Bukefalos 28 år!

Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

poi123

Trådstartare
Känner att jag skulle behöva lite hjälp med detta. Har ingen irl som jag kan diskutera detta vettigt med utan hoppas på att få hjälp här istället! :)

Det är så att jag har en valack som är hur underbar som helt i all hantering. Helt okomplicerad med allt. Har haft honom i 3 år. Utbildat honom själv från ingenting till det han kan idag (tävlad och utb LB/LB).
Han har en underbar personlighet och han ger mig mycket glädje i allt förutom i ridningen. Jag har inte tillgång till varken ridbana/ridhus/äng att rida på/i och rider därför alltid i skogen. Åker dock till en ridbana längre bort ca 2 gånger/månad för att hoppa, ej oftare pga tidsbrist. Grejen är det att han tkr det är rätt tråkigt att ridas i skogen, inte spec mkt framåtbjudning. Ofta måste jag rida med ett spö. Rider varierat ute i skogen, ordentligt dressyr blandat med lugna skritturer och helt kravlösa pass. Har testat mkt för att få mer framåtbjudning men han verkar ganska nöjd med hur det är nu.
Jag älskar när hästar är pigga mer mot det heta hållet och för mig så tappar jag lusten lite när hästen inte vill lika mkt som jag.

Men den största anlednigen som gör att jag funderar på att sälja är hoppningen. Han kan hoppa stora hinder med lätthet och har kapacitet för 130-140 iaf. Men återigen så har han ingen framåtbjudning, han hoppar alltid med öronen spetsade men anstränger sig aldrig ordentligt utan kmr vi helt fel på ett hinder verkar han inte bry sig nämnvärt. Han är en häst man får rida med mkt ben på och hela hela hela tiden aktivera galoppen, glömmer man benen i 2 sek så har man en tom galopp på nolltid.
Jag har varit med om en hoppolycka för flera år sedan och fick en fraktur i ryggen därav ganska taskigt självförtroende i hoppningen. Men det går upp och ner. Tillsammans med denna hästen har jag hoppat enstaka hinder upp till 140 utan problem och tidigare i år debuterade vi 110. Men det har alltid känts 'sådär' med honom, inte det första året jag hade honom men ju mer vi började hoppa desto osäkrare blev jag. Och nu de senaste 1,5 åren har det inte känts så roligt att hoppa. Vi kmr liksom inte överens utan det känns mest som att han kör sitt race och jag försöker verkligen förstå hans race men det blir bara fel och vi kmr för det mesta bara i botten på alla hinder vi rider på. Just det gör mig så osäker, att komma fel på hinder. Och jag tycker det är betydligt svårare att komma rätt på hinder när hästen har väldigt lite framåtbjudning. Det känns som att ingenting funkar med honom utan han är rätt nöjd.

Nu på senare tid så har han börjat stanna om vi inte kmr exakt rätt och i ett perfekt tempo. Vilket har gjort mig osäker. Funkar fint hemma men inte på tävling. Försöker aktivera galoppen och rida bommar/småhinder för att träna avståndsbedömmning när jag har möjlighet men det känns inte riktigt som att det gör ngn nytta.

Jag älskar verkligen hoppning och vill verkligen komma nånvart i just hoppningen och tävla på minst 130 nivå, jag vet att jag kan men på denna hästen blir jag så himla osäker. Det känns verkligen inte roligt att hoppa med honom längre. Känns som vi har försökt i 2 år nu men det blir inte bättre. Har tävlat 90-1m med blandade resultat men jag vill komma högre ju!

Så nu funderar jag på om jag helt enkelt ska sälja och köpa en häst som verkligen passar mig i hoppningen, alltså en hetare häst eller om jag ska behålla och försöka endå?
Han är ju en underbar häst men jag vill hoppa och han verkar inte vilja det lika mkt som jag.

Förlåt om det blev väldigt luddigt, hoppas att nån orkar läsa och svara, vad ni skulle ha gjort!
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Sälj till någon som vill ha en häst som din, sedan köper du en som passar dig bättre :)
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Det låter helt klart som att det bästa du kan göra är att sälja.
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Men rent praktiskt hur har du tänkt med den nya hästen ska den vara klar för hoppning 130 banor och trivas att ridas i skog och mark för att 2 ggr i månaden åka och hoppa?

Eller har du tänkt stalla upp dig någonstans med den nya hästen för att få bättre träningsmöjligheter. Om du tänkt det ställ dig först där med din nuvarnade häst och kolla om den piggnar till när den får hoppa mer regelbundet, träna markarbete osv.
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

En hetare häst ? Det tror jag inte löser dina problem, Alls. En hetare häst är sällan lättare att rida än en som man måste trycka på framåt. Det är INTE kul med en häst som drar som en galning mot hindret och tvärnitar i sista sekunden, vilket jag tror är risken med en ryttare som är skraj. Jag tror att du ska satsa på mer kvalitets träning med din häst, både i markarbete och i hoppning. Jag tror att du också ska se över foderstat
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Att flytta honom till ett annat stall är inget alternativ då han står på min familjs gård och trivs otroligt bra där, går på lösdrift tsm med min andra häst som är pensionär. Foderstaten tkr jag fungerar bra, han får ca 1 kg havre, mineraler och salt och lusern och sen fri tillgång på hösilage. Får han mer havre så blir han rätt "spooky".

En ev ny häst behöver inte alla vara klar för 130 men ha kapacitet för det iaf. Och tycka att det är kul att rida i skogen. Och jag vill att den ska vara mot det hetare hållet. Personligen så tycker jag att det är lättare att rida en sån häst. Och jag vet av tidigare erfarenhet att det hjälper mig att bli säkrare, min andra häst är vääääldigt het i hoppningen och hon hjälpte mig att få ett bra självförtroende efter att jag blivit skraj första gången. Men efter att jag hoppat valacken ett tag så blev jag jätte osäker igen.

Anledningen att jag tvekar med att sälja är att han är ju så förbannat go i övrigt :) men ridningen ska ju vara roligt också.
Vet inte varför jag startande denna tråd, ville bara höra lite andra åsikter :)
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

En hetare häst ? Det tror jag inte löser dina problem, Alls. En hetare häst är sällan lättare att rida än en som man måste trycka på framåt. Det är INTE kul med en häst som drar som en galning mot hindret och tvärnitar i sista sekunden, vilket jag tror är risken med en ryttare som är skraj. Jag tror att du ska satsa på mer kvalitets träning med din häst, både i markarbete och i hoppning. Jag tror att du också ska se över foderstat

Fast att en häst är lite hetare än det ts beskriver innebär väl inte att den drar som en galning mot hindret och tvärnitar? :confused:

Har ridit massor med hästar som har en alldeles lagom bjudning, som man varken måste driva i varje steg, eller som rusar som galningar. Sansade hopphästar som tar tag i hindret och är intresserade av att lösa uppgiften, men inte rusar som galningar för det. I ts kläder skulle jag satsa på att hitta en sån häst, det finns massor.

Hästar är helt enkelt olika, och passar olika med olika människor. För egen del gillar jag hästar som av naturen har en hyfsad energinivå och vill nånting. Andra tycker det är jättemysigt med lugnare hästar som är mer som tjuren Ferdinand. Don efter person, helt enkelt.

Jag har varit medryttare på en häst som var ungefär som ts beskriver sin, den var alltid mycket snäll och gjorde allt den var tillsagd, men den ville ingenting. Enda gången man inte behövde driva i varje steg, i princip, var om man skrittade i skogen. Han hade varit jättenöjd med att bara gå i hagen och ta det lugnt. En annan medryttarhäst jag hade mådde bäst om hon fick gå ordentligt sju dagar i veckan, massor av vilja och mycket energi. Ingen av hästarna rusade som galningar för att sedan tvärnita mot hinder, de var helt enkelt olika i sin grundpersonlighet. Ägaren till den första hästen älskade sin häst för vad hon tyckte var hans perfekta temperament, för egen del tyckte jag mycket mer om den andra hästen - men jag vet att ägaren hade lite problem med att hitta medryttare, eftersom många tyckte det var lite jobbigt med all energi och vilja. Skulle jag köpa egen häst skulle jag aldrig vilja ha den första hästen, det passar inte mig alls. För en annan person var det uppenbarligen drömhästen.
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Ställ den på stall o ge lite mer havre.
Det tar mkt på krafterna att bo utomhus.

vad gör det om den blir tittig:confused:

Jag vet ingen hoppryttare som rider på msv nivå som tränar 2 ggr i månaden när den ska utbildas. Klart att den vill läggas exakt rätt om den inte får adekvat träning o har en ryttare som inte klarar av att lägga den rätt eller t o m tvekar.

Jag tror inte att det hjälper att byta häst.
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Kan du inte hitta en medryttare som har tid att åka iväg och träna hästen när du inte kan?
Och som kanske rider lite annorlunda (men naturligtvis inte så att det "stör" din ridning, utan att hästen får känna på något nytt - helt enkelt) och kanske får fram en annan "sida" av hästen? Hästar funkar ju oftast olika med olika ryttare...
Eller om du bygger hinder i skogen?

Om inte, så är det kanske bäst att sälja, eller hitta fodervärd.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Jag tror inte heller att lösningen är att byta häst.

För hur ska du kunna hoppa på MSV nivå och "aldrig" träna?

Jag tror mer på fler träningar för tränare som hjälper dig och lär dig hur du ska motivera din häst.
Det finns massor med övningar för att få hästen mer uppmärksam och "på g".
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Jag tror inte på att skaffa en hetare häst oavsett.Jag är tveksam till att hästen är problemet i sig. När ryttaren är rädd och själv backar så blir det livsfarligt med hästar som ligger på...

Jag tror dessutom att den här hästen inte alls får adekvat träning för vad ryttaren vill prestera
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Är rätt ny här på buke så jag hoppas att mitt inlägg syns, svarar alla.

Att vi behöver träna och hoppa mer vet jag att vi behöver, men samtidigt vet jag att förra året en period så hoppade vi varje vecka, men det gjorde Inge större skillnad. Men min granne ska tydligen bygga volt nu i höst så jag hoppas jag Kmr kunna rida där mkt.

Och sen som sagt att stalla upp honom är inte ett alternativ, känns rätt onödigt när vi trivs så bra där vi står. Och att ge mer havre har jag försökt och jag skulle vilja ge mer, det kanske är lätt för en annan att säga att "vad gör det om den blir tittig" Men rider man bara ute i skog och det är trafik osv så är det inte kul med en tittig häst, han blir nästan farlig för han sparkar stegrar backar vänder hem osv. Inte kul. Så har därför valt att inte ge mer havre pga det.

Och att ha medeyttare skulle kunna vara ett alternativ absolut. Ska kolla om det finns ngn häromkring :)

Och att säga att man inte kan rida 130 och bara hoppa 2 ggr/mån, varför skulle man inte kunna?
Kanske inte optimalt men det funkar säkert. Och om jag skaffar en ny häst så Kmr vi antagligen inte Ruda 130 på en gång liksom utan det Kmr när det Kmr, tar antagligen flera år innan vi är där och vad som helst kan ju hända under dom åren, mkt möjligt att jag har möjlighet att hoppa betydligt oftare än vad jag gör nu iaf :)

Att en hetare häst hjälper mig det vet jag och är 100% säker på. Men en het häst behöver ju inte betyda att den är halvt oridbar på hinder. Som sagt så har mitt sto hjälpt mig tidigare och hon är HET men väldigt modig och ärlig på hinder. Hade det gått så hade jag hoppat henne för att bli säkrare igen men det går tyvärr inte.

Hoppas jag fick med allt! Skriver från iPhone så ursäkta stavfel osv.
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Jag tycker absolut att du ska sälja och leta efter en häst som du trivs bättre med. Det är inte konstigt att man inte fungerar ihop med alla typer av hästar och det är inte roligt när det blir som du beskriver. Som hobbyryttare ser jag inget självändamål i att kunna rida alla sorters hästar utan jag vill ha en häst som passar mig. Därmed inte sagt att man inte behöver träna och kämpa, men det är det nog få som tror.

Jag är själv osäker i hoppningen efter att ha ramlat av lite för många gånger och min lilla piggelin som tar tag i hindren hjälper mig massor med självförtroendet i hoppningen.

Klart att du med rätt träning kan få det att fungera bättre med den hästen du har, men det kan bli ännu bättre om du lägger den träningen på rätt häst istället :)
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Jag tycker också du ska sälja, om du inte är helt nöjd med hästen kommer den att känna det, bättre att hitta ngn som tycker om honom som han är även i ridningen (inte spydigt eller dumt menat utan bara krasst). Det är dyrt att ha häst, det tar mkt tid, ska det vara värt det ska allt vara kul inte bara bitar.

I o m att du haft hästen och lärt den allt den kan så antar jag att den är rätt ung och då tycker jag att du gjort rätt vad gäller din ridning. Visst klart du kunnat träna mer, men blir lite irriterad på att många tror att man bara kan träna på ridbana. Jag har själv en ung kille vi rider ut 5 dagar i veckan, 1 vilodag, tränar 1 dag för tränare varannan vecka och tränar själv en dag på volten varannan vecka. Vi är på LA nivå i dressyr. Jag tränar på allt som vi tränar på banan ute på vägarna. Skolor, skänkelvikning, bakdelsvändningar, övergångar, tempoväxlingar är utmärkt att träna på en fin grusväg, får även bättre framåtbjudning då hästen tycker det är jobbigt. Visst svårare att träna på att få fina ridvägar och runda volter. Lösgörandet får man ändå. Tips i hästtidning i helgen var att träna på samling när du rider ut då det hjälper hästen. Så jag tycker du ska köra på men visst vore väl toppen om du kanske kan träna 1-2 ggr i veckan beroende på hästens ålder. Annars tror jag att du får en häst som kommer slippa många förslitningsskador av att till större delen gå på volt/ridhus.

Förlåt för att jag kom ifrån ämnet lite. Men åter vad gäller hästen, känns det inte rätt och är det inte det och det kan bara du avgöra. Finns mkt hästar till salu så hitta ny som passar ska inte vara ngr problem. Tror att vi svenskar har en tendens till att se det som att det är synd om hästen när man ger upp och så vidare, men jag tror inte vi ska läsa in för mkt. Visst ska inte hästen byta hem ofta, men fungerar det inte blir det ju inte heller bra. Hur många skulle stanna med en partner de inte trivs med bara för att, det är en del, och hur mår bägge parter i det förhållandet oavsett om de ffa är vänner?

Jag ska själv sälja min pga att jag inte hinner med längre (barnens intresse tar för mkt tid :cry:) och jag kände att vem ska ta hand om honom lika bra och insåg rätt fort att kommer han till ngn som inte har barn så kan de ge honom mer tid och engagemang och då får han det bättre :).

Lycka till och hoppas du kommer fram till det som passar dig :-)
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Precis som Axel skriver så tar det väldigt mycket på hästen att vara ute dygnet runt. Speciellt om de bara är två i flocken. Om du inte har möjlighet att stalla in så skulle jag testa att ge hästen mer kraftfoder. 1 kg havre om dagen är inte mycket för en häst som går ute dygnet runt och dessutom rids, även fast den har fri tillgång till ensilage.

Det finns massor av havrefria kraftfoderalternativ. En normalstor häst som rids behöver ca 2 kg kraftfoder om dagen för vanligt jobb (innan alla hoppar på mig så generaliserar jag här). Om man inte har sjukt energirikt stråfoder förstås.

Att du börjat bli osäker är inte alls bra och det är klart att hästen stannar då.
Ni skulle nog behöva mer träning så ni båda fick lite mer självförtroende.

Trivs du inte med hästen så gör du inte. Då är det bara att sälja. Det ska vara kul att ha häst, det är tillräckligt svårt att rida utan att man ska ha dålig kemi också.
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Det som jag inte riktigt får ihop här är:

1. Du vill ha en hetare häst men ger inte din häst havre för att den blir "spooky", en hetare häst är oftast mer "tittig" än en lugn. Vad händer om du köper en hetare häst och den är tittig i skogen?

2. Säg att du köper en hetare häst, slänger ut den på lösdrift och den blir lugn då? Lösdrift brukar leda till att hästarna blir lugnare än när de står installade då de har sysselsättning 24/7 och kan göra av med energin. Vad gör du då? Säljer den hästen också?

3. Att din häst saknar framåtbjudning kan det bero på att den har dåligt flås, kanske blir piggare om du satsar på att få upp lite kondition? (Vår "lugna" häst har fått bra mycket mer driv sen vi började med körning och kör två konditionspass i veckan med vagnen.)

4. Träning! Om ni bara kommer ut och hoppar två ggr i månaden + att du som ryttare redan är lite osäker i grunden i hoppningen ger ju inte din häst de bästa förutsättningarna för att gå bra heller. Man blir bra på det man tränar på, visst man kan säkert hoppa lite sporadiskt och vara med på nån tävlig, (precis som jag kan träna sporadisk styrketräning och delta i Sveriges starkaste kvinna) men att förvänta sig placeringar på de kriteringarna är bara orättvist både mot sig själv och mot hästen.

Jag säger inte att du ska behålla din häst om det inte känns bra mellan er. Dock så undrar jag bara om det inte kan vara så att förutsättningarna inte är de bästa för att få en pigg häst som hoppar små hus..

Det jag försöker säga är: kanske inte din häst som är problemet utan förutsättningarna? Du kanske skaffar ny häst och har liknande problem efter ett par månader?
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Det som jag inte riktigt får ihop här är:

1. Du vill ha en hetare häst men ger inte din häst havre för att den blir "spooky", en hetare häst är oftast mer "tittig" än en lugn. Vad händer om du köper en hetare häst och den är tittig i skogen?

2. Säg att du köper en hetare häst, slänger ut den på lösdrift och den blir lugn då? Lösdrift brukar leda till att hästarna blir lugnare än när de står installade då de har sysselsättning 24/7 och kan göra av med energin. Vad gör du då? Säljer den hästen också?

3. Att din häst saknar framåtbjudning kan det bero på att den har dåligt flås, kanske blir piggare om du satsar på att få upp lite kondition? (Vår "lugna" häst har fått bra mycket mer driv sen vi började med körning och kör två konditionspass i veckan med vagnen.)

4. Träning! Om ni bara kommer ut och hoppar två ggr i månaden + att du som ryttare redan är lite osäker i grunden i hoppningen ger ju inte din häst de bästa förutsättningarna för att gå bra heller. Man blir bra på det man tränar på, visst man kan säkert hoppa lite sporadiskt och vara med på nån tävlig, (precis som jag kan träna sporadisk styrketräning och delta i Sveriges starkaste kvinna) men att förvänta sig placeringar på de kriteringarna är bara orättvist både mot sig själv och mot hästen.

Jag säger inte att du ska behålla din häst om det inte känns bra mellan er. Dock så undrar jag bara om det inte kan vara så att förutsättningarna inte är de bästa för att få en pigg häst som hoppar små hus..

Det jag försöker säga är: kanske inte din häst som är problemet utan förutsättningarna? Du kanske skaffar ny häst och har liknande problem efter ett par månader?

Jag tycker inte att alla hästar som är heta är tittiga, men sen beror det väl på vilket sätt dom blir tittiga, mitt sto ex är het och tittig men väntar man bara ut henne en stund så går det bra. Men valcken, får han ännu mer havre så blir han tittig på det sättet att han blir i princip oridbar. Det går inte att vänta ut honom utan man får helt enkelt sitta av för att inte en olycka ska ske. Jag blir inte rädd i såna situationer men tycker det är obehagligt för att han kan göra illa sig själv jävligt ordentligt, det är bilar som kör fort förbi, bredvid vägen är det ofta taggtrådsstängsel osv, inte så kul.

Det är ju framför allt i hoppningen jag vill ha en piggare/hetare häst. Skulle en ev ny häst bli lika lugn som den jag har nu, det känns ju som att det skulle vara slumpen då att den blir precis som han ja har. Jag är ingen person som säljer hästar hit och dit för att det inte är perfekt.

Kondition och träning kan jag absolut hålla med om att vi behöver. Han har inte dålig kondis men klart den skulle kunna bli bättre, och det jobbar vi på ut och galoppjobbar mkt för att det ska bli bättre.
Som sagt hoppas jag kunna rida mer på volt nu i höst då min granne ska bygga en. Har svårt att komma iväg till volten oftare än vad jag gör. Brukar åka varannan vecka.

Och jag håller med om att förutsättningarna är rätt dåliga, skulle på ett sätt gärna stå uppstallad på ett stall med ridbana, mkt hinder osv. Men mina hästar trivs så himla bra här, bättre än på ngt annat ställe jag haft dom på och sen är jag ju inte gjord av pengar heller ;P så att ha dom på min familjs gård underlättar ju.
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Återigen, det finns massor av havrefria foder som man kan ge. Alla stora foderproducenter har det.
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Har du kollat så att hästen inte har ont någonstans?

Det ska vara roligt att ha häst, framför allt om du har det som hobby. Se om du hittar någon annan som passar dig bättre. Men kolla först så att det inte är något som går att åtgärda.
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Om du känner att du har gjort att du kan för att förbättra situationen men ändå känner att det inte är tillräckligt med den häst du har nu så skulle jag absolut råda dig till att köpa en annan häst.

Jag hade en häst i 9 år som inte riktigt var en "perfect match" för mig och det hela slutade med att jag tappade lusten att rida helt och hållet. När jag väl bytte häst så kände jag hur kul det var igen. Håll inte på och traggla ihjäl dig!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
886
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
960
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 590
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp