Vi som pluggar - del 5

Nej, det är mycket de tankarna jag fastnat i. Jag vet innerst inne att jag är duktig och att jag säkerligen skulle klara mig jättebra ändå, men så kommer katastroftankarna om att himlen ska ramla ner och fan-hans-moster om man missar en enda föreläsning. Var in till skolan i andra ärenden egentligen, men passade då på att fråga några bekanta om saken, och de såg för det första ut som -> :eek: :confused: :crazy: :up: När jag sa att jag inte hade missat en enda föreläsning på hela förra terminen... De menade att så länge man kompenserade med att läsa böcker och PP hemma så var det inte alls något problem att skippa någon föreläsning här och där. Merparten ska man absolut gå på, men är det liksom 4-6 st/vecka, och man går på 3-4 st var man absolut inte körd på något sätt enligt de. Så kanske trots allt ska prova det. :up:

Av olika anledningar vill jag inte ha medryttare på H.H, och det är som sagt en annan diskussion.
Ja, testa hur det känns! Skulle det absolut inte funka av en eller annan anledning är det bara att tänka om och prova sig fram till något som fungerar. Och diskutera inte detta vidare med dina föräldrar utan bestäm själv. Jag är fascinerad över att de ens har koll på sitt vuxna (antar jag eftersom vi pratar uni) barns schema :D
 
Jag har aldrig tidigare på mina 3,5 år på uni varit mer säker på att jag fattat en uppgift helt fel och varit så beredd på att behöva göra om den helt (alltså inte att det skulle räcka med att komplettera den)... Så får jag godkänt?!?! Det är ju helt (ursäkta språket) jävla fantastiskt! :banana::bump::banana::bump:
 
Hur hade ni mer erfarna studenter gjort i denna situation?

Jag läser ju mitt första år på fek.kand nu. Jag har H.H (häst) som jag sköter själv och tränar/tävlar med, och vill samtidigt ändå hinna vara med på åtminstone 1-2 studentaktiviteter/månad. Fördelen är att både jag och H.H bor väldigt nära skolan, nackdelen är att jag vill hinna med allt ovan, och dessutom inte har något körkort.

Vi läser en kurs i taget och en kurs = en månad.
Våra kurser är upplagda så att vi har obligatoriska seminarier, men icke-obligatoriska föreläsningar - dessa läggs dessutom alltid upp som P.Per samma eftermiddag. Seminarierna brukar vara som i en "serie", där vi gör ett lite större grupparbete. Därtill har vi en individuell tentamen (hem- eller salstenta).

Nu under hösten har vi i snitt haft 3 schemalagda saker/veckan. 1 sak/dag. Oftast 2 föreläsningar och 1 seminarium. Ibland har det varit 2 saker, någon enstaka vecka 4. Jag tror ni fattar. Då har vi i seminariegrupperna allt som oftast planerat in gruppjobben de dagar vi ändå är i skolan.
Detta har funkat bra, jag missade faktiskt inte en enda sak på hela hösten och har utan större problem gått att kombinera med både träningar/tävlingar och studentaktiviteter.

Men så igår kväll fick jag se de preliminära/"halvt spikade" schemana för vårterminen. Och fick en smärre chock.
På samtliga av vårterminens kurser har vi 4-5 schemalagda dagar/vecka - dessutom med återkommande "dubbelföreläsningar" (t.ex. 3 h föreläsning, 1 h lunch, 3 h föreläsning) o.dyl. :nailbiting: Lägg där till seminarieserierna med tillhörande större grupparbeten.

Jag inser ju redan nu att det omöjligen kommer att vara kombinerbart med allt det jag vill hinna med, som jag nämnde i stycket ovan.
Det första som ploppade upp i mitt huvud, och vad som även i mitt huvud känns som en realistisk lösning är att skippa enstaka föreläsningar, så att jag ligger på 3, max 4 dagar/vecka. Eller alltså första veckan av kursen gå på allt och "känna av" hur det känns, men om det känns ok, följande veckor skippa 1 till max 2 av föreläsningarna. (Men givetvis gå på de obligatoriska seminarierna och vara delaktig i grupparbetena!)

Jag läste 2/3 år av gymnasiet på distans, fick då 18.3/drygt B i snitt och anser mig ha en god förmåga att studera på egen hand. Nu när jag inte missade en föreläsning/ett seminarium på hela hösten kändes studierna oftast rätt enkla, och som sämst fick jag "högt G", men oftast "något poäng från VG" i betyg.

Om det är 4-6 föreläsningar/vecka (+ 1 seminarium) och jag då skippar 1, max 2 i veckan från 2a-4e veckan på kursen, så tror jag ändå att skulle klara mig bra, då jag ju som sagt har rätt mycket erfarenhet av att studera självständigt sedan mina år på distansgymnasium.

Problemet är bara att mina föräldrar inte alls är med på de noterna, inte någon av de. :down: De menar att har man valt att studera, då är man med på allt och möjligen kan det vara ok att skippa 1-2 föreläsningar/termin pga. svår sjukdom hos mig (typ ordentlig influensa eller allvarligare) alt. om det händer något väldigt akut med H.H. Annars ska man som sagt vara med på allting, och "för mycket annat att göra" är inte ett giltigt skäl att skippa.
Till viss del förstår jag absolut deras resonemang, men det håller inte fullt ut känns det som.
Nu under hösten mådde jag så bra som jag knappt någonsin gjort tidigare och livet lekte. Ska jag försöka rodda runt både skola 4-5 dagar i veckan (vissa dagar säkerligen upp emot 6-8 h sammanlagt) kombinerat med allt kring H.H och vissa studentaktiviteter kommer jag att stressa sönder mig fullkomligen, gå runt med en ständig otillräcklighetskänsla och väggen kommer komma närmare. Det känner jag redan nu, och helt ärligt hade jag svårt att sova i natt av bara tanken. :down:

Och ja, jag vet att jag kommer jobba heltid om några år etc. etc. Men det är en annan diskussion som jag inte riktigt anser vara relevant här och nu.

Vad anser ni mer rutinerade studenter? Kan det vara okej att skippa 1, max 2 föreläsningar/vecka, om det inte går ut över någon annan än en själv och man dessutom har god studiediciplin? Har ni förresten erfarenhet av något sådant "upplägg"?
Medan jag läste tänkte jag för mig själv att jag inte riktigt förstod varför du tänker dig att du behöver skippa 1-2 dagar per vecka för att vara med på 1-2 aktiviteter i månaden?

Men hur som helst:
- Man väljer själv hur många eller få icke-obligatoriska föreläsningar man går på.
- Ibland planerar man att gå på alla föreläsningar men så inser man att föreläsaren inte är bra och att man lär sig bättre av att studera materialet på egen hand. Det kan vara en bra idé att gå på första föreläsningen med varje föreläsare för att se om det känns värt att vara där.
- Ibland kan man inte gå av olika orsaker, det brukar lösa sig ändå med hjälp av utdelat material + anteckningar från snälla klasskamrater.

- Har du studentaktiviteter på kvällen; åk till stallet på morgonen, eller be någon i stallet att mocka åt din häst. Vill du göra det enkelt för den som hjälper dig med hästen kan du packa en extra uppsättning foder dagen före.
- Ge hästen en vilodag de gånger du verkligen behöver tiden för att plugga. Hästen dör inte av det.

Så summa summarum: Var lite flexibel så löser det sig :)

Jag har själv häst och löser kåraktiviteter på kvällstid genom att fixa stallet på morgonen, så har jag hela kvällen (och natten) fri. Jag räknar också med att missa en hel del föreläsningar under våren då jag har en post i studentkåren som kommer att kräva det - så jag litar på att mina snälla kompisar talar om för mig vad jag ev kan ha missat :)
 
Jag har skrivit tenta i cellbiologi och biokemi mm idag (kanske behöver man kunna sånt om man ska bli veterinär, eller så vill de bara döda ens entusiasm litegrann :cautious:) så äntligen är höstterminen och den här urtråkiga kursen slut :banana::banana::banana:
 
Okej, fått schema för nästa kurs. Har en vecka bokad semester och såklart har dom trängt in en hel del obligatoriska grejer..

Har mailat om det, men är det någon som har missat "mycket" obligatoriskt och hur gör man då? Jag tänker att man hade ju lika gärna kunnat vara sjuk en vecka?

Jag har lite panik :D:wtf:
 
Nej, det är mycket de tankarna jag fastnat i. Jag vet innerst inne att jag är duktig och att jag säkerligen skulle klara mig jättebra ändå, men så kommer katastroftankarna om att himlen ska ramla ner och fan-hans-moster om man missar en enda föreläsning. Var in till skolan i andra ärenden egentligen, men passade då på att fråga några bekanta om saken, och de såg för det första ut som -> :eek: :confused: :crazy: :up: När jag sa att jag inte hade missat en enda föreläsning på hela förra terminen... De menade att så länge man kompenserade med att läsa böcker och PP hemma så var det inte alls något problem att skippa någon föreläsning här och där. Merparten ska man absolut gå på, men är det liksom 4-6 st/vecka, och man går på 3-4 st var man absolut inte körd på något sätt enligt de. Så kanske trots allt ska prova det. :up:

Av olika anledningar vill jag inte ha medryttare på H.H, och det är som sagt en annan diskussion.

Att gå på föreläsning är inget självändamål, utan föreläsningarna är ett medel för inlärning. Under vissa kurser gick jag på alla föreläsningar, antingen för att föreläsarna var allmänt bra eller för att det var ett måste för att begripa kursen och under andra kurser gick jag knappt på en enda, oftast för att det inte gav mig något. Vissa föreläsare är inte bra och då har jag inga betänkligheter, moraliska eller annat, med att skippa de föreläsningarna.
 
Att gå på föreläsning är inget självändamål, utan föreläsningarna är ett medel för inlärning. Under vissa kurser gick jag på alla föreläsningar, antingen för att föreläsarna var allmänt bra eller för att det var ett måste för att begripa kursen och under andra kurser gick jag knappt på en enda, oftast för att det inte gav mig något. Vissa föreläsare är inte bra och då har jag inga betänkligheter, moraliska eller annat, med att skippa de föreläsningarna.

Ok! :up:
Nej, för jag vet att jag kände det under en kurs i höstas, iaf med en av den kursens föreläsare att "vad 17 gör jag här egentligen?!" och bara satt av tiden... Hade kunnat göra något mycket mer konstruktivt på annat håll. Och den föreläsaren återkommer bl.a. under våren...Men tänkte som sagt framförallt på de moraliska betänkligheterna av att skippa föreläsningar...Kanske ska stoppa undan de tankarna trots allt. :up:
 
Ok! :up:
Nej, för jag vet att jag kände det under en kurs i höstas, iaf med en av den kursens föreläsare att "vad 17 gör jag här egentligen?!" och bara satt av tiden... Hade kunnat göra något mycket mer konstruktivt på annat håll. Och den föreläsaren återkommer bl.a. under våren...Men tänkte som sagt framförallt på de moraliska betänkligheterna av att skippa föreläsningar...Kanske ska stoppa undan de tankarna trots allt. :up:

Klart du ska stoppa undan de tankarna!

Tänk på varför du är på högskolan. Du är där för att lära dig. Undantaget obligatoriska moment är det din rättighet, möjlighet och faktiskt skyldighet (mot dig själv!) att lära dig på det sätt som passar dig bäst. Jag läste i flera år med folk som i princip aldrig var på föreläsningarna, för formatet passade dem inte alls. Andra lärde sig aldrig så bra som de gjorde under föreläsningarna, och närvarade därför i princip alltid.
 
Klart du ska stoppa undan de tankarna!

Tänk på varför du är på högskolan. Du är där för att lära dig. Undantaget obligatoriska moment är det din rättighet, möjlighet och faktiskt skyldighet (mot dig själv!) att lära dig på det sätt som passar dig bäst. Jag läste i flera år med folk som i princip aldrig var på föreläsningarna, för formatet passade dem inte alls. Andra lärde sig aldrig så bra som de gjorde under föreläsningarna, och närvarade därför i princip alltid.

Amen! :bow:
Nej, för jag har ju också ett förflutet som distansstudent på gymnasiet, så jag är ju väldigt van att "sköta allt själv" så att säga, men har inte riktigt vågat lita på mig själv i dessa sammanhang, även om jag varit säker på att jag skulle klara det "egentligen".
 
Hemtenta idag. Väntar på att pappan ska komma hem så jag kan börja med den. Har begränsat med tid eftersom barnet blir trött redan vid 17 och vill sova en stund och brukar då bli mammig. Sedan vill han sova för natten vid typ 20 senast. Och jag vill inte behöva komplettera. Jag vill vara klar nu.

Tentan och projektet inlämnat.
Nu hoppas jag det blir godkänt så kan jag släppa det här.
 
Hmmm jag får npg räkna mig till de rutinerade. Jag har dubbla högskolautbildningar samt fristående kurser. Båda programmen har haft långa praktikperioder. (Sjuksköterska samt socionom) programmen har jag läst på helfart, ej distans.
Jag har ett gäng hästar, fem barn och heltidsjobb samt en kronisk bindvävssjukdom som ställer till det och då kan du räkna ut hur min priolista såg ut. Jag närvarade alltså i princip bara på de obligatoriska momenten samt enstaka föreläsningar där jag fann ämnet svårt.

Nu jobbar jag heltid och pluggar fristående kurser... funkar det med även om pluggandet är ganska nedprioriterat ( en strategi jag har som gör att jag kan tänka bort en del smärtor).

Så mitt svar till dig är att det är högst individuellt vad man klarar och inte klarar studiemässigt. Men helt klart går det. Du får väl testa dig fram.

Lycka till!
 
Hur hade ni mer erfarna studenter gjort i denna situation?

Jag läser ju mitt första år på fek.kand nu. Jag har H.H (häst) som jag sköter själv och tränar/tävlar med, och vill samtidigt ändå hinna vara med på åtminstone 1-2 studentaktiviteter/månad. Fördelen är att både jag och H.H bor väldigt nära skolan, nackdelen är att jag vill hinna med allt ovan, och dessutom inte har något körkort.

Vi läser en kurs i taget och en kurs = en månad.
Våra kurser är upplagda så att vi har obligatoriska seminarier, men icke-obligatoriska föreläsningar - dessa läggs dessutom alltid upp som P.Per samma eftermiddag. Seminarierna brukar vara som i en "serie", där vi gör ett lite större grupparbete. Därtill har vi en individuell tentamen (hem- eller salstenta).

Nu under hösten har vi i snitt haft 3 schemalagda saker/veckan. 1 sak/dag. Oftast 2 föreläsningar och 1 seminarium. Ibland har det varit 2 saker, någon enstaka vecka 4. Jag tror ni fattar. Då har vi i seminariegrupperna allt som oftast planerat in gruppjobben de dagar vi ändå är i skolan.
Detta har funkat bra, jag missade faktiskt inte en enda sak på hela hösten och har utan större problem gått att kombinera med både träningar/tävlingar och studentaktiviteter.

Men så igår kväll fick jag se de preliminära/"halvt spikade" schemana för vårterminen. Och fick en smärre chock.
På samtliga av vårterminens kurser har vi 4-5 schemalagda dagar/vecka - dessutom med återkommande "dubbelföreläsningar" (t.ex. 3 h föreläsning, 1 h lunch, 3 h föreläsning) o.dyl. :nailbiting: Lägg där till seminarieserierna med tillhörande större grupparbeten.

Jag inser ju redan nu att det omöjligen kommer att vara kombinerbart med allt det jag vill hinna med, som jag nämnde i stycket ovan.
Det första som ploppade upp i mitt huvud, och vad som även i mitt huvud känns som en realistisk lösning är att skippa enstaka föreläsningar, så att jag ligger på 3, max 4 dagar/vecka. Eller alltså första veckan av kursen gå på allt och "känna av" hur det känns, men om det känns ok, följande veckor skippa 1 till max 2 av föreläsningarna. (Men givetvis gå på de obligatoriska seminarierna och vara delaktig i grupparbetena!)

Jag läste 2/3 år av gymnasiet på distans, fick då 18.3/drygt B i snitt och anser mig ha en god förmåga att studera på egen hand. Nu när jag inte missade en föreläsning/ett seminarium på hela hösten kändes studierna oftast rätt enkla, och som sämst fick jag "högt G", men oftast "något poäng från VG" i betyg.

Om det är 4-6 föreläsningar/vecka (+ 1 seminarium) och jag då skippar 1, max 2 i veckan från 2a-4e veckan på kursen, så tror jag ändå att skulle klara mig bra, då jag ju som sagt har rätt mycket erfarenhet av att studera självständigt sedan mina år på distansgymnasium.

Problemet är bara att mina föräldrar inte alls är med på de noterna, inte någon av de. :down: De menar att har man valt att studera, då är man med på allt och möjligen kan det vara ok att skippa 1-2 föreläsningar/termin pga. svår sjukdom hos mig (typ ordentlig influensa eller allvarligare) alt. om det händer något väldigt akut med H.H. Annars ska man som sagt vara med på allting, och "för mycket annat att göra" är inte ett giltigt skäl att skippa.
Till viss del förstår jag absolut deras resonemang, men det håller inte fullt ut känns det som.
Nu under hösten mådde jag så bra som jag knappt någonsin gjort tidigare och livet lekte. Ska jag försöka rodda runt både skola 4-5 dagar i veckan (vissa dagar säkerligen upp emot 6-8 h sammanlagt) kombinerat med allt kring H.H och vissa studentaktiviteter kommer jag att stressa sönder mig fullkomligen, gå runt med en ständig otillräcklighetskänsla och väggen kommer komma närmare. Det känner jag redan nu, och helt ärligt hade jag svårt att sova i natt av bara tanken. :down:

Och ja, jag vet att jag kommer jobba heltid om några år etc. etc. Men det är en annan diskussion som jag inte riktigt anser vara relevant här och nu.

Vad anser ni mer rutinerade studenter? Kan det vara okej att skippa 1, max 2 föreläsningar/vecka, om det inte går ut över någon annan än en själv och man dessutom har god studiediciplin? Har ni förresten erfarenhet av något sådant "upplägg"?
Från lärarperspektiv, så skulle jag säga att om du trots närvaro på allt inte fått mer än godkänt på a-kursen i FEK, som brukar vara busenkel pga massor av studenter och att universitetet får betalt för genomströmning, så är det inte läge att trappa ner på studierna.

Hästande i all ära, men prio ett måste väl ändå vara studierna?

Självklart kan man skippa lite föreläsningar, det gör nog alla, men om man tänker sig att man vill studera på universitetsnivå, ha häst och engagera sig i kåren, då får man nog också räkna med att man har att göra sju dagar i veckan. Alltså att man måste orka hålla ett högre tempo än andra. Det kanske man inte gör, och att i det läget prioritera bort studierna är för mig bakvänt. Studierna är det som försörjer dig, antar jag, och det måste ju vara prio ett.

Klarar du studierna utan undervisningen, så kör på det, men med det resultatet på första terminen skulle jag kanske inte ta det helt för givet.
 
Från lärarperspektiv, så skulle jag säga att om du trots närvaro på allt inte fått mer än godkänt på a-kursen i FEK, som brukar vara busenkel pga massor av studenter och att universitetet får betalt för genomströmning, så är det inte läge att trappa ner på studierna.

Hästande i all ära, men prio ett måste väl ändå vara studierna?

Självklart kan man skippa lite föreläsningar, det gör nog alla, men om man tänker sig att man vill studera på universitetsnivå, ha häst och engagera sig i kåren, då får man nog också räkna med att man har att göra sju dagar i veckan. Alltså att man måste orka hålla ett högre tempo än andra. Det kanske man inte gör, och att i det läget prioritera bort studierna är för mig bakvänt. Studierna är det som försörjer dig, antar jag, och det måste ju vara prio ett.

Klarar du studierna utan undervisningen, så kör på det, men med det resultatet på första terminen skulle jag kanske inte ta det helt för givet.

Kan säga att FEK A kurserna här verkar (objektivt) långt ifrån "busenkla". På första delkursen hörde jag inte en enda som fick VG, och en väldigt, väldigt stor merpart fick U/IG. Nu pratade jag absolut inte med exakt varenda student, men vad jag både själv uppfattat och vad jag hört från andra, så var det långt fler än 50% (har t.om. hört så mycket som 70-80%) som fick U/IG i den kursen. Sedan läser jag inte bara rena FEK kurser, utan mitt program har även en del andra kurser inom främst humaniora-spektrat också.

Men annars har du helt klart en poäng i det du säger! :up:
 
Kan säga att FEK A kurserna här verkar (objektivt) långt ifrån "busenkla". På första delkursen hörde jag inte en enda som fick VG, och en väldigt, väldigt stor merpart fick U/IG. Nu pratade jag absolut inte med exakt varenda student, men vad jag både själv uppfattat och vad jag hört från andra, så var det långt fler än 50% (har t.om. hört så mycket som 70-80%) som fick U/IG i den kursen. Sedan läser jag inte bara rena FEK kurser, utan mitt program har även en del andra kurser inom främst humaniora-spektrat också.

Men annars har du helt klart en poäng i det du säger! :up:
FEK A brukar dra till sig väldigt mycket gröna studenter som läser sin första termin, så resultaten blir kanske lite därefter.;) Humaniora-spektrat, vad är det för kurser? Filmvetenskap? Fransk grammatik?
 
FEK A brukar dra till sig väldigt mycket gröna studenter som läser sin första termin, så resultaten blir kanske lite därefter.;) Humaniora-spektrat, vad är det för kurser? Filmvetenskap? Fransk grammatik?

Haha möjligen. Märkligt nog känner jag dock flera som fått IG/U på alla uppgifter denna termin, än det motsatta. :eek:
Vet inte om det har med att göra att gränsen för G ofta ligger kring 70-75% på våra uppgifter? Nu vet jag inte alls hur det "brukar" vara, men jag har på fler ställen än inom dressyr, så att säga, stött på att +/- 60% är gränsen för godkänt. *Spekulerar bara fritt*

Det ingår lite allt möjligt. En del kommunikation, rätt mycket idéhistoria/konst och kulturkurser.
 
Haha möjligen. Märkligt nog känner jag dock flera som fått IG/U på alla uppgifter denna termin, än det motsatta. :eek:
Vet inte om det har med att göra att gränsen för G ofta ligger kring 70-75% på våra uppgifter? Nu vet jag inte alls hur det "brukar" vara, men jag har på fler ställen än inom dressyr, så att säga, stött på att +/- 60% är gränsen för godkänt. *Spekulerar bara fritt*

Det ingår lite allt möjligt. En del kommunikation, rätt mycket idéhistoria/konst och kulturkurser.
75% är nog ingen ovanlig gräns för g, det har både jag och min man haft på våra utbildningar :) 90% för VG.
 
Vi har haft allt mellan 50-80% som godkänt. Även om det är intressant att jämföra procentsatser så beror det ju på hur frågor är utformade och rättningen genomförs. Där tror jag att det kan finnas stora skillnader mellan olika lärosäten och utbildningar. Det kan nog vara svårt att hitta en rimlig nivå på vissa program.

Vi har en lärare som ville examinera sin kurs med ett flertal "små tentor" istället för en större litteraturtenta efter att årskullen innan oss klagat att det vart mycket att göra. Vi fick små korta essäfrågor som var ganska rimligt poängsatta men som var en mardröm att rätta (60 x 5 tentor att rätta) med ca 50% G, 75% VG gräns.Tror det var enstaka som fick U. Året efter så gav han kryssfrågor istället eftersom det skulle bli smidigare. Första tentatillfället hade typ alla alla rätt, andra tentan hade ingen mer än ett enstaka poäng rätt.
 
Haha möjligen. Märkligt nog känner jag dock flera som fått IG/U på alla uppgifter denna termin, än det motsatta. :eek:
Vet inte om det har med att göra att gränsen för G ofta ligger kring 70-75% på våra uppgifter? Nu vet jag inte alls hur det "brukar" vara, men jag har på fler ställen än inom dressyr, så att säga, stött på att +/- 60% är gränsen för godkänt. *Spekulerar bara fritt*

Det ingår lite allt möjligt. En del kommunikation, rätt mycket idéhistoria/konst och kulturkurser.
Kommunikation brukar tillhöra samhällsvetenskaplig fakultet, och kultur sociologi/socialantropologi - är du säker på att det är humaniora ni läser? Vilken institution är det som ger kurserna?

Procenten säger inte så mycket, man anpassar ju poängen efter vad som är godkänt. Så om 70% är gränsen för G, så är man mycket generösare med poängen än om 50% är gränsen för G.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 732
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 978
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp