Vi har köpt en valp

M

merenwen

Världens sötaste lilla border valp... är våran :love:
Nästa vecka flyttar benso hem till oss :love: :banana: :)

har ingen bild just nu... kommer snart :love:

Frågan är väl bara vad vår andra hund säger... men d går säkert bra :idea:-lampa
 
Det blir inte vallning i alla fall... det är en gammeldags border... så han är mer en "gårdshund"... men vi funderar på att kanske börja träna agility (stavas??) senare... annars får han väl valla hästarna ;)
 
Gammeldags border är lite större... lite mer hund om man säger så... det är inte lika mycket tryck i dom som i vanliga border collies. lite mer hund lixom :)

Geezer och bebben - jag sa inte att det VAR en gårdshund... "vanliga" border collies har som sagt mer "tryck" än dom här... alltså bättre vallhundar troligtvis än den här... men jag sa aldrig att dom helt plötsligt har blivit en gårdshund ;)
 
BC som BC tycker jag. Man ska aldrig förvänta sig att man får en BC med lite vallinstinkt och behov att valla, utan snarare anpassa sig som så att man kan tillgodose det behovet. Sen om just DEN individen inte blir så, är det väl bara skönt..

Sen bryr sig inte själva hundarna just om hur bra dom är som vallhundar tror jag, utan har dom instinkten så vallar dom. Oavsett om dom är "sämre" än mer moderna BC's :p

En kompis till mig har en BC på strax 1½ år som tränas MYCKET. Lydnad, spår, agility, uppletande av saker och har börjat på att träna lite med att leta upp människor i skogen. Denne pojke kan vara helt slut av träning, men vallar så fort han får chansen ändå. Han kan springa omkring i kombiutrymmet (Trots avdelat område i bur för 2 hundar) och valla andras bilar lysen som syns. Han vallar andra hundar om han får chansen och har försökt att valla människor.

Så nu ska hon försöka hitta en möjlighet att få träna vall med honom åtminstone, hur nu det ska gå när vi bor i Sthlm. Annars får vi hoppas att han lär sig att slappna av lite bättre och ta ut sin energi genom träningen istället.

Vad jag ville få ut med det hela är att fåtalet BC's inte har någon stark vallinstinkt, så man ska inte ha sitt hopp uppe på det. Då kan det hända att den kanske försöker valla ett barn och nyper till "i hasorna" och vips så är det en aggressiv hund och så vidare :smirk:
 
jag har träffat en sån bc, den såg inte ens ut som en vanlig bc, men ägaren insåg tillslut att trots att hunden fick springa så mycket den ville och valla geten och någon enstaka kossa på sommaren behövde FÅR. tyvärr dog alla fåren av nån sjukdom, och den vidare historien känner jag inte till. men jag tycker att det är så onödigt att chansa, tänk om ni får massor av problem?
 
Känner igen det där...
Vi har en BC nu som vi tog som omplacerings hund... hon var näst intill ett vrak när vi fick henne. Hon varså understimulerad när vi fick henne att hon hade börjat äta på sig själv p.g.a att hon aldrig fick göra nånting.
Dom som hade henne innan förstod sig inte på BC's dom förstog sig inte på hundar över huvudtaget. Vi började iaf aktivera henne så smått och hon älskade det... såklart :p
Trots att hon inte har sett ett får i hela sitt liv så vallar hon allt hon kan... Hon vallar till och med breväraren... jag kan ju säga att vi inte är populärast bland dom :angel: ;)

Men iaf. Så har vi (familjen) god vetskap vad vi ger oss in i, men tyckte att en sån här typ av border lämpade sig bättre åt oss, eftersom det är lite mer hund. :)
 
hm, det är väldigt vanligt med just den typen av border som du beskrev, stirrig och vallar allt den ser. Tyvärr beror detta betende på att ingen har förklarat för hunden att den INTE får valla förren den får tecken att valla. Sen det där att man låter hunden valla på geten som någon skrev är att stressa upp den hunden ännu mer.

Den gamla typen av BC har MYCKET vall i sig, men den är INTE sönder avlad med en massa dåliga föräldradjur som tyvärr den vanliga BC:n är.

Vi har själv BC som jobbar heltid hela sommar,vår och höst (heltid är 12 timmar/dygn) samt halvtid på vintern (ca 3-5 timmar/dygn) och dom skulle aldrig få för sig att valla något annat än det vi bestämmer att dom ska valla.

Vi har hästar,katter,gäss och hönor som hundarna lätt kommer till och valla om dom skulle vilja.

Nu använder jag mig inte enbart av rena bc utan jag avlar även hundar med en liten del beardedcollie för att jag ska bli av med just det där stirriga.

Jag önskar dig lycka till med din nya valp!

Var kommer den ifrån? Lite nyfiken :angel:
 
Vi har en blandras med BC i. Mamma är ren och pappan är 50% Bc Sen är han även Newfoundland och Lapphund. Hon är bara 5 månader men vill gärna valla folk vi möter när vi är ute och går. Vi ska valla med henne hade vi tänkt för hennes skull. Vi har inga får men Gäss. Har hört att dom kan valla det med eller måste man har får? När kan man gå Valla kurs? Håller än så länge på med Valpkursen. :D
 
Tja, JAG skulle aldrig skaffa en BC utan att ha får, och kan ju tyvärr inte styra hennes val och beslut. Jag försöker att hjälpa till så gott jag kan, men smällen får hon ta. Jag sa att hon inte skulle ta över en BC, men hon gjorde det ändå..
 
du kan redan nu börja med lite vallning. Har du inte tänkt att ägna dig åt vallning sedan så råder jag dig att INTE börja valla med henne för har du en gång börjat med vallning så kan du inte bara läga ner det sedan.

Ska du inte valla med henne så kan du redan nu när hon börjar visa vallning att säga till henne att det hon gör är fel. Oavsett om du ska valla med henne så SKA du inte acceptera att hon vallar annat än det du säger att hon ska valla.

Du kan mycket väll valla gäss med henne, man behöver inte ha får.

Angående vallkurs så kan du redan nu anmäla dig, men se till så att all inlärning sker på valpstadiet dvs hon ska inte släppas in till djuren och sedan klara av att fixa jobbet själv utan du och hon måste lära sig grunderna ordentligt.

Du ska lära henne följande:
* Gå bort
* Stanna
* Sitt
* Stå
* kom hit
Detta är viktiga kommando som hon måste kunna innan du överhuvudtaget släpper in henne till djuren.

Kan hon inte stanna, kom hit på kommando så är du illa ute.

Sedan måste du och hon lära sig att placera er rätt i förhållande till djuren, det är lite svårt att förklara men du ska ha henne kl 12 hela tiden.

Var noga med att du väljer en ordentlig instruktör för tyvärr så finns det många som har mycket underligga utlärningssätt så som kasta burkar skrika osv. Detta gör bara hunden väldigt osäker och kan få den att bita, har den väl börjat bita pga osäkerhet så har du MASSOR av jobb framför dig.

Lycka till!!
 
Okej...Det ska jag tänka på. Jag vill inte hålla på och träna vallning på hel tid så att säga. Men jag har tänkt att hon ska va med i stallet bland hästarna och dom övriga djuren och då kan det väl va bra att ha dom där kommandona så hon inte vallar dom hela tiden. Det är ju min mammas hund men det är mest jag som tar hand om henne. Hade väl tänka att gå lite lydnad, agility och sen kanske prova på det här Freestyle eller vad det heter är inte så inne i vad det handlar om till 100% men tänker ta reda på det. :)

Tackar för svaren :bow:
 
Tack så mycket för tipsen...


Han kommer från örebro... Har inte i huvudet vad det hette... nått konstigt namn :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 614
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 484
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
714
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp