Vi som letar häst II

De som redan bokat in provridning men funderade på att inte åka ändrade sig och ska nu provrida. Det är flera provridningar inbokade under helgen, så hästen blir garanterat såld.

Jag försöker mentalt ställa in mig på att det blir en tvåårig valack istället, då finns det kanske chans för en fjordhäst.
Precis vad jag också hade börjat överväga men så snubblade jag över annonsen på Frasse (4-årig islandshäst) och hade plötsligt köpt honom. Steget ifrån 2-årig fjording och vetskapen att man skulle rida in och allt själv till 4-årig insutten häst blev ju då inte så märkvärdigt, men strax innan hade jag inte ens funderat i de banorna.

Näääääj, inte lång man! Han är ju superfin i den korta! :love:
Sakura med manen på tillväxt! Hade också en idé om att lång man skulle bli fint!

Bifogade filer

• IMG_0908.webp
    IMG_0908.webp
    693 KB · Visningar: 57
Vi har ju köpt hingstar och kastrerat, i åldrar 3-6 år. De är inte hingstigare än valacker som är tidigare kastrerade. Jag har iofs helt könsseparerat i hagarna, men har inte sett någon skillnad på beteende, det är mer en fråga om personkemi mellan hästarna än hur gamla de är vid kastration. Självklart kan det ta några veckor/möjligtvis månader innan hormonerna lägger sig, men det är ändå en kortare tid på det hela. Men jag kan absolut förstå om du hellre vill ha ett sto till. Vi har numera bara valacker och när jag köpte min i vintras var jag väldigt bestämd på att det inte skulle vara ett sto. (Men jag hade också ett bra utbud att välja bland)

Fördel med den här hingsten är att han inte använts i avel. Men man vet aldrig om de betäcker eller inte, oavsett när de kastrerats. Det är mest därför jag vill ha ett sto. Två av mina allra bästa hästar har varit valacker och min favorit på ridskolan jag ridit på några år var valack. Så jag får se hur det slutar. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 899
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 557
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 564
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 635
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka