Älskar också känslan av tom (nåja, jag har mask i min så sparar lite) gödselstack @Lillgrådis 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det hade vi som krav när vi flyttade in här. Inget konstigt alls tycker jag!Då är det inte bara jag, skönt att höra.. på lösdrift blir ju allt extra känsligt dessutom, alla hagar sitter ihop med ligghallen.
Är så glad över rundcorallen med grusunderlag där nya hästar kan gå.
Igår hämtade jag min traktor från service och började köra bort gödselhögen som jag mockat ihop i hagen. Då stannade en gubbe och sa: "Är det du som kör? Får du int' karln din att köra traktorn"? Jag borde sagt: "Nej, vi har inte den sortens traktor som styrs via penis", men tyvärr sa jag bara nä det är jag som kör traktor i den här familjen.
Ja, jag fattar liksom inte. Det är mina hästar, det är väldigt svårt att förstå varför min man skulle köra bort gödselhögarna. Han tycker inte det är så kul att köra traktor men det tycker jag.
Javisst. Det där är ju intressant, för bara för hundra år sen var det ju inte riktigt så (eller det var mer uppdelade djursysslor, typ mjölkning kvinnligt, gödselhantering manligt).Det har med könsmaktsordningen att göra. Vissa "sysslor" på en gård anses av tradition att de ska utföras av en man. En sådan syssla är att köra stora maskiner. Att ta hand om djuren t ex, är en "kvinnosyssla" som också av tradition, kan anses underordnat jämfört med att köra maskiner.
Javisst. Det där är ju intressant, för bara för hundra år sen var det ju inte riktigt så (eller det var mer uppdelade djursysslor, typ mjölkning kvinnligt, gödselhantering manligt).
Jag är bara så oändligt fascinerad över att någon ens orkar kommentera att det är jag som kör traktor, år 2026.
Yes, vi har haft en tokvarm höintagarvecka! Vi har fått in ovanligt mycket torrt hö, så mycket att vi hade svårt att få in allt i ladan, gamla grishuset är nu omgjort till tillfällig lösning.Någon fler som tar i hö I dagarna? Vi har kämpat på i flera dagar nu och är inne på sista dagen. Är egentligen klara med vårt eget men det är ett sånt otroligt växtår så grannen fick inte plats med sitt. Då får man ställa upp och ta in lite mer. Fulla lador känns skönt
. Lite traktor krångel gjorde att det tog längre tid än vanligt. Men super bra höväder så det är roligt att få in torrt hö med toppen kvalitet.
Man vill knappt mocka när det är rensat!Nu har jag också blivit av med ett jobbigt hörn på gödselstacken, ett som jag försökt isolera för att rensa och täcka pga där växte in både nässlor och kvickrot. Samtidigt väldigt välbrunnet så det har blivit lucker och fin planteringsjord - men med mängder av ogräsfrö uppifrån utöver rötterna från sidan.
En stackars lokal hobbyodlare frågade om gödsel och jag hade tänkt att de skulle ta från den egentliga stacken (där det ju går att gräva fram välbrunnet utan ogräsfrö uppifrån). Men de valde den tragiska ogräshögen trots mina varningar. Vilken jackpot! Den stora stacken kan ju en bonde ta och så blir det riktigt soprent på plattan, det var inte igår! Känns nästan som att få en rymlig altan när den är helt tömd.![]()
Vi körde in lite småbalar på ett par gamla vallar. Är nog inget vidare näringsvärde i, men det blir bra att stödfodra med i höst.Någon fler som tar i hö I dagarna? Vi har kämpat på i flera dagar nu och är inne på sista dagen. Är egentligen klara med vårt eget men det är ett sånt otroligt växtår så grannen fick inte plats med sitt. Då får man ställa upp och ta in lite mer. Fulla lador känns skönt
. Lite traktor krångel gjorde att det tog längre tid än vanligt. Men super bra höväder så det är roligt att få in torrt hö med toppen kvalitet.
Putsa och gödsla betet?Jag har så lite bete och har fått massa jobbiga ogräs vi aldrig haft innan
Vi har ca 2,5 ha hagar tror jag, fem hästar på lösdrift.
Sist jag plöjde och sådde om blev det torka = pengarna i sjön
Vet inte riktigt hur jag ska hantera det här alls men lär börja fodra tidigt i år.
Ja jag har beställt putsning. Försöker kolla om jag kan få hjälp att gödsla och vad det skulle kosta. Egentligen vill jag inte ha för kraftigt bete såklart så gödsla NPK är tudelat. Tömmer gödselstacken på egen mark iafPutsa och gödsla betet?
Om du inte vill gödsla, funkar det inte att bara kalka? Har för mig att jag läst någonstans att det blir mer ogräs när det fattas kalk i marken. Men jag kan ha fattat fel.Ja jag har beställt putsning. Försöker kolla om jag kan få hjälp att gödsla och vad det skulle kosta. Egentligen vill jag inte ha för kraftigt bete såklart så gödsla NPK är tudelat. Tömmer gödselstacken på egen mark iaf