Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Igår lyftes pelletsbrännare+två ackumulatortankar ur vår lilla sadelkammare. Så nu har jag massa att inreda 😅 VVS:are ska bokas in för att koppla in elementen och sen ska jag sätta upp bl.a nya hängare till sadlar, träns och selar. Samt målas lite mer enhetligt och få upp lite hästtavlor jag hittat på loppis.

Ska också bygga en liten täckestork-hängare. Att göra-listan är permanent lång.

Trött på leran :(
Någon som testat mjuka gummimattor som man lägger ovanpå bara? Skulle vilja förbättra lite kring vattnet bland annat.

Trött på leran :(
Någon som testat mjuka gummimattor som man lägger ovanpå bara? Skulle vilja förbättra lite kring vattnet bland annat.
Jag gillar mattor och har har haft dom i olika hagar p.g.a. inackorderad och bytt stall. Men det är för sent att lägga ut när det redan är lerigt. I hagar som legat lite mer på en höjd funkade det att lägga ut mattorna rakt på marken sommartid och sen höll det sig fint, i en annan (mer i en svacka) hade man behövt göra lite underarbete först eftersom vatten rann från en backe och samlades där mattorna låg så det blev vattensjukt och lerigt under och man fick lyfta mattorna ibland (men fortfarande bättre än när det inte var några mattor alls). I ytterligare en annan där grindhålet snabbt blev helt söndertrampat och det ställde sig ännu mer vatten funkade det inte alls trots att mattorna lades ut när det var torrt sommartid.

Har både från Salto och HIT Top Clean II. Föredrar den senare på plan mark, eftersom den inte har hål igenom. Dom har nu även en tunnare variant med lite lägre pris, som nog också funkar bra om man inte ska köra maskiner på dom.

Jag gillar mattor och har har haft dom i olika hagar p.g.a. inackorderad och bytt stall. Men det är för sent att lägga ut när det redan är lerigt. I hagar som legat lite mer på en höjd funkade det att lägga ut mattorna rakt på marken sommartid och sen höll det sig fint, i en annan (mer i en svacka) hade man behövt göra lite underarbete först eftersom vatten rann från en backe och samlades där mattorna låg så det blev vattensjukt och lerigt under och man fick lyfta mattorna ibland (men fortfarande bättre än när det inte var några mattor alls). I ytterligare en annan där grindhålet snabbt blev helt söndertrampat och det ställde sig ännu mer vatten funkade det inte alls trots att mattorna lades ut när det var torrt sommartid.

Har både från Salto och HIT Top Clean II. Föredrar den senare på plan mark, eftersom den inte har hål igenom. Dom har nu även en tunnare variant med lite lägre pris, som nog också funkar bra om man inte ska köra maskiner på dom.
Jag har dränering och markarmering på de mest utsatta ställena, men kring vatten är det lerigt. Inte bottenlöst eller vattensjukt men söndertrampat typ. Min förhoppning var att lägga matta på och att hästarna kunde stå på mattan liksom :)

Hur kopplar ni matarkabel till elband? Har använt ett bleck som är gjort för ändamålet, men det har ändå blivit brännmärken, så funderar på om jag missat nåt.

Jag vill gråta över vädret. Så blött och lerigt.
Har skickat förfrågan till en transportfirma ang grus till paddocken, som verkligen behöver en uppsving.
Eftersom jordvärmen ligger under kan vi inte gräva ur den , utan får lägga ny markduk med 0-8 ovanpå. Låter nog befintligt underlag ligga där det är. Så bygger vi på, på det. Även lite grövre grus på ena kortsidan där sorkar har orsakat slukhål.

Skulle vilja ha ungefär 200 lass grus till hagarna också. Men det får kanske vänta. Tack och lov är inte hela hagarna leriga. Men man går ju in och ut vid grindarna, så man börjar och avslutar med lerinpackade ben varje dag.
Vidrigt väder!!!

Efter att ha växt upp i Skåne avskyr jag lera, och har några gånger fyllt på med grus för att hårdgöra de ytor som är mest påverkade där jag bor nu - och har bara två shettisar för tillfället. Men det börjar bli en del lera här också nu, och jag är trött på leran :(

Här förstör renarna hagarna, river ner tråd och har sönder stolpar. Går inte att slå ner nya stolpar nu så jag får improvisera och använda de träd som står lämpligt till.
Nu hoppas jag dom bestämmer sig för att vandra längre västerut, vi är den sista gården med permanent boende så de har gått om skog att beta ostört i bortanför oss. Men av någon anledning gillar de att hålla sig kring vår gård.

IMG_8101.webp

Här är också lera :arghh:

Jag och pappa har försökt dränera bort lite vatten och skottat lera från ligghallsöppningen. Är vidrigt just nu med sex plusgrader och regn varje dag sen flera veckor tillbaka.

La lite gammalt hö i en annan grindöppning och hoppas det binder ihop lite. Funderar också på att beställa grus och lägga i hagen på det ställe jag kan, dvs där det inte är åkermark.

Jag stod i dag och funderade på om man skulle gräva ut och försöka samla allt vatten i hagen i en stor pöl, så får det bli ett vattenhinder samtidigt.... och kanske med diken som leder inn til, som går att hoppa över också... :idea:

Har tack och lov grusat framför ligghallarna, och i ena hagen har jag öppet till ridbanan så hästarna hänger där rätt mycket, vilket gör så det blir mindre upptrampat annars. Men i övergångarna mellan grus och gräshagar börjar det se rätt bedrövligt ut...

Jag är tacksam över att vi aldrig sådde om betet i höstas. Minns ni att jag skrev att gräset växer i tuvor? Men det håller väldigt bra mot att bli nedtrampat. Det betas heller aldrig ner helt till backen.
Kanske lägger ner planen helt med att så om. Fåren får fortsätta beta i trädgården nästa år.

En fråga om paddocken. Är det dumt att göra om den nu, när det är blött och mjukt? Borde jag vänta till i vår?

Jag har köpt nytt aggregat till mig själv i julklapp :) blev lite skarvar också så jag fick fri frakt :D ska fortsätta snygga till staketet mer i vår. Tidigare under det här året har vi rätat stolpar, förstärkt med träslanor på ett ställe och bytt till hörnisolatorer i ett gäng hörn.
Har dålig ledning i några handtag jag tänkte försöka fixa också.

Det har varit en hektisk period i december, så jag har helt missat att rapportera om sadelkammaren, aka gamla pelletsbrännarrummet, som fått sig ett rejält lyft. Ett gediget vattenburet element i gjutjärn har monterats upp som värmekälla. Sedan skulle jag montera upp hängare till sadel/träns etc men den gamla väggen smulade sig mest... Då är det en väldigt tur att man sambo tog sig an projektet till att montera upp en hel trävägg åt mig 😁👌🏻

1000003217.webp

Jag hjälpte iallafall till med att betsa!

Sadlarna längst in är på en flyttbar ställning som min loksele ska hänga på när inackorderingen flyttar till sitt egna. Sen har jag min dyra sadel inlåst i huset ändå. Man ser inte det här men på en loppisrunda hittade jag även en träbänk med förvaring och en garderob för några hundringar. Perfekt för förvaring av täcken, schabrak, puts grejer etc. Saknas bara lite torkställning och tavlor som ska upp nu.

Det har varit en hektisk period i december, så jag har helt missat att rapportera om sadelkammaren, aka gamla pelletsbrännarrummet, som fått sig ett rejält lyft. Ett gediget vattenburet element i gjutjärn har monterats upp som värmekälla. Sedan skulle jag montera upp hängare till sadel/träns etc men den gamla väggen smulade sig mest... Då är det en väldigt tur att man sambo tog sig an projektet till att montera upp en hel trävägg åt mig 😁👌🏻

Visa bifogad fil 179116
Jag hjälpte iallafall till med att betsa!

Sadlarna längst in är på en flyttbar ställning som min loksele ska hänga på när inackorderingen flyttar till sitt egna. Sen har jag min dyra sadel inlåst i huset ändå. Man ser inte det här men på en loppisrunda hittade jag även en träbänk med förvaring och en garderob för några hundringar. Perfekt för förvaring av täcken, schabrak, puts grejer etc. Saknas bara lite torkställning och tavlor som ska upp nu.
Så snyggt med betsade träväggar :)

Måste bara fråga. Funkar telefonen eller är den bara dekoration?

Jag hatar att packa hö från rundbal och i år får inte de stora bal i hagen. Jag vill hålla valacken i någorlunda ok hull och så vill jag framförallt att gammeltanten rör på sig mer än vad som blir när de står vid balen hela tiden. Hon blir så svullen i bakbenen när hon står stilla.

Så förra veckan byggde jag lite snabbt ihop en höpåsehållare för att underlätta packandet i påsar. Samt köpte en sån här stor lövsäck från Jula att använda när mycket hö ska packas. Köpte en för att utvärdera och än så länge är jag mycket nöjd. Bara att slänga ner höet och dra ut på kälken jag köpte tidigare i vinter 👌🏻

IMG_8400.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka