Vi som har/vill ha bikupor.

Första honungen rinner ur slungan
20190831_220327.jpg
Blev 30 kilo denna omgången. Fick en del ljung och förstår varför nu varför biodlare svär över den, fick inte ur allt:rage:
 
Jag har försökt slunga ljunghonung idag. Trots att jag pickat i cellerna med avtäckningsgaffelns piggar så gick det inget vidare. Det vete f-n hur jag ska hantera det. Köpa en fruktpress? Eller kanske duger det med purépress/potatispress?
 
Jag har försökt slunga ljunghonung idag. Trots att jag pickat i cellerna med avtäckningsgaffelns piggar så gick det inget vidare. Det vete f-n hur jag ska hantera det. Köpa en fruktpress? Eller kanske duger det med purépress/potatispress?
Har samma problem här. Tack och lov fick jag inte så mycket så får sitta kvar och bina får dom ramarna som slickramar till våren.
 
Nu är all honung från hemmabigården såld. I helgen blir det att slunga ramar från volvobina.

Jag ska också försöka få undan sista slungningen kommande helg. Får man fråga vad du tagit för pris? Jag har sålt mina 700 gramsburkar för 100 kr styck och 250 gr för 40, eller 250 gramsburkar som jag smaksatt med egenodlad citron eller lavendelblommor för 50 kr. Fem spänn pant på burkarna ifall någon vill handla en ny nästa år så får de rabatt mot retur då.

Tycker det slår på ganska mycket när man läser vad andra hobbyodlare tar? Jag har tänkt att ca 100 kr för en stor burk är väl ungefär Icapris på svensk kvalitetshonung. Och det har inte känts svårsålt hittills, så jag håller mig nog på den nivån. Sedan så ger jag ju bort en del till vänner och grannar så försäljningen är bara en bonusgrej.

Nu har jag mest skaffat bin för pollineringen och den allmänna miljönyttan, och för att det är spännande att följa och lära mig mer om hur de funkar. Men det är ju också stora investeringar i början, burkarna och etiketterna som följer med varje försäljning är inte gratis, och så en del jobb med att processa fram honungen och fylla på med annan bimat till vintern och varroabehandla. Och något ska det väl dessutom vara värt med närodlat, där köparna till och med kan hälsa på bina.
 
Jag ska också försöka få undan sista slungningen kommande helg. Får man fråga vad du tagit för pris? Jag har sålt mina 700 gramsburkar för 100 kr styck och 250 gr för 40, eller 250 gramsburkar som jag smaksatt med egenodlad citron eller lavendelblommor för 50 kr. Fem spänn pant på burkarna ifall någon vill handla en ny nästa år så får de rabatt mot retur då.

Tycker det slår på ganska mycket när man läser vad andra hobbyodlare tar? Jag har tänkt att ca 100 kr för en stor burk är väl ungefär Icapris på svensk kvalitetshonung. Och det har inte känts svårsålt hittills, så jag håller mig nog på den nivån. Sedan så ger jag ju bort en del till vänner och grannar så försäljningen är bara en bonusgrej.

Nu har jag mest skaffat bin för pollineringen och den allmänna miljönyttan, och för att det är spännande att följa och lära mig mer om hur de funkar. Men det är ju också stora investeringar i början, burkarna och etiketterna som följer med varje försäljning är inte gratis, och så en del jobb med att processa fram honungen och fylla på med annan bimat till vintern och varroabehandla. Och något ska det väl dessutom vara värt med närodlat, där köparna till och med kan hälsa på bina.
Har säljs det mesta i 500g burkar som oftast ligger på 85kr/ bruk vid köp av odlaren, tycker du ligger rätt i pris.

Vad jag har tagit i år kommer jag inte skriva då jag varit väldigt billig för att jobba upp en kundkrets och folk ska veta om min honung, dom jag sålt till i år har jag sagt till att priset kommer vara 85 kr för 500g burk nästa år om det inte händer något drastiskt med världsekonomin.

Själv är jag sugen på att ha biodling på deltid men kommer ta några år innan jag är där.
 
Vad jag har tagit i år kommer jag inte skriva då jag varit väldigt billig för att jobba upp en kundkrets och folk ska veta om min honung, dom jag sålt till i år har jag sagt till att priset kommer vara 85 kr för 500g burk nästa år om det inte händer något drastiskt med världsekonomin.

Själv är jag sugen på att ha biodling på deltid men kommer ta några år innan jag är där.

Låter som en bra plan! Tror det är viktigt att nischa sig och tidigt muta in marknaden och hitta bra återförsäljningskanaler om det är tänkt att biodlandet ska bli något mer än en ren hobbygrej utan vinningssyfte.

Jag hoppas ännu kunna utöka med en eller två kupor till från mina nuvarande två kommande år, en kupa har jag redan skaffat och förberett för inflyttning. Men mer än så tror jag inte min tid och ork kommer att klara, förrän möjligen när jag blir pensionär och kan styra friare över dagar och veckor. Men det känns alldeles lagom för mig!

Och: skulle jag hålla på lika länge och aktivt som hon som höll i nybörjarkursen, så återstår det ju minst 20 aktiva biodlarår också efter 65, eller till och med efter 67. :) Såvitt jag vet har hon ännu säkert 30-40 samhällen totalt och drar runt det själv...!
 
Jag har börjat fundera över farligheten i denna hobby, ångestbenägen som jag är. I dagsläget är jag inte allergisk men det kan man ju bli hux flux. Det gör mig något nervös faktiskt.
 
Jag har börjat fundera över farligheten i denna hobby, ångestbenägen som jag är. I dagsläget är jag inte allergisk men det kan man ju bli hux flux. Det gör mig något nervös faktiskt.
Det går ju inte från ingen eller liten reaktion till sådana reaktioner så det blir andnöd och död på kort tid om inte sticker blir på halsen, vilket inte händer med rätt kläder. Själv ser jag bilkörning och ridning som betydligt farligare än biodling, rider och kör bil gör jag flera gånger vecka.
 
Är det någon av er som säljer bivax? :)

Jag har inte investerat i någon vettig vaxsmältare ännu, men har tänkt skaffa en nästa år. Så hittills har jag bara sparat undan "gamla" vaxkakor på hög och täckvax i burkar. Men jag skulle kunna tänka mig att sälja mindre mängder fint täckvax till typ salvor, i den mån jag inte gör av med det själv.

Sälja större mängder till vaxljus och sånt är jag lite mer skeptisk till, bina lägger uppenbart mycket energi på att producera vaxet och i första hand tycker jag det ska återanvändas till dem själva, alltså valsa och prägla nya mellanväggar till dem att bygga ut. Men till sådant som salvor räcker ju små mängder långt!
 
Idag har det blivit honung smaksatt med saffran, saffran köpte jag från en på jobbet vars släkt odlar saffran i Iran.
20191215_152324.jpg

Tänkte blanda honung och chili (hot lemon) också med hade inte tillräckligt med egen honung kvar, kanse blir att jag köper lite honung då jag tänkte ge bort 2 brukar smaksatt honung, 1 med saffran och 1 med chili eller så blir det bara 1 burk till varje jag person.
 

Liknande trådar

Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
182
Senast: Rosett
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
24
· Visningar
1 089
Senast: Nikan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
IT & mobiler Går i tankar att skaffa mig en ny mobil. Så jag tänkte att min gamla slänger jag i elektronik på återvinningscentralen. Men sen kom min...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp