Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Mitt stallschemafixa har spruckigt å det grövsta. Vi har nu vår sista semestervecka och min plan var att tömma stallet, skura och måla under den här veckan. Under tiden skulle maken lägga tillbaka tegelpannorna på stalltaket efter förra höstens byte av läkt.

Och vad händer. Maken har drabbats av bältros och är totalt däckad. Det har satts sig i ansiktet och ett öga är drabbat. Så i morgon blir det 3:e besöket till läkare för att kolla ögat. Han har fått medicin och det är bara att hålla tummarna att ögat klarar sig. Hittills är det en liten skada på hornhinnan, men inget mer.

Om maken gjort som jag sa - sökt vård när den första konstiga utslaget dök upp i torsdags - då hade han fått hjälp tidigare och inte blivit lika dålig. Men nä, att göra som ens fru säger det är ju totalt onödigt :banghead: . Det är inte första gången heller som det sker - så jag är lite trött på gamla sura gubbar :angel:

/Lizzie

Är lite sugen på att bygga egna sadelhängare i trä, någon som provat? Var det enkelt eller svårt? :)
Är man lite händig är det ganska enkelt. Man behöver absolut inte vara utbildad snickare för det. På pinterest finns massor av ideer, och ofta ritningar på vad man behöver och hur man ska mäta osv. En sak många ( t ex jag i början) slarvar med är att de inte sandpapprar alla ytor. Gör en jätteskillnad på färdiga resultatet, speciellt sågade ytor.

Är man lite händig är det ganska enkelt. Man behöver absolut inte vara utbildad snickare för det. På pinterest finns massor av ideer, och ofta ritningar på vad man behöver och hur man ska mäta osv. En sak många ( t ex jag i början) slarvar med är att de inte sandpapprar alla ytor. Gör en jätteskillnad på färdiga resultatet, speciellt sågade ytor.
Kul, hur blev dina att se ut? :)

Idag kom mina föräldrar hit och jag och pappa ägnade kvällen åt lite småfix I stallet.

Plockade ner fönstren som ska målas, flyttade en höhäck som hästarna gillar att välta, satte upp en kliborste och lite sånt.
Dörren till ligghallen som inte gått att stänga helt inifrån är också fixat :bow:

Så skönt!

Förstår känslan!

/Lizzie

Maken har byggt en fantastiskt höautomat till våra hästar, med möjlighet att förbereda två fodringar samtidigt och tillhörande rörelsesensor med kamera så man kan se dem äta :heart. Dessvärre cirkelsågade han sönder två av sina fingrar i processen och behövde operation som dessutom har fåtts göra om en gång. Det hade nog varit enklare att fortsätta fodra jättesent och jättetidigt i vinter ... 😕

Med det sagt är automaten verkligen otroligt smidig och ska bli så kul att testa när det är dags att börja fodra. Fortfarande oklart om den var värd sitt pris i fingrar, dock.

Maken har byggt en fantastiskt höautomat till våra hästar, med möjlighet att förbereda två fodringar samtidigt och tillhörande rörelsesensor med kamera så man kan se dem äta :heart. Dessvärre cirkelsågade han sönder två av sina fingrar i processen och behövde operation som dessutom har fåtts göra om en gång. Det hade nog varit enklare att fortsätta fodra jättesent och jättetidigt i vinter ... 😕

Med det sagt är automaten verkligen otroligt smidig och ska bli så kul att testa när det är dags att börja fodra. Fortfarande oklart om den var värd sitt pris i fingrar, dock.
Men fy vad otäckt! Håller tummarna att det får läka fint för honom 🌸

Jag har
Är lite sugen på att bygga egna sadelhängare i trä, någon som provat? Var det enkelt eller svårt? :)
20260815_114755.webp

Jag håller på med årets stallstädning och ommålning. I en av boxarna är det betong på nederdelen (fd gammalt timrat kostall). Betongen har jag målat med betongfärg. Färgen är matt, vilket gör att kombon matt färg och skitgris till häst inte lyckad.

Alltså - hur i helvete får man bort hästbajs från betongväggen. Hur mycket jag än använder alkaliskt avfettning, skurar, såpavatten, skurar. Spolar med högtrycktvätt - det sitter som BERGET!!!

Lösningen blir ju att måla om över skiten och det känns ju sisådär. Helst skulle jag vilja ha tag på blank betongfärg. Anledningen är ju att blank färg gör städningen så mycket enklare. Men det verkar vara totalt omöjligt att få tag på.

Ni som har betongväggar, hur gör ni?

/Lizzie

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat