Vi som bär i sjal och sele 2

Nu behöver jag tips från en mer kunniga igen! Jag bar mitt äldsta barn (som nu är 12 år) mycket i Ergo och vävd långsjal och någon enstaka gång i ringsjal. Hittade nu ringsjalen i ett skåp och funderar på om den "duger" att bära småttingar i? Lillebror är två månader, men är stor som en fyramånaders. Tänker att det kan vara skönt att ha en sjal som man bara kan hänga på sig och dansa omkring med inomhus när man vill bära kortare stunder. Bär redan flera timmar per dag i selen, men Ergon är ganska tjock och gör sig bäst utomhus tycker jag. Vad har ni för erfarenheter av att bära små bebisar i ringsjal?
 
Nu behöver jag tips från en mer kunniga igen! Jag bar mitt äldsta barn (som nu är 12 år) mycket i Ergo och vävd långsjal och någon enstaka gång i ringsjal. Hittade nu ringsjalen i ett skåp och funderar på om den "duger" att bära småttingar i? Lillebror är två månader, men är stor som en fyramånaders. Tänker att det kan vara skönt att ha en sjal som man bara kan hänga på sig och dansa omkring med inomhus när man vill bära kortare stunder. Bär redan flera timmar per dag i selen, men Ergon är ganska tjock och gör sig bäst utomhus tycker jag. Vad har ni för erfarenheter av att bära små bebisar i ringsjal?
Älskade nyfödd i ringsjal! (Och flera månader därefter, nu har den fått vila ett tag av oklar anledning).
Fram och inte på höften då.
 
Igår tog jag tag i att köpa en julklapp till mig själv en ringsjal! En av dom finaste jag sett, en artipoppe Argus i vitt och grönt, så nu är jag orimligt pepp på att få hem den och testa!
 
Igår tog jag tag i att köpa en julklapp till mig själv en ringsjal! En av dom finaste jag sett, en artipoppe Argus i vitt och grönt, så nu är jag orimligt pepp på att få hem den och testa!

Vilken bra julklapp 👍 har du tips på var det finns bra instruktioner hur man får till det? Fått en fin ringsjal, försökte med K när han var några veckor men tyckte inte jag fick till det. Skulle gärna få till det då jag inte gör mycket annat än bär. Men blir inte att jag tar på selen inne...
 
Vilken bra julklapp 👍 har du tips på var det finns bra instruktioner hur man får till det? Fått en fin ringsjal, försökte med K när han var några veckor men tyckte inte jag fick till det. Skulle gärna få till det då jag inte gör mycket annat än bär. Men blir inte att jag tar på selen inne...
Tyvärr inte, jag gjorde ju lite av en chansning eftersom jag aldrig provat att bära med ringsjal :o :p men har tittat på lite YouTubeinstruktioner och har folk i min närhet som bär i ringsjal så isåfall får jag ta hjälp. Men tyvärr inga bra tips...
 
En dag som denna är jag så tacksam för min sele. Förmiddagens promenad (med vagn) var katastrof, även eftermiddagens försök - annars brukar liten sova gott i den. Men nu har vi traskat typ fem kilometer med en helnöjd/ sovandes liten.
Även mycket nöjd med ”bärtröjan” jag köpt 👍
 
Ungen hänger halvvägs utanför i selen. Gör jag något fel eller börjar han helt enkelt växa ur den? Vet inte riktigt hur lång han är med har 80 i överdelar. Med vinterkläder i selen så vill han helst ha armarna över och det vill nog inte jag. Inte särskilt smidigt när han somnar.

Men är det något jag kan ändra på så han kanske kommer längre ner i selen? Upplever att jag får ner honom bra när vi selar på.

Tips på toddlersele? Eller ska man titta på bärryggsäck?
 
Puffar tråden lite då jag känner att jag dras in alltmer i den härliga bärvärlden :D
Började med en Tricot slen från nyfödd bebis och köpte sen också en ergobaby omni 360. Provade nu också en Aldoria bamboo soft som jag tycker var mycket mysigare än den första sjalen + köpte min första vävda sjal i veckan! En suuuperfin ringsjal Oscha Orion cay (bild!) :love:

_20190307_150329.JPG

Kan man inte få se lite bilder vad ni andra i tråden bär i för något? :bump:

Mitt nästa köp tänker jag ska bli en vävd sjal i strl 6 men jag väntar några månader till, kostar ju en hel del och tänker att jag klarar mig på trikåsjalarna lite till :)
 
Har dåligt med bilder men bär min 2-månaders i en Sjala ulltrikå, en ringsjal (konverterad av en Oscha Tian Ma Mica) och en Ergobaby Adapt. Har två vävda sjalar också i storlek 4, men har lite svårt att få ihop den längden med en nyföding, även om jag tycker det är en kanonlängd när de blir större. De vävda är en Sensimo Baby Horses och en Baie Filigree Florence).

Bär storasyster enstaka gånger i Tula Toddler, men inte ofta numera. Hon är 3,5 år.

Bild från första sjalningen med lillasyster, ca 6 dagar gammal på bilden. Lillasyster är en riktig bärfis, sover nästan bara i bärdon dagtid och vi bär henne många timmar varje dag.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190109_144952_521.jpg
    IMG_20190109_144952_521.jpg
    335,2 KB · Visningar: 32
Har dåligt med bilder men bär min 2-månaders i en Sjala ulltrikå, en ringsjal (konverterad av en Oscha Tian Ma Mica) och en Ergobaby Adapt. Har två vävda sjalar också i storlek 4, men har lite svårt att få ihop den längden med en nyföding, även om jag tycker det är en kanonlängd när de blir större. De vävda är en Sensimo Baby Horses och en Baie Filigree Florence).

Bär storasyster enstaka gånger i Tula Toddler, men inte ofta numera. Hon är 3,5 år.

Bild från första sjalningen med lillasyster, ca 6 dagar gammal på bilden. Lillasyster är en riktig bärfis, sover nästan bara i bärdon dagtid och vi bär henne många timmar varje dag.
Bild från häromdagen då storasyster oväntat och efterlängtat ville åka sele!

Vad roligt att se lite bilder! Häftigt att bära två samtidigt :D Vilken härlig gul sjal :love: Gillar du Sjalas ulltrikå? Tänker att jag ska köpa en sån till nästa bebis :angel: (Min första bebis är 4 månader nu.. ;)) Häftigt med sjalar med hästmotiv också, det har inte jag sett innan!

Jag bär ganska olika mycket olika dagar, när han var pytte använde vi Tricot Slen:en en del men sen nu senaste månaderna har jag använt Ergobabyn mer och ibland har han sovit ett par av sina tupplurar i den på dagen men jag tycker jag får lite ont i ryggen av den och att den känns lite klumpig. Tror jag kommer använda Aldorian och ringsjalen mest nu några månader! Aldorian om han ska sova i den och ringsjalen om det bara är lite kortare stunder. Men han gillar ganska mycket att ligga på golvet och pyssla med sina saker också så är han vaken vill han ner efter en stund :p

Vad är det du gillar med strl 4? Hur lång är du? Jag fick bara tips om att köpa en 6:a utifrån min längd och storlek (167 cm) men jag gissar att man vill ha olika längd på sjalen beroende på vilka knyt man gillar också?
 
Puffar tråden lite då jag känner att jag dras in alltmer i den härliga bärvärlden :D
Började med en Tricot slen från nyfödd bebis och köpte sen också en ergobaby omni 360. Provade nu också en Aldoria bamboo soft som jag tycker var mycket mysigare än den första sjalen + köpte min första vävda sjal i veckan! En suuuperfin ringsjal Oscha Orion cay (bild!) :love:

Visa bifogad fil 26401

Kan man inte få se lite bilder vad ni andra i tråden bär i för något? :bump:

Mitt nästa köp tänker jag ska bli en vävd sjal i strl 6 men jag väntar några månader till, kostar ju en hel del och tänker att jag klarar mig på trikåsjalarna lite till :)
Här hemma har vi denna magiska :love: oftast är det dock wompaten som får jobba de få gånger jag får bära nuförtiden, men den har jag inga bilder på
26425
 
Här blir det mest sele nuförtiden, Tulasaurus är favoriten just nu 😁

Men vilken söt sele :love:

Har sålt alla sjalar utan denna (än så länge 😱) Yaro Ava contra aqua sand 😍

Åh den där sjalen såg jag i säljgruppen på fb, jättefin!! Och vilket snyggt knyt!
Hur kommer det sig att ni inte använder sjalar längre? :)

Här hemma har vi denna magiska :love: oftast är det dock wompaten som får jobba de få gånger jag får bära nuförtiden, men den har jag inga bilder på Visa bifogad fil 26425

Wow! :love: Vad är det för sorts sele?

En skärmdump på en video från bomässan för några veckor sen. Lenny Lamb onbuhimo. Blir återigen påmind om att jag behöver byta ut den mot en Toddler. :arghh:
Visa bifogad fil 26426
Syns inte så värst mycket alls på bilden :rofl: men jaja.

Onbuhimo verkar spännande!
 
Vad roligt att se lite bilder! Häftigt att bära två samtidigt :D Vilken härlig gul sjal :love: Gillar du Sjalas ulltrikå? Tänker att jag ska köpa en sån till nästa bebis :angel: (Min första bebis är 4 månader nu.. ;)) Häftigt med sjalar med hästmotiv också, det har inte jag sett innan!

Jag bär ganska olika mycket olika dagar, när han var pytte använde vi Tricot Slen:en en del men sen nu senaste månaderna har jag använt Ergobabyn mer och ibland har han sovit ett par av sina tupplurar i den på dagen men jag tycker jag får lite ont i ryggen av den och att den känns lite klumpig. Tror jag kommer använda Aldorian och ringsjalen mest nu några månader! Aldorian om han ska sova i den och ringsjalen om det bara är lite kortare stunder. Men han gillar ganska mycket att ligga på golvet och pyssla med sina saker också så är han vaken vill han ner efter en stund :p

Vad är det du gillar med strl 4? Hur lång är du? Jag fick bara tips om att köpa en 6:a utifrån min längd och storlek (167 cm) men jag gissar att man vill ha olika längd på sjalen beroende på vilka knyt man gillar också?
Jag gillar ulltrikån, absolut. Stark, mjuk och gosig. Var rädd att det skulle kännas som väldigt mycket tyg till en liten nyfödd plutt, men det funkar bra.

Ang. längd på sjal... Storlek 6 är min basstorlek (precis som din antagligen), dvs den längd man brukar rekommenderas att börja med och jag hade ett par 6: or när stora dottern var bebis. Jag tycker det blir väldigt mycket tyg och det gör det lite bökigt när man tex står utomhus och sjalar. Insåg därför att storlek 4 passar mig utmärkt, man kan fortfarande göra många knyt men kanske med lite andra avslut (tex knyta under rumpan på bebis istället för bakom min rygg) och den är väldigt lagom att knyta på ryggen med. Har dock insett nu att det är rätt svårt att knyta under rumpan på pyttebebisar, de har för liten rumpa :p Men hoppas att de ska komma till användning när bebis växt på sig lite.

Jag är rätt lat när det kommer till bärdon, tar gärna selen bara för att det är enkelt, trots att jag gärna vill vara "en sån som bär i sjal". Med storasyster sålde jag till slut alla psjalar för att jag bara använde selen, men har bestämt mig för att ge sjalandet en ny chans nu med bebis. Vi får se hur det går :)
 
Jag gillar ulltrikån, absolut. Stark, mjuk och gosig. Var rädd att det skulle kännas som väldigt mycket tyg till en liten nyfödd plutt, men det funkar bra.

Ang. längd på sjal... Storlek 6 är min basstorlek (precis som din antagligen), dvs den längd man brukar rekommenderas att börja med och jag hade ett par 6: or när stora dottern var bebis. Jag tycker det blir väldigt mycket tyg och det gör det lite bökigt när man tex står utomhus och sjalar. Insåg därför att storlek 4 passar mig utmärkt, man kan fortfarande göra många knyt men kanske med lite andra avslut (tex knyta under rumpan på bebis istället för bakom min rygg) och den är väldigt lagom att knyta på ryggen med. Har dock insett nu att det är rätt svårt att knyta under rumpan på pyttebebisar, de har för liten rumpa :p Men hoppas att de ska komma till användning när bebis växt på sig lite.

Jag är rätt lat när det kommer till bärdon, tar gärna selen bara för att det är enkelt, trots att jag gärna vill vara "en sån som bär i sjal". Med storasyster sålde jag till slut alla psjalar för att jag bara använde selen, men har bestämt mig för att ge sjalandet en ny chans nu med bebis. Vi får se hur det går :)

Okej, intressant med storlekarna! Tack för förklaring :) Jag hoppas ju att jag ska bli en sån som sjalar men vi får väl se haha. Är det för svårt blir det säkert inte av. Men kommer nog i så fall kolla på någon ny sele om jag inte blir mer nöjd med ergobabyn på sikt. Min man tycker jättemycket om den men jag tycker inte den fördelar vikten på ett så skönt sätt för mig.

Men planen är just nu då en storlek 6 sjal till att börja med, sen kanske en storlek 4 då för lite mindre tyg att hantera och så får jag väl se om jag kan lära mig det där.. :angel:

Jag vill gärna ha en väl inbruten sjal som min första men någon som har några tankar tips om material och gsm osv? Tycker det är en djungel fortfarande :D
 
Men vilken söt sele :love:



Åh den där sjalen såg jag i säljgruppen på fb, jättefin!! Och vilket snyggt knyt!
Hur kommer det sig att ni inte använder sjalar längre? 
Ja visst är den söt! Har letat efter den länge och hittade äntligen i vintras 😍

Barnet är 15 månader nu och har inte riktigt tålamod med att bli buren längre när han kan gå själv 🙄 Selen används fortfarande i affärer och när vi ska snabba ärenden där det tar för lång tid för honom att gå, typ. Eller om jag behöver ha honom någonstans där jag har koll på honom 😂
Och för mys såklart!😍
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 980
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 001
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 769
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp