Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på att fråga frukostkillen om han vill häva vår "casual" uppgörelse och helt enkelt dejta. Superläskigt! :o Blir svettig bara jag tänker på det.

Han har verkligen fått världens märkligaste smeknamn i den här tråden btw :D Men det var bara för att vi första dejt var en lyxfrukost innan jobbet. Kan dock inte kalla honom "M" heller pga förvirring med ja.. M.

Jag tycker att du ska köra :D Utifrån allt du har skrivit här i tråden så låter han som rätt kille att ”våga” med :)

Har haft fullt upp senaste veckan samt legat sjuk i halsfluss men följt tråden i tysthet.
Ses gärna snart på en bukedejt @Singoalla och kanske någon annan här från tråden vill hänge med också? :love:

Först - jag tycker också att det är respektlöst att köra sitt eget race utanför ett tydligt angivet åldersspann.
Men sen, detta med att "känna sig" yngre eller äldre än sin ålder... det är svårt. När jag tittar på vänner, bekanta, kollegor m fl så tycker jag att det finns väldigt breda spann i... tja, "tantighet/gubbighet" omkring varje given biologisk ålder. Litet extra komplicerande är det väl också att det är svårt att kvantifiera ungdomlighet enligt någon slags allmängiltig uppsättning variabler, somliga egenskaper ändras ofta med ålder medan andra finns med som grundläggande personlighetsdrag hela tiden. Och det är ju långt ifrån säkert att någon som uppfattar sig själv som yngre än sin biologiska ålder även uppfattas av andra som yngre än sin biologiska ålder.

Men en 30-åring är ju inte en 30-åring rakt av. Och en 50-åring är inte en 50-åring, eller en 70-åring en 70-åring. Min närmaste granne fyllde just 70 men jag uppfattar honom som närmare 55-60 utifrån flera faktorer som fysik, klädstil, nyfikenhet, öppenhet för nya ideer och tankar etc. En av mina klasskamrater från grundskolan uppfattades genomgående som 10-15 år äldre än sin biologiska ålder från han var 20, också utifrån ett antal faktorer som klädstil, fysik, språk, öppenhet, nyfikenhet etc. En tjej i mitt stall är 17 men om jag inte visste det skulle jag gissa på 22-24 utifrån språk, omdöme, allmänbildning etc. Mitt ex är 51 och uppfattas som något yngre än sin biologiska ålder utifrån fysik, aktivitetsgrad, fritidsintressen, öppenhet, nyfikenhet mm. Ett annat ex är 40 och var strängt taget tant redan vid 30. När människor gissar min egen ålder hamnar gissningarna som regel 5-10 år yngre än min biologiska ålder, och det är också ungefär där jag uppfattar mig själv utifrån en handfull faktorer och egenskaper. Jag är alltså också en av dem. :grin:

Det går säkert att hitta en normalfördelning i gubbighet/tantighet omkring varje ålder, och alldeles oändligt brett är inte spannet - annars skulle ju åldersangivelser på dejtingappar vara helt meningslöst. Men jag tror att människor idag generellt både uppträder och uppfattas som ungdomligare idag än på t ex våra föräldrars tid. Jag tror också att spannet är större. När mina farföräldrar just fått min pappa, på 20-talet, så var de själva i 30-årsåldern. Tittar jag på foton på dem så skulle de lika gärna kunna vara 50+, i kostym och hatt respektive klänning eller kappa och påtagligt etablerade i samhället. Idag är man student längre upp i åren, man bildar familj (läs: skaffar barn) längre upp i åren, man är generellt aktiv på många plan längre upp i åren och man lever också längre än för några generationer sedan. Kanske skiftas referenserna så pass under bara en generation att det märks som skillnad?

Vad tycker ni, vilka variabler är det som definierar ålder i ett "gubbighets/tantighetsperspektiv" i era ögon?

. När mina farföräldrar just fått min pappa, på 20-talet, så var de själva i 30-årsåldern. Tittar jag på foton på dem så skulle de lika gärna kunna vara 50+, i kostym och hatt respektive klänning eller kappa och påtagligt etablerade i samhället. Idag är man student längre upp i åren, man bildar familj (läs: skaffar barn) längre upp i åren, man är generellt aktiv på många plan längre upp i åren och man lever också längre än för några generationer sedan. Kanske skiftas referenserna så pass under bara en generation att det märks som skillnad?

Vad tycker ni, vilka variabler är det som definierar ålder i ett "gubbighets/tantighetsperspektiv" i era ögon?
Fast det där är ju kläder? Jag tänker att det inte säger så mkt?
Jag tycker också när man pratar om ålder så hamnar man ofta i att vara nyfiken och vara villig att lära och ompröva sina åsikter är något som förknippas med att anses yngre. Samt att ha hälsan och ha mkt energi.
Jag tycker att dessa diskussioner alltid blir lite snurriga. Helt enkelt för att man hamnar i sina egna fördomar om hur folk ska vara i en viss ålder. Tex hör jag vissa prata om att "någon lever som egen ungdom" om det är en person som är singel utan barn som går mkt på krogen. Medan jag ser inte att leva som singel och gå på krogen måste vara något man bara gör som ungdom.

Dock är min uppfattning att de som skriver att "de är mkt yngre än sin ålder" - ja oftast uppfattar jag inte dem så.

Man ska inte förvänta sig alltför mycket av hur andra ska bete sig egentligen. Vi har alla olika mål och förutsättningar och därför kommer våra beteenden att skilja sig också.

Det är nog inte så att dessa personer vill vara irriterande eller respektlösa i sig, det vill nog ytterst få men av olika anledningar så blir det som det blir ändå. Man värdesätter chansen att personen kanske mottager det positivt trots att man är utanför intervallet högre än problematiken som kommer av att det skulle vara respektlöst och mot personens önskan. Varför det är så kan man spekulera i.

Oj, vad aktiv den här tråden har blivit! :D. Idag har det klirrat in 4 nya matches iaf. Men idag är nog också sista dagen med boost.
Hursomhelst pratar jag bara med en just nu och angående att dejta flera så föredrar jag nog att dejta en åt gången. Även om det inte kanske framstår som det, så är jag lite av en känslomänniska och med vissa kan jag få lite mer intresse för än andra redan vid skriva stadiet :) .
Det finns mkt att gilla med denna tjej. Sättet hon skriver på, högutbildad , det tar inte en halv dag innan hon svarar, vi delar flera intressen, hon bor i samma stad och så ser hon rättså söt ut på bilderna.

Man ska inte förvänta sig alltför mycket av hur andra ska bete sig egentligen. Vi har alla olika mål och förutsättningar och därför kommer våra beteenden att skilja sig också.

Det är nog inte så att dessa personer vill vara irriterande eller respektlösa i sig, det vill nog ytterst få men av olika anledningar så blir det som det blir ändå. Man värdesätter chansen att personen kanske mottager det positivt trots att man är utanför intervallet högre än problematiken som kommer av att det skulle vara respektlöst och mot personens önskan. Varför det är så kan man spekulera i.
Jo jag tycker man kan förvänta sig att folk ska respektera ens önskemål , det är ganska basic liksom

Varför beter dom sig respektlöst och skiter i vad andra vill och prioriterar sig själva och sin egen vilja över andras? Ja det kan man spekulera i......

Fick precis "Hej Masqueradee några roliga planer för det nya året? Jag undrar för du är redan med i mina."
Vet inte om jag ska tycka det är gulligt eller spy lite i munnen...
Tog bort matchningen.. Konversationen följde:
Han: meddelandet ovan
Jag: Vem är du då? :)
H: Jag är omtänksam och försöker att inte döma folk utan låta dom leva sina liv. Söker inget seriöst utan letar efter roliga kvinnor som kan bjuda på sig själva och vill ha en spännande kväll.
J: Okej :) Hur har det nya året behandlat dig hitintills?
H: Det har varit trevligt (...) Något du vill göra detta år? Förutom mig då såklart *puss-smiley*

:arghh::wtf:

Jag hade en liten dipp igår. Kände mig osäker på mig själv vilket leder till att jag blir osäker på relationen och var vi står. Tyvärr blir jag då avståndstagande (fast det är det sista jag vill egentligen) och det känner Dejten direkt. Han blev sur, kallade mig passiv aggressiv och drog. När han kom hem sov jag men vaknade av puss på nacken, vi kunde prata om det och det känns så himla bra att vi löser konflikter på ett mycket bättre sätt än tidigare. Jag blev såklart ledsen när han drog (det var planerat att han skulle ut men han var märkbart arg/irriterad när han gick vilket får mig att bryta ihop lite grann) men jag kanske får acceptera att vi inte kan prata om saker direkt, det funkar uppenbarligen bättre när vi fått lite distans.

Fast det där är ju kläder? Jag tänker att det inte säger så mkt?
Det säger inte allt, men om man tittar sig omkring idag - hur många 30-åringar tar barnvagnen på söndagspromenad i kostym, slips och hatt? Signalerar det inte mer 70+ och barnbarn i vagnen?
Jag tycker att dessa diskussioner alltid blir lite snurriga. Helt enkelt för att man hamnar i sina egna fördomar om hur folk ska vara i en viss ålder.
Det kan ju handla om en mix av fördomar och av egna erfarenheter. Men det måste ju gå att vara litet mer konkret än så tänker jag; redan här i tråden när ålder kommer på tal finns ofta starka uppfattningar om vilka åldrar som "passar" till vilka andra åldrar. Ibland nämns att man i olika åldrar är "på olika plats i livet" - vilket kan gå att generalisera rättvisande kring men som inte behöver stämma ett dugg på individnivå. Men mina tankar här rör de faktiska personliga egenskaperna, de konkreta faktorer som gör att en 30-åring tycker sig kunna veta att en 45-åring är för gammal - eller vice versa. Jag minns inte att det har diskuterats särskilt djupt.

Bitar som jag själv ofta ser som åldersrelaterade (om än med frekventa undantag) är nyfikenhet, öppenhet för nya idéer och tankar, fysisk kroppskonstitution, föräldraskap, flexibilitet i tanke och handling, klädstil, språk, ekonomi, allmänbildning...

Samma som med folk som skryter/humblebragar över att de aaaaalltid får visa leg på systemet. Typ alla jag nånsin hört säga det ser utan tvekan ut att vara sin ålder, dvs 35-50. Inget fel i det men snacka om att lura sig själv.
Problemet är att när du väl hört åldern på dom så tycker du rimligen att dom ser ut som sin ålder. Men jag har jobbat ett par år i kassa och frågat många om legg. Och det är inga problem att gissa fel på åldern med 5-10 år på en person.

Problemet är att när du väl hört åldern på dom så tycker du rimligen att dom ser ut som sin ålder. Men jag har jobbat ett par år i kassa och frågat många om legg. Och det är inga problem att gissa fel på åldern med 5-10 år på en person.
Du har ingen aning om ens vad du svarar på. Du har ingen aning om hur personerna jag talar om ser ut.

Personalen på systemet tar ofta leg för att vara 100% säkra. Det betyder inte att de på fullaste allvar tror att alla som blir leggade är 19 år gamla.

Men tack för att du förutsätter att du kan förklara det här för mig :up:.

Du har ingen aning om ens vad du svarar på. Du har ingen aning om hur personerna jag talar om ser ut.

Personalen på systemet tar ofta leg för att vara 100% säkra. Det betyder inte att de på fullaste allvar tror att alla som blir leggade är 19 år gamla.

Men tack för att du förutsätter att du kan förklara det här för mig :up:.

Nej, det har jag inte. Svarade bara utefter min egen uppfattning.

Jo, jag är helt införstådd med det. Det betyder dock inte att det är väldigt svårt att gissa korrekt ålder på vissa.

Nej, det har jag inte. Svarade bara utefter min egen uppfattning.

Jo, jag är helt införstådd med det. Det betyder dock inte att det är väldigt svårt att gissa korrekt ålder på vissa.
Det kan också vara så att du har svårt att gissa och andra tycker det är lättare

För jag tycker också att många säger att dom ser mycket yngre ut och jag tycker bara dom ser ut exakt på pricken som sin ålder

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag har börjat dejta en kille. Han är gullig och snäll och så, jag är 33 år och han är 28 år. Är 5 års åldersskillnad för mycket ? 2
Svar
34
· Visningar
2 469
Relationer Hej! Jag har pratat med en kille på snapchat fram och tillbaka flera månader. Vi har pratat om att träffas och sova ihop,äta middag...
Svar
10
· Visningar
1 040
Senast: anonymys22
·
  • Omröstning Omröstning
Relationer Om man är bilägare och singel är det ju rätt självklart att man kör själv, men när man lever i ett förhållande och delar hushåll, vem är... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
6 270
Senast: Mia_R
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat... 2
Svar
35
· Visningar
3 334
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur