"Få det gjort" i vardagen - tips och trix!

En fördel är ju de där äldre diskbänkarna i plåt med två hoar. Bara samla disk i ena, svara avsköljd och avborstad direkt, stapplad och i ordningställd. Samma stund som man sätter i gång kranen börjar man diska och sköljer disken i vattnet som rinner ner i diskhon alltså diskvattnet. Man diskar snabbt, men noga och sköljer snabbt och noga. När man inte behöver mer vatten lägger man disken i hon bredvid och diskar allt färdigt, rengör hon, häller ut vattnet och häller i sköljvatten samtidigt som man sköljer disk. Torkar av bänken lite. Min kran läcker så blir mycket torkande där uppe tyvärr, men annars behöver man ju inte leka med vattnet så ( :angel: ) och låter disken stå i diskstället. VARJE gång man behöver något börjar man ta där, tömmer stället en gång om dagen, fördelaktigt före matlagning så det slipper stänk på sig.

En diskmaskin rymmer ju mycket mer än ett diskställ. Så jag kan tänka mig att den inte går varje dag i min familj på nu tre personer? Medan vi diskar varje dag oavsett hur mycket det är, när vi diskar för hand. Så när diskmaskinen ska tömmas blir det ju massor?

Så tänker jag :D Har aldrig haft en diskmaskin men är uppvuxen med en och mamma har en, hon kan inte vara utan, men det är alltså ett aber varje gång vi är där. Skölja av tallrikar och sätta in i maskinen, jag menar, när man ändå står där går det snabbare att diska disken än att bara sätta in den där!
Man behöver inte skölja av tallrikarna. En del personer har fått för sig att man i princip måste diska tallrikarna innan man sätter in dem. Det är helt fel! Jag föser av matresterna bara och sen ställer det i diskmaskinen. Det behövs inte mer!
 
Jag kan inte förlika mig med det där alls. Eller de som tar med sig något varje gång de går in till ett annat rum. Då blir till och med en rumspassage något man ska prestera istället för att bara vara.

Jag blev seriöst ledsen i hjärtat när jag läste ett tips nånstans "man kan passa på att torka av saker i badrummet när man ändå sitter på toa" vafan, ska man inte kunna skita ifred utan att prioritera att torka av rören till handfatet samtidigt...
Och jag skulle bli piss-stressad av att ”bara vara” och inte passa på och torka av ytor och ta med mig saker när jag ändå byter rum.

För mig är ”bara vara” det mest stressande som finns.
 
Nu har jag inte läst allas tips (så jag kanske upprepar något).
Jag hatar allt hushållsarbete, så jag brukar försöka förlägga det till dagar som ändå är tråkiga. Tex. när jag börjar jobba 14, eller när jag är mellan nattpass och ändå går hemma som en zombie i myskläder hela dagen. På så vis slipper jag förpesta mina roliga dagar med sånt jag ändå inte gillar.
 
En fördel är ju de där äldre diskbänkarna i plåt med två hoar. Bara samla disk i ena, svara avsköljd och avborstad direkt, stapplad och i ordningställd. Samma stund som man sätter i gång kranen börjar man diska och sköljer disken i vattnet som rinner ner i diskhon alltså diskvattnet. Man diskar snabbt, men noga och sköljer snabbt och noga. När man inte behöver mer vatten lägger man disken i hon bredvid och diskar allt färdigt, rengör hon, häller ut vattnet och häller i sköljvatten samtidigt som man sköljer disk. Torkar av bänken lite. Min kran läcker så blir mycket torkande där uppe tyvärr, men annars behöver man ju inte leka med vattnet så ( :angel: ) och låter disken stå i diskstället. VARJE gång man behöver något börjar man ta där, tömmer stället en gång om dagen, fördelaktigt före matlagning så det slipper stänk på sig.

En diskmaskin rymmer ju mycket mer än ett diskställ. Så jag kan tänka mig att den inte går varje dag i min familj på nu tre personer? Medan vi diskar varje dag oavsett hur mycket det är, när vi diskar för hand. Så när diskmaskinen ska tömmas blir det ju massor?

Så tänker jag :D Har aldrig haft en diskmaskin men är uppvuxen med en och mamma har en, hon kan inte vara utan, men det är alltså ett aber varje gång vi är där. Skölja av tallrikar och sätta in i maskinen, jag menar, när man ändå står där går det snabbare att diska disken än att bara sätta in den där!
Jag har två hoar, blev ändå kaos varje gång.. :angel: Det där med att skölja, stapla och sortera disken innan man börjar är ett jäkla aber och slutar alltid med att jag har blöt disk och smutsigt diskvatten över halva köket. Sedan får allt ändå inte plats i hon, så när man är klar med första hon är det smutsig disk kvar i den andra. Så då får man skölja över smutsdisken och då skvätter det ännu mera vatten överallt. :cautious: Sen blir diskstället fullt innan disken är klar, så då får man försöka balansera grejorna i torn som välter och hamnar i smutsvattnet. Där någonstans ger man upp och tänker att den disk som är kvar får göras nästa gång jag diskar. Sen skjuter man på det för att det var så jävla jobbigt, så nästa gång har det blivit lika mycket disk igen. Märkligt nog får det inte plats då heller (:confused:), och så upprepas historien.

Jag har alltså fullstor diskmaskin i ett singelhushåll och kör den ca 3 ggr/v.
 
Jag har två hoar, blev ändå kaos varje gång.. :angel: Det där med att skölja, stapla och sortera disken innan man börjar är ett jäkla aber och slutar alltid med att jag har blöt disk och smutsigt diskvatten över halva köket. Sedan får allt ändå inte plats i hon, så när man är klar med första hon är det smutsig disk kvar i den andra. Så då får man skölja över smutsdisken och då skvätter det ännu mera vatten överallt. :cautious: Sen blir diskstället fullt innan disken är klar, så då får man försöka balansera grejorna i torn som välter och hamnar i smutsvattnet. Där någonstans ger man upp och tänker att den disk som är kvar får göras nästa gång jag diskar. Sen skjuter man på det för att det var så jävla jobbigt, så nästa gång har det blivit lika mycket disk igen. Märkligt nog får det inte plats då heller (:confused:), och så upprepas historien.

Jag har alltså fullstor diskmaskin i ett singelhushåll och kör den ca 3 ggr/v.
Hahahaha :D Så olika erfarenheter vi har :D

Jag har diskat efter mig och tre barn i nästan 20 år nu, nu är vi bara jag och två barn kvar dock. Men vi upplever inte de problemen du beskriver, eller jo, vissa av oss kan ha lite problem ibland när det diskas :D Men annars diskar jag hellre än dammsuger tex :)
 
Det är väl lite vad som funkar för en själv. Jag skulle också bli stressad av att städa precis hela tiden, eller att ta med sig nåt varje gång man lämnar rummet. Men sen gillar jag att städa och ser det inte som en prestation utan tycker att det är avslappnande att gå och plocka lite då och då under dagen. Det blir fint, och då blir jag glad. Min far som också är en pedant typ gillar att skura badrummet när han ändå tar en dusch. Så ledsen i hjärtat behöver du inte bli över våra olikheter. Jag kan inte heller se mig själv torka av badrummet och sitta på toaletten samtidigt, känns som räckvidden blir rätt kort? :D Men andra saker kombinerar jag gärna. Prata i telefon och städa eller vika tvätt och titta på film är perfekt. För mig personligen är det super att göra fler saker samtidigt, det går snabbt då.
Mitt ex tyckte att det var mysigt att gå hemma och städa. Han tyckte också om att ha det fint hemma och gillade lukten av rengöringsmedel. Han städade också medan han duschade.

För mig känns städning nästan som ett straff och jag vill minimera tillfällena. Jag har inte heller någon behållning av ett "fint" hem, men det är opraktiskt med smutsiga golv för det blir skitigt i sängen då. Och för mycket prylar framme blir jag bara trött av.
 
Alla hyllar diskmaskin, men jag tycker att det verkar minst lika jobbigt med en sån som att diska själv, minst alltså. Den ska fyllas, tömmas och hållas ren. I jämförelse går det rätt fort att diska. Ju.
Fast du måste tömma diskstället också. Och fyller den gör man ju fortare än att fylla diskhon med vatten.
 
Hahahaha :D Så olika erfarenheter vi har :D

Jag har diskat efter mig och tre barn i nästan 20 år nu, nu är vi bara jag och två barn kvar dock. Men vi upplever inte de problemen du beskriver, eller jo, vissa av oss kan ha lite problem ibland när det diskas :D Men annars diskar jag hellre än dammsuger tex :)
Det är säkert en träningsfråga. Och en fråga om att ha den där disciplinen att diska varje dag så att det aldrig blir några berg. Jag hatar för övrigt att dammsuga också. Eller ja, det KAN vara kul förutsatt att 1. Man inte behöver plocka undan en massa grejer först (händer aldrig) och 2. Det faktiskt är tillräckligt smutsigt för att synas tydlig skillnad.

Mitt bästa plocka-undan-tips är för övrigt att inte ha fler prylar än att de får plats i förvaringsutrymmena. Och att bjuda hem folk med jämna mellanrum.
 
Efterlyser tips på hur man triggar den man delar sitt hem och liv med att förstå och aktivera sig i att ta ansvar för sin del av hushållsbestyren?
Det inkluderar även "småplock".

Om det ansvaret togs så tror jag många skulle få den där välbehövliga pausen och minska ner på stressen runt att ständigt bo i ett kaos (som man inte ensam bidragit till) samt känslan av att man inte räcker till för att dygnet bara har 24 timmar.

Mitt tips är att skriva ihop en lista på allt arbete som utförs och sen tillsammans skatta hur mycket var och en gör av den. Utifrån det kan man eventuellt diskutera sig fram till en mer fungerande uppdelning. Men detta fungarar tyvärr inte alltid... 😔
Att vara särbo.
 
Jag är av naturen ganska ordningsam och lite småpedantisk av mig, men det betyder inte att jag har svårt att få saker gjorda. Det som funkar bäst för mig är:

  • Sänk kraven. Det är så lätt att fastna i hur "andra" har det och hur det "ska" göras. Försök att se till dig själv och vad DU trivs i och var ärlig mot dig själv. Jag har till exempel upptäckt att det inte gör mig särskilt mycket om tvätten förblir ovikt i några dagar eller om det ligger en hög färdigvikt tvätt på byrån lika länge, så ibland låter jag det vara så även om min inre prestationsprinsessa försöker att påtala för mig hur hemskt det är. Detsamma gäller stök i gästrummet, jag har upptäckt att jag är helt okej med att det ligger grejer framme där - ibland flera veckor i sträck - så jag låter det vara lite av ett "stök-rum" emellanåt när tiden och energin behövs någon annanstans.
  • Passa på när motivationen och energin finns. För mig brukar det ske typ precis före läggdags eller under lunchrasten när jag jobbar hemma, och då passar jag på att ta tag i lite tvätt/disk/städning/vad det nu är som behöver göras - även om det innebär att jag kanske kommer i säng 20 minuter senare än planerat eller att jag får jobba en kvart extra på eftermiddagen för att ta igen tiden.
  • Bryt ner det i mindre delar. När jag vet att vi behöver städa men det tar emot brukar jag säga till min man "ok, nu ställer vi en timer på 10/20/30 minuter och gör vad vi kan under den tiden". Oftast hinner man med mycket mer än man tror, och oftast blir det att vi städar lite till av bara farten. Samtidigt blir tröskeln mindre när man vet att det bara handlar om 10 minuter.
  • Sladdlös dammsugare. Herregud vad den underlättar för oss i vardagen! Den står alltid framme och är alltid laddad, och det händer nästan varje vecka att jag spontant tar ett varv med dammsugaren i köket & hallen där det tenderar att bli skitigast. Det hände aldrig när vi hade en vanlig dammsugare och man först var tvungen att släpa ut en stor tung manick och hålla på att flytta mellan uttag och grejer för att sladden skulle räcka.
  • Diskmaskin är ännu en sådan där grej som underlättar för oss. Det står fortfarande disk framme emellanåt, när vi är för lata för att tömma maskinen eller ta det som behöver diskas för hand (typ vinglas och kastruller), men extremt mycket mer sällan än när all disk var tvungen att tas för hand.
 
Jag bestämmer mig för absolut minimi (typ gå och släng skräpeti tunnan), och då jag väl kommer igång kan det hända att jag gör fem-sex andra saker av bara farten. Det gäller att hitta nåt som känns jätte enkelt och ja det som enda uppgift. Blir det för stort orkar man inte sätta i gång lika lätt.
 
Fast du måste tömma diskstället också. Och fyller den gör man ju fortare än att fylla diskhon med vatten.
Jag använder disken varje dag, så plockar där. Det som är kvar innan det lagas middag plockas undan men är altlså inteett helt diskställ fullt med disk. Men jag skulle inte diska en diskmaskin som inte vore fylld ordentligt vilket ju gör att det blir mer att tömma per gång.
 
En diskmaskin rymmer ju mycket mer än ett diskställ. Så jag kan tänka mig att den inte går varje dag i min familj på nu tre personer? Medan vi diskar varje dag oavsett hur mycket det är, när vi diskar för hand. Så när diskmaskinen ska tömmas blir det ju massor?
Vi är tre personer i familjen. Vi har normal 60×60 maskin och den går minst 1 gång/dag. Men jag är lat och kastar in allt som går och får plats. Just nu står crook potten, assistent skålen och en halv långpanna och väntar på sin tur. Då är maskinen alltid fullastad när jag plockar in den. Sambon är sämre med det. Maskin gör av med mindre mängd vatten än diska förhand.
 
Senast ändrad:
Det här. Jag vill så gärna ha en, men tycker de är snudd på värdelösa.
Tips på bra märken?
Jag säger "tyvärr" Dyson jag också. De är dyra, men enligt mig helt värda priset. Vi köpte dock vår på en outlet där de säljer sådana som lämnats tillbaka p.g.a fel och sedan lagats, så vi fick vår för ungefär halva priset. Kan vara värt att spana på!

Annars tror jag att det finns nån från Electrolux som ska vara hyfsad, men såvitt jag vet är Dyson hyfsat oslagbara.
 
Jag säger "tyvärr" Dyson jag också. De är dyra, men enligt mig helt värda priset. Vi köpte dock vår på en outlet där de säljer sådana som lämnats tillbaka p.g.a fel och sedan lagats, så vi fick vår för ungefär halva priset. Kan vara värt att spana på!

Annars tror jag att det finns nån från Electrolux som ska vara hyfsad, men såvitt jag vet är Dyson hyfsat oslagbara.
Äh skit också :D
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 934
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 373
Senast: Grazing
·
Hemmet Som utbränd kämpar jag på för att orka med, och försöker hitta lösningar som underlättar vardagen. Vilket jag inte är ensam om, vem vill...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 952
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp