Vi som pluggar - del 5

Har blivit tvungen att lämna över hanteringen kring mitt examensarbete till en studiebevakare som får hjälpa mig att driva mitt "fall". Det är orimligt att jag för varje gång jag lämnar in uppsatsen till handledaren får 3-5 nya saker att skriva om/lägga till, detta trots att arbetet redan är ventilerat och varit hos examinatorn en vända. Inte en enda gång får jag feedback om att utveckla eller förstärka min redan framlagda text, utan hen tycker det är helt rimligt att jag istället ska hänvisa till ett forskningsprojekt jag inte läst en enda text ifrån. Det är helt orimligt att texten inte är bra nog för ett G utan hänger på att jag behöver lägga till nya saker hela tiden..
Dessutom håller handledare och examinatorn varandra lite "om ryggen", examinatorn vill nämligen inte ta emot min text om den inte är godkänd av handledaren, vilket de egentligen inte får göra (student har alltid rätt att bli examinerad).
Jag vill ju bara få skiten godkänd och kunna bli registrerad på min masterutbildning 😢 :arghh:

Det stämmer. Handledaren kan endast rekommendera studenten att inte lägga fram uppsatsen, men det är alltid studentens beslut. Genom att förvägra examination så skjuts också din möjlighet att kunna begära ny examinator på framtiden och det är inte rätt.
 
Det stämmer. Handledaren kan endast rekommendera studenten att inte lägga fram uppsatsen, men det är alltid studentens beslut. Genom att förvägra examination så skjuts också din möjlighet att kunna begära ny examinator på framtiden och det är inte rätt.
Är redan lite av ett "special case" då uppsatsen lades fram för 2 år sedan, sen började jag arbeta heltid på kåren i två år och nu i våras fick jag bli omregistrerad på examenskursen som tur nog bytt kurskod. Får se idag om det kommit fram någon ny info.
 
Är redan lite av ett "special case" då uppsatsen lades fram för 2 år sedan, sen började jag arbeta heltid på kåren i två år och nu i våras fick jag bli omregistrerad på examenskursen som tur nog bytt kurskod. Får se idag om det kommit fram någon ny info.

Jag skulle säga att det formellt sett inte är frågan om något specialfall. Eftersom du är omregistrerad på kursen så har du samma rätt som övriga studenter att delta i såväl undervisning som examination och omexamination.

Jag önskar dig all lycka till i detta. Bra att du har ett gott kontaktnät i och med ditt tidigare arbete med studentkåren.

Får du ingen motivering från handledaren alls varför hen vill att du gör ändringarna? Som handledare kan jag se handledarsituationen framför mig, dvs. situationen där ändringar från studenten genererar nya kommentarer. Att jag helt plötsligt kommenterar något som jag tidigare inte har kommenterat väcker självklart frågor från studenten om jag inte motiverar varför ändringen helt plötsligt är relevant (eller till och med nödvändig) att göra. Det vore ju en pedagogisk miss från min sida om jag inte klarar av att kommunicera det.
 
Jag skulle säga att det formellt sett inte är frågan om något specialfall. Eftersom du är omregistrerad på kursen så har du samma rätt som övriga studenter att delta i såväl undervisning som examination och omexamination.

Jag önskar dig all lycka till i detta. Bra att du har ett gott kontaktnät i och med ditt tidigare arbete med studentkåren.

Får du ingen motivering från handledaren alls varför hen vill att du gör ändringarna? Som handledare kan jag se handledarsituationen framför mig, dvs. situationen där ändringar från studenten genererar nya kommentarer. Att jag helt plötsligt kommenterar något som jag tidigare inte har kommenterat väcker självklart frågor från studenten om jag inte motiverar varför ändringen helt plötsligt är relevant (eller till och med nödvändig) att göra. Det vore ju en pedagogisk miss från min sida om jag inte klarar av att kommunicera det.
Hade tilläggen varit motiverade hade jag självfallet gjort dem, men nu blir det snarare "jag skickar in", "får 3-5 helt nya saker att lägga till", "skickar in", "eventuellt en kommentar på de tillagda sakerna, samt 3-4 saker till", "skickar in", "2-3 nya saker att lägga till"... Det är mest det jag känner mig irriterad på, ingen kommentar om den inskickade texten utan endast tillägg. Hade det varit "du behöver utveckla detta moment" istället för "hänvisa till den här studien du aldrig läst, genomför den här grejen som aldrig har varit ett problem innan" hade jag inte lagt så mycket vikt vid det hela. De nya sakerna behöver inte ens vara kopplade till nya tankar som kan ha dykt upp i tilläggen, utan på kapitel eller ämnen helt frikopplade.
 
Tack alla som svarat på mina tidigare inlägg!

Detta med utbildning har blivit så himlans ångestfullt för mig, har varit ute på så himla många vägar och aldrig riktigt trivts, vet inte riktigt vem jag är och vad jag vill. Och nu känns det som detta är min ”sista chans” att bli något, dels på grund av CSN och dels pga att jag redan gjort så många vändor inom olika utbildningar nu.
Mitt gamla jobb med min genomförda utbildning vill jag verkligen inte jobba med resten av livet. Ångesten gör att jag grubblar över utbildningen, passar jag här, kommer jag trivas och hur ska man veta det när man aldrig testat yrket? Har liksom ingen aning om hur det är att jobba med juridiska frågor inom lantmäteri, gick helt på att programbeskrivningen lät intressant.

Imorgon har vi i alla fall första seminariet, avtalsrätt står på schemat och jag är väldigt tacksam att vi jobbar i basgrupper, hade känt mig helt lost annars :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 317
Senast: Scata
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp