Vi ska låta honom gå

Min första ponny blev 33. Sista åren levde han på gröt, det finaste hö som gick att hitta och gräs. Hans tänder var tvärslut vid 30.

När han började tappa vikt trots detta fick han gå några dagar senare. Tyvärr finns ingen återvändo när anpassad kost inte räcker. Men man får försöka ändå se det positiva. Det är en förmån med tamhästar att de kan få extra år med anpassat foder - och att de slipper tackla av och svälta ihjäl som de skulle i det vilda.

Du har gett din vän fina bonusår. Och nu kan du ge honom att slippa tackla av och kämpa sin sista tid utan istället få lugnt somna in med krafter och livskvalitet kvar.
 
Det är klart du vill ha honom kvar. Han är ju en stor del av ditt liv som bär på så mycket minnen. Problemet är, hur sorgligt det än är, att du inte kan ha honom kvar. Han har ett kortare liv än du och för bådas er skull så måste du släppa taget. Rent krasst ska du leva resten av ditt liv utan honom. Varje dag under det livet kommer du troligen tänka på honom. Ge dig själv gåvan att ta beslutet i tid så ditt minne blir ofläckat av att du behöll honom för länge för din egen skull på hans bekostnad.
För mig låter det som om du tagit beslutet men inte klarar av att släppa honom. Du försöker suga ut de sista dagarna, vilket är fullt begripligt, men om du tänker efter. Finns inte sorgen redan där. Kan du se på honom utan att sorgen äter upp dig, kan du tänka på honom utan att det sker? Jag behöll en häst som var utdömd som ridhäst i närmare 3 år. Jag visste att skadan hon hade en dag skulle ta henne så det var ett sluttande plan. Jag tog bort henne när det kändes som om det var dags för hennes skull men för min skull borde jag låtit hennen gå långt tidigare eftersom jag blev sjuk på kuppen. Under dessa närmare tre år så sörjde jag min häst varje dag. När hon slutligen var borta så var det en stor lättnad.
Stor kram i din svåra stund.


Det här behövde jag också höra, Shaggy. Tack :(
 
Imorgon får han somna in. Känns helt ofattbart. Han är fortfarande så pigg i huvudet. Kom småtravande till oss idag, men tappade balansen och vinglade till när han saktade in. Han har gått ner i vikt bara sen i fredags.
Min älskade lilla farbror. Världens bästa vän.
 
Imorgon får han somna in. Känns helt ofattbart. Han är fortfarande så pigg i huvudet. Kom småtravande till oss idag, men tappade balansen och vinglade till när han saktade in. Han har gått ner i vikt bara sen i fredags.
Min älskade lilla farbror. Världens bästa vän.
:cry: :heart
Det är tyvärr ett beslut som måste tas ibland
Styrkekram
Jag är rädd för att jag också måste ta samma beslut snart
 
Imorgon får han somna in. Känns helt ofattbart. Han är fortfarande så pigg i huvudet. Kom småtravande till oss idag, men tappade balansen och vinglade till när han saktade in. Han har gått ner i vikt bara sen i fredags.
Min älskade lilla farbror. Världens bästa vän.
:heart :cry:
 
@bergstopp det är oerhört jobbigt att behöva ta beslut om sina älskade djur att det är dags.

Bortsett från de många kloka reflektioner du fått i tråden ; så kan jag tillägga :

Det är aldrig efteråt man ångrar sig att man tog beslutet och avslutade i tid, innan det gick för långt ang djurets tillvaro och hälsa . Att man sörjer och är ledsen - ja. Men ändå oerhörd lättnad när man inte väntat tills djuret lider - det kan man inte bära som ägare till ett älskat djur !
 
Jag beklagar så och hoppas ert farväl blev fint. Sa farväl till min tant för snart en månad sen efter 16 år ihop. Hon var 24 och även om jag insett att slutet närmade sig är sorgen enorm. De lämnar ett stort tomrum efter sig.
 
Imorgon får han somna in. Känns helt ofattbart. Han är fortfarande så pigg i huvudet. Kom småtravande till oss idag, men tappade balansen och vinglade till när han saktade in. Han har gått ner i vikt bara sen i fredags.
Min älskade lilla farbror. Världens bästa vän.

Det vi får klamra oss fast vid är övertygelsen att det är det sista väl vi kan göra för dem. Låta dem slippa lida.

(Ibland känner jag att det hade varit humant om även människor hade fått dö i stillhet och med värdighet istället för i korridoren på ett sjukhus, men det är en annan diskussion.)
 
Det gör mig ont. Jag vet hur mycket du älskade henne.

tack @Petruska. Saknaden och sorgen är större än jag nästan kunde ana. En bit av min identitet som försvann med henne.

Så är det @Lovisaleonora. inte säkert på att jag instämmer om människor men för min häst var det helt orimligt att ställa henne i hängmatta eller förvara henne inomhus hela sommaren. utan möjlighet att förklara eller prata med henne om vad som sker.
 
Imorgon får han somna in. Känns helt ofattbart. Han är fortfarande så pigg i huvudet. Kom småtravande till oss idag, men tappade balansen och vinglade till när han saktade in. Han har gått ner i vikt bara sen i fredags.
Min älskade lilla farbror. Världens bästa vän.
Styrkekram till världens bästa hästägare som tog rätt beslut.
 
Min gammelman (blev 31 år), fick en stroke en natt i sin box. När stallägare kom, så kunde han inte komma upp. Så jag fick åka dit från jobbet.
Jag och vetten försökte att få upp honom, men det gick inte. Så han fick en spruta och somnade in med huvudet i mitt knä, 24 maj 2012. Han var orolig innan jag kom till stallet, men så fort han fick se mig, blev han lugn.
Fick antagligen stroken av sitt PPID
 
Min gammelman (blev 31 år), fick en stroke en natt i sin box. När stallägare kom, så kunde han inte komma upp. Så jag fick åka dit från jobbet.
Jag och vetten försökte att få upp honom, men det gick inte. Så han fick en spruta och somnade in med huvudet i mitt knä, 24 maj 2012. Han var orolig innan jag kom till stallet, men så fort han fick se mig, blev han lugn.
Fick antagligen stroken av sitt PPID
Min fick typ epelepsianfall som antagligen kom pga av cushingen och det var en av anledningarna till att jag tog bort honom. Hade han fått ett anfall kunde han säkert få fler.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 789
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 191
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 534
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Arbetsintervju
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp