Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den gamla tråden var full och nu startar höstterminen inom kort, så det var dags för en ny tråd.
Vad ska ni läsa nu i höst?
Jag går in på sista året på fysioterapeutprogrammet, det känns helt galet att det bara är ett år kvar.
Ska utöver det även läsa 1-2 fristående distanskurser under hösten, men ännu inte riktigt bestämt mig för vilka (är antagen till fyra, men kan inte läsa så mycket). Digital bildbehandling på 7,5hp (25%) är given, men övriga behöver jag se ett schema/plan över för att se vilken som går bäst ihop med mitt program. Det rör sig om kurser som kommer vara bra att ha den dag jag söker jobb, och förmodligen kommer vara till användning om jag nån gång vill fortsätta mot en master. Men om det blir för mycket studier så jag inte orkar med kommer det ju stjälpa mer än det hjälper, eftersom programstudierna då också lär bli lidande. Förhoppningsvis ska det bli ett lätt val när schemat väl går att få tag i![]()
Vi har ett preliminärt schema sedan några dagar, men det sträcker sig bara tre veckor in i terminen. Det är sällan vi får nytt schema tidigare än 2 veckor innan, vanligen är det 1 vHar ni inte fått ert schema än? Kursstart är ju bara två veckor bort? Vi fick vårat (preliminära) redan i mitten av juli och skolan är skyldiga att publicera schemat senast en månad i förväg. Det låter väldigt snålt med två veckor.
Vi har ett preliminärt schema sedan några dagar, men det sträcker sig bara tre veckor in i terminen. Det är sällan vi får nytt schema tidigare än 2 veckor innan, vanligen är det 1 v
Schemat för de fristående kan jag inte nå förrän nästa måndag, och det är först då jag vet om dom matchar. De är visserligen på distans, men tentorna måste göras en viss dag och då vill jag inte att det krockar.
Upptäckte nu att vi har ett kapitel vi måste läsa innan första föreläsningen (dvs dagen för terminsstart, direkt på morgonen). Det känns inte riktigt okej att vi måste göra det innan terminen ens börjar, när vi inte har någon inläsningstid för det.
Ja det är verkligen dåligt. Om man frågar berörd kursansvarig en månad i förväg kommer oftast svaret "ja du kan få ett väldigt preliminärt schema, men det kan ändras!" (vilket också ofta händer, det enda som är definitivt brukar vara examinationsdagarna)Usch, vad dåligtFörlåt men jag är skadad från tidigare kårarbete och blir så less på dåliga arbetsförhållanden för studenter. Studenter är vuxna människor som vanliga bollar studier med en mängd andra ansvar (småbarn för att ta ett exempel) - att ge endast en veckas framförhållning är att göra livet onödigt svårt för folk. Och så klagar folk på att studenter tar för lång tid på sig att bli klara med sina studier
![]()
Ja det är verkligen dåligt. Om man frågar berörd kursansvarig en månad i förväg kommer oftast svaret "ja du kan få ett väldigt preliminärt schema, men det kan ändras!" (vilket också ofta händer, det enda som är definitivt brukar vara examinationsdagarna)
Upptäckte nu att vi har ett kapitel vi måste läsa innan första föreläsningen (dvs dagen för terminsstart, direkt på morgonen). Det känns inte riktigt okej att vi måste göra det innan terminen ens börjar, när vi inte har någon inläsningstid för det.
@Araminta Gud vad kul med utbyte i USA!
Jag hoppar in lite halvt i tråden! Jag pluggade ju språk i våras men kände bara att det inte alls var vad jag ville och hoppade ju därför av för att söka jobb istället. Tur var väl det! Nu har jag ett fantastiskt jobb som känns 100% rätt - schysst betalt, i linje med mina studier och som handen i handsken vad det gäller vad jag brinner för. Heja mig!
På fritiden nu i höst ska jag dock plugga litegrann, bara för skojs skull. Så i september börjar jag med min kurs i farsi (persiska) och jag är så jävla PEPP. Ska bli så himla kul att få börja med ett nytt språk och dessutom får plugga bara för skojs skull och helt utan press. Så himla kul!
Ja, farsi har jag velat lära mig länge så det ska bli obeskrivligt roligt. Och nä, har inte tröttnat helt på språkstudier som väl är. Grejen är väl den att med spanskan så var det en annan grej; jag pratar ju språket men upptäckte snabbt att jag inte var intresserad av lingvistik på det sättet liksom. Jag vill inte skriva långa uppsatser om nån verbkonstruktion
. Däremot är det ju snorkul att lära sig att ett nytt språk
![]()
DealMen jag tycker det är jättebra att du lär dig farsi, då kan du hjälpa mig med mina tvåspråkiga patienter sedan![]()