Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Samma här! Funderade på att ställa ner en bal men den halmen jag har i år är från en insådd vall så massor av mumsigt gräs i…. lär väl bli uppäten på en kvart.
Ja mina äter upp all halm som jag ströar med. Väldigt dumt då jag tar in hö själv men köper halmen. Som är skitdyr här i norr.

Det betyder att de trivs i sin ligghall!

Och så blir det mindre att mocka i hagen.

Det finns väl ingen anledning att försöka få dem att sluta att använda liggghallen. Man får helt enkelt ströa bädden oftare.

Jag brukar ställa en storbal halm i hörnet som jag ströar ifrån. En del äts iofs upp, men annars är det praktiskt för mig.
Jo det är klart. De får ju gärna använda ligghallen det är ju det den är till för men de kunde väl bajsa utanför. 😊

Nyströat :)
Jag får hem rundbal med spån, himla smidigt.

1000027540.webp

Jag visste inte att rundbalar med spån fanns!
Tror det är en ny grej? :D
Jag har ju haft torv på rundbal sedan länge, men behöver komplettera med annat vintertid (torven blir ju trist och fryser) och i år säljer en grannebonde både torv (tror jag?) spån och spånmix på rundbal :)

Just nu känner jag mig lite gnällig. Jag har ju en inackordering, grannen som står här tills deras stall byggts klart. Och de är supertrevliga, men iochmed att de bodde här innan oss så är det alltid lite känslan för mig att gränser som andra inackorderingar hade haft (tydliga saker som t.ex man har tillgång till ett skåp, en hängare etc) blir lite luddiga. T.ex. har de två skåp och två sadelhängare eftersom det fanns plats från när de tog bort sin gamla ponny som också stod här, det gör inget tänker jag. Men så har de också en byrå med grejer som står kvar sedan innan, typ sex foderlådor till en häst osv... Och det blir lätt att det breder ut sig, och helt plötsligt hänger det ulltäcke, utetäcke som inte är på tork etc och belamrar ovanpå deras hängare i min numera iordningställda sadelkammare. Är det katastrof? Nä. Men jag vill också att man har rutinen att hushålla med sitt utrymme, så att jag slipper påpeka sådant.

Jag ville bara gnälla av mig ännu mer här om gnället antar jag 😂

Plusgrader så har stängt av en hage med ett stort isigt parti. Börjat mocka och tömma foderladan också, har massa mögligt hö :down:
Funderar på om vi ska elda på isen i hagen bara, eller kan det vara dåligt på något sätt?

Plusgrader så har stängt av en hage med ett stort isigt parti. Börjat mocka och tömma foderladan också, har massa mögligt hö :down:
Funderar på om vi ska elda på isen i hagen bara, eller kan det vara dåligt på något sätt?

Jag tycker det låter som två flugor i en smäll. Sotet och askan hjälper till att halkbekämpa och öka avsmältningen.

Men har du grannar kanske dom inte tycker det är så kul?

Jag tycker det låter som två flugor i en smäll. Sotet och askan hjälper till att halkbekämpa och öka avsmältningen.

Men har du grannar kanske dom inte tycker det är så kul?
Toppen!

Det är inga stora mängder men jag har schyssta grannar så snarare att de tycker det verkar kul och vill vara med :D

Min lada ligger emellan isen och grannarna också :)

Nu är det tömt!
Såå skönt! Har kvar att lyfta och sopa under några pallar i ladan men de var fastfrusna.

Ska möblera om där inne för att förhoppningsvis få in två ensilagebalar i taget så bonden inte behöver komma lila ofta :) Tänkte strunta i hö mer än en stund på våren eftersom det inte går att förvara hemma längre.

20260227_102209.webp

Köpt kalk till en hage på Jem och fix. Känns jättelöjligt med säckar på typ 10 kg men vi kan inte hantera gödning/kalk på storsäck då vi inte har en riktig traktor.

Har däremot en liten spridare till trädgårdstraktorn att köra ut det med.

Min hjärna älskar att mocka hage. Min kropp hatar det 😅 Men har äntligen kommit igång ute i hagarna efter en snöplig start på det fina vårvädret med att först slå av en bit av en tand på jobbet och sedan ha 6 h av helvete för ländryggen nästa skift (som är första som inte klarar mockning). Så istället för hagmockning blev det fuskmockning av enbart ligghall flera dagar jag kom ikapp med igår först. Nåja, en ask ipren som gått ut fick jag användning för 😅

Hur tycker ni det är mest hanterbart att mocka mycket? Där det är kort gräs och inte knöligt gillar jag att kratta högar först. Men där det är ojämnt eller längre gräs har jag en liten plastkratta för barn där jag petar upp störst delen med. Funderar på om en sådan hårdare i metall som ingår i de där setten som ofta står i ridhus kan vara bättre (eller sämre) att testa.

Jag har bara haft två hästar hemma hela vintern och på box 10 timmar/dygn, har därför lyckats hålla hagen någorlunda mockad trots perioder av mycket snö. Brukar alltid ha massa gammalt bajs som dyker upp såhär års, men är faktiskt ikapp! Så skönt. Det blir ungefär en halv kärra/dag i hagen så försöker köra varannan dag ungefär. Mockar med vanlig spångrep. När det varit fruset har jag hackat loss med hötjuga.

Jag har bara två hästar hemma. Men jag har inte mockat dagligen i hela hagen och har nu en del att ta på de ickegrusade områdena. Jag är lite skröplig i kroppen nu. Men har tur i att sambo gärna hjälper till. Så om jag är själv och gör det kan jag kan mocka i högar eller lägga ut utanför hagen i högar. Sen kör han bort det. Lyxigt ändå med tvåbenad traktor! 😅 😍
Var nere på betesmarken och kollade igår. Längtar så tills de kan mysa runt där igen! ❤️

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka