Vi som letar häst II

Helst ponnymått. Dels för att jag är kort men främst för att vår lösdrift inte är så stor. Stallägaren har sagt att det är ok med upp till ca 155 cm, men hittar jag så stort kommer jag dubbelkolla så det verkligen funkar.

160 cm nordsvensk känns gigantiskt. :crazy: Träffade några unghästar för en månad sen som var runt 153 cm, det kändes däremot helt okej.

Egentligen borde jag köpa valack så jag inte frestas att avla, men ston passar mig oftast bättre rent temperamentsmässigt.
Tänk dig då nordis med höjderna ca 165 cm och 169! Superfina var de men jag personligen tycker inte de ska vara högställda som halvblod.

Men nej vad trist. Varför blev det ingen provridning, hann någon annan före?

De som redan bokat in provridning men funderade på att inte åka ändrade sig och ska nu provrida. Det är flera provridningar inbokade under helgen, så hästen blir garanterat såld.

Jag försöker mentalt ställa in mig på att det blir en tvåårig valack istället, då finns det kanske chans för en fjordhäst.

De som redan bokat in provridning men funderade på att inte åka ändrade sig och ska nu provrida. Det är flera provridningar inbokade under helgen, så hästen blir garanterat såld.

Jag försöker mentalt ställa in mig på att det blir en tvåårig valack istället, då finns det kanske chans för en fjordhäst.
Jag förstår precis känslan men skulle ändå rent så som utomstående som slipper känna försöka uppmuntra dig till att vänta. Jag började också mentalt lite tumma på vad jag sökte mm - men insåg att det bara var för att slippa ifrån känslorna. Egentligen ville jag ju ha det jag ställt in mig på från början. Och jag tolkar dig likadant?

Min vet sa igår att "du hittade en ny jättesnabbt" och min första känsla var att "Herregud, nej det gick verkligen inte snabbt". Men insåg att den känslan var för att det var så många potentiella som först blev utdragen kontakt och sen ändå föll ifrån pga krångliga ägare mm. Men i realiteten så är en månad JÄTTESNABBT att hitta ny vän. Men mentalt har det varit som ett halvår 🙈

Så, försök vänta mer. Även det jag sökte går ju som smör i solsken (om säljaren vill det 😅) och jag var tvåa på bollen på flera. Men plötsligt gled ju Z in på ett bananskal och det var jag som var först på bollen. Jag hoppas det kommer en gul med stubbman - eller en nordsvensk med John Bauer man - på ett bananskal till dig

Jag förstår precis känslan men skulle ändå rent så som utomstående som slipper känna försöka uppmuntra dig till att vänta. Jag började också mentalt lite tumma på vad jag sökte mm - men insåg att det bara var för att slippa ifrån känslorna. Egentligen ville jag ju ha det jag ställt in mig på från början. Och jag tolkar dig likadant?
Kan bara instämma!
Nu är det ju ett år sedan jag letade häst men det här med att inte "nöja sig" tror jag är viktigt, höll själv på att falla i samma fälla.
Fick till slut kompromissa med att hästen stod (för)långt bort men det var ju bara en lång resa på ett helt (eller snarare halvt för oss, tror inte han kommer bo här resten av livet) hästliv. Jag är jättenöjd att jag inte tog det "näst bästa" idag.

Min vet sa igår att "du hittade en ny jättesnabbt" och min första känsla var att "Herregud, nej det gick verkligen inte snabbt". Men insåg att den känslan var för att det var så många potentiella som först blev utdragen kontakt och sen ändå föll ifrån pga krångliga ägare mm. Men i realiteten så är en månad JÄTTESNABBT att hitta ny vän. Men mentalt har det varit som ett halvår 🙈

Så, försök vänta mer. Även det jag sökte går ju som smör i solsken (om säljaren vill det 😅) och jag var tvåa på bollen på flera. Men plötsligt gled ju Z in på ett bananskal och det var jag som var först på bollen. Jag hoppas det kommer en gul med stubbman - eller en nordsvensk med John Bauer man - på ett bananskal till dig

Jag har satt upp en liten mental lista till mig själv. Sto enbart tills jag passerar årsskiftet. Efter det får jag leta valack.

Men riden känns som ett stort måste, eller iaf i ålder att börja ridas, jag pallar helt enkelt inte att vänta ännu längre, det är ju ridningen jag saknar och längtar efter. Vill jag träna från marken har jag redan lilla ponnyn som ställer upp nån gång i veckan.

Har dock en brasklapp; finns en hingst som kanske ska säljas efter hingstpremieringen om han inte går igenom. Honom drömmer jag om redan, så han blir undantaget som bekräftar regeln. ;)

Jag har satt upp en liten mental lista till mig själv. Sto enbart tills jag passerar årsskiftet. Efter det får jag leta valack.

Men riden känns som ett stort måste, eller iaf i ålder att börja ridas, jag pallar helt enkelt inte att vänta ännu längre, det är ju ridningen jag saknar och längtar efter. Vill jag träna från marken har jag redan lilla ponnyn som ställer upp nån gång i veckan.

Har dock en brasklapp; finns en hingst som kanske ska säljas efter hingstpremieringen om han inte går igenom. Honom drömmer jag om redan, så han blir undantaget som bekräftar regeln. ;)

Jag såg honom och tänkte på dig men sedan bara.... nä ... ville ju ha ett sto

Ja sto eller valack känns ju helt okej att man kompromissar på. Men inte med ålder, riden och så. Och två år är ganska långt till "ridhäst på riktigt".

Är hingsten riden? Hingst är ju dessutom ett högst temporärt tillstånd som snabbt kan åtgärdas 😅

Ja sto eller valack känns ju helt okej att man kompromissar på. Men inte med ålder, riden och så. Och två år är ganska långt till "ridhäst på riktigt".

Är hingsten riden? Hingst är ju dessutom ett högst temporärt tillstånd som snabbt kan åtgärdas 😅

Jag utgår från det. Han ska iaf göra bruksprov i år (valfritt ridet eller kört) men jag är okej om han inte skulle vara mer än insutten. Han har iaf åldern inne för att börja ridas.

Nackdel med nykastrerad hingst är att han helst ska gå med mitt väldigt flirtiga sto. Men det går såklart att lösa på annat sätt också.

Jag utgår från det. Han ska iaf göra bruksprov i år (valfritt ridet eller kört) men jag är okej om han inte skulle vara mer än insutten. Han har iaf åldern inne för att börja ridas.

Nackdel med nykastrerad hingst är att han helst ska gå med mitt väldigt flirtiga sto. Men det går såklart att lösa på annat sätt också.
Vi har ju köpt hingstar och kastrerat, i åldrar 3-6 år. De är inte hingstigare än valacker som är tidigare kastrerade. Jag har iofs helt könsseparerat i hagarna, men har inte sett någon skillnad på beteende, det är mer en fråga om personkemi mellan hästarna än hur gamla de är vid kastration. Självklart kan det ta några veckor/möjligtvis månader innan hormonerna lägger sig, men det är ändå en kortare tid på det hela. Men jag kan absolut förstå om du hellre vill ha ett sto till. Vi har numera bara valacker och när jag köpte min i vintras var jag väldigt bestämd på att det inte skulle vara ett sto. (Men jag hade också ett bra utbud att välja bland)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 899
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 556
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 564
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 635
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka