Vi som pluggar - del 5

Första kursen handlar om att diskutera och redovisa 4 böcker. Tanken är att fördjupa sig lite mer i analys om vad författarna menar, hur de argumenterar för sina teorier osv. Personligen är jag lite fast, för det är samtidigt riktigt skoj men så svårt då det är nya sociologer som influerats av äldre sociologer.

Ett litet sidospår är att jag ska på arbetsintervju för timvikariat nästa vecka där jag får nytta av min utbildning. Håll gärna en tumme :o
 
Så, min uppsats är nu inskickad för jag tror är fjärde gången denna sommar, hoppas att min handledare inte hittar ännu fler skitsaker nu.. och att examinatorn godkänner texten ASAP så att jag får registreras på min master!
 
Måste klaga lite.

Till nästa föreläsning i ena kursen ska vi ha läst en hel massa saker och på allt står det "läggs upp på kurswebben". Superbra! Bara det att läraren inte alls lagt upp sakerna på kurswebben. Nu har jag 4 timmar som hade varit helt perfekta för att plugga men det går inte eftersom materialet inte finns än. Så himla störande. Istället kommer det väl upp på måndag så att det blir jättestressigt att försöka läsa allt. Suck!!
 
Måste klaga lite.

Till nästa föreläsning i ena kursen ska vi ha läst en hel massa saker och på allt står det "läggs upp på kurswebben". Superbra! Bara det att läraren inte alls lagt upp sakerna på kurswebben. Nu har jag 4 timmar som hade varit helt perfekta för att plugga men det går inte eftersom materialet inte finns än. Så himla störande. Istället kommer det väl upp på måndag så att det blir jättestressigt att försöka läsa allt. Suck!!
Har du testat att påminna kursansvarig/fråga om när de kommer upp på kurssidan? Det kan ju vara så att hen glömt lägga upp dem.

Chansen att du får svar inom just de närmaste fyra timmarna är väl extremt låg, men det finns ju definitivt de som kollar mailen på helgen och problemet som sådant är ju snabbfixat.
 
Har du testat att påminna kursansvarig/fråga om när de kommer upp på kurssidan? Det kan ju vara så att hen glömt lägga upp dem.

Chansen att du får svar inom just de närmaste fyra timmarna är väl extremt låg, men det finns ju definitivt de som kollar mailen på helgen och problemet som sådant är ju snabbfixat.

Den här läraren finns inte tillgänglig på helgen, utan det är tre dagar i veckan hon kollar sin mail för den här skolan/kursen. Självklart kan hon ha glömt och det händer alla, men det blir ju jobbigt när man sen knappt hinner läsa för att allting kommer upp så sent..
 
Jag började som 28-åring, har hittat ett helt gäng kompisar, även om dom är betydligt yngre! Jag tror det löser sig för dig med!
Jag är 38.
Jag är inte äldst i min klass.
Jag var 36 när jag gick ut. Min kursare på slutpraktiken var 10 år äldre. En annan var 37, den sista av oss 4 var typ 30 år. Hos oss hade du varit yngst, i vår storklass hade du varit i mitten av åldersspannet. Kompisar däremot, får du om du är ambitiös och har grundläggande hyffs. ;)
Du, det lööööser sig. :love:😘
😁 du kommer att tillhöra ungdomarna. ;) Jag är 40 och läser ett femårigt program. :)

Egentligen vet jag mycket väl att högskolan brukar ha en ganska bred vidd av åldrar :D Första veckan har i alla fall gått, merparten yngre direkt från gymnasiet. Självklart medveten om att det bara gått en vecka, men än känns det inte som jag hittat min plats och tyvärr är vi en ganska liten klass. Klickade superbra med en tjej men såklart ska just hon inte gå kvar:( Är ju självklart där för att plugga, men då jag generellt tycker det är lite jobbigt att vara i grupp och därför tycker det är skönt med det där lilla extra stödet i att "tillhöra" någon/några.



Hur lång tid tog det för er att känna att ni hamnat på rätt utbildning? Kändes det bara rätt från första start?:)
 
Egentligen vet jag mycket väl att högskolan brukar ha en ganska bred vidd av åldrar :D Första veckan har i alla fall gått, merparten yngre direkt från gymnasiet. Självklart medveten om att det bara gått en vecka, men än känns det inte som jag hittat min plats och tyvärr är vi en ganska liten klass. Klickade superbra med en tjej men såklart ska just hon inte gå kvar:( Är ju självklart där för att plugga, men då jag generellt tycker det är lite jobbigt att vara i grupp och därför tycker det är skönt med det där lilla extra stödet i att "tillhöra" någon/några.



Hur lång tid tog det för er att känna att ni hamnat på rätt utbildning? Kändes det bara rätt från första start?:)
Jag hoppas du klickar med någon fler! Ge det några veckor!
Jag hade tänkt söka den utbildning jag valt i flera år, så jag var säker redan innan jag började. :)
 
Mailade min lärare om att ppt-presentationerna inte riktigt funkade och fick tillbaka att han blivit glad när han såg mitt namn i studentlistan (5st). Alltid något. Jag skrev tillbaka att det inte alls var ett självklart beslut men att jag ska försöka hänga med. Då bad han mig ärligt svara på om det var för mycket arbete kring kursen och tja, jag sa hur jag upplever det men gav också förslag på en omfördelning av inlämning vs övningsuppgifter för allt behövs ju.

Vi har ju inlämning varannan vecka och den första innehåller bla att vi ska titta på ett 25 min långt avsnitt av ett irländskt program och sedan sammanfatta det samt dra några korta paralleller till vårt eget liv. Jag kommer ju behöva titta på det där några gånger och redan där har vi ju en stor andel av veckoarbetstiden på 25%. Sen var det fler översättningsuppgifter så jag gissar att det kommer ta ett tag. Plus två kapitel i kursboken inkl övningar samt i grammatikboken. Jag blir dock lite stressad över det som ska in så jag slarvar med det grundläggande.

Får se vad han säger om min input.
 
Egentligen vet jag mycket väl att högskolan brukar ha en ganska bred vidd av åldrar :D Första veckan har i alla fall gått, merparten yngre direkt från gymnasiet. Självklart medveten om att det bara gått en vecka, men än känns det inte som jag hittat min plats och tyvärr är vi en ganska liten klass. Klickade superbra med en tjej men såklart ska just hon inte gå kvar:( Är ju självklart där för att plugga, men då jag generellt tycker det är lite jobbigt att vara i grupp och därför tycker det är skönt med det där lilla extra stödet i att "tillhöra" någon/några.



Hur lång tid tog det för er att känna att ni hamnat på rätt utbildning? Kändes det bara rätt från första start?:)
Det är jobbigt att känna att man inte hör till! Men den jag jobbar bäst med nu tyckte jag verkade sjukt sur första året. Men vi blev ihopsatta i en grupp och hittade varandra. Vi jobbar väldigt olika men stöttar varandra och kan bolla med varandra. Vi skriver dessutom så olika så vi kan läsa varandras hemtentor utan att oroa oss för att de blir lika. Jätteskönt!

När jag började min utbildning så hade jag funderat länge och kände mig säker och när vi hade vår första praktik under första terminen så kändes det så rätt, jag ville helst stanna kvar och jobba men utbildningen är nödvändig. Tack vare att jag verkligen ser fram emot målet så orkar jag ta mig igenom tyngre perioder.
 
Föreläsning 9-15 med trevlig men väldigt pratig föreläsare. Lämnar material före föreläsningen men det är 92 A4 som hen pratar utifrån :rofl: Och skippar gärna rasterna om man inte säger till :p Men hen spelar in, till skillnad från typ alla andra, det är jättebra!

De andra lämnar en lagom liten ppt som man kan anteckna till bilderna på.
 
Egentligen vet jag mycket väl att högskolan brukar ha en ganska bred vidd av åldrar :D Första veckan har i alla fall gått, merparten yngre direkt från gymnasiet. Självklart medveten om att det bara gått en vecka, men än känns det inte som jag hittat min plats och tyvärr är vi en ganska liten klass. Klickade superbra med en tjej men såklart ska just hon inte gå kvar:( Är ju självklart där för att plugga, men då jag generellt tycker det är lite jobbigt att vara i grupp och därför tycker det är skönt med det där lilla extra stödet i att "tillhöra" någon/några.



Hur lång tid tog det för er att känna att ni hamnat på rätt utbildning? Kändes det bara rätt från första start?:)

Det känns inte fel, så tror jag. Jag vet ju inte riktigt vad jag vill göra och då är ju socionom utmärkt eftersom man aldrig behöver veta det, examen går att använda till massor av olika saker.
 
Hur lång tid tog det för er att känna att ni hamnat på rätt utbildning? Kändes det bara rätt från första start?:)

Jag har läst 5 år och är "färdig" (har någon rest som ska in) men känner inte att varken yrket eller utbildningen är helt rätt för mig. Däremot så passar det hyfsat bra för området som jag verkligen brinner för men jag hade kunnat ta mig dit på andra sätt också. Jag satsar visserligen på att forska och då på en helt annan institution än den som hade grundutbildningen och i en grupp som jag trivs bra i. Jag pratade med en av mina tidigare handledare från praktik under senvåren och hen undrade om jag var nöjd med mitt val av utbildning och jag svarade att det var för sent att göra något åt just nu :D
 
Har blivit tvungen att lämna över hanteringen kring mitt examensarbete till en studiebevakare som får hjälpa mig att driva mitt "fall". Det är orimligt att jag för varje gång jag lämnar in uppsatsen till handledaren får 3-5 nya saker att skriva om/lägga till, detta trots att arbetet redan är ventilerat och varit hos examinatorn en vända. Inte en enda gång får jag feedback om att utveckla eller förstärka min redan framlagda text, utan hen tycker det är helt rimligt att jag istället ska hänvisa till ett forskningsprojekt jag inte läst en enda text ifrån. Det är helt orimligt att texten inte är bra nog för ett G utan hänger på att jag behöver lägga till nya saker hela tiden..
Dessutom håller handledare och examinatorn varandra lite "om ryggen", examinatorn vill nämligen inte ta emot min text om den inte är godkänd av handledaren, vilket de egentligen inte får göra (student har alltid rätt att bli examinerad).
Jag vill ju bara få skiten godkänd och kunna bli registrerad på min masterutbildning 😢 :arghh:
 
Har blivit tvungen att lämna över hanteringen kring mitt examensarbete till en studiebevakare som får hjälpa mig att driva mitt "fall". Det är orimligt att jag för varje gång jag lämnar in uppsatsen till handledaren får 3-5 nya saker att skriva om/lägga till, detta trots att arbetet redan är ventilerat och varit hos examinatorn en vända. Inte en enda gång får jag feedback om att utveckla eller förstärka min redan framlagda text, utan hen tycker det är helt rimligt att jag istället ska hänvisa till ett forskningsprojekt jag inte läst en enda text ifrån. Det är helt orimligt att texten inte är bra nog för ett G utan hänger på att jag behöver lägga till nya saker hela tiden..
Dessutom håller handledare och examinatorn varandra lite "om ryggen", examinatorn vill nämligen inte ta emot min text om den inte är godkänd av handledaren, vilket de egentligen inte får göra (student har alltid rätt att bli examinerad).
Jag vill ju bara få skiten godkänd och kunna bli registrerad på min masterutbildning 😢 :arghh:
Det låter ju helt galet! Min handledare fick feedback via mig om önskade ändringar, jag dubbelkollade med hen om ett par ändringar jag gjorde utöver för att få till en bättre uppsats och skickade sedan in. Fick sedan snabbt svar av examinator och tf examinator. Är det fler som har haft problem med examinatorn eller institutionen i stort? Känns som att det borde vara ett systemfel närmast.
 
Det låter ju helt galet! Min handledare fick feedback via mig om önskade ändringar, jag dubbelkollade med hen om ett par ändringar jag gjorde utöver för att få till en bättre uppsats och skickade sedan in. Fick sedan snabbt svar av examinator och tf examinator. Är det fler som har haft problem med examinatorn eller institutionen i stort? Känns som att det borde vara ett systemfel närmast.
Handledaren har varit i blåsväder under året, vilket (om jag tar på mig foliehatten) kan påverka min situation nu. Kan tyvärr inte säga mer om saken såhär öppet.
 
Har blivit tvungen att lämna över hanteringen kring mitt examensarbete till en studiebevakare som får hjälpa mig att driva mitt "fall". Det är orimligt att jag för varje gång jag lämnar in uppsatsen till handledaren får 3-5 nya saker att skriva om/lägga till, detta trots att arbetet redan är ventilerat och varit hos examinatorn en vända. Inte en enda gång får jag feedback om att utveckla eller förstärka min redan framlagda text, utan hen tycker det är helt rimligt att jag istället ska hänvisa till ett forskningsprojekt jag inte läst en enda text ifrån. Det är helt orimligt att texten inte är bra nog för ett G utan hänger på att jag behöver lägga till nya saker hela tiden..
Dessutom håller handledare och examinatorn varandra lite "om ryggen", examinatorn vill nämligen inte ta emot min text om den inte är godkänd av handledaren, vilket de egentligen inte får göra (student har alltid rätt att bli examinerad).
Jag vill ju bara få skiten godkänd och kunna bli registrerad på min masterutbildning 😢 :arghh:
Bra att du har lämnat det vidare! Jag hade lite problem med en B-uppsats där handledaren förväntade sig en c-uppsats, men då kunde jag vända mig till den ansvarige för kursen och få hjälp att nå fram till handledaren. Efter det gick det betydligt bättre. Men det låter ju som om handledaren har fått någon knäpp? Varför hålla på och tjafsa om småsaker som inte har varit uppe tidigare?
 
Bra att du har lämnat det vidare! Jag hade lite problem med en B-uppsats där handledaren förväntade sig en c-uppsats, men då kunde jag vända mig till den ansvarige för kursen och få hjälp att nå fram till handledaren. Efter det gick det betydligt bättre. Men det låter ju som om handledaren har fått någon knäpp? Varför hålla på och tjafsa om småsaker som inte har varit uppe tidigare?
Prestige? Hindra mig från att plugga vidare? Inget bättre för sig..?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 334
Senast: Scata
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp