Vi som bär i sjal och sele 2

Kände mest att jag behövde hoppa in och vara lite lycklig :D vi har ju burit sonen mer eller mindre sen födseln, först i trikåsjal (som vi aldrig fick till) och sen typ 2 månaders ålder i ergobaby. Han har alltid sovit bra i sele men som yngre alltid protesterat högljutt när man selat upp och inte varit speciellt nöjd som vaken, ofta somnat under protest. Alltid varit svårsövd i övrigt, och för ungefär 3 månader sedan slutade han helt sova i vagn och har blivit sövd nästan uteslutande i sele sedan dess.
Sedan ett par veckor börjar sonen äntligen uppskatta myset. Direkt vid uppselning lägger han huvudet mot mitt bröst och blir stilla (och han är aldrig stilla annars) och några minuter senare hörs bara en suck och så sover han :love:

Tror på riktigt att bärandet har räddat hela familjen från att förlora förståndet, eftersom han inte hade sovit särskilt mycket annars :D Är så otroligt nöjd med vår bärsele :heart
 
Det blev till slut bärskydd, men har inte släppt tanken helt på bärjacka. Men är nöjd med bärskyddet hittills :)

Roligt att du är nöjd! Även om jag hoppades du hittat den ultimata jackan 😇 (finns ju många som verkar rätt i utlandet, men är lite feg ifall det inte passar).
Vad köpte du för bärskydd?
 
Vad har du för bärskydd? @astilbe :) funderar på om det kan vara en lösning till ryggbärande i vinter...
Roligt att du är nöjd! Även om jag hoppades du hittat den ultimata jackan 😇 (finns ju många som verkar rätt i utlandet, men är lite feg ifall det inte passar).
Vad köpte du för bärskydd?

Jag köpte faktiskt två :p Ett MaM deluxe som är fleecefodrat och vattenavvisande och ett MaM all weather cover som är regntätt men inte så tjockt. Tanken är att kanske köpa en regnbärjacka, och använda tröja och bärskydd under när det är kallare. Fördelen med bärskydd är ju att det kan användas både av mig och mannen, så jag tror att det kommer till användning oavsett.
 
Jag funderar på att ge mannen ett bärskydd i farsdags-present. Ska man satsa på ergobabys eget eller MaM (som passar de flesta selar?)?
 
Bärjackor - någon som har tips? Har förstått det som att Bonprix har korta ärmar på sina och jag har långa armar. Letar efter en jacka som passar bra när temperaturen ligger runt nollan.
 
Bärjackor - någon som har tips? Har förstått det som att Bonprix har korta ärmar på sina och jag har långa armar. Letar efter en jacka som passar bra när temperaturen ligger runt nollan.
Jag köpte en mamalila softshell, men de kostar ju en hel del. För mig var det värt det då jag dels använder den som gravidjacka nu, tycker den är snygg även utan någon av panelerna (alltså som vanlig jacka) och räknar med att bära mycket.
 
Tack för svar :)! Jag bär några timmar varje dag, så jag är beredd att investera en del i en bra jacka. Tycker det är svårt att veta hur varm jacka man ska satsa på. Det beror ju också på vad man har under och vad barnet har på sig. Hur tänker ni vad gäller kläder på bärare resp barn? Ullunderställ och vinterjacka? Tjockare under och tunnare jacka över? Nu har jag burit i tunn fleecetröja med en oversized träningsjacka över, medan bebisen haft vindfleeceoverall. Kan dock bli rejält svettigt efter ett par timmar.
 
Tack för svar :)! Jag bär några timmar varje dag, så jag är beredd att investera en del i en bra jacka. Tycker det är svårt att veta hur varm jacka man ska satsa på. Det beror ju också på vad man har under och vad barnet har på sig. Hur tänker ni vad gäller kläder på bärare resp barn? Ullunderställ och vinterjacka? Tjockare under och tunnare jacka över? Nu har jag burit i tunn fleecetröja med en oversized träningsjacka över, medan bebisen haft vindfleeceoverall. Kan dock bli rejält svettigt efter ett par timmar.
Nu är ju min bebis fortfarande i magen men jag är varm av mig och man värmer ju upp varann väldigt bra, så läge jackan skyddar mot vinden. Jag räknar med typ 1-2 ulltröjor på mig själv beroende på hur kall vinter och ullbody+tunn ulloverall+sockar och mössa på bebis som mest.
 
Tack för svar :)! Jag bär några timmar varje dag, så jag är beredd att investera en del i en bra jacka. Tycker det är svårt att veta hur varm jacka man ska satsa på. Det beror ju också på vad man har under och vad barnet har på sig. Hur tänker ni vad gäller kläder på bärare resp barn? Ullunderställ och vinterjacka? Tjockare under och tunnare jacka över? Nu har jag burit i tunn fleecetröja med en oversized träningsjacka över, medan bebisen haft vindfleeceoverall. Kan dock bli rejält svettigt efter ett par timmar.
Här har det inte blivit så kallt än, men när det varit några få plus och vi varit ute har sonen vanliga innekläder, raggsockor och mössa. Jag har underställströja och bärjacka (som är av vår/höstjacketjocklek). Upplever att bebis är varm och gosig, den som fryser är isåfall jag när det blåser lite.

I senvintras när bebis var ny (typ 2 månader när vi började bära i mars, då var det fortfarande ganska vintrigt här) hade vi samma plus en extra tröja som jag knäppte så gott det gick runt oss båda.

I vinter blir det nog ullunderställ, och något över. Blir det riktigt kallt kanske en fleeceoverall (inte vindfleece, det tycker jag blir för bylsigt med alla lager) också. Och så ett varmt extralager till mig under jackan.

Kontentan av allt svammel är att jag upplever att bebis klarar sig betydligt bättre än en tror när hen är vindskyddad och får av bärarens kroppsvärme :)
 
Blir så ledsen. Älskar att bära sonen men får så ont i nacken. Inte så van vid knyt än så kör fwcc (tycker kangaroo avlastar bättre men lyckas bara sno ändarna då så gör det ont i alla fall - om jag ens knyter klart eller ger upp och tar fwcc).
Min önskan är ju att kunna bära länge och även på rygg, men känns vanskligt att slänga upp honom på ryggen när jag knappt får till övriga knyt.
 
Tack för svar :)! Jag bär några timmar varje dag, så jag är beredd att investera en del i en bra jacka. Tycker det är svårt att veta hur varm jacka man ska satsa på. Det beror ju också på vad man har under och vad barnet har på sig. Hur tänker ni vad gäller kläder på bärare resp barn? Ullunderställ och vinterjacka? Tjockare under och tunnare jacka över? Nu har jag burit i tunn fleecetröja med en oversized träningsjacka över, medan bebisen haft vindfleeceoverall. Kan dock bli rejält svettigt efter ett par timmar.

Här har ju inte hunnit bli så kallt ännu. Men lille K har haft vanliga ”innekläder” och tjockare sockor. Sen har vi en vanlig förstor jacka knäppt om oss båda. Och liten är varm, möjligtvis varit lite friskt i urringningen för mig om jag haft dåligt val.
Vid varmare dagar har jag haft en längre/”flikig” tröja på mig som jag kan knyta runt litens fötter.
Inte kommit dit att jag investerat i en bärjacka ännu.. tycker det är svårt. Vill ju betala rimliga pengar men inte se heltokig ut.

@hemlig Har du provat att bära i sele med?
 
Här har ju inte hunnit bli så kallt ännu. Men lille K har haft vanliga ”innekläder” och tjockare sockor. Sen har vi en vanlig förstor jacka knäppt om oss båda. Och liten är varm, möjligtvis varit lite friskt i urringningen för mig om jag haft dåligt val.
Vid varmare dagar har jag haft en längre/”flikig” tröja på mig som jag kan knyta runt litens fötter.
Inte kommit dit att jag investerat i en bärjacka ännu.. tycker det är svårt. Vill ju betala rimliga pengar men inte se heltokig ut.

@hemlig Har du provat att bära i sele med?
Ja. Får ont i axlarna efter ett tag då istället.
Jag kanske inte är byggd för att bära :(.
 
Ja. Får ont i axlarna efter ett tag då istället.
Jag kanske inte är byggd för att bära :(.

Så himla tråkigt! Jag upplever tvärtom, att axlar och framförallt rygg mår bättre med selen. Hade gärna sett att vi använde vagnen lite mer, men vi är inte riktigt överens där...
 
Så himla tråkigt! Jag upplever tvärtom, att axlar och framförallt rygg mår bättre med selen. Hade gärna sett att vi använde vagnen lite mer, men vi är inte riktigt överens där...
Sonen har börjat uppskatta vagnen för nån månad sen, runt 5 månaders ålder. Men det är nog ot i en tråd om bärande :D.
 
Blir så ledsen. Älskar att bära sonen men får så ont i nacken. Inte så van vid knyt än så kör fwcc (tycker kangaroo avlastar bättre men lyckas bara sno ändarna då så gör det ont i alla fall - om jag ens knyter klart eller ger upp och tar fwcc).
Min önskan är ju att kunna bära länge och även på rygg, men känns vanskligt att slänga upp honom på ryggen när jag knappt får till övriga knyt.
Så tråkigt. Får du lika ont oavsett sele eller sjal? Kanske har du någon bärcoach eller bärkonsult i närheten som kunde titta och ge lite tips? Jag tror för övrigt absolut att det kan vara mer skonsamt för din kropp att bära på rygg, men jag kan förstå att det tar emot att försöka utan att känna sig trygg med magknyten först, fastän de egentligen inte har med varann att göra...
 
Ja. Får ont i axlarna efter ett tag då istället.
Jag kanske inte är byggd för att bära :(.
Har du varit i någon butik eller likanande som säljer bärdon, där du kan få tips? Olika selar passar ju olika personer också, så det som passar en person bra kanske inte passar en annan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 980
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 813
Senast: Twihard
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 763
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp