Bukefalos 28 år!

Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Tack för alla svar!

Jag tror inte han har ont, han beter sig inte som så. Är inte halt och är väldigt mjuk och fin i kroppen. Men jag har tänkt att jag ska kolla upp honom iaf för att veta säkert. Ska låta min equiterapeft kolla genom honom också för att vara på den säkra sidan.

Just idag hade vi ett ridpass där känslan var wow! Det var riktigt riktigt kul att rida och han var Såå fin! Och nu vill jag ju inte alls sälja, haha.
Jag tror jag Kmr göra så att jag ger detta en chans till för jag vill ju egentligen inte sälja honom, han är ju min bästa kompis ju! Ska verkligen försöka komma iväg till en bana och hoppa oftare oxå.

Ska ändra foderstaten också, ngn som har ett bra tips på foder som skulle kunna funka? Jag är inte jätteinsatt på foder, har mest använt mig av kraffts produkter. Men det finns hur många andra märken som helst.

Vill ju verkligen att detta ska fungera, men vi får se framtiden får visa hur det blir!
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Krafft har havrefria alternativa. Mustangs havrefria müsli gav jag min förra hästen som inte kunde äta havre.
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Lympos är ett bra foder (och väldigt gott enligt hästarna)
Finns i flera olika varianter både med och utan havre samt en som kallas mix som man blandar med eget spannmål.
Det är samma person som utvecklade Salsa fodret som kanske är mer välkänt?! Av någon anledning gillar jag Lympos mer.
Ett kilo havre tycker jag verkar lite i underkant så jag hade absolut provat ett annat kraftfoder och försökt att komma iväg till banan iaf en gång i veckan.
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Har inte läst alla svar sså risken finns att någon sagt samma sak, in that case, förlåt! Men hur som haver, jag tycker det låter som att din häst kanske inte tycker om att hoppa helt enkelt? Eller ja, han kanske tycker det är roligt då och då, men vissa hästar tycker ju bara inte om hoppning och passar till något annat. Och då är det bara dumt att försöka göra hopphäst av honom ändå. Har han ingen framåtbjudning har han ju förmodligen inte alltför roligt på hoppbanan, och känner sig osäker kanske.

Jag spekulerar bara, men det låter troligt i mina öron eftersom jag ridit en häst som var likadan, han trivdes inte som hopphäst men blev sedan körhäst och fick en otrolig nytändning. :)
Jag tycker du gör bäst i att låta honom göra något annat och skaffa en annan häst som passar dig bättre, även om det är tungt. Det är nog bäst för er båda. :)
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Jag hade sålt hästen och försökt att hitta en annan som passar dig bättre :). Vissa hästar är mer bekväma än andra och de passar inte mig heller. Jag har en liten uppfödning och man märker på fölen hur de kommer bli som vuxna. Nu har jag äntligen fött upp en häst som passar mig, mkt energi, känslig och orädd, känns så skönt att hittat en som passar.

Att öka kraftfodret hjälper nog inte, för hästar är olika, vissa är ju mer arbetsvilliga än andra helt enkelt.
 
Sv: Vi passar inte ihop, sälja eller behålla?

Vad gäller dig och hästen: om du inte blir nöjd i ridningen kan du välja mellan att byta häst och hoppas att du hittar en som motsvarar dina önskemål, ändra förutsättningarna för träning för att den häst du har ska ha större möjligheter att göra dig nöjd, eller ändra din inställning.

Vad gäller het men kontrollerad och inte tittig - det beror väl på vad man lägger in i ordet "het".
I min värld är en "het" häst en som är stressad och inte riktigt lyssnar på hjälper, men jag har en väninna som använder det ordet för en häst som jag skulle kalla "pigg och energisk" där det alltså finns mycket energi men i stort sett ingen stress.

I min tankevärld verkar du vara ute efter en häst som är "pigg" men inte "het".

Att byta häst om du inte är nöjd med den du har kan absolut ge bättre förutsättningar för att bli nöjd.
Dock är det ju inte självklart att du genom enstaka provridningar, som det väl oftast handlar om inför köp, kan avgöra om nästa häst är "rätt".

Jag kan tänka att en klok linje är att träna din nuvarande häst, helst genom att ta till dig de tankar som presenterats gällande träningsförutsättningarna i tråden, och samtidigt hålla utkik efter andra hästar. Åka och provrida, gärna många gånger på samma häst och i många olika miljöer (en häst som är "lagom" för dig på hoppbanan kan ju mycket väl visa sig vara förskräckligt "tittig" i skog och mark).
Eller, om ni har förutsättningar för det, köp för allt i världen en häst till och se om du blir nöjdare.

Det beror ju alldeles på vad man har för mål.
Mitt mål med ridning är att bli bättre på att rida. Därför tränar jag ganska ofta för instruktör och rider många olika typer av hästar i flera olika grenar. Med varje specifik häst är mitt mål att vi ska utvecklas "så långt vi kan" men på de flesta hästarna har jag ingen specifik målnivå.

Ett annat sätt att ha mål är ju så som du beskriver: en specifik nivå i detta fall inom hoppning. Och då är det väl bra att satsa mot det, genom att skaffa rätt häst och framför allt genom att träna mot det målet på ett konsekvent sätt.
Jag tror dock som flera andra att det är svårt att uppnå relativt höga nivåer inom hopptävling genom att endast hoppa ett par gånger per månad och i övrigt rida ut.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
936
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp