer använde margarin, inte smör, i matlagning och bakning. Jag bakar i stort sett inte, och använder hellre olivolja än margarin i matlagning, men det är väl mest en generationsfråga.

Margarinets tillverkningsmetod uppfanns 1869 av en kemist i Frankrike.
Smör har använts i 4000 år.

Inte förrän en bit in på 1900-talet blev margarin vanligt i Sverige.

Anledningen till att man ville hitta ett alternativ var just att smör var en bristvara och lyxprodukt.

Så här har svenska konsumtionen sett ut de senaste 50 åren.
smc3b6r.jpg
 
Jag vet inte. Det är väl sällan man får smör som smörgåsfett? Det funkar ju inte heller. Antingen är det kylskåpskallt och stenhårt, eller rumsvarmt och hanterligt, men då tycker jag att det blir rätt motbjudande i smaken. Jag har nog snarare tänkt mig att bordsmargarin är en lite "snyggare" variant av stekmargarin, som det ju också liknar.

Plus som sagt att min familjehistoria inte tyder på att smör dominerat matlagningen hos vare sig fattig bonde eller akademisk, urban medelklass under 1900-talet. (Givetvis har jag inte genomfört någon statistiskt tillförlitlig studie i frågan.)
Och stekmargarin är en nödårsprodukt som det inte finns något som helst behöv av idag enligt min åsikt.

Huruvida man använder smörliknande produkter under pålägget på mackan är väl individuellt - även om jag dristar mig att tro att det är mera vanligt att ha någon form av påläggsklister än inte.

Just för att smöret är hårt så började man blanda olja i det och fick Bregott. Själv är jag uppfödd på hårt smör som hyvlades med osthyveln :D Sedan hade jag många år med Lätta eller Lätt&Lagom. Men de har jag numera helt övergett.

Tror inte att det har haft något samband med klass eller utbildningsnivå utan helt enkelt varit tecken i tiden! L&L åt man både i slott och koja.
Att använda olja i matlagningen istället för smör är nog också en tidsmarkör. Det kom en period när en flaska olivolja var det hippaste man kunde ha stående vid spisen.;)
Numera finns väl ett gäng olika fettprodukter i varje kök.

Jag tycker att olja eller smör är olika produkter med ganska olika användningsområden. Bägge finns i mitt kök. Men inget margarin.
 
För vad är de 4000 åren ett argument? Och varför är tidsfaktorn inte ett argument för kinesisk medicin, folktro om läkekonst och astrologi, till exempel? Modern sjukvård är ju blott en futtig ersättning till den äkta varan, som har så mycket längre kulturhistoria!

Eftersom margarin har funnits sen mitten av 1800-talet, så får man väl ändå tänka sig att det är en ganska normaliserad produkt för tex mig, som föddes ca 100 år senare? Jag tänker inte heller på min bil som en ersättning för hästen, utan som just en bil.

Alltså, förutom att det finns miljö- och klimatskäl att drastiskt minska konsumtionen av ko-produkter, så har jag inga problem med smör. Jag har heller inga problem med margarin.

Men av klimatskäl, tycker jag att det vore intressant att driva en kampanj (genom jobbet) som demoniserar smör. Jag har lekt med den tanken ett tag. Det blir desto mer spännande att tänka på, när man ser så här laddade diskussioner! Tydligen ligger smöret som bomull kring hjärtat hos många.

Det här underliga smör vs margarin-kriget, förundrar mig mest.
 
QUOTE="tanten, post: 16980954, member: 33775"]Just för att smöret är hårt så började man blanda olja i det och fick Bregott. Själv är jag uppfödd på hårt smör som hyvlades med osthyveln :D Sedan hade jag många år med Lätta eller Lätt&Lagom. Men de har jag numera helt övergett.
[/QUOTE]

Jag är då snarare uppvuxen under måttlighetsideal formade av dels krig, dels fattigdom. Smör med osthyvel, hade setts som synnerligen bortskämt. :)
 
Senast ändrad:
Jag har nog aldrig i hela mitt liv köpt L&L eller andra smörgåsmargariner. Jag köper inte stek- och bakmargariner heller. Jag är uppväxt med smör, mina föräldrar är uppväxta med smör, mina morföräldrar som hade gård använde enbart smör och deras föräldrar i sin tur använde enbart smör trots eller tack vare världskrig, isolering och väglöst land.

Jag kommer fortsätta använda mig av smör eller bregott men har även fler olika sorters oljor hemma. Vad andra väljer att använda sig av är inte speciellt intressant för mig, däremot så blir det rätt sjukt när falsklarm i media och från livsmedelsverket används som någon sorts pekpinne för vad som är nyttigt när det i själva verket inte är sant.
 
Jag har inte fett på smörgås - och använder enbart olivolja; till både stekning och bakning och dressing.
 
Alltså, förutom att det finns miljö- och klimatskäl att drastiskt minska konsumtionen av ko-produkter, så har jag inga problem med smör.
Både miljön och klimatet skulle gynnas om produktionen vore svensk. Gärna mindre kött men det som äts ska vara svenskt. Jag har svårt att se hur miljömålet pm öppet landskap annars ska uppfyllas.
 
Både miljön och klimatet skulle gynnas om produktionen vore svensk. Gärna mindre kött men det som äts ska vara svenskt. Jag har svårt att se hur miljömålet pm öppet landskap annars ska uppfyllas.

Jag har iaf svårt att se att margarin skulle vara ett miljömässigt hållbart alternativ till smör med tanke på oljans ursprung (skövling av regnskog, långa transporter osv.), ja hela produktionsmedel egentligen.
 
[QUOTE="Petruska, post: 16980957]
Jag är då snarare uppvuxen under måttlighetsideal formade av dels krig, dels fattigdom. Smör med osthyvel, hade setts som synnerligen bortskämt. :)[/QUOTE]
Vi hade kor och gjorde eget smör :D
 
För vad är de 4000 åren ett argument? Och varför är tidsfaktorn inte ett argument för kinesisk medicin, folktro om läkekonst och astrologi, till exempel? Modern sjukvård är ju blott en futtig ersättning till den äkta varan, som har så mycket längre kulturhistoria!

Eftersom margarin har funnits sen mitten av 1800-talet, så får man väl ändå tänka sig att det är en ganska normaliserad produkt för tex mig, som föddes ca 100 år senare? Jag tänker inte heller på min bil som en ersättning för hästen, utan som just en bil.

Alltså, förutom att det finns miljö- och klimatskäl att drastiskt minska konsumtionen av ko-produkter, så har jag inga problem med smör. Jag har heller inga problem med margarin.

Men av klimatskäl, tycker jag att det vore intressant att driva en kampanj (genom jobbet) som demoniserar smör. Jag har lekt med den tanken ett tag. Det blir desto mer spännande att tänka på, när man ser så här laddade diskussioner! Tydligen ligger smöret som bomull kring hjärtat hos många.

Det här underliga smör vs margarin-kriget, förundrar mig mest.

Men det var ju du som ställde frågan om ursprunget och jag svarade.

För mig är tiden i bruk inte ett argument.

Det stolliga är att man går in i kemikaliefabriken och försöker återskapa ett livsmedel som redan finns. Och metoden man finner visar sig vara extremt omständlig med flera steg där man renar produkten i bensin bland annat för att bli av med ursprungsfärgen på råvaran, med råvaror som inte bör betraktas som livsmedel alls och för att uppfylla konsumenternas krav på smak, konsistens och färg så använder man allehanda tillsatser som man också uppfinner. För att det ska se ut som smör.

Det blir billigare tillverkning i stor skala om man bortser från klimatpåverkan och andra indirekta effekter.

Margarinet har haft sin plats i historien, men bör inte ha någon plats i framtiden. Tycker jag.
 
Både miljön och klimatet skulle gynnas om produktionen vore svensk. Gärna mindre kött men det som äts ska vara svenskt. Jag har svårt att se hur miljömålet pm öppet landskap annars ska uppfyllas.

Fast som det ser ut, är det ju många kor som inte betar nämnvärt, och de som betar, betar inte i första hand där det behöver betas (tex inte där ängsfloran skulle skyddas av bete). Plus då klimatproblematiken med just idisslare.

Det behöver finnas jordbruksdjur, men det är verkligen inte så att ju fler desto bättre.
 
För vad är de 4000 åren ett argument? Och varför är tidsfaktorn inte ett argument för kinesisk medicin, folktro om läkekonst och astrologi, till exempel? Modern sjukvård är ju blott en futtig ersättning till den äkta varan, som har så mycket längre kulturhistoria!

Jag tycker för övrigt att det vore mycket märkligt om man i modern läkekonst försökte anpassa sig till metoder som uppfanns för 4000 år sedan, bara för att blidka patienterna. Ge dem en verksam medicin men skriv samtidigt ut 5 gamla overksamma bara för att det ska verka likadant ut som förut, även om vissa av dem är skadliga så är det värt det.
 
Margarintillverkning på ett förenklat vis:
margarin-11.jpg


Smörtillverkning:
smor.jpg
Du är medveten om att den bilden bara är ren rubbish/propaganda fram tills dess att du presenterar siffror på hur mycket soja och liknande produkter som används som foder till korna. Hur stor andel av Sveriges mjölkkor går enbart på naturbete? 0%? Hur stor andel av deras kalorier kommer från bete - hö - annat (soja)? Vad är annat? Varifrån kommer det? Hur mycket gödsel producerar korna? Vart tar det vägen? Hur mycket antibiotika används inom svensk mjölkproduktion för juverinfektioner etc?

Eftersom du utger dig för att kunna detta förväntar jag mig källor med tillförlitlig statistik som är korrekt nedbruten. Fina bilder är just bara det. Och det gäller oavsett vad man tror i sakfrågan (Arbetar med information och detta är ett övertramp)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp