Vi med Manx!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Grinchen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 164
G

Grinchen

Är det bara jag som har Manx här hemma? :)

Jag letade igenom sidorna här och hittade ingenting om manx katter så jag fick en ide´om att starta en:idea:

så skriv om era katter/katt och lägg upp mycket bilder så vi andra kan bli lite avundsjuka på dessa underbart fina katter:bow:

Sv: Vi med Manx!

Vi har en ev "manx". En katt med "björnen-Baloo"-stuk som gått på bantningsfoder(diverse) i år och stubbsvans men fortsätter med sitt Baloostuk. Han dök upp hos mig som unge och ingen ville ge sig till känna som hans ägare så till sist fick han stanna. Han är väldigt kelen men talar hemskt ynkligt med ena "pip" till jam och ibland bara gapar han utan att något ljud hörs alls. Är det typiskt manx?
Han har alltså en stubbsvans på cirka fem centimeter, litet huvud kontra den stora Balookropen. Han är kastrerad(om det är av betydelse.).

Ja, jag vet ju inte om min katt är manx eller inte. Men ville bara fråga om detaljer kring huruvida om kroppsbyggnaden och det underliga lätt hade med svanskortheten att göra.

Jag och min syster hade en halv-manx när vi var barn. Han var svanslös. Han såg ganska speciell ut - svartvit, och liksom byggd i "nerförsbacke", med högre bakdel än framdel.

Vi bodde på landet, och på den tiden kastrerade man inga katter. Han lämnade svanslösa katter efter sig överallt på bygden minns jag.

Min första katt var en Manx. Hon var helsvart och hette Signe. Hon var högre i bakpartiet än fram.
Världens goaste kisse, saknar henne än fast det är 17 år sedan hon dog..

En notering bara:
Manx är en raskatt, med stamtavla och standard. De kan ha olika svanslängd.
En katt utan svans/med kort svans utan stamtavla är en huskatt.

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 173
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 250
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10