Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då får du ju kanske vänta oavsett och värt vänta på idealen ändå om du tror de kan fixa den?
ja viss väntetid, men absolut ingen lång sådan. Får se vad som svarar, jag har frågat om dom tänkt bygga om denna eller göra en helt ny (för det är så mkt som ska ändras) och hur lång tid det tar och så sa jag att det är akut.
 
Om du åker bak i sitsen låter det som balansen är fel för dig.

Jag har rätt ofta provridit i för stora sadlar. Och vissa sitter jag där jag ska trots noll stöd nånstans. Andra tippar jag, kanar som en smörklick på en het potatis eller åker bak i. Men de är för de inte är rätt för mig.
 
Om du åker bak i sitsen låter det som balansen är fel för dig.

Jag har rätt ofta provridit i för stora sadlar. Och vissa sitter jag där jag ska trots noll stöd nånstans. Andra tippar jag, kanar som en smörklick på en het potatis eller åker bak i. Men de är för de inte är rätt för mig.

Det är inte helt ovanligt att folk åker bak i sadlar när man har lite problem att komma ner i sadeln, speciellt i trav upplever jag. Det kan vara sadel som är helt ok. Men en ryttare som är jättestark i bål och genomsläpplig gör ju sällan det oavsett sadel och hur hästen rör sig. Men mer normalt folk kan ju ha problem att sitta i sadeln sas och hamnar ovanpå. Då kan man lätt åka bak beroende på hur hästen rör sig.
Vissa har sån kropp att de tippar fram i sadlar med så pass uppbyggt bak som de skulle behöva för att kompensera att de glider bak. Då får de ankstjärt och tappar bålstabilitet ist.
Handlar om kroppsform, bålstabilitet, genomsläpplighet, hur hästen rör sig etc och sitsen öht utöver sadel.
 
Jag tycker det finns flertalet sadlar med gott om plats för mankar. Det finns ju idag ganska många hästar med både hög och lång manke.

Har du någon bild på ryggen från sidan?

Inte världens bästa bild men... :)
20431526_1246069555516374_4925916863947069672_n.jpg

Jag vet inte hur väl det framgår på bilden men...
Mankens högsta punkt: 162 cm.
Ryggen: 154 cm.
 
Du befinner dig typ på stenåldern om du tror att cutback är de enda sadlar som funkar på din hästs ganska blygsamma manke . Osv...

Cutback är inte saken i sig på en högre manke . Det är hur bomhuset är byggt och hur Sadeln i sak är byggd .

Kan hästen ha kiefer så finns det rätt många andra sadlar som troligtvis passar och även ligger ännu bättre .

Är 8 cm "blygsam manke" nu förtiden? I didn't know! :eek: Hoppet kanske lever än då :D
 
Det är inte helt ovanligt att folk åker bak i sadlar när man har lite problem att komma ner i sadeln, speciellt i trav upplever jag. Det kan vara sadel som är helt ok. Men en ryttare som är jättestark i bål och genomsläpplig gör ju sällan det oavsett sadel och hur hästen rör sig. Men mer normalt folk kan ju ha problem att sitta i sadeln sas och hamnar ovanpå. Då kan man lätt åka bak beroende på hur hästen rör sig.
Vissa har sån kropp att de tippar fram i sadlar med så pass uppbyggt bak som de skulle behöva för att kompensera att de glider bak. Då får de ankstjärt och tappar bålstabilitet ist.
Handlar om kroppsform, bålstabilitet, genomsläpplighet, hur hästen rör sig etc och sitsen öht utöver sadel.

Jag har typ ingen kroppskontroll alls och är sämst på att sitta ner i annat än skritt, så för mig handlar det om hur väl jag och sadelmodellen passar ihop. Dvs de jag har "problem" i när de är för stora får jag ändå jobba lite för att sitta rätt i i rätt storlek. De jag sitter still i i stor storlek blir sitta rätt men med stöd i rätt storlek.

Men det kan absolut sitta i flera saker och vara olika för olika personer. För någon annan kanske det enbart är just faktorerna du tar upp som inverkar.
 
Är 8 cm "blygsam manke" nu förtiden? I didn't know! :eek: Hoppet kanske lever än då :D
Som sagt flera gånger tidigare befinner du dig typ på 1800 talet gällande din uppfattning om sadelmodeller som lär funka på din relativt okomplicerat byggda häst . Du har ju öht inte provat ngt utan rider i din Kieffer hoppsadel med uppfattningen att en sadel måste ha cutback för manken ?

Varför är du så övertygad utifrån din begränsade insatthet att din häst har en exeptionell exteriör osv ?
Det har den inte - som sagt tidigare . Och inkl de facto att en Kieffer funkar på den .
 
jag har ju ridit i flata sadlar, massa olika modeller i flera år, vissa så flata som stjärtlappar :-D man får verkligen öva sin balans,,,så balansen är (trots att man kanske inte tror det) inte det jag har så mkt problem med :) (såvida hästen inte bralla i en bockserie....då känner jag att jag blivit tant)
 
Imorgon åker sadeln tillbaka, som skulle se om det gick att bygga om sadeln annars byggs en ny. Mitt i allt detta måste jag ändå säga att dom är otroligt trevliga att ha och göra med (vilket jag sagt hela tiden) och dom skulle åtgärda den så fort dom kunde. Har jag tur är den här om 2-3 veckor.

Hur som helst, tanken var ju inte att rida så mycket i den bomlösa...man har ju läst så mycket att man bör ha bom om man är tyngre som ryttare...men nu får jag ju ha den jag har och jag börjar faktiskt älska den,,,,hur mycket som helst. Nu börjar den forma sig lite. Jag sitter så bekvämt (även om jag gärna haft en storlek större, om det hade funnits, dom är ju ganska kompakta i sätet) och gelen följer både mig och hästen så himla trevligt i alla rörelser. Han känns väldigt tillfreds i den. bättre i formen, börjar bli mer avspänd i fronten. Idag kunde jag testa att rida en volt lugnt i traven, vilket han helst sluppit innan (stannat) då sadlarna låser fast honom vid framtill då. Det enda jag ångrar....är att jag inte köpte en för länge sen.
 
Imorgon åker sadeln tillbaka, som skulle se om det gick att bygga om sadeln annars byggs en ny. Mitt i allt detta måste jag ändå säga att dom är otroligt trevliga att ha och göra med (vilket jag sagt hela tiden) och dom skulle åtgärda den så fort dom kunde. Har jag tur är den här om 2-3 veckor.

Hur som helst, tanken var ju inte att rida så mycket i den bomlösa...man har ju läst så mycket att man bör ha bom om man är tyngre som ryttare...men nu får jag ju ha den jag har och jag börjar faktiskt älska den,,,,hur mycket som helst. Nu börjar den forma sig lite. Jag sitter så bekvämt (även om jag gärna haft en storlek större, om det hade funnits, dom är ju ganska kompakta i sätet) och gelen följer både mig och hästen så himla trevligt i alla rörelser. Han känns väldigt tillfreds i den. bättre i formen, börjar bli mer avspänd i fronten. Idag kunde jag testa att rida en volt lugnt i traven, vilket han helst sluppit innan (stannat) då sadlarna låser fast honom vid framtill då. Det enda jag ångrar....är att jag inte köpte en för länge sen.
Vilken tur ändå den bomlösa fungerar så att du slipper vara helt sadellös tills Idealen kommer tillbaka och tur också att servicen är bra hos Ideal. Har du 17,5 eller 18 i sätet på den bomlösa? Fungerar det att sitta upp som vanligt i den utan att den typ snurrar runt?
 
Vilken tur ändå den bomlösa fungerar så att du slipper vara helt sadellös tills Idealen kommer tillbaka och tur också att servicen är bra hos Ideal. Har du 17,5 eller 18 i sätet på den bomlösa? Fungerar det att sitta upp som vanligt i den utan att den typ snurrar runt?
Jag har 18, men den upplevs mindre pga kanten vid manken och bakvalvet.
Jag sitter alltid upp med pall men den har inte rubbat sig. (inte mer än en bomsadel) Min medryttare har suttit upp som vanligt utan pall för att testa om den åker runt (hon provade med den förra bomlösa vi testade) och då gick han iväg och hon hängde kvar med vikten i stigbygeln och höll i sig vid manken, den snurrade ingenting. Är otroligt nöjd med den, jag känner hans rörelser på ett helt annat sätt. Tycker även jag funkar med stöden.
sadel2_59efb2422a6b2219770f3d01.jpg
 
Senast ändrad:
@DrT Vilket märke av bomlös var det? Även om de var trevliga på Ideal vad hade de för förklaring till att det kunde bli så fullständigt fel? Var ju inte bara 1 fel på sadeln...
 
Tölthester Tönn Gel. (Korta stöd) :)

Åf säger att dom inte vet vad som hänt. Dom beställer från ideal och sedan gör dom resten av korrigeringarna. Det mesta var fel. Bara färg och läder som var rätt. Dom har samarbete med Ideal så allt går genom dom och inte direkt till ideal.

@DrT Vilket märke av bomlös var det? Även om de var trevliga på Ideal vad hade de för förklaring till att det kunde bli så fullständigt fel? Var ju inte bara 1 fel på sadeln...
 
Senast ändrad:
Tölthester Tönn Gel. (Korta stöd) :)

Åf säger att dom inte vet vad som hänt. Dom beställer från ideal och sedan gör dom resten av korrigeringarna. Det mesta var fel. Bara färg och läder som var rätt. Dom har samarbete med Ideal så allt går genom dom och inte direkt till ideal.

Höll de med om att det inte var en flat sits också nu?
 
Höll de med om att det inte var en flat sits också nu?
Dom svarar inte direkt på det. Jag vill inte bråka om det. Bara måtten blir rätt. Känns den inte bra nästa gång så får dom behålla den och jag får leta vidare. Tror det i så fall blir samma märke som min bomlösa men med flexibom i så fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 117
Senast: cassiopeja
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 479
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 695
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp