”Vi måste tala om vad det är vi gör med våra hästar som är så väldigt bra” 

Är det okej att använda hästar så som vi gör i dag? Det finns en ändring i inställningen till hur vi använder djur i samhället i stort och även brukandet av häst ifrågasätts. För att bibehålla allmänhetens förtroende att använda hästar i sporten måste vi bli mer lyhörda för vad god hästvälfärd innebär.
 
"Det som är så viktigt med social license är att ha allmänhetens acceptans, det är de som kan påverka så att lagar ändras och kanske då inte till vår fördel. Vill vi vara med och påverka och ge dem den kunskap vi har, då måste vi vara med och tala om vad det är vi gör med våra hästar som är så väldigt bra."

...Ja, det är ju där det faller. Att flänga på internationella tävlingar innehåller ingenting som är väldigt bra för en häst. Alla bra element hade den lika gärna kunnat göra på hemmaplan.
 
Människor verkar ju galna i att tävla och mäta sig med andra verkar ju vara det många lever för.

Vill man så gärna tävla kan man använda hästar på plats tycker jag, blir rättvist emot alla tävlande med.
 
Människor verkar ju galna i att tävla och mäta sig med andra verkar ju vara det många lever för.

Vill man så gärna tävla kan man använda hästar på plats tycker jag, blir rättvist emot alla tävlande med.

Jag tycker INTE att lånehästar är en bra idé alls! Relationen med hästen är en så otroligt stor del av ridningen att det känns direkt moraliskt och etiskt tveksamt att folk ska tävla på hästar de inte känner och har en relation till.
 
Jag tycker INTE att lånehästar är en bra idé alls! Relationen med hästen är en så otroligt stor del av ridningen att det känns direkt moraliskt och etiskt tveksamt att folk ska tävla på hästar de inte känner och har en relation till.
Är ju dock mer moraliskt och etiskt tveksamt att flyga sina egna hästar jorden runt för man själv har ett behov av att tävla med häst.
 
Är ju dock mer moraliskt och etiskt tveksamt att flyga sina egna hästar jorden runt för man själv har ett behov av att tävla med häst.

Jag tycker att när man rider en ny häst den första tiden ska man ge relationen den tid den förtjänar för att utvecklas. 20 min på en framridning ger ingen relation.

Sen håller jag med om att det inte är hållbart att flyga hästar kors och tvärs över jorden hela tiden. Men lösningen är INTE att införa lånehästar.
 
Jag tycker att när man rider en ny häst den första tiden ska man ge relationen den tid den förtjänar för att utvecklas. 20 min på en framridning ger ingen relation.

Sen håller jag med om att det inte är hållbart att flyga hästar kors och tvärs över jorden hela tiden. Men lösningen är INTE att införa lånehästar.
Har aldrig skrivit att det är lösningen bara vad jag tycker, vad tycker du är lösningen då?
Sluta tävla utomlands?
 
Ingen aning. Men jag tycker att vi ska hålla oss långt borta från lånehästar på tävlingar!!
Vad är det som är så hemskt med lånehästar? Folk reser jorden runt på ridresor varför skulle det inte fungera för tävling där både häst och ryttare är rutinerade inom tävling.
 
Vad är det som är så hemskt med lånehästar? Folk reser jorden runt på ridresor varför skulle det inte fungera för tävling där både häst och ryttare är rutinerade inom tävling.
Det är ju en väldig skillnad på att tävla och prestera än att rida turridning på hästar där det enda man gör är att åka häst och hästen följer sin flock.

Bara för att en ryttare är rutinerad så innebär inte det att den kan sitta upp och prestera på alla hästar det första den gör.
 
Är ju dock mer moraliskt och etiskt tveksamt att flyga sina egna hästar jorden runt för man själv har ett behov av att tävla med häst.
Det beror ju helt på, hästar är väldigt anpassningsbara och många hästar trivs sålänge dom har sin flock och sina människor med sig. Det är väl sällan främmande personer hanterar hästen när dom är ute och flyger osv. Hästar är ju så olika, vissa gillar sånt liv medans vissa hästar mår skit av sådant liv.

Det som blir fel är när man slutar lyssna på individen och bara envisas med att den ska tycka om det livet som man själv tycker den ska tycka om.
 
Det är ju en väldig skillnad på att tävla och prestera än att rida turridning på hästar där det enda man gör är att åka häst och hästen följer sin flock.

Bara för att en ryttare är rutinerad så innebär inte det att den kan sitta upp och prestera på alla hästar det första den gör.
Då kan det ju bli en del av sporten då ;)
 
Fast tävling är ju en ganska fundamental instinkt i djurvärlden. Survival of the fittest. Mitt sto hängde gärna på en klunga av cyklister som swishade förbi. Dey finns faktiskt många hästar som tycker det är roligt med tävling. De som inte gillar det ska självklart slippa och bli tex ridskolehästar i stället.

Har inget emot tävlingar till/med häst, syftade på förslaget att "låna" hästar och hur illa det gick i femkampen i OS med häst och ryttare som inte känner varandra 🙂
 
Vad är det som är så hemskt med lånehästar? Folk reser jorden runt på ridresor varför skulle det inte fungera för tävling där både häst och ryttare är rutinerade inom tävling.
Hästar på ridresor förväntas inte tävla på toppnivå. Vem ska förresten köpa in utbilda, träna och bygga upp hästarna inför de stora klasserna? Kanske 20-50 hästar eller mer på ett meeting.
 
Människor verkar ju galna i att tävla och mäta sig med andra verkar ju vara det många lever för.

Vill man så gärna tävla kan man använda hästar på plats tycker jag, blir rättvist emot alla tävlande med.
Problemet är väl att det aldrig skulle bli.tävlingar på högre nivå. Svårt att hitta någon med så många miljarder att lägga på att äga och tillhandahålla topphästar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 257
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp