Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Jag har suttit på hemnet och tittat efter radhus.
Känns som jag bor på ett arbetsläger.

Skämt å sido. Vi behöver se över och effektivisera och göra saker ENKLARE.
Jag vet inte riktigt hur än.
Ny åkgräsklippare behövs. Jag hade ännu hellre velat ha en robot. Finns för 5000kvm. Maken tror inte det räcker…

Fåren hänger löst (igen). Men de betar ju hela trädgården i princip. Dvs blir mer jobb med gräsklippning om de inte blir kvar.

Grusgångar behöver hållas i schack med medel. Skulle behöva beställa mer grus också.

Tänker att jag ska så gräs över ena trädgårdslandet i höst. Men behöver först jämna ut det med gräsmattan runt om, innan jag sår.

Igår hämtade jag min traktor från service och började köra bort gödselhögen som jag mockat ihop i hagen. Då stannade en gubbe och sa: "Är det du som kör? Får du int' karln din att köra traktorn"? Jag borde sagt: "Nej, vi har inte den sortens traktor som styrs via penis", men tyvärr sa jag bara nä det är jag som kör traktor i den här familjen.

Igår hämtade jag min traktor från service och började köra bort gödselhögen som jag mockat ihop i hagen. Då stannade en gubbe och sa: "Är det du som kör? Får du int' karln din att köra traktorn"? Jag borde sagt: "Nej, vi har inte den sortens traktor som styrs via penis", men tyvärr sa jag bara nä det är jag som kör traktor i den här familjen.

Suck! Ändå bra svar av dig!

Ja, jag fattar liksom inte. Det är mina hästar, det är väldigt svårt att förstå varför min man skulle köra bort gödselhögarna. Han tycker inte det är så kul att köra traktor men det tycker jag.

Ja, jag fattar liksom inte. Det är mina hästar, det är väldigt svårt att förstå varför min man skulle köra bort gödselhögarna. Han tycker inte det är så kul att köra traktor men det tycker jag.

Det har med könsmaktsordningen att göra. Vissa "sysslor" på en gård anses av tradition att de ska utföras av en man. En sådan syssla är att köra stora maskiner. Att ta hand om djuren t ex, är en "kvinnosyssla" som också av tradition, kan anses underordnat jämfört med att köra maskiner.

Min man får alltid frågan varför det är hans fru som backar med släp. Andra - till 99 % män - ställer sig helt frågande till varför det är jag som kvinna, som sköter backningen. Det borde min man göra ;).

Mer än en gång har jag fått kommentaren om det inte är dags att sluta med hästar. Det är ju dyrt och kostar pengar. Borde vara bättre om jag tog hand om hus och hem - underförstått. Laga mat, städa och tvätta. ALLTID män som fäller den kommentaren. Till saken hör att vi är medelålders och inte har några barn. Så jag gör vad fan jag vill med min tid och pengar :angel1:

/Lizzie

Det har med könsmaktsordningen att göra. Vissa "sysslor" på en gård anses av tradition att de ska utföras av en man. En sådan syssla är att köra stora maskiner. Att ta hand om djuren t ex, är en "kvinnosyssla" som också av tradition, kan anses underordnat jämfört med att köra maskiner.
Javisst. Det där är ju intressant, för bara för hundra år sen var det ju inte riktigt så (eller det var mer uppdelade djursysslor, typ mjölkning kvinnligt, gödselhantering manligt).

Jag är bara så oändligt fascinerad över att någon ens orkar kommentera att det är jag som kör traktor, år 2026.

Javisst. Det där är ju intressant, för bara för hundra år sen var det ju inte riktigt så (eller det var mer uppdelade djursysslor, typ mjölkning kvinnligt, gödselhantering manligt).

Jag är bara så oändligt fascinerad över att någon ens orkar kommentera att det är jag som kör traktor, år 2026.

Ja, det är helt sjukt egentligen! Varför bry sig liksom!

/Lizzie

Någon fler som tar i hö I dagarna? Vi har kämpat på i flera dagar nu och är inne på sista dagen. Är egentligen klara med vårt eget men det är ett sånt otroligt växtår så grannen fick inte plats med sitt. Då får man ställa upp och ta in lite mer 😅. Fulla lador känns skönt 😍. Lite traktor krångel gjorde att det tog längre tid än vanligt. Men super bra höväder så det är roligt att få in torrt hö med toppen kvalitet.

Nä, i år behöver jag inte kämpa med att ta in eget hö. Jag är på gång att köpa ett nytt ställe (tillträde så snart avstyckningen är klar) och där har säljaren slagit, pressat och plastat gräset åt mig, så jag har nog nästan tillräckligt mycket för att klara de kallaste månaderna iallafall. Såg igår att återväxten såg bra ut på den mindre av åkrarna (som dock har bäst tillväxt) och funderar på om jag kanske ska be om att få en andraskörd tagen där också, det kan nog bli kanske 2-4 balar till. Och det räcker rätt långt när man inte har så många hästar...

Någon fler som tar i hö I dagarna? Vi har kämpat på i flera dagar nu och är inne på sista dagen. Är egentligen klara med vårt eget men det är ett sånt otroligt växtår så grannen fick inte plats med sitt. Då får man ställa upp och ta in lite mer 😅. Fulla lador känns skönt 😍. Lite traktor krångel gjorde att det tog längre tid än vanligt. Men super bra höväder så det är roligt att få in torrt hö med toppen kvalitet.
Yes, vi har haft en tokvarm höintagarvecka! Vi har fått in ovanligt mycket torrt hö, så mycket att vi hade svårt att få in allt i ladan, gamla grishuset är nu omgjort till tillfällig lösning. 😁

Även plastade balar blev det många av och på den sidan har vi en bys lägdor kvar att ta som hösilage, men där har vi lejt bort balning och plastning och det är så oerhört skönt! Maskinerna har iofs hållit ihop bra, men de är ju lite äldre och allt tar så himla lång tid.

Nu har jag också blivit av med ett jobbigt hörn på gödselstacken, ett som jag försökt isolera för att rensa och täcka pga där växte in både nässlor och kvickrot. Samtidigt väldigt välbrunnet så det har blivit lucker och fin planteringsjord - men med mängder av ogräsfrö uppifrån utöver rötterna från sidan.

En stackars lokal hobbyodlare frågade om gödsel och jag hade tänkt att de skulle ta från den egentliga stacken (där det ju går att gräva fram välbrunnet utan ogräsfrö uppifrån). Men de valde den tragiska ogräshögen trots mina varningar. Vilken jackpot! Den stora stacken kan ju en bonde ta och så blir det riktigt soprent på plattan, det var inte igår! Känns nästan som att få en rymlig altan när den är helt tömd. 😀
Man vill knappt mocka när det är rensat!

Åh, så jobbigt att bygga upp ett nytt berg....

Jag är löjligt avig och vill inte mocka helst på iaf några dagar.... (hästarna är på bete).

Vi körde in lite småbalar på ett par gamla vallar. Är nog inget vidare näringsvärde i, men det blir bra att stödfodra med i höst. :)

Jag har varit och lagt en beställning på vinterns hö hos närliggande leverantör, skönt! Jag tog en del eget fram till för några år sedan men det blir så dyrt att anlita maskinstationen till all hantering, och när det ändå inte räcker hela vintern + att det är sämre vall så blir det både bättre och enklare att köpa in allt.

Senast jag frågade hos denna leverantör var ett sämre höår, så då fick jag pussla ihop från annat håll med mkt längre att köra och det blev ännu mer kostsamt än det redan är. Nu lär det stanna på runt 35 000 kr för vinterns behov och där någonstans har jag ju blivit van att det hamnar numera.

Men det känns inte (och är inte) särskilt länge sedan jag hade så bra vall att det blev ett överflöd av egna balar och att det ändå stannade runt 10 000 kr för att hugga, vända, plasta och hantera alltihop. Lite längre sedan som vi hässjade och fyllde hela höloftet med "bara" ett gäng arbetstimmar i insats och kanske några hundralappar för att låna en småbalspress.

Jag har så lite bete och har fått massa jobbiga ogräs vi aldrig haft innan :cry:
Vi har ca 2,5 ha hagar tror jag, fem hästar på lösdrift.
Sist jag plöjde och sådde om blev det torka = pengarna i sjön :arghh:
Vet inte riktigt hur jag ska hantera det här alls men lär börja fodra tidigt i år.

Jag har så lite bete och har fått massa jobbiga ogräs vi aldrig haft innan :cry:
Vi har ca 2,5 ha hagar tror jag, fem hästar på lösdrift.
Sist jag plöjde och sådde om blev det torka = pengarna i sjön :arghh:
Vet inte riktigt hur jag ska hantera det här alls men lär börja fodra tidigt i år.
Putsa och gödsla betet?

Ja jag har beställt putsning. Försöker kolla om jag kan få hjälp att gödsla och vad det skulle kosta. Egentligen vill jag inte ha för kraftigt bete såklart så gödsla NPK är tudelat. Tömmer gödselstacken på egen mark iaf
Om du inte vill gödsla, funkar det inte att bara kalka? Har för mig att jag läst någonstans att det blir mer ogräs när det fattas kalk i marken. Men jag kan ha fattat fel.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka