"Få det gjort" i vardagen - tips och trix!

En annan grej vi börjat med är att vi inte sätter in så mycket papper i pärmar. Det mesta (betalda pappersräkningar, kvitton för dyrare inköp, försäkringspapper etc) läggs i en låda på hög och någon gång per år gör vi en rensning där det mesta hunnit bli inaktuellt och kan slängas. På så sätt får vi undan pappren snabbt och smidigt men vet var vi ska hitta dem om det behövs.

Jag gör likadant, men har fem lådor, så jag har sparat för de senaste fem åren. Sen när det blir nytt år (eller snarare när första "viktiga" kvittot/papperet för året kommer) så tar jag den äldsta lådan (i år stod det alltså 2017 på den) och går igenom. Så gott som allt ska kastas, nån gång är det nåt viktigt papper kvar och då har jag en pärm för det ändamålet. Tycker systemet fungerar riktigt bra!
 
Jag gör likadant, men har fem lådor, så jag har sparat för de senaste fem åren. Sen när det blir nytt år (eller snarare när första "viktiga" kvittot/papperet för året kommer) så tar jag den äldsta lådan (i år stod det alltså 2017 på den) och går igenom. Så gott som allt ska kastas, nån gång är det nåt viktigt papper kvar och då har jag en pärm för det ändamålet. Tycker systemet fungerar riktigt bra!
Varför inte bara en låda? Så har man alla viktiga papper på samma stället och man behöver inte sätta in i mappar eller så.
 
Jag gör likadant, men har fem lådor, så jag har sparat för de senaste fem åren. Sen när det blir nytt år (eller snarare när första "viktiga" kvittot/papperet för året kommer) så tar jag den äldsta lådan (i år stod det alltså 2017 på den) och går igenom. Så gott som allt ska kastas, nån gång är det nåt viktigt papper kvar och då har jag en pärm för det ändamålet. Tycker systemet fungerar riktigt bra!
Är det inte jobbigt att gå igenom papper för ett år? Och varför ha 5 års papper liggandes när typ allt förmodligen kan slängas?

Jag kan också få högar med papper liggandes men försöker slänga löpande istället. Och om möjligt minimera att det kommer nytt som bara ska direkt till papperskorgen.
 
Varför inte bara en låda? Så har man alla viktiga papper på samma stället och man behöver inte sätta in i mappar eller så.

Eftersom det blir väldigt mycket efter fem år. Speciellt om man behöver nåt från säg 2020, så måste jag gå igenom alla papper från 2022 och 2021 innan jag kommer till 2020.
 
Är det inte jobbigt att gå igenom papper för ett år? Och varför ha 5 års papper liggandes när typ allt förmodligen kan slängas?

Jag kan också få högar med papper liggandes men försöker slänga löpande istället. Och om möjligt minimera att det kommer nytt som bara ska direkt till papperskorgen.

Nä, det går fortare för varje år. :) Det är ju mest kvitton på dyrare grejer eller nåt myndighetsbrev. Fem år är mest för att det känns som en lagom tidsrymd utifrån reklamationer och om tex skatteverket granskar.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 052
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Hemmet Som utbränd kämpar jag på för att orka med, och försöker hitta lösningar som underlättar vardagen. Vilket jag inte är ensam om, vem vill...
2
Svar
35
· Visningar
2 195
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp