Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens dejt va bra, riktigt bra.
Valde en snygg kille med trevlig press som verkade vettig och seriös.

Han var precis lika trevlig och vettig irl och snygg, riktigt jävla toksnygg!
Åt middag på en pub och drack lite vin. Han var väldigt enkel att prata med, samtalet flöt på bra hela tiden och vi klickade bra, trots att jag började med att säga åh nej när han berättade att han jobbar som polis :p
Han frågade om jag själ bilar på min fritid :rofl:

Kommer nog träffa honom igen :D

Trots att du surade på messenger under tiden. Men du var inte så aktiv där som du är under många andra dejter kändes det som :rofl: Och ja, toksnygg var ordet, jag som inte ens brukar fundera så mycket på utseende :D

Trots att du surade på messenger under tiden. Men du var inte så aktiv där som du är under många andra dejter kändes det som :rofl: Och ja, toksnygg var ordet, jag som inte ens brukar fundera så mycket på utseende :D

Haha!
Passade på när han gick och beställde :D
Jag vet, satt och glodde som en idiot :love:

Så civiliserat av dig :love: Eller som min mamma skulle säga, uppfostrat :rofl:

Visst var det, nästan så du borde berätta för din mamma att jag kan uppföra mig ordentligt ibland :rofl:

@Bison toksnygg och polis... Vad tvekar du på! ;)

Han är lite för perfekt och jag är inte så förtjust i poliser :p
Hade jag vetat det innan hade jag aldrig gått på dejt med honom.

Han frågade mig om min bilkörning, jag tvekade lite för länge med svaret och blev genomskådad direkt :meh::D
Undrade även när han skulle ta upp det olämpliga med att stå med en yxa längs en trafikerad väg :laugh:

Jag har inget sådant som är kopplat till gamla ex. Och har nog aldrig haft. Om jag har (haft) det, så är det mer sådant som att "nu när jag är av med hen kan jag äta det där som hen inte tyckte om hela tiden" och liknande.
Ursäkta, men menar du med detta att du har anpassat vad du har ätit pga en partner? Jag upplever att du hårt och bestämt anser att man inte ska ändra på/anpassa någonting alls då man är i ett förhållande - att man ska köra på bara.
...eller har jag missuppfattat din åsikt i många år?

Ursäkta, men menar du med detta att du har anpassat vad du har ätit pga en partner? Jag upplever att du hårt och bestämt anser att man inte ska ändra på/anpassa någonting alls då man är i ett förhållande - att man ska köra på bara.

Jag tänker att det handlar om att man äter tillsammans och då lagar mat som båda tycker om? Jag hade ett ex som inte tyckte att han blev mätt på soppa, så då åt jag det när jag lagade själv eller åt ute. Men när vi åt tillsammans så lagade vi något annat. Skulle ju vara dumt att envisas att äta soppa till middag tre dagar i veckan bara för att "det gjorde jag minsann innan vi träffades, du får laga något eget!" :D Däremot åt jag det oftare igen när vi gjorde slut och jag kunde komma på att "Åh, jag kan ju faktiskt göra soppa ikväll!"

Men det går ju inte att tvinga någon att äta något hen inte tycker om eller är allergisk emot! Jag vägrar äta kamse och särbon tzatziki och givetvis tvingar ingen den andra att äta det man inte tycker om. Delar man hushåll och måltider lagar man väl givetvis något båda äter och sedan äter man kamse/tzatziki/whatever när den andre inte är med eller när det går att ha olika tillbehör (tzatziki och bearnaisesås tex).

Ditt rätt oförtäckta försök att klämma dit @Petruska är tämligen otrevligt tycker jag.

Men det går ju inte att tvinga någon att äta något hen inte tycker om eller är allergisk emot! Jag vägrar äta kamse och särbon tzatziki och givetvis tvingar ingen den andra att äta det man inte tycker om. Delar man hushåll och måltider lagar man väl givetvis något båda äter och sedan äter man kamse/tzatziki/whatever när den andre inte är med eller när det går att ha olika tillbehör (tzatziki och bearnaisesås tex).

Ditt rätt oförtäckta försök att klämma dit @Petruska är tämligen otrevligt tycker jag.
Oj, så tolkade jag inte alls @tott s inlägg. Kan inte läsa in någon värdering alls i hen inlägg, utan en ren fråga.

Man anpassar väl vad man äter till höger och vänster hela tiden. Kräsna barn, kollegor som är veganer, vänner som är glutenintoleranta, någon är jude osv i det oändliga. Alla måste vi ju äta.

Jag tänker att det handlar om att man äter tillsammans och då lagar mat som båda tycker om? Jag hade ett ex som inte tyckte att han blev mätt på soppa, så då åt jag det när jag lagade själv eller åt ute. Men när vi åt tillsammans så lagade vi något annat. Skulle ju vara dumt att envisas att äta soppa till middag tre dagar i veckan bara för att "det gjorde jag minsann innan vi träffades, du får laga något eget!" :D Däremot åt jag det oftare igen när vi gjorde slut och jag kunde komma på att "Åh, jag kan ju faktiskt göra soppa ikväll!"
Jag håller helt med din tankegång! Tycker bara att @Petruska tydligt sagt att hon aldrig anpassar sig och att man inte heller bör göra det.

Man anpassar väl vad man äter till höger och vänster hela tiden. Kräsna barn, kollegor som är veganer, vänner som är glutenintoleranta, någon är jude osv i det oändliga. Alla måste vi ju äta.
Fast du svarade inte på min fråga.
...och jo, alla måste äta!

I min umgängeskrets som jag har i staden jag bor i är det rätt främmande att man skulle äta kött. Visst, några gör det någon gång ibland, men sällan. Jag blir förvånad varje gång jag ser någon vän eller bekant äta kött. Jag är själv vegetarian/tidvis vegan sedan över 15 år tillbaka.
Vi är alla medvetna personer som tänker mycket på klimatet och våran påverkan på det, vi äter alltså inte kött av miljöhänsyn. Vi har helt enkelt ett etiskt förhållningssätt till vår kost och hur vi lever.

Men musikern jag dejtar äter kött.. Och ser inga problem med att äta kött. Och det är det sistnämnda jag ser ett problem med, hen och jag delar inte samma synsätt på världen. Hen köper heller inte ekologiska grönsaker..
Haha, det låter sjukt fånigt att bry sig om detta, men det är som att vi inte har samma synsätt på världen.

Är detta en dealbreaker? Kan jag fortsätta dejta någon som inte delar samma etiska värderingar som mig?
Skulle ni se det som en dealbreaker?

(Observera att hen är hästallergiker, men jag kom över det och inser att det inte behöver vara en dealbreaker. Jag är alltså rätt så accepterande.. ;))

Jag håller helt med din tankegång! Tycker bara att @Petruska tydligt sagt att hon aldrig anpassar sig och att man inte heller bör göra det.

Det finns väl grader av anpassning, där en grad anses rimlig och andra inte. Det är en sak att sluta träffa sina kompisar för att ens partner inte gillar dem, och en sak att laga mat som båda gillar, och allt där emellan. Kan det vara så att när @Petruska säger att man inte bör anpassa sig så kan hen ha pratat om en helt annan situation där anpassningsgraden ansetts göra avkall på personen?

Senast ändrad:
Det finns väl grader av anpassning, där en grad anses rimliga och andra inte. Det är en sak att sluta träffa sina kompisar för att ens partner inte gillar dem, och en sak att laga mat som båda gillar, och allt där emellan. Kan det vara så att när @Petruska säger att man inte bör anpassa sig så kan hen ha pratat om en helt annan situation där anpassningsgraden ansetts göra avkall på personen?

Ja, min identitet hänger verkligen inte på om jag äter tzatziki eller inte :D Sedan är ju anpassningen både jag och särbon gör matmässigt när vi äter tillsammans ingen "en står ut och den andra tycker det är jättegott" utan det blir något vi båda tycker är gott. Ingen av oss är egentligen väldigt kräsen så de flesta smaker/ingredienser fungerar så det blir inte begränsande.

I min umgängeskrets som jag har i staden jag bor i är det rätt främmande att man skulle äta kött. Visst, några gör det någon gång ibland, men sällan. Jag blir förvånad varje gång jag ser någon vän eller bekant äta kött. Jag är själv vegetarian/tidvis vegan sedan över 15 år tillbaka.
Vi är alla medvetna personer som tänker mycket på klimatet och våran påverkan på det, vi äter alltså inte kött av miljöhänsyn. Vi har helt enkelt ett etiskt förhållningssätt till vår kost och hur vi lever.

Men musikern jag dejtar äter kött.. Och ser inga problem med att äta kött. Och det är det sistnämnda jag ser ett problem med, hen och jag delar inte samma synsätt på världen. Hen köper heller inte ekologiska grönsaker..
Haha, det låter sjukt fånigt att bry sig om detta, men det är som att vi inte har samma synsätt på världen.

Är detta en dealbreaker? Kan jag fortsätta dejta någon som inte delar samma etiska värderingar som mig?

(Observera att hen är hästallergiker, men jag kom över det och inser att det inte behöver vara en dealbreaker. Jag är alltså rätt så accepterande.. ;))

För mig är etiska värderingar en dealbreaker, men det handlar också om till vilken grad och hur villig personen är att ändra sig. Min dejt äter mycket kött och vad jag har förstått så har han inte reflekterat så mycket över det innan. Men han lyssnar gärna när jag pratar om hur jag ser på köttkonsumtion och ställer nyfikna frågor. När vi ska laga mat kan han fråga om jag vill laga någon god vegetarisk rätt. Hade han däremot slagit ifrån sig allt vad miljöaspekter heter och etik så hade det definitivt varit en dealbreaker.

Jag har inte ätit kött sedan jag var 12 år, men har aldrig haft relation med någon som är vegetarian/vegan. Väldigt skumt egentligen. Mitt ex var jägare/sportfiskare, och hade trots allt en ganska bra syn på djurhållning/köttindustrin (för att vara köttis, åt mest egenfångat osv). Det krockade dock totalt när jag var med ut med båten och han fick upp en stor lax som han "avlivade". Det såg i mina ögon så brutalt ut, jag fick någon typ av ångestattack och efter det blev det lite en dealbreaker (jag såg honom i ett annat ljus när han slog ihjäl fisken och blodet sprutade. Det är tydligen så man gör för att avliva stora fiskar? Jag är kanske känslig).
Dejten nu verkar inte särskilt medveten eller intresserad av miljö/djurindustrin, det är inget större problem just nu egentligen, men om vi skulle leva ihop och dela liv på ett annat sätt skulle det kanske bli issues.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Relationer Om man är bilägare och singel är det ju rätt självklart att man kör själv, men när man lever i ett förhållande och delar hushåll, vem är... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
6 279
Senast: Mia_R
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat... 2
Svar
35
· Visningar
3 334
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med... 19 20 21
Svar
414
· Visningar
18 673
Senast: Mineur
·
Relationer Jag har funderat på en sak, i en bokserie jag läser just nu så är det ett gäng killar och ett gäng tjejer som alla "hör ihop" med en... 2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka