Bukefalos 28 år!

Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte ju mina hästar i augusti och september 2021, en ponny och ett swb.

Nu har det visat sig att ponnyn, som jag dessutom hade tänkt sälja, är insulinresistent och swb-stoet hade en inflammation i ett bakben (någonstans, veterinären pratar knackig engelska med polsk brytning, fattar ingenting) och går på antiinflammatoriska och går i sjukhage.

Det går väldigt bra här nu va 😭😂
Så ledsamt. Betyder det att ponnyn har diabetes?

Det blir såklart en annan historia att sälja då, om det ens går att få något?

Kanske måste hästen behandlas för att fungera?
 
Håller med, men när vi sålde så skrev jag inte ut hästens identitet, utan lämnade det på förfrågan.
Man väljer ju själv vad man är mest bekväm med, jag skrev stam men inte namn, vilket lätt gick att hitta på blup. Personligen väljer jag bort sådana annonser då stammen påverkar mitt intresse och jag har tidigare erfarenhet av att säljaren mörkar något.
 
Man väljer ju själv vad man är mest bekväm med, jag skrev stam men inte namn, vilket lätt gick att hitta på blup. Personligen väljer jag bort sådana annonser då stammen påverkar mitt intresse och jag har tidigare erfarenhet av att säljaren mörkar något.
Haha, vilken tur att du inte var intresserad av min valack då. :D
 
Vad spännande! Vad kom ni fram till? Hur utformade du annonsen? Vad lade du vikt vid?

Själv är jag avelsintresserad, om det är ett sto. Men ibland blir dessa beskrivningar om vad farfars mor och mormodern och halvkusinerna gjort och ev andra avkommor tungläst.

Däremot tycker jag man kan nämna något av betydelse, typ "ponnyns båda föräldrar har meriter i XX gren".

Likaså om hästen, utöver sina prestationer "älskar att rida ut".

Annonsen jag syftar på ovan, beskriver nivån på tävlingsbanan och resultat. Men det står tex inget om att den hoppats aktivt upp till L:B under föregående ryttare, eller om den tex gillat att vara med på läger/träningar.

Sedan är det såklart beroende på om man satt ett marknadsmässigt

Mitt intryck av marknaden nu, är att det tar längre tid för säljarna att sälja, eller så är det så att den kategori som jag har varit intresserad av, är inte "superhet".

Vi hittade snabbt en häst, och lite tur var det nog. Nu blev det bara en provridning och allt kändes rätt, men det berodde nog på både lite (eller mycket!) tur men kanske också att jag visste nästan exakt vad vi var ute efter.

Men då beror det på säljaren också. Har den beskrivit hästen någorlunda neutralt och korrekt?

Jag hittade då även en annan häst, en äldre dressyrponny, på annons som kunde varit intressant.

Den hade enligt tdb en hel del meriter även i hoppning med tidigare ägare. Men tyvärr lyftes inte det fram i annonsen.

Den ponnyn ligger fortfarande kvar på annons och frågan är om allt fokus på dressyren gjort att köpekretsen blivit för smal?

Den typen av häst hade nog för många kunnat vara ett alternativ, och intressant även för vuxen ryttare.

En äldre ponny som tävlar på msv nivå till ett modest pris (i förhållandetill yngre hästar med samma meriter), borde vara attraktiv för många, tänker jag?

Bara lite tankar i allmänhet.
Tänker att en sådan kanske inte marknadsförs mot hoppryttare av en anledning? Haft bekanta som skulle sälja ponny med liknande meriter - ponnyn hoppade fint med duktig ryttare men var svår, slog på tvärnitar, bockade och hade sig om ryttaren var osäker. Däremot en superbra läromästare i dressyren. En annan sålde f.d. hopponny som sadlat om till dressyrhäst efter upprepade kotledsinflammationer, och därefter fungerat problemfritt.
 
Tänker att en sådan kanske inte marknadsförs mot hoppryttare av en anledning? Haft bekanta som skulle sälja ponny med liknande meriter - ponnyn hoppade fint med duktig ryttare men var svår, slog på tvärnitar, bockade och hade sig om ryttaren var osäker. Däremot en superbra läromästare i dressyren. En annan sålde f.d. hopponny som sadlat om till dressyrhäst efter upprepade kotledsinflammationer, och därefter fungerat problemfritt.
Du har förstås rätt. Så kan det vara.
 
Köpte ju mina hästar i augusti och september 2021, en ponny och ett swb.

Nu har det visat sig att ponnyn, som jag dessutom hade tänkt sälja, är insulinresistent och swb-stoet hade en inflammation i ett bakben (någonstans, veterinären pratar knackig engelska med polsk brytning, fattar ingenting) och går på antiinflammatoriska och går i sjukhage.

Det går väldigt bra här nu va 😭😂
Åh vad tråkigt :( hade du ens hunnit komma igång med din SWB? Kommer ihåg du fick fixa strålröta mm. I början. Usch. Ibland är det verkligen inte kul med häst.

Här har vi jobbat på marken och gått mycket promenad. Vi har ingen sadel som passar. Hade ute en sadelutprovare som fick typ ge upp 🥲 och väntar nu på henne som jag fick rekommenderat av denna då dom jobbar med det märket. Verkar som jag minst behöver vänta 2 veckor till på den sadel som kanske skulle passa och evt ta ut en utprovare för ergo x2 under tiden. 😶
 
Så ledsamt. Betyder det att ponnyn har diabetes?

Det blir såklart en annan historia att sälja då, om det ens går att få något?

Kanske måste hästen behandlas för att fungera?

Ja, det är väl typ häst-diabetes.

Han går nog att sälja men inte alls för samma peng som vi köpte honom för. Snabbaste värdeminskningen i världshistorien 😅 men det spelar inte så stor roll egentligen, huvudsaken är att han får komma till någon som kan uppfylla hans behov:
1. Inget gräs, bara hö med låg sockerinnehåll.
2. Motion, gärna en timme dagligen.

Han är ju superfin, helt trafiksäker, lugn och gör inga dumheter som att sticka, stegra, bocka eller bitas. Men han är seg. Tänker att han skulle passa hos någon som vill köra in honom, eller antingen som barnponny hos någon som antingen rider helt med ledare eller är tuff nog att få fram honom ordentligt.

Enligt veterinären så finns inte så mycket behandling mer än hård diet och motion..
 
Åh vad tråkigt :( hade du ens hunnit komma igång med din SWB? Kommer ihåg du fick fixa strålrötamm. I början. Usch. Ibland är det verkligen inte kul med häst.
Jag hade i princip hunnit börja komma igång - sen blev jag gravid…. Med tvillingar. Så allt ställdes lite på ända här kan man säga.

Så stoet har vilat sedan januari. Den här inflammationen måste hon ha dragit på sig i hagen eller något 🤷‍♀️
 
Ägaren till fyraåringen kan sälja för min maxsumma vilket är ett jäkligt bra pris för en frisk och fräsch swb med väldigt trevlig stam 🤩
Jag jobbar extra i ett stall där ägaren delvis arbetar med att rida in och utbilda hästar, hon blev eld och lågor och lovade direkt att hjälpa mig både från marken och sitta upp och rida, guld värt med proffshjälp även om det verkar vara en väldigt snäll och okomplicerad häst.
 
Ägaren till fyraåringen kan sälja för min maxsumma vilket är ett jäkligt bra pris för en frisk och fräsch swb med väldigt trevlig stam 🤩
Jag jobbar extra i ett stall där ägaren delvis arbetar med att rida in och utbilda hästar, hon blev eld och lågor och lovade direkt att hjälpa mig både från marken och sitta upp och rida, guld värt med proffshjälp även om det verkar vara en väldigt snäll och okomplicerad häst.
spännande! Har du varit och kikat på den redan? :D
 
Ägaren till fyraåringen kan sälja för min maxsumma vilket är ett jäkligt bra pris för en frisk och fräsch swb med väldigt trevlig stam 🤩
Jag jobbar extra i ett stall där ägaren delvis arbetar med att rida in och utbilda hästar, hon blev eld och lågor och lovade direkt att hjälpa mig både från marken och sitta upp och rida, guld värt med proffshjälp även om det verkar vara en väldigt snäll och okomplicerad häst.
Åh spännande!😁
 
Idag ska jag kolla på araben, noll förväntningar men ska ändå bli kul att se den irl 😁

Mina tränare är helt sålda på fyråringen. Den har haft en viloperiod men planen är att den ska ridas igång nu igen. Min tanke är att den blir tiden ett par veckor, sen kanske jag skickar dit en annan skånekompis att prova och är allt grönt köper jag.
Om nu inte araben är helt fantastisk 🙃
 
Idag ska jag kolla på araben, noll förväntningar men ska ändå bli kul att se den irl 😁

Mina tränare är helt sålda på fyråringen. Den har haft en viloperiod men planen är att den ska ridas igång nu igen. Min tanke är att den blir tiden ett par veckor, sen kanske jag skickar dit en annan skånekompis att prova och är allt grönt köper jag.
Om nu inte araben är helt fantastisk 🙃
Du får dela bilder om det går, är jätte spänd på Araben, om den är nått ;)
 
Idag ska jag kolla på araben, noll förväntningar men ska ändå bli kul att se den irl 😁

Mina tränare är helt sålda på fyråringen. Den har haft en viloperiod men planen är att den ska ridas igång nu igen. Min tanke är att den blir tiden ett par veckor, sen kanske jag skickar dit en annan skånekompis att prova och är allt grönt köper jag.
Om nu inte araben är helt fantastisk 🙃
Araber är ju så häftiga ! Och ger en mycket fin ridkänsla ofta. Synd jag känner mig för stor för en annars hade jag lätt kunnat tänka mig en arab.
 
Det är jag säker på att de gör. Det jag är tveksam till är hoppningen och ffa terrängen. Denna har bara hoppat lite småhinder.

En gammal stallkompis betäckte sitt arabsto med en dressyrhingst, och avkomman blev - fullkomligt otippad - en supertrevlig fälttävlanshäst, med flera placeringar i H100 och jag tror de tränar med sikte på högre. Så man kan ha tur, även om det inte direkt hör till vanlighetarna...
 
En gammal stallkompis betäckte sitt arabsto med en dressyrhingst, och avkomman blev - fullkomligt otippad - en supertrevlig fälttävlanshäst, med flera placeringar i H100 och jag tror de tränar med sikte på högre. Så man kan ha tur, även om det inte direkt hör till vanlighetarna...

Nej, det är ju det.
Har aldrig sett en arab varken när jag tränat eller tävlat 😅
Fyraåringen känns som ett betydligt säkrare kort, hoppar riktigt fint vilket han ska göra med den stammen, är modig och framåt.
 
Nej, det är ju det.
Har aldrig sett en arab varken när jag tränat eller tävlat 😅
Fyraåringen känns som ett betydligt säkrare kort, hoppar riktigt fint vilket han ska göra med den stammen, är modig och framåt.
Jag minns inte om det nämnts tidigare i tråden, men jag kom ihåg att jag sett Pontus Hugosson hoppa en arab någon gång på sociala medier och var nu tvungen att kolla upp det närmare. Det verkar vara en arabhingst, Classify (e. Thee Fifth Element, ue. Garanti) som han tävlat t.o.m. H100 förra året.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
428
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 511
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 924
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp